Po rozłożeniu biwaku nasze obozowisko opanowały wszystkie dzieci z okolicy. Urządzaliśmy im codziennie jakieś atrakcje typu ogniska z łakociami. To jest Henryk, przybłęda, która wygrała los na loterii. Został przemycony przez granicę i mieszka teraz w stolicy. Były też chwile bez deszczu i wtedy znakowaliśmy szlaki, a wieczorami biesiadowaliśmy.
Wygospodarowaliśmy też trochę czasu na zwiedzanie okolicy. Oczywiście największą atrakcją tych stron są malowane klasztory. Na pierwszy ogień poszedł Monastyr Humor z XV w. Pomimo, że w bramie pobierają dodatkową opłatę za fotografowanie, to i tak robienie zdjęć wewnątrz jest zabronione. Pozostała metoda pstrykania z biodra i kaszel, który zagłuszał klapnięcie lustra ;) Kolejny Monastyr Voronet z 1488 r.
Wg mnie posiada najciekawsze i najbardziej okazałe freski. Farby do tych malowideł powstały z naturalnych składników i do dziś nie jest znana ich receptura. Aż dziw, że te freski przetrwały tyle lat. Znaki czasu widać tylko na południowych elewacjach, gdzie były długo poddawane promieniom słonecznym. Kolejną tutejszą atrakcją jest kopalnia soli w Kaczyce. Budowali ją i pracowali tutaj górnicy z Wieliczki.
Ściany zdobią płaskorzeźby Bolka Majerika, polskiego artysty ze wsi Plesza. Kopalnia nie jest tak okazała jak np. ta w Turdzie, ale warto ją też zobaczyć. Kaczyka to też jedna z kilku wiosek na Bukowinie zamieszkana przez polską mniejszość. Pora opuścić kopalniane chodniki. Ale tuż obok kolejna atrakcja, basen z podgrzewaną solanką.
Wracamy do Pojany Mikuli. W tym domku mieszka Łukasz, który prezesuje tutejszemu stowarzyszeniu propagującemu turystykę. Prowadzi tu mały punkt informacji turystycznej i oferuje skromne noclegi. Pojana może się poszczycić piękną polską szkołą wybudowaną w całości dzięki środkom z Senatu RP. Języka polskiego uczy tu siostra Łukasza. Jak się okazało mają problem z podręcznikami, które ręcznie przepisują. Po powrocie nagłośniliśmy tą sprawę w radiowej 3ce. Zgłosiło się wydawnictwo i przekazało dla całej szkoły nowe podręczniki. We wrześniu podążaliśmy z powrotem na Bukowinę wioząc cały samochód książek. Zajechaliśmy akurat w dzień rozpoczęcia roku szkolnego. Pojana posiada też Polski kościół. Prawosławny jest w górnej części wsi, którą zamieszkują Rumunii. Kolejna polska wioska to sąsiednia Plesza.
Kilka polskich rodzin mieszka też w miasteczku Gura Humoru Nie mu to powalających zabytków, ale też warto je odwiedzić. Nowy Sołaniec, tutaj naszym rodakom pomógł A. Kwasnieski, który wywalczył im w rządzie rumuńskim nową drogę dojazdową. Oczywiście znajdziemy też tu polski kościół, jak i wiele przydrożnych, katolickich kapliczek. Zadzieram kiece i lecę, czyli kolejny malowany Monastyr Sucevita. Byłem w krótkich spodenkach więc na czas zwiedzania dostałem taki oto strój.
Cerkiew pod wezwaniem Chrztu Pańskiego wyświęcono w 1580 roku.
Góry pokrywające Bukowinę to Obczyny Bukowińskie. Ostatni obiekt na naszej trasie to Monastyr Moldovita Strzegą go takie oto dziewczyny.
I to już koniec pobytu na Bukowinie, opuszczamy Obczyny i mkniemy nad Morze Czarne.

Poiana Miculi
Bukowina
1pix użytkownik macko odległość 10 km 1pix
Kaczyka
Malowane monastyry Bukowiny
1pix użytkownik surykatka odległość 14 km 1pix
Bukowina VI. Malowane monastyry.
1pix użytkownik jotwu odległość 15 km 1pix
Malowane monastyry na Bukowinie
1pix użytkownik eljot odległość 17 km 1pix

d-b użytkownik d-b(wpisów:581) dodano 22.01.2013 20:19

Monastyry to kilkunastoletnie marzenie B.
latka uciekają...
bywało już tak niedaleko... ech...
Pozdrawiamy serdecznie,
D&B

magdar użytkownik magdar(wpisów:3155) dodano 21.01.2013 23:05

Klasztory rewelacja .Pozdrawiam :)

anikm użytkownik anikm(wpisów:4509) dodano 21.01.2013 22:01

Fajnie połączyliście przyjemne z pożytecznym.
Mam nadzieję że obecny rok będzie w Rumunii nieco suchszy;)
Piękne te bukowińskie krajobrazy (44,50).