Wyruszamy ze wsi Wiesiołoje. Sama wieś jest oddalona kilka kilometrów od morza. Takie położenie wynikało z niechęci miejscowej ludności do przyjmowania gości z południowego wybrzeża, czyli z Turcji. Ze strony morza wieś była niewidoczna. Teraz nad samym morzem stoi kilka domów udających pensjonaty. Nowy Świat to rezerwat botaniczny, ale jego głównym walorem są niesamowite krajobrazy. Od plaży w Wiesiołoje do miejscowości Nowy Świat wycieczka zabrała mi ok. 10 godzin. Wyruszyliśmy w czwórkę, ale niestety koledzy polegli po drodze. Na początku ścieżki spotykamy pana strażnika Nowego Świata. Zaproponował nam kupno pamiątkowych biletów do rezerwatu. Cena 10 hrywien wydała się niewygórowana, więc z chęcią skorzystaliśmy. Ścieżka początkowo wiodąca wzdłuż plaży zaczęła się powoli wznosić coraz wyżej. Pierwsza i nie ostatnia na naszej drodze sosna krymska. Woda czysta, trawa zielona (podwodna), piękna pogoda, czy nie tak wyglądał raj?
A wokół fruwają motyle. Tutaj paź żeglarz. Tego akurat zrobiłem wcześniej, ale w czasie wycieczki widziałem ich kilka. Niestrzęp głogowiec. Ścieżka wspina się coraz wyżej. Dochodzimy do wniosku, że w raju musiały być ruchome schody, bo strasznie się męczymy jak na wczasy w paradiso. Współczujemy tej sośnie krymskiej. Tyle lat wytrwała na tej gołej skale odżywiając się samym słońcem, by wreszcie stracić chęć do życia.
Skalne ściany stają się coraz wyższe i wyższe. Postanawiamy zboczyć ze szlaku, a właściwie ze ścieżki. Nie ma sensu znakować jedynej tu dróżki. Dlatego nikt tym się nie trudzi. Chcemy popatrzeć z jeszcze większej wysokości. Ta sosna przeżyła już swoje. Późnym wieczorem musi być jeszcze bardziej fotogeniczna. Jakiś łobuz urywa na pamiątkę konar. Wchodząc na szczyt widzimy a jakże - Rajską Dolinę.
To już szczyt. Niestety okazał się też szczytem możliwości moich kolegów. Postanowili wrócić tą samą drogą. Poprowadził ich nasz gospodarz Andriej. Przeprowadził się na Krym z Moskwy. W dalszą drogę ruszam sam. Dziwi mnie, że na tak pięknym szlaku prawie nie spotykam turystów. Ale w końcu w raju też nie było tłoku. Była za to woda i to słodka. Tutaj nie uświadczy się ani kropli. W butelce od dawna widać dno a temperatura 37 stopni. Nic to, za to jakie widoki. Jednak w głębi duszy złorzeczę naszym prarodzicom. Zachciało im się jabłek. Żarliby śliwki, to na pewno byłyby tu źródełka co krok.
Wytrzymam, widać już cel mojej wycieczki. Przede mną Błękitna Zatoka. Od tego miejsca mam już towarzystwo liczniejszych turystów. Z Nowego Światu prowadzi tu ścieżka do Ławeczki Golicyna, miejsca widokowego, z którego pan książę zachwycał się okolicznościami przyrody. W tej zatoczce znajduje się Carska Plaża, ulubione miejsce cara Aleksandra II. Co prawda źle skończył, ale za to sobie pożył all inclusive. Jeszcze parę wyrośniętych bonsai z sosny krymskiej.
Dochodzę do Carskiej Plaży. Zastanawiam się czy aby słona woda nie jest dobra do picia. Postanawiam się ochłodzić kąpielą. Rozumiem teraz życzenie-obyś stał w wodzie i napić się nie mógł. Już niedaleko, za tą górą jest Grota Golicyna (zresztą tu chyba wszystko jest Golicyna, oczywiście o ile nie jest carskie). Z tyłu, w centrum kadru najwyższa w okolicy góra Sokal. Rzut oka na przebytą trasę. Często odwiedzana Ławeczka Golicyna znajduje się pod trzecim od lewej szczytem. Schodzę w dół wiele obiecującą, obmurowaną ścieżką. Doprowadza mnie do szczeliny, przebiegającej przez całą szerokość półwyspu. Jaskinia ma 77 metrów długości. Niestety zderzam się z kratą zamkniętą na kłódkę.
Grota Golicyna. Tutaj witają mnie już tłumy turystów. Skąd oni wiedzieli o moim przybyciu? Grota służyła początkowo do przechowywania wina. Dysponuje jednak tak znakomitą akustyką, że zaczęto organizować tu koncerty. Wszyscy przewodnicy muszą wspomnieć o występie pana Szalapina. Dzięki tej wycieczce przeżyłem najpiękniejszą chwilę w moim życiu. Zdarzyła się ona w pierwszym napotkanym sklepie ogólnoprzemysłowym, po otwarciu butelki z piwem, po podniesieniu jej do ust, przechyleniu i .... wtedy spłynął chłodny, z odrobiną goryczki płyn ratujący mi życie. To był dopiero RAJ.
A potem coś zjeść. Z tym nie było już kłopotu. Trochę jeszcze zwierzątek cudem ocalonych. Widząc je przypominało mi się, że żywe organizmy składają się głównie z wody. Wrona siwa. Bielinek kapustnik. Polowiec szachownica.
Rusałka osetnik. Strzępotek soplaczek. Wycieczka niezapomniana. Trzeba było jeszcze wrócić na kwaterę, ale to już drobiazg. Butelka krymskiego wina i można było podzielić się wrażeniami z kolegami. Niech żałują.

Nowy Świat
Krym (16) ... Sudak
1pix użytkownik rozmusiaki odległość 7 km 1pix

dispar użytkownik dispar(wpisów:5391) dodano 25.03.2014 19:31

Sosna krymska z 19 też była bardzo dzielna.

romana użytkownik romana(wpisów:5222) dodano 25.03.2014 19:21

No i właśnie takie zachowanie niektórych drzew jest godne podziwu :)

m_k użytkownik m_k(wpisów:9) dodano 08.08.2013 21:18

Jest pięknie;) Często tu zaglądam i będę zaglądać bo widoki są obłędne. A Krym miejsce 2. na mojej liście 'chce tam pojechać' Dzięki!

moneeq użytkownik moneeq(wpisów:1090) dodano 24.10.2010 13:55

widzialabym rusalke u siebie na tapecie :)

marcowadziewczyna użytkownik marcowadziewczyna(wpisów:1527) dodano 21.10.2010 13:12

Mocar mamy podobne gusty :) ja na 19 oddaję 15 głosów może jeszcze znajdzie sie kilku zwolenników tego uroczego zdjęcia :)

mocar użytkownik mocar(wpisów:2777) dodano 21.10.2010 12:14

Piękna galeria jak i widoczki 19 typuje do kalendarza na 2011r. Pozdrawiam

margo użytkownik margo(wpisów:2557) dodano 04.10.2010 22:57

Stało się. Rozdzieliłam swoje punkty pomiędzy Ciebie i Kordulę.
Chciałabym zobaczyć wasze zdjęcia w kalendarzu.

zuzka użytkownik zuzka(wpisów:143) dodano 21.09.2010 16:59

Jakie piękne i fotogeniczne drzewa.

tereza użytkownik tereza(wpisów:3887) dodano 20.09.2010 13:09

Wspaniałe widoki,piękne zdjęcia,obejrzałam z przyjemnością.Pozdrawiam:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7300) dodano 19.09.2010 22:29

Niesamowicie piękna galeria. Ta , w przeciwieństwie do poprzedniej, skutecznie zachęca do wyjazdu na Krym :-) pozdrówki

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6138) dodano 19.09.2010 21:59

Piekna galeria,motyw samotnego drzewa jest zawsze fascynujący:)))))Lubie Twoje galerie:)

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2091) dodano 19.09.2010 21:58

Z nieba u Korduli przeniosłam się do raju :)))
Cieszę się, że dzięki Twojej kondycji mogę siedząc wygodnie w fotelu podziwiać tak piękne widoki :) Pozdrawiam

walizka użytkownik walizka(wpisów:612) dodano 19.09.2010 21:54

Zupełnie inne spojrzenie tym razem. To rzeczywiście rajskie widoki, takie do podziwiania bez tłumów.

anikm użytkownik anikm(wpisów:4509) dodano 19.09.2010 19:03

Po poprzedniej Twojej galerii krymskiej muszę przyznać że przy tej szczęka mi opadła.Widoki niesamowite,przepiękne krajobrazy.Wiele pięknych ujęć,ale jeśli miałabym wskazać jedno to 19,którą wybrałeś na zdjęcie główne galerii.Jest cudownie nastrojowe,nazwałabym je ,,samotność".Zatraca się w nim granica między ziemią a niebem,niczym na końcu świata,jakby dalej nie było już nic i tylko samotna sosna walcząca o przeżycie na skalistym zboczu...Mogłabym patrzeć na to zdjęcie bez końca.

beata-zbychu użytkownik beata-zbychu(wpisów:1002) dodano 19.09.2010 16:08

Witamy - pięknie wyszedł Ci Krym w obiektywie - super widoczki. Pozdrawiamy.

dispar użytkownik dispar(wpisów:5391) dodano 19.09.2010 15:26

Dzięki. Chyba nic nie miałem. Zresztą i lufa taka sobie. Wtedy pstrykałem jeszcze sony 350.

watcher użytkownik watcher(wpisów:1927) dodano 19.09.2010 15:14

Baaaardzo sie podoba. Piekna kolorystyka. Fajne kadry.
Zdjecie 19 (np) - zdradzisz jaki filtr miales na lufie ?