Co tu będę Wam ściemniać...Podróż autobusem nocnym z La Paz do Uyuni - 555 km to był jakiś koszmar. Nie dlatego, że nocny i wcale nie było jakoś długo, 10-12 godzin. Za to w połowie trasy skończył się asfalt, więc jechaliśmy po mega dziurach, do tego przez wszystkie szczeliny w autobusie dostawał się kurz, więc się trochę dusiłam, do tego wysokość (cały czas powyżej 3600), więc dusiłam się jeszcze bardziej i do tego troszkę zimno... Tak kocyk przymarzł do szyby i nie mogłam go oderwać!;) Wywalili nas godzinę przed czasem. Szok. W Boliwii. Wcale nie chciałyśmy wysiadać z tego autobusu, zresztą nie tylko my. Tacy chłopacy w japonkach i t-shirtach nie wyrywali się pierwsi na ten mróz. Jak dojechaliśmy ja byłam tak wykończona tą podróżą, że uznałam, że nie ma opcji, żebym odrazu jechała na 3-dniowy trip na Salar i laguny, i że zostaję 1 dzień w Uyuni. Pogadać zawsze sobie można;) Termometr niby pokazywał -6, ale dla mnie było chyba -30. Była 6.00 rano, a biura wszystkie czynne od 8.00, no i weź tu coś rób na tym mrozie. No ale jakoś przeczekałyśmy, trochę w jednym biurze, a trochę w pomieszczeniu z bankomatem. Słońce zaczęło też przygrzewać, odwiedziłyśmy jeszcze ze 2 biura. Wszędzie ceny i program taki sam. No i oczywiście kupiłyśmy wycieczkę, bo bez sensu tracić cały dzień i zostawać w takiej dziurze. A to był nasz jedyny dzień zapasu, w razie jak by coś się sypnęło... Potem jeszcze śniadanko i zakupy:) Uyuni leży na wysokości 3670 metrów n.p.m. Przyjemnie;) W samej miejscowości nic nie ma, za to w okolicy, jakieś 2 km poza miastem znajduje się Cementerio de Trenes. Na cmentarzysku starych pociągów lokomotywy parowe i stare wagony rdzewieją sobie bezużytecznie. Zużytych lokomotyw nigdy nie naprawiano, po prostu przywożono kolejne. A teraz te relikty przeszłości wszyscy chcą oglądać. Łącznie z nami.
Szkoda, że miałysmy tutaj tylko 20 minut - skandal - bo nie można było spokojnie pooglądać tego złomu;) Kolejny postój w Colchani. Tutaj wydobywana jest sól. Cała miejscowość żyje z produkcji soli kuchennej. Ale sól to nie jedyne bogactwo tego miejsca. Ważniejsze i w przyszłości bardzo dochodowe będzie wydobycie litu. Ten srebrno-biały metal wykorzystywany jest w produkcji baterii, oraz ma zastosowanie w technice jądrowej. Niewykorzystane złoża litu stanowią podobno 75% dotychczas odkrytych światowych złóż. To jest najprawdziwsza sól... Morze soli:) Salar de Uyuni. To największe jezioro solne na świecie. Ma około 160 km długości i 135 km szerokości. Na jego krańcu wznosi się święty wulkan Tunupa 5400 m n.p.m. Grubość skorupy solnej waha się w granicach 2-7 metrów, prze co zbiornik nazywany jest przez miejscowych białym morzem.
Całkowite zasoby soli na Salarze szacowane są na 10 miliardów ton. Salar to idealna niemal równina (różnica wzniesień wynosi 41 metrów) ulokowana na wysokości 3653 m n.p.m., zajmująca powierzchnię 10582 km2. Salar pierwotnie należał do wielkiego jeziora Minchin. Było to 40 tysięcy lat temu. W wyniku zmian klimatycznych zbiornik zaczął wysychać, pozostawiając po sobie białą pustynię. Nad tym największym na świecie solniskiem utrzymuje się stały układ wysokiego ciśnienia. Rzadko pada. Pernamentna lampa. Niebieskie niebo i susza. Bez okularów ani rusz;) Tylko w takich warunkach to rozległe słone jezioro mogło zupełnie wyparować. Nasz jeep, prowadzony przez sympatycznego kierowcę, który zajmował się także przygotowywaniem posiłków dla naszej 6-osobowej grupy. Na powierzchni Salaru jest 14 wysp.
Pośrodku Salar de Uyuni, około 80 km od Uyuni, znajduje się samotna Isla Incahuasi. Placek lawy, sterczący pośrodku białej plamy i porośnięty ogromnymi kaktusami. W takich warunkach to nic innego nie rośnie;) Rosną tu niezliczone, wysokie aż na 12 metrów i bardzo stare kaktusy. Niektóre mają nawet 1200 lat!
Z najwyższego punktu wyspy - trzeba było się wdrapać w tym słońcu 100 metrów do góry - rysuje się rozległy krajobraz. Aż do odległych szczytów wulkanów pokrytych śniegiem. Jakieś krzywe te niektóre kaktusy. Las kaktusowy od 1987 roku jest pod ochroną. Na wyspie znajduje się hotel, muzeum, stanowiska archeologiczne, ruiny inkaskich budowli, kiosk, toalety. Wyspa była zawsze uważana za świętą i do dziś jest miejscem składania ofiar.
Kolejny stop. Nasz kierowca wyrzuca nas na śroku niczego i daje nam godzinę na zabawy z aparatem i podziwanie tej bieli i jasności:) Salar. Wyschnięty zbiornik pozostawił po sobie gigantyczną, białą pustkę. Biel, biel, biel - wszędzie, aż po horyzont. Daleko zaś, niby unoszące się w powietrzu - wulkaniczne stożki. To zabawa w iluzję, jaką funduje nam Salar. Rozgrzane cząstki powietrza wraz z refleksami poburzowej wody na obrzeżach suchego jeziora tworzą złudzenie. Okalające góry lewitują nad pustynią.
Zdjęcie gniot;) Ale musiałam jedno zapodać, aby pokazać ten efekt jaki powstaje dzięki refleksom słońca. Ja to ta mała;) Podczas suszy parują skąpe wody jeziora Salar i pozostaje twarda skorupa oraz solne osady. Mega twarda. Po opadach wszystko to zmienia się w solne bagno. Jeszcze jeden gniocik;) Pada od grudnia do marca/kwietnia i wtedy wycieczki na Salar mogą się nie odbywać, bo nie da się po prostu przejechać. Nasz hotel solny. Zdjęcia takiej sobie jakości (no nie umiem robić w środku), ale chciałam Wam pokazać hotelowy klimat. Naszą jadalnię.
Korytarze. I nasz apartament;) Wszystko białe od soli. Woda oczywiście tylko lodowata. Prąd od 19 do 23, a później ponownie od 7 rano, także ubieranie, mycie, pakowanie, śniadanie wszystko w mroku, bo pobudka koło 5 była;) Powoli nasz dzień pełen wrażeń dobiega końca. Zachodzi słońce nad Salarem. Dziękuję:)

Niesamowite boliwijskie klimaty
BOLIWIA,  SALAR DE UYUNI
1pix użytkownik martyna odległość 85 km 1pix

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 25.01.2017 16:33

Miejsce jest niesamowite, coś czego wcześniej nie widziałam, chętnie bym tam więcej czasu spędziła;) pozdrawiam:)

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4545) dodano 21.01.2017 11:39

Niezwykłe miejsce, mnie z kolei niektóre fotki przypominają Dolinę Śmierci.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 29.09.2013 21:25

Herika no właśnie się trochę wkurzałyśmy, że na początku tylko 20 minut na pociągi, no ale co zrobić trudno, ale później już był luzik i dużo więcej czasu, jak np. cała godzina na środku jeziorka - tylko na głupie foty:) i najlepsze, że w zasięgu wzroku nie było żadnych innych aut i innych ludzi, co bym nam w kadr wchodzili, tylko nasza 6 + kierowca;)

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 29.09.2013 11:45

20 minut na te wraki to faktycznie mało. ale pewnie na wszystko było mało czasu;) białe pustynie rewelacja:) i sama bym chciała mieć takie zdjątka-gniotki;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 11.08.2013 22:42

Magdalena wybaczam i dzięki za odwiedziny:)

magdalena użytkownik magdalena(wpisów:3629) dodano 11.08.2013 22:03

Fantastyczny plener! 38 naj. Wyjechana byłam jak to wrzucałaś. To tak na usprawiedliwienie, że przegapiłam;-)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 14.07.2013 10:48

Surykatka dzięki za odwiedziny:) Miejsce jest cudowne, przepiękne, jedyne w swoim rodzaju:) ja byłam zachwycona:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 14.07.2013 10:47

Foto-jaro dorzuciłam jeszcze jednego gniotka pod numerem 40:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 14.07.2013 10:46

Andred tak uważam, że jak się czegoś bardzo chce to wszystko da się zrobić:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 14.07.2013 10:29

Foto-jaro dzięki bardzo:) Dla mnie miejsce rewelacyjne, cudowne, piękne:)
A co do zdjęć gniotów jak naprawdę uważam, że to gnioty właśnie, no ale same dałyśmy się w to wciągnąć i wymyślałyśmy różne opcje z butelkami, okularami itd.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 13.07.2013 15:40

Miejsce jak nie z tego świata. Nierealnie wygląda to białe morze w połączeniu z wyspą kaktusów. Coś niesamowitego! Hotel też odlotowy :-). Pozdrówki :-)

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 12.07.2013 14:03

Nola, spoko....mowa mi wraca ale i tak mi żal, że w czwartek mnie nie było tam gdzie chciałbym być ;-)
Czyli mówisz, że skoro ja chcę tzn. że kiedyś tam pojadę i dam radę?

coolka użytkownik coolka(wpisów:362) dodano 12.07.2013 13:19

Nola, zaluje, ale gdybym poszla, to z pewnoscia dzis wisialabym na galezi , bo panowie fachowcy to naprawde istoty zupelnie niemyslace :D

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 12.07.2013 13:13

Andred ale już wszystko dobrze i mówić możesz?:)
Nie mniej cieszę się, że się podobało:) Myślę, że bys dał radę, bo to trzeba tylko chcieć:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 12.07.2013 13:12

Madeleine, Anusia_osia, Grace, Bogdan57 dzięki za odwiedziny:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 12.07.2013 13:10

Coolka zabawna jesteś bardzo:)
p.s. żałuj, że Cię wczoraj nie było z nami;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 12.07.2013 13:09

Popekpaweł ja się tam tak właśnie czułam:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 12.07.2013 13:08

Zuzka dzięki bardzo!:)

coolka użytkownik coolka(wpisów:362) dodano 12.07.2013 11:55

...ja myslalam, ze to...snieg :D
Jaka ja durna jestem :D:D:D

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 11.07.2013 20:51

Mowę mi odjęło i to nie tylko z powodu zdjęć ale za całokształt przedsięwzięcia.
Ja zaczynam mieć kompleksy, ponieważ nie wiem czy bym tak potrafił.

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3327) dodano 11.07.2013 19:38

Lubię takie nietypowe miejsca. Wyglądają jak nie z tego świata. Pięknie.

foto-jaro użytkownik foto-jaro(wpisów:186) dodano 11.07.2013 12:34

Rewelacja!
Morze soli i wyspy z kaktusami. Kurcze - zobaczyć i umrzeć :)
A co do zdjęcia, które uważasz za gniota to chyba nas podpuszczasz - rewelacja.
Tego typu zdjęcia mają nawet swoją nazwę i są ludzie, którzy się w tym specjalizują. Nie mogę sobie przypomnieć nazwy, ale to coś z iluzją chyba było.
Generalnie galeria rewelacyjna.
Pozdrawiam i gratuluję.

zuzka82 użytkownik zuzka82(wpisów:148) dodano 10.07.2013 23:56

Cudo !!! widoki rewelacja !!!:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 23:49

Migot Ty wiesz jak było, droga przez mękę normalnie i przynajmniej mnie rozumiesz;) No i obie wiemy, że jednak mimo wszystko warto się pomęczyć dla tych cudownych boliwijskich widoków:)
Może być jeszcze gorzej? Nie do wyobrażenia dla mnie;) Mi chyba jednak mimo wszystko najbardziej przeszkadzał ten kurz i brak tlenu...

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 23:46

Zibid dzięki:) a kolor nieba w połączeniu z tym białym morzem soli -> coś niesamowitego:) Oczy bolały od patrzenia;)
Szkoda tylko, że w apartamencie prezydenckim nie było żadnych mebli poza łóżkiem, i żeby nie mieć wszystkiego w soli trzeba było z tymi wszystkimi manelami spać;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 23:36

Batsheba no tak każdy lubi co innego, to nawet całkiem normalne;) Jedni lubią góry, inni morze:) Jedni miasta z ruinami, a inni naturę i przyrodę:) Ja zdecydowanie przedkładam naturę nad miasta, choć kiedyś wcale tak nie było;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 23:34

Sąsiad dzięki!:) Cieszę się, że choć trochę udało mi się oddać klimat i niezwykłość tego miejsca:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 23:32

Pipol i to jak;)

Paweł dokładnie teraz to mnie nawet bawi to zdjęcie z przymarzniętym kocykiem do szyby, którego nie mogłam oderwać, ale wtedy... miałam gdzieś te salary, laguny, chciałam tylko spać i się ogrzać... ale po 2 godzinach mi przeszło i się opamiętałam;)
Dla tych widoków naprawdę warto się przemęczyć, zresztą dopóki nie zbudują lotniska (a jest w planach) inaczej nie można się tam dostać, no chyba, że pociągiem, ale pociąg nie kursował codziennie, więc nawet sobie nim głowy nie zawracałyśmy;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 23:28

Baracuda fajnie, że Ci się spodobało:) A moja friend nie ma gołych nóżek - tam mimo słońca było zbyt zimno - to geterki;)

pipol użytkownik pipol(wpisów:8752) dodano 10.07.2013 23:01

Nola, miałaś słone paluszki ? ;)

migot użytkownik migot(wpisów:305) dodano 10.07.2013 21:02

Było się, widziało się, wymarzło się ;) A droga to faktycznie koszmar, bałam się, że przy okazji jednego z takich podrzutów skręci mi kark jak będę starała się "spać" czy "ułożyć" i nie będę "pilnować", żeby głowa była na swoim miejscu ;) (Potem okazało się, że może być gorzej - patrz powrót na butelkach z pod Ol Doinyo Lengai w Tanzanii;)) Ale wracając do Boliwii - warty ten przejazd tych cudowności:) Pozdrawiam!

zibid użytkownik zibid(wpisów:2267) dodano 10.07.2013 20:53

.... i ja tu żadnych gniotów nie widzę !!!

zibid użytkownik zibid(wpisów:2267) dodano 10.07.2013 20:51

przecudna niebieskość nieba ....
hotelik pierwsza klasa ....... apartament iście prezydencki
dobre kadry - podoba sie

batsheba użytkownik batsheba(wpisów:492) dodano 10.07.2013 16:53

Nie dla mnie miejsce, nie przepadam ani za kaktusami ani za solą a tym bardziej w takiej ilości, ale mi nie musi się podobać, nie ja tam byłam :-).
Przyznam jednak, że bardzo podoba mi się fotka nr 10 i fotka gniot, ja tam takie lubię :-))).

satan użytkownik satan(wpisów:2980) dodano 10.07.2013 16:35

Kolejna fantastyczna relacja! Miejsce zachwyca, a fotki naprawdę bardzo dobre ;-)
Fotka gniot - także ;-) Duża przyjemność z oglądania.

Zasłużona w pełni "10" :-D

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7148) dodano 10.07.2013 16:28

A to miałaś ciekawą podróż, teraz fajnie się to wspomina, ale wtedy to pewnie była masakra:) Zimna nie lubię, więc pewnie gdybym ja tam był, to ładnie bym się wkurzał na to wszystko:) Potem widzę, że całkiem fajnie się zrobiło, widoki jak nie z tej Ziemi chyba:) Las kaktusowy na 28 rewelka:)

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 10.07.2013 15:01

Moje ulubione foto 16;) Przepraszam za literówkę -klawiatura zawodzi:/

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 10.07.2013 14:52

Witaj Nola:) Znowu zachwycasz Nas ciekawy miejscem:) Czy dobrze widzę,ze Twoja koleżanka a gole nóżki?:)Pozdrawiam

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 14:49

Izka może dlatego, że było robione przez Niemca!:) Ustawiał nas chyba z 5 minut - niemiecka perfekcja;) No ale mieliśmy dużo czasu na te foty, więc luzik;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 14:47

Kacpi dzięki!:)

Mlochowskijacek Tobie również bardzo dziękuję:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 14:46

Przemysław z przyjemnością dziękuję:)

Afrodyta dzięki za odwiedziny:) warto, warto się poświęcać:) Teraz się na to patrzy z zupełnie innej perspektywy, ale jadąc tym autobusem po tych wybojach i w tym kurzu to ja miałam wszystkiego serdecznie dosyć...

izka użytkownik izka(wpisów:964) dodano 10.07.2013 14:38

kaktusy mega!
a zdjęcie 37 może i gniot, ale jak perfekcyjnie wykonany !!! :-) ja tam lubię taki foty.

kacpi użytkownik kacpi(wpisów:185) dodano 10.07.2013 12:53

Bardzo ciekawa galeria !

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:857) dodano 10.07.2013 12:31

Podzielam komentarz Przemysława. Pozdrawiam.

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:5586) dodano 10.07.2013 12:25

Z przyjemnością stawiam "10" :))

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:3912) dodano 10.07.2013 10:57

Miejsce przepiękne, krajobraz prawie księżycowy i warunki jak piszesz zupełnie spartańskie. Myślę, że dla takiej przygody warto się poświęcić. Gratuluję wyprawy i świetnej galerii.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 09:38

Skuza oj warto było:) I każdemu polecam Boliwię, bo Salar i laguny to jedno z piękniejszych i bardzo niezwykłych miejsc na świecie:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 09:37

Kordula dzięki za odwiedziny:)
Ta wyspa była niesamowita, taka sobie samotna na środku tego białego morza;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 10.07.2013 09:36

Tama wiesz fani starych lokomotyw zawsze się znajdą niezależnie od okoliczności przyrody;)
Dla mnie podczas tej podróży najgorszy był ten kurz, bo nie dało się oddychać, przynajmniej ja miałam problemy, bo moja kumpela sobie smacznie spała;)
No ale dla takich cudownych widoków to wiadomo, że jak trzeba się pomęczyć trochę to nie ma wyjścia;)
Wiem, wiem te zdjęcia fajnie nawet wyglądają, ale nie zmienia to faktu, ze to takie małe gnioty;)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 10.07.2013 09:06

Widoki oszałamiają,warto było przejechać te setki kilometrów dla takich okoliczności natury.Pozdrawiam cieplutko:))

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5425) dodano 10.07.2013 08:38

Miejsce niezwykłe:)'
Szczegolnie świetne te wyspy z kaktusami.
Kapitalna relacja. :) pozdrawiam

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 10.07.2013 07:37

Dwa ostatnie zdjęcia przypominają mi Wielki Szot z Tunezji, też słono ale połowę mniejsze. Dziwne, że ta wyspa z kaktusami tam się tak dobrze uchowała.
Widoki piękne. Te lokomotywy pewnie gdyby nie plener nie interesowałyby nikogo ale okoliczności w jakich są ulokowane dają bardzo fajne wrażenia.
Podróż nocna, podziwiam - nie że noc, ale to zimno! Hotelik za to ciekawy.
Zdjęcie wcale nie gniot, może dlatego że jesteś taka mała, to wygląda na super trik :)
Miejsce przepiękne, każdemu by się tam sesja marzyła, wcale się nie dziwię że ta podróż, czyt. "nie wycieczka" ;) to ta życiowa :)