m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (42):

 
Dzisiejszą wycieczkę zaczęłam od skałek na tyłach ruin. Nie planowałam wchodzić na teren zamku a tylko obeszłam go dookoła. Podczas dzisiejszego  spaceru ścieżką wokół zamku opowiem Wam trochę o zamku i jego historii. Zamek  Ogrodzieniec jest największym i jednocześnie chyba najpiękniejszym zamkiem Jury. Znajduje się on właściwie nie w miejscowości Ogrodzieniec lecz 2 km dalej na wschód, w Podzamczu. Gdy wejdziemy przez bramę na bardzo obszerne warowne przedzamcze po lewej stronie mamy pozostałości stajni i wozowni. Przed wieżą bramą do zamku górnego zachował się mały fragment fosy.
Sama wieża przylega do skał, ma 6 kondygnacji i widać w niej strzelnice kluczowe. Mieściła się niej m. in. kaplica. Arkadowy dziedziniec główny zamku jest przepiękny, ze wszystkich stron otoczony wysokimi kamiennymi murami z otworami okiennymi. Kiedyś zdobiły je jeszcze krużganki, ale nic już z nich niestety nie zostało. W najniższych i najwyższych kondygnacjach urządzono pomieszczenia gospodarcze oraz komnaty służby. Sale reprezentacyjne znajdowały się na drugim piętrze. W narożniku płd.-wsch. stoi potężna cylindryczna wieża. Od południa dobudowany jest budynek zwany Kurzą Stopą. I trochę historii zamku:
1385 r - w dokumentach Jana Długosza znajduje się informacja iż zamek należał do podczaszego krakowskiego Włodka z Ogrodzieńca
XV w - Włodkowie rozbudowali zamek, który składał się z trzykondygnacyjnej wieży mieszkalnej na skale wschodniej i skrzydła południowego z basztą. Brama do ówczesnego zamku stała w tym samym miejscu co obecna wieża bramna 1470 r - zamek sprzedano bogatym mieszczanom krakowskim - Salomonowiczom Następnie zamek przeszedł przez ręce Rzeszowskich, Pileckich i trafił znów do Włodków 1523 r - zamek kupił burgrabia i żupnik krakowski Jan Boner Lata 1532-47 - syn Jana - Sereryn Boner po małżeństwie z Zofią Bethmanówną i połączeniu ogromnych majątków obu rodzin, postanowił zbudować okazałe gniazdo rodowe.
Nastąpiła więc całkowita przebudowa zamku - rozebraniu uległy stare mury gotyckie i warownia stała się wspaniałą renesansową rezydencją. Mówiło się o nim mały Wawel. Wypełniony był pięknymi arrasami, gobelinami, mahoniowymi i hebanowymi meblami. Bonerowie wyposażyli go w najcenniejsze przedmioty sprowadzane z zagranicy. Początkowo planowano zbudować krużganki na wzór wawelskich, skończyło się jednak na gankach na wspornikach Lata 1550-60 - Stanisław Boner, starosta biecki wzniósł skrzydło zachodnie, budynki gospodarcze oraz budynek południowy zwaną Kurzą Stopą Lata 1561-76 - następny właściciel Mikołaj Ligęza wzniósł wczesny bastion - beluard. Była to druga tego typu budowla obronna w Polsce po Rożnowie 1587 r - zamek szturmem zajęły austriackie wojska Maksymiliana Habsburga wycofujące się spod Krakowa, po nieudanym oblężeniu
1594 r - zamkiem władał Mikołaj Trąba. Później przejął go Jan Firlej - marszałek wielki koronny, spokrewniony z Bonerami Lata 1649-55 - po latach raczej słabego zainteresowania zamkiem przez kolejnych właścicieli dopiero Andrzej Firlej, kasztelan lubelski rozpoczął nowe prace budowlane. Wzniósł m.in. salę marmurową nad beluardem i ozdobił wnętrza w stylu barokowym 1655 r- mocno zniszczony przez Szwedów podczas potopu nie powrócił już nigdy do dawnej świetności 1664 r - wdowa po Andrzeju Firleju przekazała zamek bratankowi męża Mikołajowi 1669 r. - zamek kupił kasztelan krakowski - Stanisław Warszycki. Po jego śmierci zamek odziedziczył jego niedorozwinięty syn Jan Kazimierz Warszycki
a po nim Michał na Warszycach, miecznik koronny i wojewoda sandomierski 1695 r - jako wiano przeszedł w ręce rodziny Męcinskich. Zarządzali nim przez 3 pokolenia 1702 r - kolejny atak Szwedów na zamek pod wodzą Karola XII. Warownia została kompletnie ograbiona i podpalona 1784 r - Męcińscy z braku środków na utrzymanie sprzedali zamek podsękowi krakowskiemu Tomaszowi Jaklińskiemu. 1810 r - zamek został ostatecznie opuszczony. Do tego czasu jego środkową część zamieszkiwała siostra Jaklińskiego, gdy jednak i ona zaczęła grozić zawaleniem, przeniosła się do okolicznego folwarku.
Późniejsi właściciele parceli z zamkiem stopniowo go rozbierali, wykorzystując jako budulec dla innych budowli w okolicy. Początek XX w. - ziemię wraz z zamkiem kupił okoliczny chłop o nazwisku Kozłowski. Bez szacunku dla zabytku zaczął po kilka złotych sprzedawać rozbierane mury zamkowe  1973 r - po konserwacji zamek udostępniono zwiedzającym.   Znajduje się on teraz pod opieką państwa. 2001 r - na zamku kręcono Zemstę Fredry. Obecnie również odbywają się tu różne imprezy kulturalne w sezonie od wiosny do jesieni. Dziękuję za uwagę i zapraszam do odwiedzenia zamku nie tylko z zewnątrz ale i od środka. Uważam, że naprawdę warto:)

najbliższe galerie:

 
Zamek Ogrodzieniec - okolica
1pix użytkownik mocar odległość 0 km 1pix
Imprezy:  bitwa pod Monte Cassino 2009
1pix użytkownik kriss72 odległość 0 km 1pix
Zamek Ogrodzieniec w Podzamczu.
1pix użytkownik popekpawel odległość 0 km 1pix
Ogrodzieniec - zamek Wilcza Szczęka
1pix użytkownik baron odległość 0 km 1pix
Ogrodzieniec zamek
1pix użytkownik szumeister odległość 0 km 1pix
Polska - Jura Krakowsko-Częstochowska-Ogrodzieniec
1pix użytkownik maria37 odległość 0 km 1pix

komentarze do galerii (41):

 
romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.10.2014 20:44

Koniczynko - miło mi, że odgrzebałaś jedną z moich starszych galeryjek. Cieszę się też, że Ci się podobało.
Pozdrawiam :)

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2590) dodano 14.10.2014 18:50

Romana, przez przypadek "nadziałam"się na Twoją galerię i pozwoliłam sobie na spacer wraz z Tobą.
Galeria podobajaca i trochę egzotyczna, na 7 zauważyłam wielbłąda...
Piękne surowe skały naszej ojczystej ziemi.
Pozdrawiam.

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.08.2013 22:01

Baracudo - cieszę się, że odgrzebałaś jedną z moich starszych galeryjek :)
Pozdrawiam :)

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3500) dodano 26.08.2013 10:23

Super spacer wsród ruin:)Pozdrawiam

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 25.12.2011 00:07

Maskonur dzięki, że zajrzałeś. Cieszę się, że Ci się podobało bo dla mnie Jura to jeden z ulubionych regionów Polski.
Pozdrawiam :)

maskonur użytkownik maskonur(wpisów:71) dodano 24.12.2011 20:08

Jury nigdy nie jest za dużo.Fajna galeria.

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 04.12.2011 00:00

Witaj Mgfoto :)
To fakt, sama się o tym przekonałam w zeszłym roku kiedy pierwszy raz robiłam fotki zamku jeszcze starym aparatem i nie wyszły tak jak bym chciała. Dlatego wybrałam się tam ponownie i chociaż wiem, że do ideału jeszcze droga daleka to jednak zdecydowałam się zrobić tym razem galeryjkę :)
Pozdrawiam :)

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6083) dodano 03.12.2011 20:24

Ogrodzieniec to piękne miejsce, robi wrażenie ale nie łatwo je dobrze sfotografować. Pozdrawiam :)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 02.12.2011 15:06

Anikm - dzięki, że zajrzałaś do mnie, miło było Cię gościć
Pozdrawiam :)

anikm użytkownik anikm(wpisów:4509) dodano 01.12.2011 22:25

Z dobre 15 lat minęło chyba odkąd byłam na ogrodzienieckim zamku. Pamięć bywa ulotna, ale dzięki Twojej galerii mogłam sobie przypomnieć widok tych pięknych ruin.
Serdeczne pozdrowienia ślę:)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 01.12.2011 16:06

Pipol - ŻÓŁTA łódź podwodna ;)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 01.12.2011 16:05

Grace - dzięki :))))))))))

grace użytkownik grace(wpisów:3354) dodano 01.12.2011 14:43

OK, nie powinnam, bo nie chce "dolewac oliwy do ognia", ale jeszcze raz sie wlacze.
Bratek ma sporo racji, fakt. Ale z ocena pt.3 przesadza, jak slusznie zauwazyl Deszcz. Sama ocenilam te galerie na 10, bo trzeba oddac Romanie sumienne opracowanie galerii, bardzo duzo wnoszacy tekst, a wszak oceniamy calosc. Temat bardzo trudny a i w kontkescie porzednich prac - duzy postep. Sama 10-tka, nalezy sie za podejscie do konstruktywnej krytyki - brawo Romano, tak wlasnie trzymac:) Sadze, ze w sumie byla to pozytywna wymiana zdan, ktora kazdego czegos nauczyla i o to tez tutaj chodzi. Serdecznie i zyczliwie pozdrawiam wszystkich uczestnikow tej konwersacji, a Romanie dziekuje, ze jej praca stala sie przyczynkiem do rozwazan na temat fotografii. Usmiechnijmy sie wszyscy:)

pipol użytkownik pipol(wpisów:8675) dodano 01.12.2011 12:14

D13 !? To taka łódź podwodna ?

bratek użytkownik bratek(wpisów:538) dodano 01.12.2011 11:37

Deszczu,
..to nie pora na przesadzanie (dla) bratków! ;-) Bratki z natury są niewymagające. Ale do czasu.
Zgadzam się, że wolność wypowiedzi należy szanować. Tym bardziej jeśli ktoś dzieli się swoją twórczością z innymi, co wiąże się z komentarzami i ocenami.
Skalę ocen mamy nie od 8-10 ale nieco szerszą. I wyjście poza tą skalę wywołuje niepotrzebne emocje. Wystarczy poczytać komentarze.
Gdybym tylko oceniła, to prawdopodobnie podniosły by się głosy, że oceniam złośliwie i zaniżam wartośc galerii. Więc dla jasności sytuacji wyjaśniłam mój punkt widzenia.
Co zostało skomentowane, że się wszystkim nie dogodzi. To prawda. I z tym należy się pogodzić.
Wystawianie tego typu galerii to ryzyko zanudzenia odbiorcy. Galeria na inny temat(chociażby miasto) obarczone jest mniejszym ryzykiem, jest większy wachlarz obiektów do przedstawienia i niefajne fotki mniej rażą.
Starałam się przedstawić, a potem wyjasnić dodatkowo moją ocenę, ale za każdym razem spotyka się to z obroną, zamiast spokojnym przyjęciem. Ale w to już nie wnikam. Tylko coraz lepiej rozumiem punkt widzenia d13.
Pozdrawiam!

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 01.12.2011 00:21

Zibid dzięki za odwiedziny.
Ja też lubię szczególnie ten zamek - może dlatego, że był to pierwszy zamek jaki zobaczyłam "na żywo" jeszcze jako dziecko. I może stąd ten sentyment do tego miejsca. A może po prostu dlatego, że jest to naprawdę fascynujące miejsce.
Pozdrawiam :)

zibid użytkownik zibid(wpisów:2267) dodano 30.11.2011 22:43

pięknie się prezentuje na tle niebieskiego nieba.
jeden z moich ulubionych
Pozdrawiam

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 22:25

Deszczu - dzięki za odwiedziny.
Wiem, faktycznie miewam jeszcze pewne problemy z okiełznaniem światła w przypadkach podobnych jak tu: ostre słońce i oślepiająco białe skały na tle bezchmurnego nieba oraz fotki w różnym kierunku w stosunku do słońca. Cały czas staram się pracować nad tym problemem i na przykład Ogrodzieniec fotografowałam już w zeszłym roku przy identycznej pogodzie i też późną jesienią ale... tamtych fotek Wam nie pokażę :)))
Twoje zdanie jest dla mnie zawsze cenne ponieważ Ty jesteś Mistrzem w te klocki.
Pozdrawiam :)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 22:13

Paweller - masz rację z tym, że nie da się dogodzić każdemu. Dlatego też nie rwę włosów z głowy, nie wpadam w depresję i przede wszystkim nie mam zamiaru obrażać się i znikać z OŚ jak to ostatnio bywa w modzie. Nie będę też przerabiała tej galerii. Pozostanie ona taka jak jest :)
Dzięki za miłe słowo. A przy okazji polecam ten zamek jako godny odwiedzenia. Moim zdaniem naprawdę warto.
Pozdrawiam :)

deszcz użytkownik deszcz(wpisów:2891) dodano 30.11.2011 21:25

... BRATEK, przesadził. Ale to roślina i na dodatek kwitnąca nie o tej porze. Aczkolwiek wolność wypowiedzi należy szanować. Na 7. zauważyłem wielbłąda jednogarbnego. A na ostatnim smoka z długim ogonem. Są kadry wyszukane przez otworki, typu 29. Gorzej jest w tym wypadku, bo mocne słońce, jak robisz z boku do światła..., pozdrawiam serdecznie.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:6986) dodano 30.11.2011 21:17

Romano - ja widzę to tak, że każdemu się nie dogodzi. Jakbyś wstawiła 8 zdjęć, to byliby tacy, co by im za mało było, wstawiłaś ponad 40, to też źle, bo za dużo. Myślę, że należy kierować się swoim tokiem myślenia i robić swoje.
W Ogrodzieńcu jeszcze nie byłem, więc chętnie bym się tam wybrał. Dzięki za miły spacer.
Pozdrawiam.

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 18:40

Anusia_osia - dzięki, za odwiedziny.
Zgadzam się z Tobą - ja też wolę nieraz żeby coś zostało "po staremu" niż miałoby zostać upiększone czy odnawiane "na siłę" ponieważ często wynik takiego zabiegu bywa delikatnie mówiąc tandetny.
Pozdrawiam :)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 18:08

No cóż Bratku :)
Jeśli masz więc jakieś fotki z Ogrodzieńca to może zrób z nich zgrabną galeryjkę i wrzuć na OŚ - może być nawet z 8 fotek :)
Pozdrawiam jeszcze raz.

anusia_osia użytkownik anusia_osia(wpisów:1187) dodano 30.11.2011 17:55

W te rejony zamkowe jeszcze nie dotarała, tym bardziej mnie cieszy Twoja galeria. Ruiny mają swój urok. Czasami lepiej, żeby takimi pozostały. Jak widzę nieudolne rekonstrukcje, to aż się włosy "dęba stają". Ten zabytek pięknie się prezentuje.

bratek użytkownik bratek(wpisów:538) dodano 30.11.2011 17:30

Romana!
Ogrodzieniec odwiedziłam jakiś czas temu. Pamiętam jakie wrażenie wywarły na mnie jego pozostałości. Więc punkt odniesienia do marudzenia był.
Gdybym go nie widziała, nadal bym marudziła. Przedstawiając produkt liczysz się z tym, że wywoła emocje. I wywołał.
Jak na ruiny zamku 42 zdjęcia to troszkę przydużo. Ciężko na tylu zdjęciach pokazać pozostałości budowli w sposób interesujący. Następuje zapętlenie w monotoematyczności obrazu. Ale to nie tylko u Ciebie jest ten mankament na OB. Ruiny zamku to szalenie romantyczny i wdzięczny temat, ale podstępny. Sama wachałam się czy wrzucić galerie ze szkockimi zamkami, których jest tu sporo, i trafiłam na ten sam problem. Wyszło mi, że do około 8 zdjęć galeria jest ok, a potem to nuuuuuuda i zdjęcia niczego nowego nie wnoszą dla odbiorcy. Ale 8 zdjęć to znowu troszkę przymało, żeby komuś głowę zawracać.
Kupa kamieni była użyta jako określenie ogólne, bez podtekstu i wydźwięku negatywnego dla ruin. Chociaż de facto mogłoby być także synonimem, bo z czego był zbudowany jak nie z kamienia? Nazywajmy rzeczy po imieniu.
Polecam stronę z poradami dla fotografów amatorów, którą niedawno odkryłam. Być może będzie pomocna dla dalszego zdobywaniu szlifów. Czego i Tobie i sobie życzę.
http://www.cambridgeincolour.com/
Arkana fotografii nie tylko dla nas obu są magią. Ale jestem w komfortowej pozycji oceniającego, co nie znaczy ,że jest to przyjemne zajęcie. A mówiąc o czarownej i pięknej chwili, którą chcesz uwiecznić, i którą chcesz się podzielić z innymi, jak chcesz to zrobić? Brak podstawowego kadrowania rozłożył Twoja galerię na łopatki.
Poświęcam czas pisząc te słowa z nadzieją, że kolejne galerie będą lepsze i przyjemniej je będzie obejrzeć popijając poranną kawą.

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 16:27

Pipol - smacznego :)))

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 16:24

Grace - dzięki piykne :)

pipol użytkownik pipol(wpisów:8675) dodano 30.11.2011 15:57

jem, więc nic nie mówię

grace użytkownik grace(wpisów:3354) dodano 30.11.2011 15:23

Romano, zes Ty swarna dzioulcha, gryfnie zes pedziala;)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 14:36

Doracz witaj i dzięki za ocenę :)))
Pozdrawiam :)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 14:35

Witaj Bratku.
No to sobie pomarudziłaś :)
Fakt, że poświęciłaś mojej galerii sporo czasu na analizę oraz wpis świadczy o tym, że jednak w jakiś sposób zwróciła ona na siebie Twoją uwagę. Inaczej pozostawiłabyś ją bez komentarza.
Ja jestem fotografem amatorem i nie znam się na zasadach i prawidłach rządzących sztuką fotografii. Moje zdjęcia powstają w celu zatrzymania pięknej chwili oraz chęci podzielenia się tym pięknem z Wami wszystkimi, którzy zechcą poświecić chwilkę na obejrzenie moich produkcji. Ze swojej strony staram się włożyć w każdą galerię jak najwięcej swojego zaangażowania, serca , duszy i wiedzy (może jeszcze skromnej - ale staram się ją powiększać w miarę moich możliwości)

Jeśli jednak mimo wszystko Ty widzisz w tej galerii jedynie stertę kamieni ... no cóż... masz do tego pełne prawo.
Tym bardziej polecam Tobie abyś przy okazji odwiedziła ruiny Ogrodzienieckiego zamku. Może gdy ujrzysz go "na żywo" zobaczysz coś więcej... i stworzysz galerię znacznie lepszą niż moja, a ja oczywiście z ciekawością ją obejrzę ponieważ dla mnie takie miejsce to nie tylko same kamienie.
Pozdrawiam i dzięki za czas poświęcony dla mojej galerii:)

bratek użytkownik bratek(wpisów:538) dodano 30.11.2011 12:39

Witam!
Będę marudzić. Nie złośliwie ale konstruktywnie.
Niebo i pogoda fantastyczne, pozazdrościć! Ale robienie zdjęć w ostrym słońcu nie zawsze sprzyja fotografowaniu. Obiekty staja się bez wyrazu i płaskie. No i cienie potrafią zepsuć robotę przycieniając za bardzo a nie tylko nastrojowo.
Zdjęcia 2-8 wprowadzają monotematycznośc i nudę.
9 woła o kadrowanie.
10 według mnie powinna być w centralnym punkcie i wyeksponowana, a tak sprawia wrażenie zagubienia się na zdjęciu i przypadkowego pojawienia.Gdyby dało się coś jeszcze podejrzeć przez tą dziurkę jak na zdjęciu 33 to było by już całkiem interesujące.
16-a płaska i niewyraźna.
18 w ładnym i romantycznym otoczeniu i kompletnie to otoczenie niewykorzystane.
34- lepsze ujęcie od 12. Sterta kamieni (nawet w formie muru) nie jest interesująca. Dopiero spojrzenie na nią z innej perspektywy,niż człowiek jest przyzwyczajony patrzeć uczyniłoby ją bardziej atrakcyjną.
To oczywiście nie koniec listy.
Najfajniejsze według mnie to nr 22.
Zdaję sobie sprawę, że ciężko przedstawić ruiny w sposób atrakcyjny, nie zanudzając odbiorcę. Bo kamień do kamienia podobny, no i kto kamienia nie widział? Nawet jeżeli jest to kamień z "brzemieniem" historycznym?
Może zamiast 42 zdjęć lepiej by było pozostawić mniej zdjęć, które swoim obrazem by coś przekazywały?
Historia wciągająca. Tylko zamiast fosy,stajni i wozowni widzę..kamienie.
Pozdrawiam!

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 11:40

Tomototu - cieszę się, że właśnie fotka 33 zwróciła Twoją uwagę ponieważ nad nią najbardziej się natrudziłam. Zrobiona jest przez malutki otworek w murze pod dość niewygodnym kątem tak aby dało się złapać fragment odległej baszty i jeszcze uzyskać możliwie dobrą dobrą ostrość przy dużej odległości pomiędzy pierwszym i drugim planem zdjęcia.

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 11:32

Afrodyta - dzięki i Tobie za wizytę i miłe słowa. Bardzo się cieszę, że podobają się Tobie moje fotki.
Pozdrawiam :)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 11:30

Tomitotu - dzięki za odwiedziny. Zgadzam się z Tobą ponieważ ja też jestem wielką fanką Jury. Jest to drugi po Beskidach region w Polsce, który uwielbiam od dzieciństwa.
Pozdrawiam :)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 11:27

Grace - dzięki za miłe słowa.
Ja też próbowałam sobie wyobrażać jak mogło wyglądać życie w takim zamku w czasach jego świetności jeśli nawet obecna ruina robi spore wrażenie na odwiedzających.
Pozdrawiam :)

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:3715) dodano 30.11.2011 09:59

Ogrodzieniec jest piękny, jak cała Jura. Znakomite kadry.
Pozdrawiam serdecznie.

tomitotu użytkownik tomitotu(wpisów:30) dodano 30.11.2011 08:26

Miejsce znane i owszem, faktycznie godne polecenia. Cała Jura zresztą obfituje w fantastyczne miejsca. Galeria ciekawa, szczególnie podoba mi się fotka 33. Pozdrawiam

grace użytkownik grace(wpisów:3354) dodano 30.11.2011 01:20

czytajac podpisy, oczyma wyobrazni widzialam, jak tam moglo byc pieknie... a teraz to tylko Ty Romano pieknie pokazalas ruiny, pozdrawiam:)

romana użytkownik romana(wpisów:5071) dodano 30.11.2011 01:02

Witaj Surykatko.Ja też bardzo lubię ten zamek i skałki wokół. Zaglądam więc tam od czasu do czasu i robię właśnie taką rundkę dookoła.
Najbardziej podoba mi się tam właśnie jesienią i wiosną.
Pozdrawiam :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6833) dodano 30.11.2011 00:42

Miejsce mocy, jedno z moich ulubionych na Jurze :-). pozdrawiam :-)

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!