Po  wyjeździe  z  San  Francisco przez  blisko   dziesięć  dni  byliśmy  w  objęciach  cudownej   nieraz  dzikiej  przyrody  -ale  to  lubimy   najbardziej Parki  Narodowe  USA  zupełnie  nie  przypominają   naszych  Parków  Narodowych  - i  nie  chodzi  tu  tylko  o   dużą  większą    przestrzeń  Parki  Narodowe  Ameryki  to  doskonały  przejaw     symbiozy  ochrony  przyrody  z  masową  turystyką  -  w  naszych  polskich  warunkach  Dyrekcje  Parków  Narodowych   robią  wszystko  żeby  ograniczyć  turystykę -aby  przyroda   nie  została   zadeptana  przez  człowieka  Takim polskim   negatywnym   przykładem  negatywnym  przykładem   jest  Tatrzański  Park  Narodowy  -   nieprawdą    jest  że  nasze  Tatry   są  za  małe  ,że  trzeba  ograniczać  ruch  aby  ich  nie  zadeptać ,  że  nie  należy  budować  nowej  infrastruktury  żeby  nie  przybyło  nowych  turystów -  tak  wcale  być  nie  musi  wystarczy   wyjechać  do  Yosemite  Jedno  na  usprawiedliwienie  naszych  Dyrekcji  Parków  Narodowych  w  Polsce -aby  pogodzić  masowy  ruch  turystyczny  z  ochroną  przyrody  musi  istnieć  wyedukowane  społeczeństwo  -a  my  do  takich  niestety  nie  należymy  -  takim  przykładem  jest  akcja  zbierania  śmieci  po  turystach  (   tragedia  )  .Gdybyśmy  byli  prawdziwymi  turystami   toby  nie  trzeba  by  było  przeprowadzać  takich  akcji Podczas  kilku  dni  jaki  spędziłem  w  P.N Yosemite  nie  dostrzegłem  żadnego  niedopałka  na  licznych   udostępnionych  szlakach -nie  wspomnę  o  puszkach ,butelkach  plastykowych  -  przecież  tam  też  chodzą  różni  ludzie  -różni  ich  od  nas  większa  kultura  na   szlaku  ?  Dlaczego?  Wydaje  mi  się  w  edukacji  społeczeństwa -początek   jest  robiony   w  szkole
Na  kształtowanie  kultury  turystycznej   olbrzymi  wpływ  mają  media  -  od  kreskówek  dla  najmłodszych  po  filmy  wysokonakładowe  których  akcja  dzieje  się  często  w  parkach  narodowych  -przesłaniem  tych  filmów   chrońmy  przyrodę  -dajmy  jej  szansę  -zniszczyć łatwo  odbudować  ciężko  Media  kształtują  model  zdrowy   tryb  życia  -a  taki  najlepiej  kształtować  niezniszczonej  przyrodzie  jaką  dają  nam  parki  narodowe Kiedy  przyjechałem  do  doliny  Yosemite  gdzie  mieści   się  główna  infrastruktura  parku  narodowego  zaskoczyła  mnie  staranność  już  fazie  planowania  -gdzie  widać  że  jest  przyjazność  dla  turysty  ale  także  dla  ochrony  przyrody Przykładem  takim  mogą  być  bezpłatne  autobusy  z  napędem  hybrydowym -  ich  duża  częstotliwość  kursowania  po  trasach  dojazdowych  w  parku  mają  zniechęcić  do  indywidualnego  poruszania  się  samochodami Właścicielem  całej  infrastruktury  jest  Dyrekcja  parku -ona  zbiera  zysk  ,  ale  też  mądrze  gospodaruje Park Narodowy Yosemite
Ciekawa  była  część  turystów  amerykańskich-  przyjeżdżała  wypasionymi  samochodami ,przez   dzień   polowała  nad  super   zdjęciami   ,  w  nocy  spała  w  jednoosobowych
maleńkich   namiotach  aby  nad  ranem   w  fast foodach     przy  śniadaniu  przeglądać  na  swych  laptopach super  ujęcia
My  do  parku w  Yosemite  przyjechaliśmy  z  San  Francisco  -około  90  km   -ale  jego  położenie  (  środkowa Kalifornia )  przy  zachodnim grzbiecie  Gór  Newada  zapewnia  dotarcie  do  niego  z  każdej   strony -  idealny  do  zwiedzania  z  małymi   dziećmi Ciekawa  jest  flora  w  P.N Yosemite   - na południu parku znajduje się Mariposa Grove słynący z mamutowców olbrzymich, zwanych potocznie sekwojami. Najsłynniejszy okaz sekwoi w Yosemite to Grizzly Giant, liczący 2700 lat. Jest on wysoki na 65 metrów, a jego średnica u podstawy liczy 9 metrów. Właśnie  dzieci  mają  frajdę  gdyż  jest  silny  kontakt  ze  zwierzętami  -one  oswojone  są  z  człowiekiem i   instynktownie   wiedzą  że  nie  zrobi  on im  krzywdy (  inaczej  było  w  Dżungli  Amazońskiej  gdzie  te  same  zwierzęta uciekały  przed człowiekiem  gdyż  na  nie  polował-co  za  mądrość  w  świecie przyrody ) Do  piękna  P.N Yosemite  można  dodać  ukształtowanie  geologiczne  -te  podłoże  skalne  przypominające śnieg. Potok Yosemite płynący  doliną wiszącą, skąd spada w dolinę Yosemite przepięknym, trójkaskadowym wodospadem o takiej samej nazwie jak dolina (zdjęcie), o wysokości 740 m, co stawia go na 6. miejscu na świecie. Na  zdjęciu  Jezioro Tenaya w Parku Narodowym Yosemite
Z  P.N  Yosemite  przez  pustynię   Mojave   udaliśmy  się  do  najsłynniejszej ,groźnej z legend  pustyni  Doliny   Śmierci Pustynia  Mojawe  położona w większości we wschodniej części stanu Kalifornia, a także w stanach Utah, Nevada i Arizona, w południowej części Wielkiej Kotliny. Jest piaszczysto-żwirowa. Zajmuje powierzchnię około 35 000 km². Opad roczny wynosi 45-130 mm. Na  pustyni  Mojave   znajduję  się   Rezerwat Narodowy Mojave, Park Narodowy Joshua Tree i Park Narodowy Zion Pustynia Mojave Mój  mustang  wypożyczony  wypożyczalni  w  Los  Angeles -przejeździłem  nim  przez  miesiąc   ponad  8  tys  .  Jedyna  wada  pił  benzynę   jak  smok  (   15  litrów  na  100 km) dobrze  że  w  Stanach  wtedy  benzyna  była tania  , w Polsce  nie  byłoby  mnie  stać  na  paliwo  dla  niego  Pustynia Mojave
 Historię  wjazdu  do   Doliny  Śmierci  opowiedziałem  na  forum:  w Wesołych  opowieściach ,patrz  -http://obiezyswiat.org/index.php?action=forum&topic=345 Już  sama  nazwa  Dolina  Śmierci  przywołuje  wizję  rozgrzanego  do  niemożliwości powietrza , oślepiającego słońca i  zbielałych  szkieletów Będąc   we  wrześniu  my  tego  absolutnie  nie  doświadczyliśmy -temperatury  trochę  powyżej  30  st C  -przy  suchym  powietrzu  nawet  tak  bardzo  nie  były  odczuwalne-  nawet  Klima   w  samochodzie  nie  musiała  pracować  na  pełnych   obrotach Chociaż   powiem  że  przerażeni  legendą  tej  pustyni  na  zapas  wypełniliśmy  pełny  bagażnik  wodą  -aby  nie  umierać  z   pragnienia ,takie  wizję   mieliśmy  przed  oczami  Death Valley  (  Dolina  Śmierci)  nie  jest  monotonna  -jak  nam  się  kojarzą  pustynie  -warto    tu  być  -zwłaszcza  że  blisko mamy  stąd  do  Las  Vegas ,  do  Los  Angeles  też  nie  za daleko Nasze   ulubione  miejsce  na pustyni  Dolina  Śmierci  -Zabriskie  Point
To  tutaj  Antonioni  nakręcił  swój  najgłośniejszy   film  Zabriskie  Point Mimo  że  upłyneło  trochę   czasu  od  naszego  pobytu  na  pustyni  w  Dolinie  Śmierci  -to  widoki  formacji  skalnych  Zabrsikiego  Point   nieraz  śnią  mi  się  po  nocach Pustynia  Dolina Śmierci
-Zabriskie Point Pustynia  Dolina Śmierci

1pix użytkownik afrodyta odległość 10 km 1pix
USA wrzesień 2014 (5)
1pix użytkownik lucy56 odległość 16 km 1pix
USA - Yosemite National Park.
1pix użytkownik wmp57 odległość 16 km 1pix
USA- YOSEMITE 1
1pix użytkownik afrodyta odległość 17 km 1pix

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1321) dodano 27.04.2011 02:51

trekker- z karabinierami miałem do czynienia raz przy granicy meksykańskiej , jak nieświadomy że na rogatkach to muszę czekać na ich pozwolenie do odjazdu -a ja zgodnie z polskimi zwyczajami skoro nic ode mnie nie chcą to sobie jadę -w momencie były skierowane dziesiątki karabinów w nas i kolczatka przerzucona przez drogę , uchroniły nas polskie paszporty -i nie udawana nie wiedza na temat zasad porusznia się w takich warunkach. .Dziękuję za wizytkę i pozdrawiam

carmel użytkownik carmel(wpisów:1169) dodano 12.04.2011 15:20

Agra...pąsowieję ;))))

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1321) dodano 12.04.2011 08:41

carmel -Yosemite ,Dolina Śmierci jest miejscem niesamowitym. Wyobrażam sobie jak Ty byś wykorzystała ten plener fotograficzny ( jakimi pięknymi galeriami byś nas uraczyła ) .Dziękuję za odwiedziny ,pozdrawiam

carmel użytkownik carmel(wpisów:1169) dodano 11.04.2011 22:57

piękne , bardzo malownicze , niezwykłe widokowo miejsca :) pozdrawiam

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1321) dodano 20.02.2011 00:56

Agato -miło mi że Ci się podobało - wiesz pomysł zobaczenia z lotu ptaka bardzo dobry -ale te nieziemskie góreczki nie są za wysokie- i nie zajmują dużego obszaru - z drugiej strony nie wiem czy byłbym tak jak Ty odważny -zaimponowałaś mi swoim lotem nad Kapadocją , nie tylko leciałaś ale jeszcze robiłaś fajne fotki .Dziękuję i pozdrawiam

agata użytkownik agata(wpisów:428) dodano 18.02.2011 23:51

Agra60, piękna wyprawa i wcale się nie dziwię, że widoki śnią Ci się po nocach:)))
Tak sobie myślę i marzę, że widok z lotu ptaka, a jeszcze lepiej lot balonem, nad tą krainą byłby wspaniały......marzę dalej....
Dziękuję za galerię i pozdrawiam serdecznie.

agnieshka użytkownik agnieshka(wpisów:405) dodano 18.02.2011 00:52

wuf, jaka to szkoda że ja na razie do USA nie mogę, 10 letnia wiza właśnie wygasła w zeszłym roku. Parki, dzikie tereny Ameryki Pólnocnej czy Appalachian Trial to moje marzenie.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7255) dodano 17.02.2011 23:18

Świetna wyprawa, Yosemite tez mi się marzy :-), bo Dolina Śmierci jakoś źle mi się kojarzy :-), pozdrawiam

mapa użytkownik mapa(wpisów:59) - Użytkownik usunięty. dodano 17.02.2011 22:56

agra60-marzenia zawsze się spełniają.Ja w wieku 5 lat mówiłem że będe podróżował i po 15 latach spełniłem te marzenia.Teraz nie mogę podróżować ale nadal będe marzył.
Świetna galeria ,człowiek nie wygra z naturą to ona panuje nad światem.Gratuluję wspaniałej wyprawy.

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1321) dodano 17.02.2011 17:27

anikm - wiesz u nas też są miasteczka ( w mniejszości ) gdzie jest gospodarz i nie dają się śmieciarzom ,wandalom -gdzie jest normalnie-musimy sobie życzyć żeby tych miast miasteczek było znacznie więcej

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1321) dodano 17.02.2011 17:22

agnieshka-dziękuję

andred -ja też myślę że do Stanów wrócę ,nie tak wcześnie jak Ty -myślę o połączeniu z Kanadą-w końcu jak dali wizę na 10 lat to trzeba wykorzystać -opłaty za nią się muszą zawrócić(żartuję ).Pozdrawiam

agnieshka użytkownik agnieshka(wpisów:405) dodano 17.02.2011 16:03

Agra60- świetna galeria i wyczerpujące opisy, krajobrazy sa naprawdę piekne (zwłaszcza Zabriskie Point), czuje się przestrzeń, ale i ład i porządek. W Polsce naprawde załamująca jest postawa społeczeństwa i robienie śmietniska wszędzie gdzie tylko stopa może stanąć. Gdzie się człowiek nie ruszy: czy to Park czy okoliczny las wszędzie jeden wielki smietnik, na drzewach rośnie papier toaletowy, butelki plastikowe wyrastaja z mchu, a papiery niczym żółty jesienny liść pokrywa poszycie. Dramat. To kwestia wielopokoleniowej edukacji w szkole, domu rodzinnym, mass media, troski i dbałości o to co stworzone przez naturę.

anikm użytkownik anikm(wpisów:4509) dodano 17.02.2011 15:53

Agra wbrew pozorom Holendrzy też śmiecą.Tylko tutaj jakoś inaczej jest to zorganizowane.Jak są jakieś duże imprezy w mieście,to jak się skończą to brniesz w śmieciach po kostki,ale po imprezie od razu wkraczają ekipy sprzątające.Pracują w nocy i rano jest błysk.
Autobusy i przystanki są zadbane.Kiedyś widziałam rozbitą szybę na przystanku,na drugi dzień była już wstawiona nowa.

andred użytkownik andred(wpisów:4757) dodano 17.02.2011 15:35

Agra60 - dzięki za galerię i komentarz, bo moja wiedza, tak bardzo potrzebna do świadomego odwiedzenia tego miejsca znowi sie pogłębiła. Wybieram się tam w 2012 (jeszcze przed końcem świata) i śledzę wszystkie relacje i komentarze z tamtych okolic. Jeszcze kilka takich galerii i powiem: wszystko już wiem na ten temat, to po co tam jechać? ;-)

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1321) dodano 17.02.2011 15:06

anikm -niestety to co piszesz jest prawdziwe .Tam gdzie mieszkasz to z takimi problemami się nie spotykasz -ciekawe jak długo my będziemy się tego uczyć -bo coś powoli się zmienia.Pozdrawiam

anikm użytkownik anikm(wpisów:4509) dodano 17.02.2011 14:30

Niesamowite krajobrazy.
W Polsce niestety wiele osób podchodzi do tematu w taki sposób że dzieli,na to co moje i nie moje.Dbają o swoje,swój porządek i nie dewastują tego co należy do nich,a reszta to już zmartwienie innych.Stąd nie tylko tonąca w śmieciach Polska,to zniszczone mienie użyteczności publicznej.Jak wyglądają polskie środki komunikacji miejskiej,przystanki autobusowe,dworce czy choćby ławki w parku? Po wtóre Polak myśli:,,płacę bilet wstępu to mogę śmiecić",lub ,,innym płacą za sprzątanie,to niech swoją robotę mają".
Taka jest smutna rzeczywistość.

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1321) dodano 17.02.2011 14:19

jurasek- Zabriskie Point jest częścią Doliny Śmierci -taką trochę inną od pozostałej , rzeczywiście nieziemski krajobraz . Pozdrawiam

jurasek użytkownik jurasek(wpisów:360) dodano 17.02.2011 14:02

Agra60 - czy to na pewno była Dolina Śmierci ? Bo ja mam wrażenie, że to co pokazałeś to ...Mars, albo Io !