Brzeźno jest nadmorską dzielnicą Gdańska, graniczącą m.in. z Wrzeszczem. Rozwój kurortu rozpoczął się w XIX w. To wtedy został wybudowany Dom Zdrojowy, molo czy Hala Brzegowa. Po II wojnie światowej Brzeźno zostało zapomniane, a w krajobrazie zaczęły dominować osiedla z wielkiej płyty. Dopiero po ’89 roku dzielnica zaczęła odzyskiwać kąpieliskowo-wypoczynkowy charakter. Zaczęto budowę hoteli oraz rewitalizację parku. Dziś Brzeźno w okresie letnim odwiedza coraz więcej turystów, co świadczy o stale wzrastającej popularności tego, zapomnianego niegdyś, kurortu. Wybudowany w 2002 hotel Lival. Brzeźnieńska plaża jest całkiem sympatyczna.
Bezpośrednio z plaży wchodzimy na teren parku. I oglądamy pozostałości Fortu Brzeźno. Jego budowę rozpoczęto w 1850 roku. Stara, drewniana architektura Brzeźna przypomina o jego kuracyjnym i rybackim charakterze.
Z Brzeźna ruszamy w kierunku Nowego Portu. Nowy Port jest dzielnicą o charakterze mieszkaniowo-portowym. Jej jedyną atrakcją są tereny Portu Gdańsk z zabytkową latarnią morską. Jedną z najpiękniejszych latarń Morza Bałtyckiego mierząca 27 metrów wysokości i oddaną do użytku w 1894 roku. Do Skandynawii się nie wybieramy, więc nie wsiadamy na ten prom.
Wsiadamy natomiast na inny, zdecydowanie mniejszy prom i przedostajemy się na drugą stronę. I docieramy do unikalnego zabytku sztuki fortyfikacyjnej - Twierdzy Wisłoujście. Nazwa Wisłoujście wywodzi się z czasów, gdy ujście Wisły znajdowało się bezpośrednio na północ od Twierdzy Wisłoujście. Miejsce to stanowiło ważny z punktu widzenia strategicznego teren, skąd można było kontrolować ruch statków wychodzących i wchodzących do Gdańska. Dawny port w Gdańsku położony był nad Motławą, kilka kilometrów od brzegu morskiego, co czyniło z Wisłoujścia kluczową pozycję osłaniającą Gdańsk od strony morza i zabezpieczającą przed zaskoczeniem miasta i portu przez nieprzyjaciela. Strategiczne znaczenie tego miejsca doceniono bardzo wcześnie. Nie jest wykluczone, że już za panowania książąt pomorskich znajdowała się tu strażnica. Z Twierdzy ruszamy drogą w kierunku Portu Północnego.
Port Północny - część portu morskiego Gdańsk, leżąca bezpośrednio nad Zatoką Gdańską. Przeładowuje się tu głównie ładunki masowe, węgiel i ropę naftową oraz kontenery. Jest to stosunkowo nowoczesna, głębokowodna (do 15 m zanurzenia) część portu zbudowana w latach 1970-1975 razem z Rafinerią Gdańską, z którą jest połączona rurociągiem. W 1984 roku została tam zbudowana obecnie najmłodsza w Polsce latarnia morska. I dalej w drogę, bo dzień ładny. Można zahaczyć o Stogi. Stogi są typowo mieszkaniową dzielnicą Gdańska, w której próżno szukać architektonicznych ciekawostek.  Znana jest głównie z dużej i ładnej plaży z widokiem na Port Północny oraz wszędobylskich dzików, wiedzących, że zawsze coś dostaną od człowieków, udających się na plażę.
Plaża w Stogach. Widok na Port Północny może być również romantyczny. Wracamy do centrum i przesiadamy się na piracki statek wycieczkowy. I ruszamy na zwiedzanie stoczni i portu. Ta wycieczka to obowiązkowy punkt zwiedzania miasta i chyba każdy ją zaliczył. Nawet taki kosmiczny krajobraz robi wrażenie.
Raz jeszcze Twierdza Wisłoujście. Nowy Port. Zbliżamy się do Westerplatte. Pomnik Obrońców Wybrzeża - pomnik w Gdańsku na Westerplatte, przy wejściu do portu, upamiętniający polskich obrońców wybrzeża we wrześniu 1939 w formie kopca (nie jest nazywany kopcem) z monumentem o wysokości 23 metrów.
Budowa pomnika, przy której pracowały zespoły budowlane, kamieniarskie, rzeźbiarskie, architektoniczne, inżynieryjne trwała 2 lata. Uroczystość odsłonięcia odbyła się 9 października 1966. Krótka wycieczka po wodach Zatoki Gdańskiej. I można wracać. Tym bardziej, że zaczyna się ściemniać. Pomyśleć, że takie żurawie mogą zniknąć z krajobrazu miasta. Inni uwielbiają zachody na plaży, a ja preferuję takie.
I koniec wycieczki.

Morze - Gdańsk
1pix użytkownik camel17 odległość 1 km 1pix

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3180) dodano 13.01.2013 20:09

Witaj Halina. Dzięki za odwiedziny:)

Pawle. Właśnie tą łajbą pływałem podczas zlotu żaglowców. A co do dzików, to wiedz, że Gdańsk nie jest jakimś ewenementem. W Krakowie złapali jednego na Kazimierzu:)

Witak kapsell, Gdańsk jako całość jest bardzo ciekawy:)

kapsell użytkownik kapsell(wpisów:884) dodano 13.01.2013 16:47

Ciekawa wycieczka.Spodobała mi się uliczka na zdj. 12:-) Pozdrawiam.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7083) dodano 13.01.2013 14:30

Nola - fajnie tam u Was musi być, skoro dziki po mieście sobie biegają:) To chyba już koniec świata, dalej już nic nie ma:) A co do fotografowania swojego miasta, to jakoś tak nie mam natchnienia, więc nie ma się co dziwić, że Paweł pewnie przebija wszystkich lub prawie wszystkich co do ilości fotek:)

Paweł - fajna łajba na 19, taką bym sobie popływał:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 12.01.2013 20:08

Dziś pokazywałam Gdańsk komuś kto nie jest z Gdańska i nawet zapodałam jeden z Twoich tekstów z którejś galerii, no idealnie pasował do sytuacji i miejca w którym się znaleźliśmy;)
p.s. ja prawie nigdy nie robiłam zdjęć z swoim rodzinnym mieście, ale może zacznę to nadrabiać... kiedyś;)
@ Satan - no way, nawet razem nie mamy połowy tego co on ma;) ja nie mam prawie nic, poza fotkami morza;)

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6095) dodano 12.01.2013 18:56

Halszka : Dzięki, postaram się nadrobić to niedopatrzenie i popływać po Gdańsku :)

halszka użytkownik halszka(wpisów:2542) dodano 12.01.2013 18:52

U Ciebie w galerii ciekawie jak zwykle:) Dzielnica domków w Brzeźnie urocza:) Wisłoujścia nie zwiedzaliśmy:( Zachody z żurawiami portowymi cudowne - lubię takie konturowe fotki.
Małgosiu (mgfoto),polecam statek wycieczkowy w Gdańsku po Motławie aż na Westerplatte z super widokami na piękne kamienice i obronne bramy wodne oraz statki w porcie.Pozdrawiam:)

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6095) dodano 12.01.2013 17:02

Nie było tak źle. Na te parę dni wolnego musiałam sobie zasłużyć bo pogoda jak na listopad była nietypowa : cieplutko i słonecznie ;) Ale na pewno masz rację, że latem to jednak inna bajka.

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3180) dodano 12.01.2013 16:36

Małgosiu. Taki rejs tylko w lecie, bo co to za przyjemność gdy zimny wiatr smaga twarz:)

Śnieżko. Oni zawsze śpiewają, a dzięki temu, że się z nimi poznałem miałem czym płynąć na zlot żaglowców w Gdyni:)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3076) dodano 12.01.2013 16:24

Bardzo mi się podoba - zwłaszcza przemysłowe krajobrazy. Też miałam okazję płynąć "Czarną Perłą" na Westerplatte - w jedną stronę przewodnik opowiadał o stoczni, twierdzy Wisłoujście i samym Westerplatte, a z powrotem piraci śpiewali szanty:)

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6095) dodano 12.01.2013 16:23

Dzięki, wezmę to w takim razie pod uwagę przy następnej okazji. Ostatnio i tak nie byłoby szans bo w listopadzie statki wycieczkowe już nie kursują.

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3180) dodano 12.01.2013 16:08

Satan i Nola. To Wy powinniście pokazać nam dokładnie Gdańsk i jego nieznane zakamarki:) Dobrze, że chociaż kabaczek się stara i dzięki niemu wiem, co chciałbym jeszcze zobaczyć:)

D-B. Ja tylko pokazuje miejsca, które odwiedziłem:)

Piotr. Cieszę się, że się podobało:)

Małgosiu. Co kto lubi:) Ja uważam, że naprawdę powinno się bo jest co oglądać i czas spędzony na statku należy do przyjemności:) A najlepiej wykupić rejs do Sopotu i z powrotem:)

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6095) dodano 12.01.2013 15:32

Pływałam po porcie w Gdyni, z Sopotu na Hel... ale po Gdańsku? Jakoś nie przyszło mi to do głowy. Czy uważasz, że to naprawdę obowiązkowy punkt zwiedzania? Na Wisłoujście zabrakło mi ostatnio jednego dnia i dziś jeszcze bardziej żałuję. Pozdrawiam :)

piotr54 użytkownik piotr54(wpisów:788) dodano 12.01.2013 15:13

Pospacerowałem sobie po mniej znanych mi miejscach Gdańska z przyjemnością. Zachody z pierwszym planem- industrialnym- bardzo ciekawe, też takie lubię.

satan użytkownik satan(wpisów:2914) dodano 12.01.2013 14:52

Nola76 -> jak "zrzucimy się" z fotkami, to może na jedną galerię starczy....może ;-)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 12.01.2013 14:32

Satan chyba musimy jakieś galerie z Gdańska wrzucić;) tylko, że ja nie mam tylu zdjęć co Popekpawel;) ba ja nawet połowy nie mam tego co on nam tu pokazuje;)

d-b użytkownik d-b(wpisów:581) dodano 12.01.2013 13:48

Jesteś bez wątpienia najlepszym PRZEWODNIKIEM po Polsce na OŚ :-)))
W interesujący sposób przedstawiasz swoje galerie...tak by nie zanudzić...byliśmy nie tak dawno w Paryżu, gdzie skorzystaliśmy z Przewodnika a raczej Przewodniczki po tym mieście...to była gehenna...można było na stojąco usnąć... :-(
Pozdrawiamy
D&B

satan użytkownik satan(wpisów:2914) dodano 12.01.2013 13:37

Powoli zaczynasz wprawiać w zakłopotanie rodowitego gdańszczanina ;-) Jak zwykle dokładnie i skrupulatnie powędrowałeś, tylko pogratulować!!

Pozdrawiam :-D

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3180) dodano 12.01.2013 13:18

Nola. Wiem, że dzików wszędzie jest pełno, bo nie tylko w Stogach je spotkałem, choć to było spotkanie z najliczniejszą grupą:)
Pozdrawiam również:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 12.01.2013 13:12

Fajna wycieczkę zrobiłeś po Gdańsku:) zachody słońca piękne:) po tych bunkrach w Parku Brzeźnieńskim to się biegało/chowało jakieś 30 lat temu;) a dziki można spotkać nie tylko na Stogach, pełno ich we Wrzeszczu, na Morenie i na Suchaninie;)