Krótką wizytę w Lukce zaczynamy dość przypadkowo od cmentarza, gdyż tutaj znaleźliśmy dogodne miejsce do parkowania Przy Piazza Citadella wita nas wybitny włoski kompozytor Giacomo Puccini. Urodzony W Lukce, Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini ( 1858-1924) - skomponował wiele znanych oper m. innymi  Manon Lescaut, Cyganeria (pamiętacie? „..ta rączka taka zimna..”) , Madame Butterfly i Tosca. Jego twórczość łączy w sobie tradycje muzyki włoskiej i zdobycze opery niemieckiej (Wagner, Richard Strauss). W jego rodzinnym mieście każdego roku odbywa się festiwal poświęcony jego twórczości.

Jeden z głównych placów Lukki, ocieniony platanami Piazza Napoleone powstał na polecenie Elizy Bonaparte (Maria Anna Eliza Bonaparte Baciocchi), siostry Napoleona, która rządziła Lukką w latach 1805-1815 - wyburzono wtedy wiele budynków, urzędów, nawet kościół, by dostosować strukturę placu do stojącego od strony zachodniej Palazzo Ducale.  Gdy w wyniku upadku cesarza Napoleona Lukka przeszła w ręce parmeńskiej linii Bourbonów,  w 1843 roku umieszczono na Piazza Napoleone  pomnik Marii Ludwiki Bourbon, panującej w tym mieście w latach 1815-1824. Z Piazza Napoleone  sąsiaduje Piazza del Giglio na którym króluje monument Giuseppe Garibaldiego, niestety bohater narodowy obrócił się do nas plecami Przy niewielkim wysiłku oddało się nam jednak spojrzeć mu w twarz.
Uwagę naszą zwrócił unoszący si ę ku niebu posąg św. Michała Archanioła górujący nad kościołem San Michele in Foro Kościół San Michele in Foro stoi na ruchliwym główny placu miasta, usytuowanym na miejscu rzymskiego forum (stąd nazwa kościoła). Wzmianki o tym kościele sięgają podobno końca VIII w.; obecną bazylikę budowano od XI do XIV w. Na uwagę zasługuje bogata romańska fasada w stylu pizańskim. Główne wejście znajduje się w środku ciągu ślepych arkad stanowiących dolną część fasady; część górna - to cztery kondygnacje małych loggii. Na szczycie stoi czterometrowy posąg św. Michała Archanioła, z dwoma mniejszymi postaciami aniołów po bokach. Katedra i dzwonnica widziane z placu San Giovanni. Katedra poświęcona św. Marcinowi, budowana (na miejscu wcześniej istniejących budowli) od XI wieku w stylu romańskim i później przebudowywana, odznacza się asymetryczną fasadą, ponieważ była dobudowana do wcześniej wzniesionej (pierwotnie jako wieża obronna) dzwonnicy. Patrząc na  marmurową fasadę uwagę zwracają  trzy kondygnacje zdobiących ją kolumn i arkad oraz rzeźby w portalach, a także rzeźbę św. Marcina dzielącego się swym płaszczem rzymskiego legionisty z napotkanym żebrakiem. W katedrze przechowywana jest relikwia  -  drewniany krucyfiks uważany przez średniowiecznych pielgrzymów za wyrzeźbiony z natury przez faryzeusza Nikodema i sprowadzony w 742 roku w cudowny sposób do Lukki. Obok katedry wchodzimy na Piazza  Antenmineli z niezbyt imponującą fontanną' Przechodząc przez Via Duomo i mijając kościół San Giovanni kierujemy się ku murom otaczających miasto.  Pod murami  oczekuje na nas karuzela, ale nie korzystamy z niej. Przez Porta San Donato opuszczamy stare miasto Lukki.
Villa Reale. Podobno wystawiona na sprzedaż. Cena wywoławcza 45 mln euro. Nie stać nas na to.
Może kiedyś, kiedy zgodnie z obietnicą  przegonimy Irlandię i dogonimy Amerykę …? Na razie płacimy po 7 euro od osoby i możemy pooglądać otoczenie willi, do wewnątrz wstęp wzbroniony. Jak ją kupimy to obejrzymy.
Ten dziwny budynek to  sztuczna  grota bożka Pana. Ściany groty porasta dzikie wino. We wnętrzu jest trochę wilgotno, dach przecieka czy co? W wilgotnej grocie powinny być jakieś stwory i są, wyłażą ze ściany. Wychodzimy do ogrodu.
Ogród jest w stylu hiszpańskim. My idziemy, a cytryny dojrzewają, dojrzewają. Z gęstego, wysokiego żywopłotu, tworzącego otoczenie sceny teatru na świeżym powietrzu, wychodzi ku nam terakotowa Kolumbina - bohaterka znanej komedii Puchinella „Kolumbina i Pantalon” . Wchodzimy w dalsze zakamarki ogrodu. Przed nami staw, w nim ryby, a do stawu wodę wlewają dwie potacie, jedna symbolizuje rzekę Arno  a druga Serchio. Pałacyk z Zegarem, przeznaczony był jako dom dla służby. Rzeka Serchio przebija się przez góry malowniczym przełomem.
Nad rzeką przerzucony jest tzw. „diabelski most” most zwany oficjalnie jako  Most Magdaleny. Jego budowę datuje się na przełom XIII i XIV wieku.  Most ma charakterystyczną asymetryczną budowę, a jego powierzchnia wznosi się wraz z przęsłami. Budowie mostu towarzyszy legenda o murarzu, który w obawie, że nie zdąży wywiązać się z przyrzeczonego terminu ukończenia dzieła zawezwał diabła na pomoc. Diabeł w zamian za duszę nieszczęśnika, który pierwszy przejdzie po ukończonym moście, obiecał dokończyć konstrukcję w jedną noc. Murarz opamiętał się i wyspowiadał z paktu zawartego z diabłem. Poradzono mu, by przez most pierwsza przeszła świnia. Tak też się stało, a diabeł utonął w odmętach rzeki. Z jednej strony most opada w kierunku spokojnego osiedla. Z drugiej strony pod mostem przebiega dość uczęszczana linia kolejowa, a mieszkańcy pobliskich domów zapewne czują przedsmak piekła. Skręciwszy w górę dopływającej niewielkiej rzeki Lima odnajdujemy nieco zapomniany kurort Bagni di Lucca. Historia Bagni di Lucca sięga czasów rzymskich. Chwile świetności kurort przeżywał w XIX stuleciu, a jego pensjonariuszami byli między innymi wybitni poeci ( Byron, Shelley, Browning, Lever, Giusti, Monti, Carducci, Pascoli, Montale), pisarze (Dumas), muzycy (Strauss, Liszt, Paganini, Puccini, Mascagni) politycy, i duchowni. Choć świetność miasteczka dawno minęła pozostały urocze widoki, między innymi domów zbudowanych nad rzeką.
Z położonej na wzgórzu dzielnicy zdrojowej roztacza się widok przypominający płótna starych mistrzów. W odległym o kilkanaście kilometrów miasteczku Barga  zatrzymujemy się pod murami miasta przy Piazzale del Fosso nad którym góruje pomnik Antonio Mordiniego. Ten urodzony w Bardze mąż stanu i polityk żył w latach 1819-1902 i sprawował wiele ważnych funkcji. Był między innymi wicedyktatorem Sycylii. „Wicedyktator”, jak to dostojnie ( i groźnie) brzmi w porównaniu np. z „wicepremier „  albo „wiceprezes”. Do miasteczka wchodzimy przez bramę Porta Reale.  Wędrujemy  pod górę jedną z ulic. Na szczycie wzgórza, ponad miastem góruje katedra pod wezwaniem św. Krzysztofa. Budowana
od XI do XVI w zachowała swój romański styl.
Wnętrze katedry cechuje prostota i surowość.
Z placu przed katedrą rozpościera się ku zachodowi rozległy w widok na przedgórze Alp Appuańskich oddzielających dolinę rzeki Serchio od Morza Tyrreńskiego, ich skaliste szczyty sięgają prawie 2000 m npm. Podziwiając panoramę gór, w jednej z nich daje się zauważyć prześwitujący otwór. Ta góra to Monte Forato czyli „Dziurawa Góra” (1230 m npm), którą tworzą dwa szczyty połączone naturalnym łukiem skalnym o grubości 8 m. Otwór ma kształt kolisty o wysokość ok. 12 m. W kierunku przeciwnym, to jest patrząc na wschód, widzimy pokryte w niższych partiach lasami kasztanowymi, Góry Garfagnana ze szczytem Monte Giovo (1991 m npm.). Po opuszczeniu katedry krążymy po malowniczych zaułkach. Po opuszczeniu katedry krążymy po malowniczych zaułkach. W centrum miasteczka natrafiamy na reprezentacyjny placyk z popiersiem włoskiego bohatera narodowego Giuseppe Garribaldiego  - „bohatera dwóch światów” bo takim ogłosili go londyńczycy witając w roku 1861 w Londynie.
Mijamy posesję przyozdobioną lwem Wciskamy się uliczkę zakończoną skrętem w lewo. Chyba TIRy tędy nie jeżdżą ? Naszą wędrówkę śledzi kot. Kończy się ciasnota i wychodzimy na placyk. Mijamy jeszcze jeden, tym razem trochę zaniedbany, zaułek Chwila refleksji przy pomniku poświęconym ofiarom I wojny światowej - „wasza ofiara nie jest daremna” i dalej w drogę.
W odległym o kilkanaście kilometrów miasteczku Castiglione di Garfagnana kończymy naszą podróż.

Lucca, toskańska perełka
1pix użytkownik mgfoto odległość 1 km 1pix
Lukka

mocar użytkownik mocar(wpisów:2771) dodano 02.02.2016 16:09

Malownicze zakątki Italii - miło sie z Wami zwiedza.
Pozdr...

magdar użytkownik magdar(wpisów:3155) dodano 05.01.2013 02:44

Ciekawie i pięknie :)Pozdrawiam :)

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 31.12.2012 00:26

paweller75, z przyjemnością i pełen uznania obejrzałem twoje galerie z Florencji i innych miejsc w Toskanii, jest wsród nich wiele ujęć godnych pozazdroszczenia i to co bardzo cenię - świetne i wnikliwe komentarze. Pozdrawiam noworocznie.

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 31.12.2012 00:16

halszka, życzę pomyślności w nowym roku, ciekawych wycieczek i jak zwykle swietnych zdjęć

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7426) dodano 30.12.2012 01:05

Dla mnie Lukka to jedno z najpiękniejszych toskańskich miasteczek. Mnie osobiście bardzo się tam podobało, oczywiście miasto widziane z góry zrobiło na mnie największe wrażenie, ale całe miasteczko warte jest zobaczenia. Fasady kościołów są cudne, Piazza dell`Anfiteatro też się może podobać, a te wąskie uliczki to już rewelka. Tam trzeba zajechać :)

halszka użytkownik halszka(wpisów:2671) dodano 29.12.2012 22:15

Piękna i starannie opracowana galeria:) Sporo ciekawostek wyczytałam.Dziękuję i pozdrawiam:)
Od dawna marzę o wyprawie do Toskanii. Miasteczka i krajobrazy są niesamowite:)

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 29.12.2012 20:01

dispar, dziękuję za komentarz, pozdrawiam

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 29.12.2012 19:57

magdalena, pozdrawiam, to ładnie że most nosi Twoje imię

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 29.12.2012 19:54

popekpaweł, pozdrawiam, Toskania to piękna kraina łagodności, tym piękniejsza im dalej od rozdeptanych szlaków

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 29.12.2012 19:50

d-b, życzę udanej wyprawy do Toskanii w 2013 roku, piękna pogoda i udane zdjęcia zapewnione, pozdrawiam

magdalena użytkownik magdalena(wpisów:3657) dodano 27.12.2012 22:03

Most Magdaleny mocno podobający:-) Toskania to piękna kraina. Z dużą przyjemnością obejrzałam galerię z Lukki. Pozdrawiam:-)

d-b użytkownik d-b(wpisów:581) dodano 27.12.2012 19:50

Galeria BARDZO dobrze opracowana i dopracowana :-)
Z ogromną przyjemnością "tuptaliśmy" z Tobą po ścieżkach Lukki, nie ukrywamy, że Toskanię mamy w planach, gdyby nie Islandia na pewno w 2012 r. zwiedzilibyśmy ten rejon :-) Tak w nawiasie dodamy, że wyjazd był na 95% zaklepany, mamy nadzieję, że w 2013 r. uda nam się ten plan zrealizować :-)
Pozdrawiamy serdecznie
D&B

dispar użytkownik dispar(wpisów:5391) dodano 27.12.2012 19:38

Wędrowaliśmy podobnymi ścieżkami.
Gdybyś wcześniej znalazł ten kamienny most, to z całą pewnością bym go nie ominął.
Ogród także podobający.
O to chodzi w tym portalu.

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 27.12.2012 16:17

Rzeczywiście, Toskania to piękna kraina łagodności, tym piękniejsza im dalej od rozdeptanych szlaków. Na przykład będąc we Florencji pooglądałem co trzeba było obejrzeć nie naciskając spustu migawki.

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 27.12.2012 16:11

Piotrze54 pozdrawiam i do zobaczenia na Twoich jak zwykle znakomitych galeriach.

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 27.12.2012 14:02

Paniwu, dziękuję za piękny i pochlebny komentarz do mojej galerii, a Górom Garfagnana i Alpom Apuańskim chyba poświęcę jedna z moich następnych wypraw. Polecam również Tobie, tam można odetchnąć od turystycznego jarmarku toskańskich miast.

paniwu użytkownik paniwu(wpisów:606) dodano 27.12.2012 13:36

Hej Jacku,
Bardzo ciekawa galeria. Dlaczego? Bo piękną Lukkę znam dobrze z autopsji i z różnych opracowań i przewodników. Natomiast inne miejsca, które prezentujesz w swojej galerii, są praktycznie mało znane, a przez to jeszcze bardziej urokliwe, np. Bagni di Lucca w górach Garfagnana - pięknie położony zdrój, z interesującą historią. I "dziurawa góra" w tychże górach - niesamowita i piękna zarazem. Szukałam miejscowości Barga na mapie, jeszcze nie znalazłam, ale będę szukała dalej, ponieważ chciałabym się tam wybrać, opierając się na twoich wskazówkach. Mam nadzieję, że znajdę również ów "diabelski most", który tak ładnie opisałeś i pokazałeś na zdjęciach.
Poza sławnymi i okrzyczanymi miejscami w Toskanii, najbardziej podoba mi się tamtejszy "interior" - miejsca, które odkrywamy sami (a przynajmniej tak nam się wydaje).
Piękna galeria skłaniająca do refleksji. Czekam na następne.

piotr54 użytkownik piotr54(wpisów:788) dodano 27.12.2012 09:24

Wspaniale położone i obfitujące w zabytki miasto.

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3654) dodano 26.12.2012 23:37

Dzięki OŚ Toskania coraz bardziej mi się podoba.