W drodze powrotnej z Pragi zmuszeni byliśmy  zatrzymać się na odpoczynek. Ponad to trasę  pokonywaliśmy w strugach deszczu, tym bardziej zmuszało nas to do zatrzymania się, w pewnym  momęncie  uchwyciłem tą piękną tęcze. Obok drogi w niewielkiej miejscowości Častolovice tuż nad rzeką Bělá otworzył nam swoje  podwoje prywatny pensjonat ,,Beseda - skromny, czysty i z gościnnym właścicielem.  Wypoczęci rano  po śniadaniu wybraliśmy się tuż obok po sąsiedzku przez rzekę do zamku.  Wchodzi się z ulicy przez metalową bramkę i ogrodzenie, wąską parkową alejką w prost do wejścia w  główną bramę. Dzień zapowiadał się znakomicie , najważniejsze że nie pada mimo  że spora ilość wilgoci i mgła wisi nad parkiem i zamkiem. Po przekroczeniu zabytkowej bramy wchodzimy na obszerny pięknie zagospodarowany dziedziniec zamkowy chyba jako pierwsi goście .
Pusto cicho jedynie obsługa kawiarni rozstawia stoliki i krzesła w arkadach dziedzińca. Wszystko nas interesuje zaglądamy tu i ówdzie pstrykając fotki aby podzielić się spostrzeżeniami i historią zamku  na OŚ.   A historia zamku sięga XIII wieku. Była to początkowo twierdza na wodzie, której właściciele się w XV i XVI wieku często się zmieniali. Rodzina Oprštorfów  przebudowała w latach 1588- 1615 twierdzę na renesansowy zamek. Z tego okresu pochodzą motywy z rzymskiej historii Liwiusza, zdobiące dziedzińcową fasadę. W 1694 roku Častolovice kupili Šternberkowie.
Pozostali tu aż do 1948 roku, kiedy to zamek upaństwowiono. Na zdj. Dziedziniec  i fontanna w centralnym punkcie. We wnętrzach znajdują się bogate zbiory obrazów oraz malowane sufity kasetonowe. Niestety do zabytkowych wnętrz nie udało nam się dotrzeć. Na dziedzińcu mieści się galeria współczesnych artystów, kawiarnia i restauracja. Oto wnętrza kawiarni i restauracji. Do zamku należy rozległy park angielski z ogrodem różanym i wodnym, ...zamkową menażerią, zwierzyniec z białymi danielami i jeleniami  oraz placem zabaw dla dzieci.
To właśnie tą widoczną na zdjęciu bramą wydostajemy się  z dziedzińca na rozległy Park Angielski. Trasa zwiedzania obejmuje przykładowe domy szlachty z XVII-XIX wieku. Kulminacyjnym punktem zwiedzania jest Sala Rycerska (Rytířský sál), ...jadalnia zamkowa, nazywana Tobiáška, ze zbiorami portretów czeskich władców oraz Kaplica Bożego Ciała. Salę Rycerską, jadalnię oraz dwie sąsiednie sale zdobią unikatowe renesansowe sufity kasetonowe, pochodzące z początku XVII wieku. Bogate zbiory malarstwa, broni itp. Na zdj. główna alejka parkowa. W parku znajdujemy niewielkie zoo.
Oto nie którzy mieszkańcy ogrodu. proszę o fotkę :) Oprócz folwarku, browaru, gorzelni i pralni, do zamku należały także karpniaki, rybiarnią i młyn z młynówką o ponad kilometrowej długości. Zamek świadczy różne usługi m/n. imprezy na zamówienie, kiosk, punkt sprzedaży plakietek turystycznych, sprzedaż drobiazgów i pamiątek, sprzedaż znaczków turystycznych,  wesela i inne uroczystości, wynajem pomieszczeń.
Ogród różany. Ogrody. Godziny otwarcia:

* maj-wrzesień Wt-Nie, święta państwowe i inne (dni wolne od pracy) 9:00-18:00 (z przewodnikiem) Herby właścicieli zamku , umieszczone nad bamą wejściową do zamku.
 Dziękuje.

1pix użytkownik wo odległość 24 km 1pix
Nowe Miasto nad Metują

mocar użytkownik mocar(wpisów:2771) dodano 17.12.2011 00:50

anikm - No faktycznie dopiero po twoim komentarzu się zorientowałam , uśmiałem się sam z siebie :))) dzięki zmienione.

Pozdrawiam Wszystkich !

tereza użytkownik tereza(wpisów:3881) dodano 13.12.2011 19:32

Ciekawe miejsce,a tęcza cudna.Pozdrawiam:)

anikm użytkownik anikm(wpisów:4509) dodano 12.12.2011 22:44

Mocar ależ mnie rozbawiłeś podpisem pod 30- niektóre usługi, jak WC interesujące;))
A tak serio to bardzo fajne miejsce.
Podwójna tęcza na ostatnim zdjęciu imponująca.

marcowadziewczyna użytkownik marcowadziewczyna(wpisów:1527) dodano 12.12.2011 22:16

Z ta tęczą to miałeś szczęście jest zjawiskowa .A cała galeria w fajnym klimacie ; ) Pozdrawiam serdecznie :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7291) dodano 12.12.2011 18:19

Bardzo przyjemne miejsce i zupełnie mi nieznane... Szkoda ,że nie udało Ci się zwiedzić wnętrz... Pozdrawiam :-)

beata-zbychu użytkownik beata-zbychu(wpisów:1002) dodano 12.12.2011 12:31

Witamy - fajna galeria i wspaniałe miejsce. Pozdrawiamy

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:4225) dodano 11.12.2011 17:58

Aż nie wiem, co mam napisać. Wspaniała, klimatyczna galeria, piękne kadry. Tęcza na ostatnim zdjęciu powalająca. Jednym słowem- Cudnie !!!