Wylądowałyśmy w Cusco, ale nie chciałyśmy zostawać w tym mieście. Za wysoko. Przecież trzeba się zaaklimatyzować po przylocie:) Także na nasz pierwszy nocleg w Peru wybrałyśmy małą, uroczą mieścinę, położoną na przyjemnej wysokości 2750 m n.p.m. Do Ollanty dojechałyśmy z Cusco busikiem, z przesiadką w Urubambie. Nic bezpośrednio nie jechało w niedzielę. Poszłyśmy na mały kontrolny spacer po miasteczku. Pierwsze zakupy pamiątek i pierwsze piwko w Peru:) Po jednym nam wystarczyło na dobry początek:) Rano poszłam zobaczyć co fajnego widać z tarasu naszego hostelu. No widoczek niczego sobie;)
Ollanta to mała miejscowość leżąca w Świętej Dolinie, nad rzeką Urubamba. Znajduje się w niej, robiący duże wrażenie, kompleks ruin z czasów Inków - Ollantaytambo. Po zakupieniu Boleto Turistico wdrapujemy się na górę po stromych schodach, które prowadzą do grupy budowli, z których najbardziej znana jest nieukończona Świątynia Słońca. Tak naprawdę nie chciałyśmy kupić tego biletu, bo jest dosyć drogi. Rok temu kosztował 130 PEN, czyli coś koło 150 zeta. Fakt, że na 10 różnych atrakcji i ważny 10 dni, ale my chciałyśmy zobaczyć tylko 3. Na 3 atrakcje można było też kupić, chyba za 70 PEN, tyle, że był ważny tylko 2 dni, więc nie miałybyśmy szans ich zobaczyć, bo nasz plan był troszkę inny;)
Twierdza Ollantaytambo to miejsce o wielkim znaczeniu religijnym i militarnym. Tambo to słowo z języka keczua, i oznacza stały punkt oparcia. Ten okazały, intrygujący, otoczony murem komleks zrobił na nas wrażenie. Zwłaszcza, że było to nasze pierwsze spotkanie z cywilizacją Inków, do tego byłyśmy na górze praktycznie same. No ale po to właśnie rano się wstaje i pogina bez śniadania na górę, żeby nikt w kadr nie wchodził;) Twierdza Ollantaytambo króluje nad stromymi tarasami na potężnym, górskim szczycie. Leży w ważnym strategicznie miejscu na północnym skraju Świętej Doliny. Potężny wierzchołek góry świetnie się nadawał na budowę twierdzy i obserwację dojścia do Świętej Doliny, a tym samym do całej doliny Urubamba, jak i do kontroli drogi do Cusco.
Ołtarz z monolitu. Mur składa się z sześciu bardzo ciężkich, artystycznie wyszlifowanych megalitów z różowawego granitu. Kamienne bloki są wysokie na 3,40-4 m, szerokie na 1,3-2,15 m, grube na 0,70-2 m i ważą do 50 ton. Przestrzenie między megalitami zostały wypełnione małymi, idealnie dopasowanymi kamieniami. Ciężko sobie wyobrazić jak inkascy budowniczowie przestransportowali te monumentalne kamienne bloki z drugiej strony doliny na stromą górę bez pomocy koła czy innych sprzętów. Widoki z góry niesamowite. Na malutkie miasteczko leżące w dolinie, otoczone potężnymi górami. Inkaskie tarasy robią wrażenie. Zwłaszcza, że od stuleci są nadal wykorzystywane. Powierzchnie między murami są lekko pochylone i nawadniane lub odwadniane przez wyrafinowany system kanałów, który nie wypłukuje ziemi.
Ta metoda wciąż jest stosowana, więc tarasy mogą być dalej uprawiane. Wracamy na rynek. Główny plac w miasteczku. Taka spokojna atmosfera majowego poranka;) Ollanta to malutka miejscowość. Turystyczna, ale warta zobaczenia, ponieważ zarys miasta nie zmienił się zbytnio od czasów Inków. Poza tym jest to jedyne miasto Inków wybudowane z kamienia, będące tym samym unikatem, które można zwiedzać po dziś dzień. Warto zwrócić uwagę na kanały w alejkach. My idziemy na górkę, leżącą po drugiej stronie miasteczka, a na którą ścieżkę wypatrzyłyśmy poprzedniego wieczora. Widoczek na twierdzę z trasy.
I na miasteczko. A tu na twierdzę i na miasteczko. Pięknie:) Kiedyś prawdopodobnie były to jakieś budynki mieszkalne. W czasach Inków Ollanta była ważnym punktem na mapie. Miasto to było jednocześnie centrum religijnym, militarnym i rolniczym. Domy, inaczej niż w innych miejscowościach, są tu wykonane w mniejszej części z glinianej cegły, w większej z kamienia.
Ollanta uważana jest za najstarsze stale zamieszkiwane miasto Ameryki Południowej. Układ 21 parceli z domami mieszkalnymi na 4 ulicach podłużnych i 7 poprzecznych sięga aż do czasów Inków. Ollanta podobnie jak Cusco i Machu Picchu była podzielona na górną i dolną część. Jej bezprzeczną zaletą jest idealne położenie, chroniące przed wiatrem i z wyjątkowo dobrym dostępem do wody. Wracamy pokręcić się jeszcze chwilkę tymi niesamowitymi uliczkami. Czas stanął tam w miejscu. Ollanta jest prawdopodobnie najlepiej zachowaną ze wszystkich inkaskich osad. Nie byłam w wielu, ale ta mi się bardzo podobała:)
Ściany starych domów nadal stoją, a woda płynie dawnymi kanałami w niewielkich wąskich uliczkach z XV stulecia. Wracamy na główny plac. Tam mamy zresztą nasz hostel, gdzie zostawiłyśmy u miłej Peruwianki nasze bagaże na przechowanie. Czas na śniadanko:) Lecimy na stację kolejową, bo tam czeka na nas wypasiony i mega drogi pociąg do Aguas Calientes. Ale nic to, bo zawiezie on nas tam, gdzie spełniają się marzenia:) Ale o tym opowiem Wam innym razem...
Dziękuję:)

Peru - Twierdza Ollantaytambo
1pix użytkownik pipol odległość 0 km 1pix
Peru-Dolina Urubamby
1pix użytkownik filmdil odległość 1 km 1pix
Peru cz. XX - Ollantaytambo i Chinchero.
1pix użytkownik wmp57 odległość 1 km 1pix
PERU.Pisac,Ollantaytambo.
1pix użytkownik irolek odległość 2 km 1pix
Peru- Dolina Urubamby - film
1pix użytkownik filmdil odległość 7 km 1pix
Moje Peru w 2 tygodnie

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6784) dodano 14.03.2014 08:50

Travelan dzięki bardzo za odwiedziny:) W Peru jest trochę górek, tych bardzo wysokich, ale i niższych, z którymi każdy spokojnie sobie może poradzić, więc i Ty na pewno dałabyś radę z takimi małymi pagórkami:) A warto zdecydowanie jechać do tego pięknego kraju:)

travelan użytkownik travelan(wpisów:348) dodano 11.03.2014 14:48

Cudne widoki, urocze te peruwiańskie klimaty. Jeżeli kiedyś zamarzy mi się tak daleka podróż, to pewnie będzie to i Peru:) tylko to łażenie po górkach mnie trochę przeraża, bo ja leniwa jestem;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6784) dodano 10.03.2014 18:48

Anek będzie galeria w tym miesiącu!:) MP to było miejsce, gdzie spełniło się jedno z wielu moich podróżniczych marzeń, ale to było największe, takie jeszcze od dziecka:) Teraz oczywiście pojawiają się nowe, a zwłaszcz jedno -> trekking w Nepalu:)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2746) dodano 07.03.2014 18:55

Będę czekać na relację z miejsca spełniania marzeń. Wszystkich? Chciałabym tam być nie tylko dlatego...Podobało mi się. Pozdrawiam

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6784) dodano 07.03.2014 12:42

Gimper dzięki za odwiedziny:)

Martyna maj był idealny na zwiedzanie Peru i Boliwii:) Fajnie, jak mogłaś powspominać miłe chwile w tym zarąbistym kraju:)

Paweł no dziękuję Ci bardzo, jeszcze na pewno coś wrzucę z Peru, przede wszystkim muszę zrobić galerię z MP, ale ciężko się do niej zabrać:)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7472) dodano 06.03.2014 21:59

Aneta - wiesz jak jest ..., Twoje Peru jest przecudne, pokazałaś to w tej i we wcześniejszych swoich galeriach:) Widoki z góry rewelka, ale przyznam, że fotka 28 najbardziej mi się podoba:)

martyna użytkownik martyna(wpisów:943) dodano 06.03.2014 21:28

Nola,

Miło było tu wrócić dzięki Tobie, byłyśmy tam chyba w podobnym czasie. Super fotki, super galeria.

gimper użytkownik gimper(wpisów:681) dodano 06.03.2014 14:20

Piękne miejsca pokazujesz może kiedyś

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6784) dodano 06.03.2014 13:57

Irolek, Donczok dzięki za odwiedziny:)

Paulus dzięki:)

Rozmusiaki no cieszę się, że i Tobie się podobało to inkaskie miasteczko, które przetrwało do naszych czasów w nieomal niezmienionej formie:) No a widoczki, wiadomo, jak są góry to zawsze jest pięknie:)

Madeleine rano warto wstawać dla światełka, ale przede wszystkim dla mniejszej ilości turystów. Poza tym, mimo, że kocham spać, to na urlopie, notorycznie się nie wysypiam, bo chcę jak najwięcej zobaczyć:) Na pewno Ci się uda tam pojechać, jeśli tylko będziesz chciała. Poza tym byłaś już w Kolumbii, więc wiesz, że Ameryka Południowa to niesamowity kontynent:) Czekam na jakieś kolumbijskie foty w kolejnej galerii:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6784) dodano 06.03.2014 13:52

Olaf43 (Ania) dzięki za odwiedziny:)

Podrozninka dzięki za odwiedziny:) Szkoda, że już ostatnie, no ale może się jeszcze rozmyślisz i kiedyś wrócisz do nas:)

Annuus80 miejscowość jest naprawdę fajnie położona, dookoła piękne góry, akurat idealnie na rozpoczęcie podróży po Peru:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6784) dodano 06.03.2014 13:37

Wielkopolanka dziękuję bardzo za miły komentarz i faajnie, że i Tobie miasteczko inkaskie przypadło do gustu:)

Pipol dzięki, że wpadłeś:) Przed wyjazdem się naoglądałam Twoich peruwiańskich galerii;)

Afrodyta dzięki:) No tak już mam, że lubię góry i skałki różne, a jak już robić zdjęcia, to zawsze gdzieś na krawędzi;)

Irena2005n dzięki:)

madeleine użytkownik madeleine(wpisów:1364) dodano 05.03.2014 20:02

Przepięknie tam !!! Zdjęcia super - dla takiego światełka warto wcześnie wstawać :) Na szczęście na Zachodzie wstawanie o świcie przychodzi o wiele łatwiej ;) Na liście moich podróżniczych marzeń Peru znalazło się dopiero 19 dni temu za sprawą pewnego Ekwadorczyka ;) Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się tam pojechać. Jeszcze raz gratuluję wspanialej wyprawy i pozdrawiam serdecznie :)

paulus użytkownik paulus(wpisów:323) dodano 05.03.2014 19:28

Super. Pozdrawiam

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4802) dodano 05.03.2014 18:43

Widoki naprawdę mega ...
Ale to miasteczko z XV wieku to jest dopiero coś ...
Podobało mi się tutaj :)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6784) dodano 05.03.2014 17:46

Magdalena to była moja jak dotąd najpiękniejsza podróż, bo spełniły się moje marzenie to raz, a dwa nie spodziewałam się, że tam będą takie zachwycające, niezapomniane widoki:) Ollanta to pięknie położone miasteczko, na pierwszy nocleg dobrze wybrałyśmy miejscówkę:)

Aga dzięki!:) Chmury są super i dodają zawsze uroku, pod warunkiem, że nie przesłaniają nam interesujących nas obiektów:) Czuję, że i Ty tam niedługo zawitasz (znaczy się w 2015):)

Bartekplk jeszcze nie zdążyłam zakupić takich gustownych nakryć głowy, za to jak się później rozkręciłam opuszczałam Peru z czapkami z alpaki/lamy w ilości sztuk 13:)

Andred nie martw się Birma będzie i to jeszcze dużo zostało do pokazania, i jeszcze wszystko w podwójnej ilości:) Też słyszałam takie historie z tymi przybyszami z innych planet:) P.S. Jak zwykle dziękuję bardzo za odwiedziny:)

Wiesiu dziękuję:) Nie wiem kiedy ja Cię dogonię z ilością krajów, co gdzieś pojadę, Ty już następną wycieczkę szykujesz, teraz ta Kostaryka i Panama, ciekawe co następnego szykujesz?
Birma nie przebiła Peru & Boliwii z kilku powodów, a właściwie 3 - w Peru spełniły się moje marzenia, ośnieżone Andy to jak dotąd najpiękniejsze miejsce w jakim byłam, no i boliwijskie laguny z flamingami:)
A Tobie jaka podróż się najbardziej podobała? Byłeś już w tylu krajach, że powoli nie ogarniam;) No i byłeś i w Peru i w Birmie...

annuus80 użytkownik annuus80(wpisów:1361) dodano 05.03.2014 16:57

Pięknie położona jest ta miejscowość. Spacer wiekowymi uliczkami musiał robić wrażenie.
Widoki z góry rewelacyjne.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6784) dodano 05.03.2014 16:34

Mariusz4735 dzięki bardzo za miłe słowa:) Peru polecam każdemu!:) Ja się zakochałam w Ameryce Południowej:)

Tereza dzięki za odwiedziny:) Widoczki były bardzo zacne:)

Ula to było moje największe marzenie, od dziecka, Machu Picchu w Peru, i się spełniło, pewnie dlatego, że bardzo, bardzo tego chciałam:) Więc chyba następna galeria musi być z Macchu:) Oj było rześko rano, ale ta wysokość jeszcze była dla mnie całkiem znośna:)

Dispar dziękuję bardzo za miły komentarz:) Widoki wiadomo z góry, z reguły są piękne, ale nie da się zaprzeczyć, że ta mieścinka jest super położona, i do tego niewiele się tam zmieniło od czasów Inków, było czuć ten klimat:)

Harmony to była naprawdę najwspanialsza podróż w moim marzeniu, ale Peru w pakiecie z Boliwią:) Oba kraje cudowne i bardzo polecam!:)

olaf43 użytkownik olaf43(wpisów:1520) dodano 05.03.2014 16:12

Bardzo ładna galeria, swietnie pokazane :) pozdrawiam :)

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:3036) dodano 05.03.2014 14:57

super...

pipol użytkownik pipol(wpisów:9050) dodano 05.03.2014 14:56

Podrozninka, przytyłeś !!!! ;)

pipol użytkownik pipol(wpisów:9050) dodano 05.03.2014 14:15

Zacne miejsce. Miło powspominać !!!!!
Pozdro

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:4225) dodano 05.03.2014 14:06

Pięknie. Ty zawsze gdzieś wysoko na skałach (choćby niezapomniane zdjęcia z Norwegii). Urocze i znakomite kadry.

podrozninka użytkownik podrozninka(wpisów:868) - Użytkownik usunięty. dodano 05.03.2014 12:06

Zdjęcia 11 i 28 najbardziej mi się podobają. Ciekawa galeria. Fajne zdjęcia i rzeczowy opis. Zawsze jak do Polski przyjeżdżają ci grajkowie z Peru czy Boliwii, i napatrzę się na te ich kolorowe ubrania, ozdóbki, pierdółki, to czuję nieodpartą pokusę by odwiedzić ich kraj. Wtedy spoglądam na stan konta i jedyne co mogę, to kupić sobie płytkę z El Condor Pasa. A tak w ogóle, to oglądałem Twoją galerię właśnie słuchając folkowej muzyki andyjskiej. Czad. Całkiem inaczej się ogląda. Polecam wszystkim. Miłego popołudnia.

wielkopolanka użytkownik wielkopolanka(wpisów:1933) dodano 05.03.2014 10:47

Nola ja już po raz kolejny piszę, że u Ciebie zawsze pięknie i ciekawie! Lubię z Tobą zarówno spacerować jak i zdobywać szczyty bez zadyszki!
Miasto inkaskie robi wrażenie! piękna galeria!

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:2322) dodano 05.03.2014 09:47

Ładnie Nola, ładnie.
Mnie już się nie chciało biegać po tych piramidach.
Byliśmy tam po południu, słonko kryło się już za twierdzę.
Więc jednak Birma nie przebiła Peru?

andred użytkownik andred(wpisów:4757) dodano 05.03.2014 09:46

Nola, mnie Birma jeszcze nie zmęczyła, ale do Twojego Peru też chętnie wracam.
Dowiedziałem się w tajemnicy, ale nie mów tego nikomu, że te bloki skalne pomagali Inkom przenieść kosmici ;-)
P.S. zapomniałem dopisać, że jak zwykle fajna galeria z ciekawgo miejsca :-)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 05.03.2014 09:26

Nie rozumiem, tylko dlaczego nie masz na głowie peruwiańskiej czapeczki ewentualnie takiego gustownego kapelusika. pozdr.

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3570) dodano 05.03.2014 08:50

Piękne widoczki, szczególnie: 10,22,32:) Chmury dodają tajemniczości, nie dziwię się, że to podróż życia skoro byłaś z głową w chmurach:) Stroje mieszkańców niesamowite, a Pani z 22 wygląda wyjątkowo:)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2786) dodano 05.03.2014 08:29

Jak ja Ci zazdroszczę tej podróży życia :) Pięknie tam. Pozdrawiam :)

magdalena użytkownik magdalena(wpisów:3657) dodano 05.03.2014 07:53

Już dla samych nazw geograficznych chciałabym znaleźć się w tym miejscu. Olanta, Urubamba... Ładnie brzmi...
Na 22 i 23 pięknie wygląda miasto otoczone górami, a do tego kolorowo ubrani mieszkańcy...
Fajne klimaty.
Nie dziwię się, że nazywasz ten wyjazd podróżą życia.
Pozdrawiam:-)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5391) dodano 05.03.2014 07:52

Bardzo podobające miejsce.
Na dodatek fajnie przedstawione przez Ciebie.
Widoki robią wrażenie, ale uliczki też czarują.

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6138) dodano 05.03.2014 07:37

Lubie jak spelniaja sie marzenia, lubie Twoje opowiesci Nola.
Poczulam jak powietrze swidruje mi w nosie. Wczesnie rano musialo byc rzesko. Pozdrawiam:)

tereza użytkownik tereza(wpisów:3887) dodano 05.03.2014 06:40

Super widoki,sporo ładnych kadrów i jak zwykle sympatyczny komentarz.Pozdrawiam:)

mariusz4735 użytkownik mariusz4735(wpisów:180) dodano 05.03.2014 02:14

nola76 nie ma co pisać, że fajna galeria bo wiadomo, że Ty słabych galerii nie wrzucasz. Widoki zacne jak tylko skończę zwiedzać Europę za jakieś kilka-kilkanaście lat :) to zdecydowanie Peru jest godne odwiedzenia :) pozdrawiam