Wieś Ujsoły jest bardzo piękną wsią. Widać na każdym kroku że jest dobrze zarządzana, korzysta z dotacji Unii. W amfiteatrze pod Muńcołem jest wspaniale działająca informacja turystyczna. Młody zespól ludzi udzieli informacji i wyposaży w mapy i przewodniki. Widoczna rzeka Bystra jest obecnie regulowana. Ziemia Ujsolska to jedno z ulubionych miejsc wypoczynku Jana Pawła II, z czasów kiedy przyjeżdżał  w te okolice.Pierwsza wzmianka o jego pobycie pochodzi z roku 1958, kiedy to wraz ze studentami przemierzał szlaki Lipowskiej. Z Ujsoł jedziemy do Złatnej i tam zostawiamy samochód.
W Złatnej Hucie istnieje możliwość rozpalenia ogniska przy specjalnej wiacie nieopodal kaskady (często nazywanej  wodospadem) Rozpoczynamy wędrówkę szlakiem : Złatna Huta - Hala Rysianka - Hala Lipowska Leśna Huta szkła, a właściwie pozostałości starego pieca. Na początku szlaku bardzo malowniczy wodospad.
Wartko płynący górski potok. Ten sam wodospad mijamy z boku. Potok Bystra jest jednym z dzikszych w tym regionie, a liczne progi skalne powodują głośny charakterystyczny hałas. To tablica informującą. Idziemy czarnym szlakiem papieskim droga światła. Zaczyna się łatwo i niewinnie. Na odcinku szlaku prowadzącego ze Złatnej Huty na Górę Lipowską powstała Droga Światła w postaci 14 kamiennych głazów symbolizujących poszczególne stacje.
Droga jest pokryta śniegiem i błotem pośniegowym, trzeba mieć obuwie sportowe. Roślinność charakterystyczną dla skalistych okolic wartko płynącego górskiego potoku. Piękne kaczeńce na progu skalno -potokowym. Hala Lipowska szczególnie pięknie wygląda wiosną - wraz z pierwszymi ciepłymi promieniami słońca pokrywa się bowiem milionami krokusów. Pierwszy raz w życiu widziałam tyle krokusów na raz. Przed nami ukazały się przepiękne widoki. Hala Lipowska i Rysianka to przepiękne dalekie widoki (od Beskidu Śląsko-Morawskiego w Czechach przez skaliste góry Słowacji po Beskid Mały i Makowski).
Widoki z Rysianki. W schronisku kupiliśmy kartkę z nazwami szczytów i leżąc na trawie nazywaliśmy je po kolei. Można dostrzec Babią Górę (1725), Pilsko(1557), Trzy Kopce(1216), Tatry Wysokie i Zachodnie, Niżne Tatry. Widać tez Wielki Chocz(1607), Krawców Wierch(1084), Wielka i Mała Fatra, Krywań(1708) i Wielka Rycerzowa (1226). Mieliśmy lornetkę i przybliżaliśmy wszystkie szczyty. Przy dobrej pogodzie jaką mieliśmy w majowy weekend, patrząc na wschód, można zobaczyć stąd przepiękną panoramę Tatr.
Babia Góra. Pogoda była cudowna i sprzyjała bajecznym widokom. Polana Lipowska znajduje się na terenie Żywieckiego Parku Krajobrazowego.
Przejście na szczyt Rysianki (1322 m n.p.m.) i Lipowskiej (1323 m n.p.m.) stanowi faktyczną lekcję dzikiej przyrody - w ciągu kwadransa  swoją uwagę należy skupić na starych powalonych drzewach, jedynych w swoim rodzaju wysokogórskich mokradłach i siedliskach chronionej prawem zwierzyny. Schronisko górskie PTTK Hala Lipowska mieści się kilkadziesiąt metrów poniżej szczytu Lipowskiej, na wys. 1290m, po jego południowej stronie. Widok z hali Lipowskiej. Po powrocie z Rysianki i hali Lipowskiej wybraliśmy się na grilla w specjalnie przygotowanym miejscu przez gminę Ujsoły. Mozna tez nocować bo jest to miejsce biwakowe z dostępem do czystej wody z potoku. W maju wszystko  kwitnie. Wróciliśmy do Ujsoł wieczorem , pełni wspaniałych wrażeń.
Bardzo dziękuje Magdar i Agra60, to ich galerie zachęciły mnie do wędrowania po tak pięknych Beskidach.

Ujsoły i okolice wiosną
1pix użytkownik magdar odległość 6 km 1pix
Beskid Żywiecki - dwa dni w górach
1pix użytkownik zbik odległość 7 km 1pix
Górskie wędrówki - RYCERZOWA 1120 m n. p. m.
1pix użytkownik rozmusiaki odległość 8 km 1pix

anikm użytkownik anikm(wpisów:4509) dodano 15.05.2012 18:46

Przyjemny szlak i jeszcze zwieńczeniem są bajeczne widoki.
Przyjemnie spędziłaś majowy weekend.

dziad_ek użytkownik dziad_ek(wpisów:387) dodano 10.05.2012 11:40

Galeria jak najbardziej się podoba. Było mi dane nie tak dawno przejść przez Ujsoły w drodze na Krawców Wierch zimową porą ;). Pozdrawiam serdecznie.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7214) dodano 08.05.2012 16:43

Świetna wędrówka szlakiem, którego nie znam, tak więc chętnie sobie to nadrobiłam w Twojej galerii, a przy okazji nadrobię te zaległości w realu :-). Pozdrawiam :-)

markopol użytkownik markopol(wpisów:1492) - Użytkownik usunięty. dodano 07.05.2012 23:18

A ja tam nie byłem .Teren mi się podoba i chętnie bym sobie pospacerował.Pozdrawiam

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6134) dodano 07.05.2012 20:48

Fajne miejsce na wędrówki po górkach. Pozdrawiam :)

margo użytkownik margo(wpisów:2555) dodano 07.05.2012 17:49

Trafiłam do Ujsołów /nie wiem czy to po polsku/ w trakcie trwania tygodnia kultury beskidzkiej. Akurat występował jakiś zespół taneczny, chyba z Kenii. Dosyć śmiesznie to wyglądało. Myśleliśmy, że zobaczymy coś z folkloru górskiego, a tu taka niespodzianka.
Natomiast tamtejsze szlaki bardzo mi przypadły do gustu.
Bułki z jagodami na Boraczej także. Pozdrawiam

romana użytkownik romana(wpisów:5222) dodano 07.05.2012 09:35

W porze kwitnienia krokusów na Hali Lipowskiej jeszcze nie byłam. Znam te okolice w wydaniu letnim :)

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1280) dodano 07.05.2012 08:37

elise - bardzo dziękuję za dedykacje .Nawet nie zdajesz sobie sprawy ile radości sprawiłaś mi tą galerią .Wypatrywałem na portalu kiedy odwiedzisz swojego Tatę w Ujsołach i powędrujesz Beskidzkim szlakiem . Intryguje mnie czy wędrowałaś z Tatą -jeśli tak to przekaż że go szczerze podziwiam ( jeśli nie to i tak podziwiam go za fantazję z kupnem tej chałupki w takim wieku - jest żywym przykładem że w każdym czasie można mieć pasje i fantazje .Widzę że wspaniale wykorzystałaś swój pobyt nie tylko na wędrowanie ale piękne jej utrwalanie.Bardzo ładna galeria.Pozdrawiam

grace użytkownik grace(wpisów:3357) dodano 06.05.2012 23:51

Piekna wyprawa, nawet i resztki sniegu maja swoj urok:) Pozdrawiam serdecznie:)

magdar użytkownik magdar(wpisów:3155) dodano 06.05.2012 22:44

Byłam na Lipowskiej i Rysiance w 2008 r .Szliśmy z Żabnicy . A na Boraczej jedliśmy pycha bułki z jagodami :)Pozdrawiam :)

antala użytkownik antala(wpisów:1037) dodano 06.05.2012 22:02

No, to nic sie nie zmieniło, jak te pyszne i ogromne jagody nadal rosną! :)

elise użytkownik elise(wpisów:965) dodano 06.05.2012 20:00

Antala dziękuje za wizytę. Wchodząc na Krawców Wierch widziałam krzewy kwitnących czarnych jagód na osłonecznionym stoku. Mieszkałam u mojego taty w Ujsołach, a on miał słoiki czarnych jagód z zeszłego roku, zabrałam go ze sobą. Pozdrawiam

elise użytkownik elise(wpisów:965) dodano 06.05.2012 19:56

Satan dziękuje. Widać po twoich galeriach że lubisz góry. Masz racje ze to Mala Fatra, a na 25 jest Babia Góra. Byłam jeszcze na Krawców Wierch (dwukrotnie : czarnym i zółtym szlakiem), na Rycerzowej i na Słowacji - tam z zalewu tez był widok na ośnieżoną Fatre. Najbardziej jednak podobała mi się Lipowska. Pogoda cudowna, tylko w ostatnim dniu nawałnica deszczu przeszła przez Milówke. Pozdrawiam

antala użytkownik antala(wpisów:1037) dodano 06.05.2012 19:48

Byłam w Ujsołach w czasach studenckich, na obozie w "Chatce Żaka". Szlo się w górę, chyba z 5 km. Widoki, jaki pokazujesz mam w pamięci...Nie wiem, czy dokładnie te same, ale równie piękne...Trochę chodziliśmy po górach okolicznych i kolega nam z głowy objaśniał nazwy wzniesień.... A ponieważ było to późne lato, najlepiej pamiętam pyszne jagody...

satan użytkownik satan(wpisów:3129) dodano 06.05.2012 18:43

Fajna sprawa! Zazdroszczę majówki w górach! :-) Te widoczki (nr 17-19), to Mała Fatra na Słowacji ;-), widoczek na Babią Górę też niczego sobie.
Hala Lipowska, a dokładnie schronisko na niej położone, cieszy się dużym uznaniem i powodzeniem pośród braci górskiej ;-)