Pierwszym naszym porannym przystankiem było miejsce zwane  Canonteign Falls. Ze swoimi 70 metrami uplasował się na pierwszym miejscu wśród  najwyższych wodospadów Anglii. Ale to jeszcze nie jest ten. Dopiero wyruszyliśmy w trasę. Jest trochę szarawo i mój aparat narzeka na brak światła. Cięzko zrobić zdjęcie temu wodospadowii. Nazywa się Clampitt Falss, po dwóch braciach którzy w latach 30stych wybudowali tu tamę. To już podejrzewam jest nasz wodospad. Został stworzony sztucznie, w roku 1890, poprzez skierowanie strumienia wodu w dół, tak jak to widzimy dziś. My chcemy wejść na sam szczyt. Tym mostkiem też będziemy przechodzić:) Po drodze natrafiamy na tzw. Wiktoraiński ogród Paproci:) Wyglądają całkiem fajnie. Na ogródku taką paprotkę chciałabym mieć:)
Przez chwilę idziemy lasami, słońce jakoś tu nie dociera. Dlatego mchy mają tu swój raj. Jesteśmy na górze. Buzzards View. Widać trochę wioski Trusham i rozległy widok na Dartmoor National Park. Sam wodospad.. cóż.. rozczarowuje;) Był pomysłem Lady Susan Exmouth. Schodzimy w dół i jedziemy dalej. Tym razem chcemy pochodzić po wrzosowiskach i nacieszyć się przestrzenią. Docieramy do Haytor. Z dala po lewej widać nasz parking, na którym zostawiliśmy samochód. W takiej przestrzeni wszystko wydaje się małe. Pogoda nam dopisała. Mimo, że jest chłodno (niektóre kałuże były zamarznięte) to słońce pięknie świeci i dogrzewa.
Park Narodowy Dartmoor został utworzony w 1951 roku. Dominują tu wrzosowiska i torfowiska, które nadają terenowi niezwykłego uroku. Skały są granitowe i pochodzą z okresu karbonu, czyli sprzed około 300 milonów lat temu:) Można tutaj spotkać dzikie kucyki i konie, ale tym razem nie mieliśmy szczęścia. Ale wiem, że to nie kłamstwo, bo poprzednim razem jak tu byłam, widziałam ich mnóstwo:)
Park zajmuje obszar 953 km2. łatwo w to uwierzyć, parząc na tak rozległe pola i łąki. Najwyższa skala w tym zgrupowaniu ma 457 metrów, ale najwyższa w całym Parku ma 621 metrów i nosi nazwę High Willhays.  Ale mi te wystarczają, może niższe, ale bardziej urozmaicone i ciekawsze. Po wchłonięciu atmosfery wolności ruszamy dalej W oddali widać Widecombe In The Moor. W tym małym miasteczu znajduje się kilka kawiarni, pub i kościól Świętego Pankracego. Mozna do niego wejść, ale zazwyczaj kościoły bardziej podobają mi się z zewnątrz;) Zbudowany jest, jak nie trudno się domyśleć - z granitu;)
W 1638 roku kościół został uderzony przez piorun, w wyniku czego czterech ludzi straciło życie, a 60 zostało rannych. Od tej pory krążą legendy o duchach, które wychodzą czasem na ulice miasteczka...Czym prędzej więc uciekamy;) Ponoć ludzie zamieszkiwali tereny Dartmoor już od ponad 12000 lat. Można tu znaleźć wiele relikwii ich bytności. Tutaj mamy Soussons Cairn Circle, pochodzące z okresu brązu miejsce pochówku. Faktycznie, pośrodku jest zagłębienie przykryte płaską skałą. Dalej również można spotkać kolejne dowody dawnej bytności ludzi. Ten most pochodzi co prawda z XVIII wieku, więc może nie jest aż tak wiekowy.. ..ale o tym pierwsze wzmianki można znaleźć w dokumentach z  1573 roku. Chyba nie jest do końca jasne, z którego roku pochodzi. Jak dla mnie - wygląda na duzo starszy:) Miejsce to, zwane The Two Bridges jest częstym punktem programu turystów.
Ruszamy dalej. Tutaj jakieś pozostałości po kamieniołomie. A zaraz obok: Merrivale Prehistoric Settlement. Jest to pozostałość po osadzie, w skąłd którego wchodzi też miejsce pochówku, kultu, jakieś święte miejsce. Wszystko z okresu brązu. Prawdopodobnie powstałoto na przestrzeni wielu lat: gdzieś od 2500 przed Chrystusem do 1000 pne. Jakaś energia nadal musi tu być, bowiem ponoć do Parku lubią zjeżdżać wiedzmy. Choć nie wiem, czy dokładnie w to miejsce;) W odległych czasach praktyki takie były szeroko praktykowane, ale i teraz znajdzie się dużo ludzi zainteresowanych tematem. Zielarstwo, runy, linie energetyczne - to wszystko tu jeszcze żyje.
Ale ostatecznie wracamy do cywilizacji;) Tutaj tylko jakaś posiadłość, którą zobaczyliśmy z drogi i nam się spodobała. Nie wiem, co się w tych budynkach mieści. Ale wygląda fajnie:) Drogi są wspaniałe. Puste, pięknie  otoczone. Tak jeździć to cala przyjemność. Tym bardziej, ż ejest gdzie się zatrzymywać;) Więc i teraz zrobiliśmy sobie przystanek.
Tu kolejne ruiny. Jak widać, to miejsce to raj dla lubiących odległą historię połączoną z naturą;) I takimi pięknymi widokami:) Teraz patrzymy na średniowieczną kopalnie cyny, którą wydobywali tutaj w czasach średniowiecza. Nazywa się The Wheal Betsy. Ruszamy dalej, bo jest jeszcze jedno miejsce, które chcemy zobaczyć, a już zrobiło sie późno... Takie wiatraki lekko opóźniają naszą drogę I zamek Brentor tez;) Odpuściliśmy sobie go tym razem, ale byłam tam wcześniej, to może kiedyś go Wam przedstawię bliżej;)
Wreszcie docieramy gdzie chcemy: jesteśmy w Lydford Gorge. Najpierw udajemy się nad wodospad: White Lady. Ma 30 metrów wysokości, czyli całkiem sporo:) I jest zdecydowanie ładniejszy niż ten najwyższy;) Cały obszar nalezy do National Trust i wejście jest płatne. Niestety my się spóźniliśmy i wszystko było już zamkniete. Ale wiecie... płot nie był taki wysoki;) Trasa może nie jest długa, ale bardzo ciekawa, wąwozem, wąskimi przejściami.  Całości nie przeszliśmy, bo w pewnym miejscy była zamknieta brama. Ale i tak było już ciemno i nawet zdjęcia mi nie wychodziły. Więc pora była wracać... Dzięki za obejrzenie:)))

Wielka Brytania - Bonehill Rocks
Wielka Brytania-Exeter-spacer po mieście cz.I
1pix użytkownik tereza odległość 14 km 1pix

mankakowalska użytkownik mankakowalska(wpisów:21) dodano 03.04.2015 00:22

jakie piękne, rude :) przykuło moją uwagę wśród kilku galerii na pierwszej stronie - ma coś w sobie

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 05.04.2014 12:17

Gabi --> wbrew pozorom takich miejsc w anglii jeszcze trochę zostało, trzeba tylko trochę wyjechać z miasta;) a budownictwo (staro-)angielskie potrafi zachwycać, uwielbiam te domki i za każdym razem myślę sobie, jak fajnie by było w takim mieszkać;) oczywiście już takich nie budują, teraz powstają osiedla jak wszędzie na całym świecie.
pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny:)

gabi użytkownik gabi(wpisów:2385) dodano 05.03.2014 06:22

Heriko, własnie taką Wielką Brytanię chciałabym kiedyś zobaczyć, niesamowicie podobają mi się również ich wiejskie posiadłości, zdjęcie 37 bardzo, bardzo ciekawe,
Gabi

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 02.03.2014 16:07

Kordula, przepraszam za literówkę;]

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 02.03.2014 12:12

Kirdula157 --> dobrze, że w tym parku nie spotkałam żadnego stwora;) dzięki za odwiedziny, pozdrawiam serdecznie:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5269) dodano 01.03.2014 13:33

Ladne miejsce, pogoda wymarzona, rudości a jednoczesnie dla kontrastu zielenie takie soczyste:)
Szczególnie podobały mi sie 17, 21, 41. Paprocie jak w z Parku Jurajskiego. Podobał mi sie spacer :) Pozdrawiam:)

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 27.02.2014 12:04

ależ proszę i pozdrawiam...

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 26.02.2014 19:33

Dispar --> dzięki:) w zeszłym roku trochę starałam się nauczyć robić zdjęcia w trudnych warunkach, np w jaskiniach czy wodospadom o wieczornej porze. niestety sztuki jeszcze nie opanowałam;)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5194) dodano 26.02.2014 17:42

Bardzo fajne krajobrazy.
W tych zacienionych miejscach przydałoby się ocieplenie balansu bieli.
17,30,37,41- bardzo udane.

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 20:17

Annuus80 --> ja uważam, ze cywilizacji jest dość na co dzień, a na odpoczynek lepeij wybrać naturę:))
cieszę się zatem, ze się podobało:))

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 20:15

Anek11 --> płotołaz trochę się podszkolił w zeszłym roku, bo kilka razy mu sie tak zdarzyło, że dotarł gdzieś za późno;) do tego opuszczone budynki, do których generalnie się nie chodzi.... ;)
ja też się na początku dziwiłam, ze jest tak jesiennie na prawie początek wiosny, ale potem to już tylko podziwiałam:)
pozdrawiam!!

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 20:12

Nola76--> tak:) zresztą tez tam bylam, wcześniej;) od drugiej strony wejście jest łatwiejsze;) ale niektórzy się wspinali - jak sie dobrze przyjrzysz, to na środku tego środkowego głazu też zobaczysz człowieczka;)
prawda, ze lutowa pogoda piękna? i jak tu nie lubić angielskiej pogody:D

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 20:09

Andred --> cieszę się:) a z pogodą w Anglii to w sumie aż tak źle nie jest;) zimy nie są takie zimne, wiosna jest przyjemna, lato też bywa cieple i słoneczne:) fakt, trochę pada, ale co mają powiedzieć ludzie, którzy mieszkają w strefie z okresami typowo deszczowymi?;) tu trochę popada i zaraz wyjdzie słońce, jak nie dziś, to jutro;) jedyne co, to ostatnio te wiatry nie dodają uroku....
pozdrawiam serdecznie!

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 20:06

Wielkopolanka --> :) widoki nie tylko piękne, ale też urozmaicone. każdy chyba znajdzie tam coś dla siebie:)
pozdrawiam!

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 20:05

Harmony --> cieszę się bardzo, bo każdy czasem musi o czymś zapomnieć i sie zrelaksować;) pozdrawiam:)

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 20:04

Irena2005n --> dzięki!!

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 20:03

Surykatka --> jak tak o tym piszesz, to brzmi to jak raj:D cieszę sie, ze się podobało:)

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 20:02

Bartekplk --> niby racja, ale ja myślę w ten sbosób, że z pólnocy na południe to z każdym dniem łatwiej;) gdyby tak mnie przypadkeim kondycja zawiodła;) i zazwyczaj na początku chce się robić zdjęcia, a później już niekoniecznie;) i nie szłabym w ramie w ramię z mnóstwem innych osób, ale tylko chwilowo bym ich widziała, mijając ich;) to taki żart, ale z tą trudością to trochę prawdy jest;)
i też bardzo mi się tu podoba, że tyle ludzi chodzi, i że wszędzie są trasy, ścieżki, szlaki. i jak tylko jest ładna pogoda, to tłumy wychodzą;) choć z drugiej strony - ileż razy zdażyło mi się tu łazikować samotnie, trochę dalej od głównej atrakcji;) a to jest jeszcze lepsze;)

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 25.02.2014 19:56

Wojzsl --> wszystko się zgadza, tylko lody zmieniłabym na czekoladowe;)

annuus80 użytkownik annuus80(wpisów:1361) dodano 25.02.2014 19:24

Bardzo fajna galeria.
Dobrze, że nie zabawiłaś za długo w cywilizacji. Widoki wodospadów, wrzosowisk i różnych ruin zagubionych w przestrzeni zdecydowanie bardziej mi się podobają.

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2657) dodano 25.02.2014 15:43

Podobało mi się płotołazie:) zielono i tak trochę tropikalnie w tym parku, te paprocie niczym palmy i zieleni dużo. właśnie luty a taka pogoda i takie widoki. Pozdrawiam ciepło

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 24.02.2014 23:47

Aż trudno uwierzyć, że to luty!:) Piękna pogoda, słoneczko, piękne widoki, odkryte przestrzenie, takie bardziej jesiennie klimaty mi przyszły na myśl patrząc na te kolory;)
Na 17 zdjęciu na tej skale najbardziej na lewo stoi sobie jakiś człowiek?;)

andred użytkownik andred(wpisów:4496) dodano 24.02.2014 18:59

Bardzo lubię angielskie klimaty......no może poza pogodą, ale widzę, że mieliście całkiem niezłą i nawet błękitne niebo. Bardzo ładne foty, fajnie się oglądało.

wielkopolanka użytkownik wielkopolanka(wpisów:1677) dodano 24.02.2014 08:38

Pięknie tam! można sie zrelaksować! widoki fantastyczne! podobalo się bardzo!

harmony użytkownik harmony(wpisów:2539) dodano 23.02.2014 23:04

Od samego oglądania zdjęć można zapomnieć o pracy, codziennym życiu :) Pusto i cicho ... Bardzo relaksująca galeria :)

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 23.02.2014 21:13

super...piękne pustkowia...pięknie pokazane....

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6918) dodano 23.02.2014 21:00

Bardzo przyjemna wycieczka, odkryte przestrzenie, słońce, ciepłe kolory, wiatr we włosach, szum wodospadów...
Pozdrówki serdeczne :)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 23.02.2014 20:53

od pólnocy ten minus, że zaczynasz od super widoków a potem pod koniec ich jakośc spada, a w druga strone z kazdym dniem lepiej.
tak w ogole, to strasznie mi sie podoba "kultura chodzenia" w Wielkiej Brytanii, niekoniecznie wspinanie się po szczytach, ale zawsze fajna trasa widokowo, aż w zeszłym roku kupiłem sobie za 1p. uzywany walking in britain LP, ( cena niby dobra ale transport do Polski 4 funty : ) i mnogośc tras jest przeogromna,

fotki może wrzucę, choć te chyba sprzed 8 lat

wojzsl użytkownik wojzsl(wpisów:277) dodano 23.02.2014 19:47

Szum wody, dobry lód waniliowy w polewie czekoladowej i piękny widok. Czego więcej potrzeba? Też bym sobie tak posiedział.

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 19:11

ps. jak masz to udokumentowane zdjęciami, to chętnie bym obejrzała:)))

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 19:10

Bartekplk --> to i tak nieźle, gratuluję:)
w sumie faktycznie byłoby fajnie przejść tę trasę, trzeba się teraz nad tym zastanowić;) tylko ja pewnie zaczynałabym od północy i szła na południe;)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 23.02.2014 18:58

bez jednego dnia, od razu podjechalem autobusem do punktu, z ktorego sie zaczynał 2 dzien trasy

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 18:34

Paweller75 --> po takich drogach czy pojedziesz prawą, czy lewą... co za różnica, przecież jesteś sam na drodze;)
a tak serio, do wszystkiego można się przyzwyczaić:)
te łaki uwielbiam i ja:)
pozdrawiam!

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 18:33

Marcin1980 --> dzięki, miło, że wpadłeś:))

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 18:32

Olaf43 --> Ty pewnie jeszcze tego nie wiesz, ale mi dwa razy nie mówić;D

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 18:30

Bartekplk --> własnie to lubię w Anlii, że jest tam jeszcze sporo miejsc dziewiczych. I przestrzeni. I ciszy zagłuszanej jedynie wiatrem. Fajnie jest się wyrwać z miasta w takie miejsca:)
przeszedłeć całą West Highland Way??

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 18:25

Wojzsl --> cała przyjemność po mojej stronie:) a z wodospadami to byś się zdziwił;) Anglia ma parę, ale Walia to już w bród;) nawet myślę zrobić małą galeryjkę z nimi w temacie głównym;) a mosty i mnie się podobają. fajnie je się tam lody;)
pozdrawiam również

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 18:23

Przemyslaw --> z Londynu to jakieś 3,5 - 4 godziny jazdy. Zależy z jakiego miejsca. Tyle też mniej więcej my jechaliśmy. Niby sporo, ale czego się nie robi dla widoków i ucieczki;)
Teraz nigdy nie będę wiedziała, czy to wyrośnięta paproć czy palma;D Ale rośliny te w Anglii widziałam nie raz, ludzie na ogródkach mają. Choć może nie w Londynie;) w Szkocji chyba ich nie widziałam.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7083) dodano 23.02.2014 17:30

Po takich pustych drogach i w takiej pięknej scenerii, to na pewno fajnie się jeździ, tylko żeby ten ruch jeszcze normalny zrobili, to by było super:))) Już Ci to chyba kiedyś pisałem, bardzo podobają mi się te ich łąki, normalnie rewelka:) Mosty też super:)))

marcin1980 użytkownik marcin1980(wpisów:1765) dodano 23.02.2014 17:26

bardzo fajna wycieczka, super zdjęcia.

olaf43 użytkownik olaf43(wpisów:1519) dodano 23.02.2014 16:40

super pomysł z tą wymianą ;) jestem za ;)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 23.02.2014 16:21

fajnie, lubię te wyspiarskie klimaty- kiedys szedłem w Szkocji West Highland Way i jeden z noclegów po drodze mielismy po srodku bagien/wrzosowisk- niesamowicie cicho , pozdr.

wojzsl użytkownik wojzsl(wpisów:277) dodano 23.02.2014 15:30

Nie spodziewałem się zobaczyć u Angoli wodospadów i to w dodatku takich urokliwych. Jako, że jestem fanem tematów rzecznych wszelkie budowle w ich sąsiedztwie zawsze mnie interesowały, ładnie je ujęłaś zwłaszcza na 29. Fotki 41, 42 przeniosły mnie do Australii. Dzięki za możliwość odwiedzenia za jednym zamachem dwóch tak odległych zakątków ziemi. :)

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:5472) dodano 23.02.2014 15:13

Piękne miejsce! Szkoda, że trochę daleko od Londynu, jak na jednodniowy wypad. Co do tych paproci przypominających palmy, to pochodzą one, jeśli dobrze pamiętam z Nowej Zelandii. Na zachodnim wybrzeżu wyspy mają doskonałe warunki do rozwoju, zwłaszcza, co może wydać się dziwne, na północy, już w Szkocji - np. okolice Portpatrick, gdzie wybrzeże jest pod wyraźnie odczuwalnym wpływem Prądu Zatokowego. Paprocie te osiągają tam kilka metrów wysokości, palmy zresztą, eukaliptusy i inne dziwne rzeczy też spokojnie sobie rosną i mają się dobrze

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 14:34

Wmp57 --> z tym zdjęciem to miałam szczęście, bo słońce wyszło i było fajne światło. w pełnej rozdzielczości wygląda jeszcze lepeij, bo tu straciło na kompresji. a wiało nieźle:D czapki z głowy nie ściągnęlam;) zresztą, latem było to samo;)
miło, że odwiedziłeś, pozdrawiam:)

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 14:32

Baracuda77 --> ja też myśląłam, że to palmy, dopóki nie znalazłam nazwy ogrodu;) i całe szczęście, bo bym gafę popełniła;)
cieszę się, że się podobało:) pozdrawiam!

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:1843) dodano 23.02.2014 14:04

37 - panoramka ślicznotka.
Mam wrażenie, że wiało na tych pustkowiach, nie mylę się?
Podobało się.

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 23.02.2014 13:44

Wiele bardzo udanych kadrów:2,12,17,23,24,29,41:) Pięknie wyszły też wodospady, a paprocie przypominają mi trochę palmy:)

herika użytkownik herika(wpisów:1713) dodano 23.02.2014 13:27

dzięki:) w Anglii jest dużo ciekawych miejsc, ograniczać się tylko do Londynu to grzech;) więc mam nadzieję, ze uda Ci śię kiedyś zawędrować w te strony, tak jak mi do Norwegii;) mozemy się więc wymienić - ja do Norwegii, a Ty do Anglii;)
pozdrawiam i dzięki za odwiedziny:)

olaf43 użytkownik olaf43(wpisów:1519) dodano 23.02.2014 13:22

super galeria, bardzo mi się tam podoba :) może kiedyś uda mi się tam dotrzeć :)