South Boa Vista Road zmierzamy w stronę najstarszej osady na wyspie Povoação Velha,przedtem jednak mamy zamiar zobaczyć najpiękniejsza plaże wyspy Santa Monica... ....wegetacja na wyspie jest bardzo skąpa,jadalne rośliny wygryzają liczne biegające po wyspie kozy i bydło,można spotkać również osły.Ta przypominająca dynie roślina była prawdopodobnie niejadalna lub jeszcze nie dojrzała ,żeby stać się smakołykiem dla łakomej zwierzyny... ...wypalony słońcem pejzaż oczarowuje przejmującym pięknem... ...wyspa jest bardzo plaska... ...dlatego nieliczne góry, mające zaledwie około 400 m wysokości wyglądają dosyć monumentalnie... ...co nie oznacza ,ze nie można zdobyć ich szczytów,dla doświadczonych górołazów żaden problem...
...na horyzoncie pojawiły się jeepy,to znak ze jedziemy w dobrym kierunku,bo muszę dodać,ze tej asfaltowej drogi było tylko parę kilometrów,brak drogowskazów,a za rada miejscowych najlepszym sposobem na orientacje,są ślady kol poprzednika...znaczy, już ktoś tu jechał:))) ...tak tez uczyniliśmy,widać nawet już morze i plażę,ku naszemu zadowoleniu... ...czar prysnął,kiedy znaleźliśmy się nad urwiskiem,kategorycznie zabroniłam mężowi jechać dalej.Nie byliśmy sami,za nami jechali Holendrzy i byli jeszcze bardziej przerażeni niż my ,jak zobaczyli ,ze my przednimi kolami prawie wisimy w powietrzu...z samochodu nie wyglądało to tak groźnie... ...postanowiliśmy zawrócić i szukać innej drogi.. ...jednak zmieniliśmy decyzje ,tłumy turystów na kladach okopujące ta piękną plaże nas zniechęciły... ...następni chętni tez już byli w drodze,klady to plaga na wyspie,jedyny środek lokomocji którym dotrze się w każdy zakątek wyspy...amatorzy kladów nie omijają nawet miejsc chronionych,jakimi są na wyspie legowiska żółwi Caretta caretta:((
...kościół Nossa Senhora da Conceição z 1828 r. jest najstarszym zachowanym obiektem wioski Povoação Velha do której jedziemy, ...mijamy miejscowy cmentarz ,który nie zachęca swoja  surowością do dłuższego pobytu.... ...tuz za cmentarzem  mogliśmy skręcić w prawo,to była właściwa droga na plażę Santa Monika,ale towarzystwo nam nie odpowiadało... ....Povoação Velha coraz blizej,widać już postrzępiony szczyt  Rocha Estância,u podnóża której wioska się znajduje... ...trudno sobie wyobrazić ,ze w tak dosyć nieprzyjaznym,pustynnym miejscu wybudowano już przed 500 laty pierwsza osadę na wyspie,ze mieszkało w niej około 1500 osób,głownię rodziny żeglarzy,bo to oni w 1460 roku odkryli wyspę... ...dawnej klimat wyspy był o wiele bardziej wilgotny,sprowadzono na wyspy kozy,uprawiano przydomowe ogródki,dało się przeżyć....
...życie na wyspie odmierzane było również liczba wraków.Tragedie były  prawdziwym zrządzeniem losu dla często głodujących wyspiarzy.Większość statków tonęła z powodu niesprzyjających warunków.Silne i porywiste wiatry w połączeniu z mocnymi prądami morskimi przyciągały je ku wyspie.... ....wyspę otaczały rafy,a bogate w żelazo formacje skalne sprawiały,ze kompasy wariowały.Zatonęło tu ponad 40 statków,wszystkie w zasięgu wzroku od wyspy... ...podobno bywały czasy gdzie mieszkańcy przywiązywali do ogona osła lampę,wyprowadzali zwierze  na brzeg morza na spacer w nadziei,ze światło przyciągnie statek,skazując go jednocześnie na katastrofę.Potem wystarczyło tylko czekać aż morze  wyrzuci skrzynie z jedzeniem i innymi dobrami na brzeg... ...dzisiaj w wiosce mieszka  około 300 mieszkańców,trudniących się głównie hodowla zwierząt i handlem... ...handlują tym co maja.... ...było stoisko z suwenirami,tu zaopatrują się głównie amatorzy kładów,jak odjechał ostatni klad stragan był natychmiast sprzątany:)))))
...są tu nawet 3 mini  restauracje .... ...zajrzeliśmy do jednej znajdującej się w nowo wybudowanym domu,gdzie panowała rodzinna atmosfera... ... powitała nas gospodyni Krystyna... ...obsłużyła córka.... ...pan domu był odpowiedzialny za wrażenia kulturalne.... ...towarzyszył mu syn...
...a znajomy grajek tez znalazł zatrudnienie... ...w restauracji dwa razy w tygodniu ,można zjeść smaczna kolacje ,danie główne... langusty.Restauracja mieści zaledwie 30 osób,dlatego trzeba się wcześniej zameldować.Każda rezerwująca  osoba będzie do restauracji wtedy dowieziona i odwieziona....  ....bo kolacja połączona jest z degustacja miejscowych napojów alkoholowych,głownie grog jest podawany,narodowy napój wyspiarzy... ...w porze obiadowej wpadają tu przewodnicy amatorów kladów na obiad... ...jednemu chyba nasza córka wpadła w oko,co zauwazylam dopiero w domu:))) ...jak się jeszcze dokładniej przyjrzałam,to siebie tez zobaczyłam:)
....wioska ma tylko dwie równolegle ulice,gdzie panuje iście senna atmosfera... ...żeby się nie zarazić sennością,jedziemy dalej do stolicy Sal Rei... ...po drodze zatrzymujemy się jeszcze przy kupie kamieni,bo to największe bogactwo wyspy.... ...oprócz dróg,domów i zagród dla owiec czy kóz buduje się z nich jeszcze różne  pomniki na cześć matki natury........ ....o rożnych dziwnych kształtach.... ...są miejsca ,ze jest ich cale poletko....
...kamienie dominują krajobraz wyspy,podczas naszej 3 dniowej objazdówki widzieliśmy ich tysiące ,a może miliony... ...na szczęście samochód mieliśmy bardziej wygodny,.... ...który zawiózł nas nawet na pustynie ,którą widzicie na horyzoncie,bo nie tylko kamienie wyspę zdobią:))))Obrigada:)

BOA VISTA-na bezdrożach

ak użytkownik ak(wpisów:5541) dodano 16.05.2015 00:14

ładna prezentacja i ciekawa

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 02.01.2014 22:11

Nata,dziękuję za wizytę i komentarz,postaram się jeszcze coś wrzucić:)Pozdrawiam:)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 02.01.2014 22:09

Małgosiu,portret to zupełny przypadek,dopiero na komputerze zobaczyłam,ze walkiem fajna fotka wyszła:))Sle pozdrowienia:))

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 02.01.2014 22:08

Paweller,pomysł może i dobry,ale nie kosztem córki,gdybym była w Twoim wieku można by było pomyśleć o jakieś inicjatywie,tam są duże możliwości,ale na pewno nie quady,bo widzisz ze ja nawet nie wiedziałam jak to się pisze,a z drugiej strony...nie jestem zwolenniczka takich atrakcji turystycznych:))))))Pozdrawiam serdecznie:))

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 02.01.2014 22:03

Marbo,za 3 razem najlepszy na każdej wyspie parę dni,ale to jest bardzo trudne do zorganizowania,niestety nie maja jeszcze promów kursujących pomiędzy wyspami,a samolotem nie na każda wyspę da się dotrzeć.Pozdrawiam:)

nata14 użytkownik nata14(wpisów:1092) dodano 31.12.2013 16:17

Ciekawie i egzotycznie . Czekam na jeszcze .:)))

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6094) dodano 30.12.2013 23:11

Paweł tu snuje jakieś dziwne fantazje ;) ale portrecik przystojniaka w okularach to faktycznie się udał. Krajobrazy też ciekawe i wygląda na to, że uzupełniasz wiedzę o "zielonej" plamie na mapie ;))) Pozdrawiam

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7072) dodano 30.12.2013 22:59

Skuza - mogłaś oddać córkę temu przystojniakowi i co roku wakacje miałabyś za darmo, przy okazji my też byśmy się na takie wczasy załapali. Córka mogłaby zarządzać tam wypożyczalnią quadów, oczywiście dla portalowiczów wypożyczenie byłoby wówczas gratis:)))

mabro użytkownik mabro(wpisów:170) dodano 30.12.2013 22:03

Skuza, Wyspy mnie tak urzekły, że już kombinuję jak polecieć tam 3 raz :))) Jest przecież jeszcze kilka wysp, na których nie byłam a na te, które widziałam też chętnie ponownie się wybiorę :))) Wrzucaj następne galerie bo mnie strasznie powoli to idzie - zdjęcia wprawdzie już wybrałam ale tekst ... chyba jeszcze trochę to potrwa zanim coś naskrobię :-(

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 30.12.2013 21:36

Przemysławie,dotarliśmy .....a jakże,2 dni później:))))

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 30.12.2013 21:34

Nola,zielonego trzeba było mi szukać na innej wyspie,jeszcze pokażę:)))Pozdrawiam:))

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 30.12.2013 21:33

Wielkopolanko,Afrodyto dziękuję za mile komentarze i wizytę :)Pozdrawiam serdecznie:)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 30.12.2013 21:31

Tamo,wyspy są tak różnorodne krajobrazowo,ze ma się wrażenie ,ze każda oderwała się z innego kontynentu:) Pozdrawiam:)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 30.12.2013 21:20

Marbo,przykro mi bardzo,nie wiedziałam ,ze ponownie odwiedziłaś wyspy:))))))))Wstawiaj galerie będzie porównanie,każdy ma inne spojrzenie na wyspę.Ja uważam ,ze widziałam wszystko co chciałam zobaczyć...no ,do wraka nie dotarliśmy,ze względu na burze piaskowa,ale jedynego baobabu na wyspie odnalazłam:))))))))))
Pozdrawiam serdecznie:))

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 30.12.2013 21:13

Surykatko,czy na nas się gapił ...trudno wyczuć,oka zza okularów nie wychylił:)))Dzieki za wizytę :)))Sle pozdrowienia:))

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:5470) dodano 30.12.2013 18:08

To jak w końcu było z tą plażą? Dotarliście?

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 30.12.2013 12:04

Fajnie i ciekawie pokazałaś wyspę, choć dla mnie za mało tam zieleni zdecydowanie;)

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:3715) dodano 30.12.2013 11:43

Bardzo interesujące miejsce, ciekawie opisane. Zasmuca opis ze zdjęcia 12. Ludzie zniszczą wszystko...okropne.
Pozdrawiam serdecznie. Wszystkiego dobrego w Nowym Roku.

wielkopolanka użytkownik wielkopolanka(wpisów:1677) dodano 30.12.2013 11:38

Piękna i ciekawa galeria ! wspaniale poprowadziłaś po tym egzotycznym miejscu! zdjęcie 36 oryginalne! bardzo bardzo podobało się! pozdrawiam noworocznie:)))

tama użytkownik tama(wpisów:2963) dodano 30.12.2013 00:00

Skuzo, coś mi się zdaje, że Twojej córce ten przystojniak też wpadł w oko ;)
Odludzie tam niesamowite. Te wypiętrzenia przypominają mi inne kontynenty, Australię czy Stany.

mabro użytkownik mabro(wpisów:170) dodano 29.12.2013 23:57

Jeszcze raz obejrzałam Twoje zdjęcia i dopatrzyłam się, że kawę piłyśmy w tej samej knajpce :)

mabro użytkownik mabro(wpisów:170) dodano 29.12.2013 23:50

Skuza, napiszę dokładnie to co Kordula157 - uprzedziłaś mnie tą galerią :) Ja na Boaviście byłam miesiąc temu i wydaje mi się, że było wtedy bardziej zielono. Byłam tam tylko 1 dzień więc jestem bardzo ciekawa co jeszcze widziałaś i jakie są Twoje odczucia. Czekam z niecierpliwością na następne galerie i pozdrawiam serdecznie kolejną wielbicielkę WZP :)))

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6917) dodano 29.12.2013 23:03

Surowo tam, ale wybrzuszenia terenu urozmaicają krajobraz, nieznane lądy przed nami odkrywasz...:) Fajnie :)
A ten czarnulek to się tak zagapił na Was dwie, jakby pierwszy raz białaski widział :D
Pozdrawiam serdecznie :)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 29.12.2013 19:31

Rozmusiaki,nie wszystkie wyspy są takie jak wyżej,nawet Boa Vista tez ma swój urok,wszystko zależy od pola widzenia:)))Fuerteventura jest wprawdzie podobna krajobrazowo,ale przez masowa turystykę straciła na uroku:)Pozdrawiam:)

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4677) dodano 29.12.2013 19:29

Skuza no wiadomo, wiadomo :D

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 29.12.2013 19:25

Ula,to ja czekałam z moimi galeriami na twoje,ciekawa jestem twojego spojrzenia na Fogo i co zwiedziłaś na Boa Viscie,my 3 dni na zobaczenie wyspy potrzebowaliśmy,a i tak wszędzie nie dotarliśmy.Nasze tempo jazdy nie było takie jak tymi pickupami,miejscowy kierowca zna tam każdą dziurę,jak oni nas mijali to tylko tuman kurzu pozostał:))))Plażę jeszcze pokażę,bo pojechaliśmy tam jeszcze raz,nie byliśmy długo,bo była burza piaskowa,a koniecznie chcieliśmy jeszcze dotrzeć na pustynie zanim nam drogę zawieje.
Nasze auto dziennie zmieniało kolor,z białego na czerwony lub rdzawy,to mogę sobie wyobrazić jak wyglądała Twoja buzia....a jak kręgosłup,wytrzymał te podskoki:))))
Sle cieplutkie pozdrowienia:)))

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 29.12.2013 19:12

Sniezko dziękuję,dla Ciebie specjalnie dodałam jeszcze przybliżenie:))))Sle pozdrowienia:)))

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 29.12.2013 19:11

Patryk,wiadomo cala mama:)))))

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4130) dodano 29.12.2013 18:58

Przyznam szczerze,że WZP inaczej sobie wyobrażałem ...
Przypomina mi trochę Fuerteventurę :)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5269) dodano 29.12.2013 17:00

Scuzo , uprzedzilas mnie.
Moja galeria czeka w poczekalni.
Myslalam jednak , ze pokazesz te cudowna plaza
Jak ja bylam,, bylo zupelnie pusto, wielka to byla przyjemnosc przechadzac sie po niej.
To jedna z najpiekniejszych plaz jakie widzialam.
Wlasnie na pace takiego pickupa zwiadzalam wyspe, jak zsiadlam to nie poznalam sie w lustrze, wlosy czesalam dosc dlugo.
Na Boa Viscie bylam tylko jeden dzien, ale warto bylo zdecydowanie. Bardzo mi sie tam podobalo. Zreszta Wyspy Zielonego Przyladka to moj faworyt. Pozdrawiam :)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3076) dodano 29.12.2013 15:22

Gratuluję wyprawy.
Fota + opis 35 - MEGA:D

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4677) dodano 29.12.2013 15:16

Skuza co się dziwisz, że córa wpada w oko, skoro taka ładna z niej dziewczyna.