To nasz ostatni dzień w Macedonii, a miałyśmy ich aż 2;) więc jedziemy autobusem miejskim za 2 zeta do Kanionu Matka. Autobus jedzie z 40 minut, można oczywiście dojechać samochodem. Jest parking, więc nie ma problemu z zostawieniem samochodu. Było baaaaardzo dużo wolnych miejsc i parkingowi w dzikiej wersji;) Pogoda jest do bani, no ale skoro już przyjechałyśmy, to trzeba się trochę powałęsać po okolicy. Nie miałyśmy mapy, nie było żadnych drogowskazów (może były, ale nikt nie widział), nie było też za bardzo się kogo spytać o drogę, więc niestety nie trafiłyśmy do pięknie położonego nad samą wodą klasztoru św. Andrzeja. Może następnym razem, jak będzie ładniejsza pogoda i lepsze warunki, aby pójść wyżej w góry. Bo napewno warto. Widziałam na zdjęciach;) Mamy więc niedzielny mglisty listopadowy poranek...
Klasztoru św. Andrzeja nie znalazłyśmy, za to trafiłyśmy do klasztoru Bogurodzicy. Zwany jest też poprostu klasztorem Matka. Klasztor pochodzi z XIV wieku. Znajduje się na lewym brzegu rzeki Treska. Myślałam, że to pomidory na drzewach rosną... A to owoce kaki:) Nie znałam wcześniej;)
Te za to znam całkiem dobrze;) Szkoda, że klasztoru nie można było zwiedzać, bo podobno piękne freski się znajdują w środku. Piękny Kanion Matka znajduje się zaledwie 15 km na południowy zachód od Skopje, obejmuje powierzchnię około 5000 ha. Jezioro Matka to sztuczny zbiornik powstały po wybudowaniu zapory na rzece Treska. Po minięciu zapory i elektrowni można odpocząć w restauracji z tarasem nad wodą bądź skorzystać z łódki lub kajaka i popływać sobie po jeziorze. My jakoś nie skorzystałyśmy wyjątkowo z tych atrakcji;)
Opuszczamy za to klasztor, i idziemy się trochę poszwędać ścieżką do góry, która wiedzie niewiadomo dokąd;) Ale widoczki super:) I te kolory:) Macedoński raj - Kanion Matka - to magiczne miejsce, w którym człowiek zapomina się na chwilę. Może na moich zdjęciach tego nie widać, ale tam musi być rzeczywiście pięknie przy ładnej pogodzie:) Dla turystów lubiących piesze wycieczki są przygotowane liczne trasy o różnej trudności, więc każdy może znaleźć coś dla siebie.
Po jednej i drugiej stronie pasma górskie z poukrywanymi monastyrami pamiętającymi czasy prześladowań tureckich. Dotarłyśmy do jakiejś polany, więc czas na przerwę;) I zdjęcia ofkors, z moją najlepszą przyjaciółką, towarzyszką większości podróży:) Ale i tak mimo tej mgły było super, i do tego mega cicho, żadnych innych ludzi oprócz nas:) Kanion Matka to skalisty kanion rzeki Treska, w którym obok licznych jaskiń, warto zobaczyć dwa średniowieczne klasztory św. Andrzeja i Bogurodzicy oraz cerkiew św. Mikołaja.
Kanion to również doskonałe miejsce dla wspinaczy skałkowych. Można poprostu posiedzieć sobie nad jeziorem Matka i nic nie robić;) Choć latem miejsce to jest oblegane przez miejscowych, zwłaszcza w weekendy, więc może nie być tak miło i spokojnie, jak byśmy chcieli;) Charakterystyczne dla Kanionu są także jaskinie, jest ich 10, z których najdłuższa ma 176 metrów. Leżąca na prawym brzegu rzeki Treski i posiadająca dwa jeziorka, jaskinia Velo, znalazła się na liście kandydatów do nowych 7 Cudów Świata. Do tego, choć dokładna głębokość jaskini jest nieznana, niektórzy spekulują, że może to być najgłębsza jaskinia podwodna na świecie.
Mostem sobie poszłyśmy na drugą stronę, gdybyśmy miały więcej czasu to po tej stronie rzeki prowadzi ścieżka do cerkwii św. Mikołaja, skąd roztaczają się piękne widoki na dno kanionu... Kanion to wspaniałe miejsce do wspinaczki i trekkingu. Sezon wspinaczkowy zaczyna się koło Wielkanocy i kończy w listopadzie. Kajakarstwo na rzece Treska jest bardzo popularnym zajęciem (co widać), podobnie jak wędkarstwo i łowiectwo.
Pewnie kiedyś można się tu było napić browara;) Dziękuję:) Pozdrawiam i polecam Kanion Matka:)

Macedonia - Kanion Matka, jaskinia
Macedonia
1pix użytkownik adriannag odległość 9 km 1pix

valt69 użytkownik valt69(wpisów:278) dodano 07.07.2015 12:16

W kanionie byłem pod koniec sierpnia, warto popłynąć łódką w grupie i przy okazji zwiedzić jaskinię. W ogóle Macedonia jest warta zobaczenia i poznania. Jeżeli chodzi o koty, to nie lubię sierściuchów, ale jeden spotkany w przystani był bardzo miły. Zdjęcia wyszły Ci nostalgicznie. Byłem w październiku w Polańczyku, przez pięć dni praktycznie cały czas padało ale atmosfera Bieszczad, tak jak i Ci kanionu Matka, wyszła niesamowicie. Góry w deszczu mają swój urok. Do kanionu jeszcze wrócę na trasy piesze bo na prawdę warto. Fajna galeria.

ak użytkownik ak(wpisów:6056) dodano 08.01.2015 20:15

widoki niesamowite

yolly użytkownik yolly(wpisów:2) dodano 12.08.2014 09:25

Parę dni temu byłam w Macedonii....Zauroczyła mnie ta kraina....Spędziliśmy niestety tam tylko jeden dzień....w sumie nawet niecały.....Za duzo czasu spędziliśmy na przejściu granicznym Albania/Macedonia....Mimo,że cała wycieczka trwała 16 godzin.....a pogoda nas w Macedonii nie rozpieszczała.....to warto było podziwiać jezioro Ochrydzkie....i urocze uliczki.....w sympatycznym miasteczku
Koło kanionu przejeżdzaliśmy....
Mam nadzieję,że tam jeszcze wrócimy.....aby móc się nacieszyć tymi widokami na dłużej....

Fajna fotorelacja;)
Pozdrawiam......
Ja spróbuje coś wrzucić i napisać o Albanii....i Macedoni......:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 06.11.2013 11:39

Irasek tam musi byc pięknie latem, my akurat trafiłyśmy na pogodę taką sobie, więc dużo nie zobaczyłyśmy;)

irasek_palownik użytkownik irasek_palownik(wpisów:290) dodano 05.11.2013 08:13

I kurcze, wracając z Albanii zapomniałem o tym kanionie, a mijałem go o kilka kilometrów. Jest umieszczony w planach na czerwiec, jak będę wracał z Bułgarii.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 27.12.2012 17:46

Magdar dzięki:)

magdar użytkownik magdar(wpisów:3155) dodano 27.12.2012 17:20

Ładny klasztor .Pozdrawiam :)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 23.12.2012 18:31

Marek50 dzięki za odwiedziny i za to co napisałeś:) Lubię opcję crossową i jeszcze parę innych, generalnie fajnie się pobawić trochę ze zdjęciami, ale wydaje mi się, że jestem zbyt leniwa, aby się zająć bardziej tematem fotografii, no i zawsze brak czasu na wszystko, ja nie zdążyłam jeszcze wywyłać zdjęć z ostatnich 3 lat podróżowania, a kompa może przecież szlag trafić kiedyś...

marek50 użytkownik marek50(wpisów:771) dodano 19.12.2012 12:23

Widze, ze lubisz barwy crossowe :) Nola - wiesz, ze masz talent do fotografii? Przepraszam - bede szczery. Wiele kadrow to "crap"...ale jest tu tez sporo swietnych fot, swiadczacych o wyczuciu kompozycji i o tym, ze nastroj foty jest dla Ciebie jej glownym elementem. Nie wiem, czy w swoim bardzo zapelnionym zyciu znajdziesz wiecej czasu , by sie podszkolic technicznie rowniez ( i nie mam tu na mysli prostej techniki dzazacej do jak najlepszej jakosci optycznej zdjecia, ale techniki pozwalajace wyrazic swoje wlasne odczucia). Naprawde jestem pod wielkim wrazeniem.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 18.12.2012 13:58

Kordula dzięki:) jednak trochę Ci zazdroszczę tego upału, słońca i pięknych widoków i czekam na Twoje galerie z Macedonii!:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 18.12.2012 13:57

Zibid klimatycznie może i jest, ale jak po pewnym czasie mgła odpuszcza wtedy jest jeszcze fajniej:) tak miałam w Indonezji, gdzie nic nie widziałam, nawet nie widziałam gdzie idę, ale potem się wyłonił cały wulkan i to było zarąbiste, a jak bym go nie zobaczyła i tego co było dookoła wulkanu to nie mogłabym tego powiedzieć, mimo tej otoczki tajemniczości i klimatyczności;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 18.12.2012 13:55

Konwalia zwłaszcza w tym deszczu jest bardzo romantycznie;)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5756) dodano 17.12.2012 22:06

Mnie sie podobało. Mgła i kolory jesieni dodały tylko uroku temu miejscu. Byłam w Macedonii w zeszłym roku we wrzesniu, nawet tez zajrzałam do tego wawozu, był wtedy upał. Zupełnie inne widoki.
Macedonia to super miejsce , jedno z ostatnich w Europie bez masowej turystyki:))
Fajna galeria:))

konwalia użytkownik konwalia(wpisów:3259) - Użytkownik usunięty. dodano 17.12.2012 20:54

Zibid...WIEM!
Uwielbiam takie klimaty.
Zdarzyło mi się być w pewnych górach trzy razy....nie widziałam nic,dosłownie.Mgła,deszcz i chmury.
Ale było klimatycznie-)

zibid użytkownik zibid(wpisów:2270) dodano 17.12.2012 20:45

klimatycznie za to !!

konwalia użytkownik konwalia(wpisów:3259) - Użytkownik usunięty. dodano 17.12.2012 20:34

Nola...przerabiałam to!
Mgła,deszcz,romantycznie...tylko nic nie widać;-)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 20:30

Zibid dzięki bardzo:) no było super, ale jak widzisz też do końca nie mam szczęścia do pogody;)

zibid użytkownik zibid(wpisów:2270) dodano 17.12.2012 19:35

bardzo dobre galeria - nola - super wypad

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 19:30

Konwalia dzięki bardzo:) ja osobiście nie miałabym nic przeciwko większej ilości słońca;) mgła jest fajna, tajemnicza, klimatyczna, ale czasem człowiek chciałby coś zobaczyć jednak;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 18:22

Walizka warto pojechać do Macedonii, zwłaszcza teraz, póki nie ma tam tłumów turystów;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 18:21

Izka dzięki za odwiedziny:) no bez dwóch zdań byłoby lepiej gdyby słoneczko świeciło:) ale nie ma co, nie było aż tak źle;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 17:00

Karpaty_travel_pl polecam Macedonię:) w Albanii jeszcze nie byłam, ale maj to idealna pora roku na odwiedzenie tych krajów, napewno będziesz miał dużo więcej słońca:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 16:57

Halszka dzięki:) ja uwielbiam Bałkany, więc pewnie od czasu do czasu będę się starała odwiedzać tamte rejony:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 16:56

Grace dziękuję bardzo, że wpadłaś zobaczyć mglistą Macedonię:) następna galeria będzie bez mgły i z miejsca, które mi się strasznie spodobało:)

konwalia użytkownik konwalia(wpisów:3259) - Użytkownik usunięty. dodano 17.12.2012 16:33

Macedonia i mglisto-jesienne tematy.
Bardzo mi się podoba Twoja galeria.
Pozdrawiam serdecznie-)

walizka użytkownik walizka(wpisów:612) dodano 17.12.2012 16:04

Nawet spoza tej mgły widać, że tereny piękne i warte odwiedzin:)

izka użytkownik izka(wpisów:964) dodano 17.12.2012 13:38

szkoda, że taka słaba widoczność przed tę mgłę...na pewno piękniej się prezentuje ten kanion przy dobrej pogodzie! ech.. ale co zobaczyłyscie to Wasze! pozdrawiam

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 12:09

Bartak dzięki bardzo:) a kotów w Macedonii jest wszędzie mnóstwo, za to psów w ogóle nie widziałam...

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 12:08

Surykatka miło, że zajrzałaś to tej listopadowej, mglistej, macedońskiej galerii:) a miejsce na jesienny wypad w sumie całkiem całkiem:) szkoda, że nie było więcej czasu na połażenie po górach:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 12:06

Skuza dzięki bardzo:) tak spontaniczny był bardzo zwłaszcza w momencie zakupu biletów;) a później jakiś tam mały plan był, choć nie wszyscy uczestniczyli w tym planowaniu, a na miejscu wiadomo trzeba było dokonać małych korekt;) no trochę pogoda mogłaby być lepsza, ale nie ma co narzekać, bo i tak było bardzo fajnie:)

irasek_palownik użytkownik irasek_palownik(wpisów:290) dodano 17.12.2012 10:45

Fajne miejsce, w maju wybieram się do Albanii i Macedonii muszę uwzględnić to miejsce w swoich planach.

halszka użytkownik halszka(wpisów:2671) dodano 17.12.2012 10:00

Ostatnio na OŚ sporo galerii z Bałkanów:) I dobrze,bo to piękne tereny,a Twoja galeria to potwierdza:)

grace użytkownik grace(wpisów:3357) dodano 17.12.2012 05:59

"nadarzajacej" sie mialo byc, sorry, zjadlam rrrr

grace użytkownik grace(wpisów:3357) dodano 17.12.2012 05:56

Mgle lubie, persimony rowniez, tylko chwalic Cie Nolu za dusze podrozniczki i wykorzystanie kazdej nadazajacej sie okazji:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 02:17

Paweł przyjaźnimy się już 10 lat, ale to i tak średnia na rok wychodzi słaba, bo raptem 2 małe kraje z kawałkiem;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 02:16

Anikm będę musiała się w tego pomidora, co na drzewie rośnie chyba zaopatrzyć, nie mam teraz wyjścia;) z pogodą w listopadzie niestety nie ma lekko... pewnie byłoby super tam pojechać w maju/czerwcu albo wrześniu, no ale czasem tak wychodzi, że decydujemy się na wyjazd mimo nie do końca sprzyjających warunków atmosferycznych;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 02:13

Markopol widoki napewno są cudne, a Macedonia nie jest wcale tak daleko, do tego narazie jest tanio, nie ma masowej turystyki i mieszkańcy są bardzo mili:) Coś na bank zobaczyłam, zwłaszcza Jezioro Ochrydzkie mnie zauroczyło:) a kotów jest mnóstwo w Macedonii w odróżnieniu od psów... nie znałam kaki, ale skoro Spaww pisze, że w każdym Lidlu można kupić to chyba nie mam wyjścia i muszę spróbować;) co do Peru & Boliwii teraz można naprawdę super promocje wyczaić na bilety, dziś np. jest Pekin za 100 EUR z Wenecji;) a przyjaciółka to moja jest najlepsza:)

bartak użytkownik bartak(wpisów:924) dodano 17.12.2012 00:50

Nola, na pogodę nie mamy wpływu ale Twój przekaz odbieram bardzo pozytywnie / prócz kotów / ,pozdrawiam :)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 17.12.2012 00:30

Afrodyta dzięki bardzo:) lubię miejsca, gdzie nie ma tłumów:)

markopol użytkownik markopol(wpisów:1492) dodano 17.12.2012 00:19

Powiadasz,Peru i Boliwię w maju ?Kurczę,ja też będę miał urlop w maju :) Ale o Peru i Boliwii mogę zapomnieć .Tak przyjaciółka to skarb bardzo cenny.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7131) dodano 17.12.2012 00:12

Świetne miejsca odkrywasz, niepospolite, nieoblegane, no i owiane tajemniczą mgłą :-). Szkoda ,że pogoda jak w załączeniu, ale najważniejsze ,że tam byłaś i widziałaś to w tych pięknych jesiennych kolorach. Pozdrówki:-)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 17.12.2012 00:11

Nola,fajnie ,ze masz z kim tak się wałęsać,lubię takie wypady w nieznane i jestem pewna ,ze był to bardzo spontaniczny wypad.Okolice bardzo fajne,a ze było mgliście.....nieważne,co widziałaś i przeżyłaś to twoje:)))Podobało mi się baaaaaardzo:)Pozdrawiam:)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7218) dodano 17.12.2012 00:07

To faktycznie, nie tylko przyjaciółka ale i prawdziwa towarzyszka podróży, jestem pod wrażeniem:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 16.12.2012 23:59

Paweł najważniejsze, że jeździ:) i nawet w miarę punktualnie:) w listopadzie niestety trzeba się było liczyć z tym, że nie będzie cudownego błękitnego nieba;) najważniejsze, że nie padało:) policzyłam więc i byłyśmy już razem w 23 krajach!:), ale najważniejsza dla mnie wyprawa w maju 2013, kiedy to będziemy przez 3 tygodnie zwiedzać Peru & Boliwię:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 16.12.2012 23:55

Popekpawel jak napisałam już wcześniej polecam ten kraj jak najbardziej:) bez 2 zdań!:) wrzucę jeszcze 2 galerie co by dopełnić obrazu:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 16.12.2012 23:54

Spaww polecam Macedonię:) jest taka mała, a ma tak wiele do zaoferowania, do tego bardzo mili ludzie, z którymi można się dogadać nawet nie znając angielskiego:) nie to, żebym ja nie znała, ale przykładowo pani w piekarni albo małym sklepie na jakiejś wiosce niekoniecznie już zna;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 16.12.2012 23:52

Kapsell mgła była codziennie tak conajmniej do 10-11 rano, a tego dnia szczególnie w tym rejonie nie chciała nas opuścić, za to jak wróciłyśmy do Skopje to tam świeciło już słońce:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 16.12.2012 23:51

Piotr54 dzięki za odwiedziny:)

anikm użytkownik anikm(wpisów:4509) dodano 16.12.2012 23:40

Piękne miejsce, tylko szkoda że nie mogłyście w pełni podziwiać widoków na otaczające kanion góry.
Rzeka bardzo fajna na rafting.
Takiego drzewiastego pomidora właśnie dzisiaj zjadłam;)

markopol użytkownik markopol(wpisów:1492) dodano 16.12.2012 23:27

A mówią ,że matka jest tylko jedna :) O dawna mam w planach spływ na tratwach w Macedonii ,może kiedyś mi się uda podobno widoki są cudne.
Mimo tak krótkiego czasu i nie najlepszej pogody,nie było najgorzej.Coś tam zobaczyłaś a to co pokazałaś podobało mi się.
Kot na 2 jakoś bojowo nastawiony a może ciężko wystraszony ?.
Nie znałaś owocu kaki ?,to taki dobry owoc.Spróbuj ,można go w Polsce kupić bez problemu.

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:4051) dodano 16.12.2012 23:12

Świetne miejsce, a tak mało nam znane. W fajnych miejscach bywasz.
Serdecznie pozdrawiam.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7218) dodano 16.12.2012 22:09

Pierwsza fotka i szok, transport mają tam zarąbisty:) Ale najważniejsze, że wypad do Macedonii się udał, mimo braku sprzyjającej pogody to i tak było super. To ile już te przyjaciółki z fotki 27 objechały razem świata?

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3570) dodano 16.12.2012 21:52

Już od dawna Macedonia i Czarnogóra są moim marzeniem. Potwierdzasz to tylko swą galerią.

spaww użytkownik spaww(wpisów:288) dodano 16.12.2012 21:44

Bardzo interesujący kierunek. jest od jakiegoś czasu w moich planach, a te pomidory co na drzewie rosną :) to teraz w każdym lidlu można kupić. :)

kapsell użytkownik kapsell(wpisów:884) dodano 16.12.2012 20:57

Ciekawe miejsce, szkoda tylko,że mgliście.

piotr54 użytkownik piotr54(wpisów:788) dodano 16.12.2012 20:37

Ciekawe miejsca zwiedzasz, tylko pozazdrościć/ w sensie pozytywnym oczywiście/