Spacer zaczęłyśmy od parku Tasmajdan i leżącej na jego końcu cerkwii św. Marka. Cerkiew św. Marka została wybudowana w stylu serbsko-bizantyjskim w latach 30-tych XX wieku. Jesteśmy na Trg Nikole'a Pasica. To najmłodszy belgradzki plac. W 1-szej połowie XIX wieku była tam jeszcze łąka;) Niedaleko znajduje się piękny budynek hotelu Moskwa. Wybudowany na początku XX wieku, do II wojny był centrum życia dyplomatycznego i kulturalnego w Belgradzie. Parlement Serbii. Budynek budowano w latach 1906-1936.
Ta jedna z najbardziej charakterystycznych budowli Belgradu jest monumentalnym budynkiem w stylu klasycystycznym, z elementami renesansowymi. Przed głównym wejściem znadują się dwie symetryczne grupy rzeźb, noszące nazwę Igrali se konji vrani. Wieczorem pojechałyśmy sobie na przejażdżkę autobusem po mieście. Warto. Fajna wycieczka, trwająca 90 minut, za jakieś 17 zeta. Po przejażdżce jeszcze rzut oka na okoliczne oświetlone kościółki i cerkwie. Rada Miasta Belgradu. Budynek znany lepiej jako Stary Dwór. Dnia następnego pojechałyśmy sobie na wycieczkę za miasto. Na wzgórze Avala, oddalone od centrum Belgradu jakieś 18 km. Wzgórze jest kompleksem leśnym, który pełni rolę rezerwatu przyrody. Wiele osób przyjeżdża tu na weekendowy spacer i wypoczynek.
Symbolem Avali jest wieża telewizyjna. Zresztą nie tylko Avali. Jest symbolem Belgradu. Widoczki z tarasu na wieży. Szału nie było, ale kto wiedział;) Ze swoimi 205 metrami jest najwyższą budowlą w Serbii. Wieża została zniszczona podczas bombardowań NATO w 1999 roku, ale później przebudowana i oficjalnie otwarta w kwietniu 2010 roku, w 11-tą rocznicę bombardowania Serbii. Kolejną dzielnicą Belgradu, którą odwiedzamy jest Zemun. Niegdyś osobne miasteczko, dziś jest częścią Belgradu. Dostałyśmy się tam autobusem z centrum. Wdrapałyśmy się na wgórze. Mama troszkę marudziła, ale dała radę;) Na wzgórzu Gardos znajduje się wzniesiona pod koniec XIX wieku wieża Sibinjanin Janka. Wdrapujemy się na wieżę, z której roztacza się całkiem zacna panorama na miasto.
Wzgórze Gardos jest jednym z najstarszych miejsc w okolicy. Wymieniane jest w źródłach z X wieku. Na wzgórzu istniała kiedyś twierdza, wokół której osiedlili się w małych domkach biedni rybacy. Przy wieży znajduje się cerkiew św. Mikołaja. Idziemy sobie później posiedzieć chwilę nad Dunajem. Szału nie ma, i jesień już chyba przyszła... Wieczorkiem wybrałyśmy się na mały spacer do cerkwii. Ładne fontanny. I cerkiew św. Sawy też się nieźle nocą prezentuje.
Dworzec kolejowy ładny mają. Pierwszy Mc Donald's w Serbii, otwarty w 1988 roku. Do środka nie wchodziłam... Ta kolejka musiała coś znaczyć. Tak więc w drodze powrotnej tam wstąpiłam i zakupiłam coś pysznego:) Polecam pekarę przy ulicy Nemanjina, obok Placu Slavija. Belgrad był wielokrotnie bombardowany. Ostatnie naloty są udziałem wojsk NATO, przeprowadzone w roku 1999. W to miejsce jeszcze wrócimy. Ostatniego dnia idziemy na spacer nad Dunaj, ale za cholerę nie możemy dojść do promenady.
W końcu po 2 godzinach chyba udaje się nam dotrzeć na półwysep Ada Ciganlija. Kiedyś wyspa, dziś połączona z miastem nowym mostem, jest miejscem odpoczynku mieszkańców Belgradu. Belgradczycy wypoczywają tam w upalne lata, korzystając z kajaków, rowerów i nart wodnych, a także z obiektów sportowych różnych dyscyplin jak: kolarstwo, golf, piłka nożna, koszykówka, siatkówka, rugby, baseball i tenis. Dostępne są również skoki z bungee i paintball. Wokół zalewu znajdują się kawiarnie i kluby czynne latem całą dobę, organizujące koncerty i nocne imprezy plażowe. Odpoczywają sobie na długiej, pięknej plaży, położonej nad jednym z największych w Serbii sztucznych jezior. Dla mnie największą atrakcją tego miejsca była ta ławeczka;) Wracamy do centrum. Mama zmęczona tym spacerem, zażyczyła sobie kolejny raz z rzędu lody o smaku mango, po raz trzeci podczas naszego pobytu w Balgradzie!:) Mówiła, że to najlepsze lody mango jakie jadła w życiu:)
W drodze do hotelu jeszcze raz spacer jedną z głównych ulic miasta, ulicą Kralja Milana. Fontanna przed Starym Dworem. Naloty NATO miały miejce w roku 1999, ale do dziś nie odbudowano wielu zniszczonych wówczas budynków, m.in znajdującego się w samym centrum gmachu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Popękane ściany bez okien, zwisające metalowe pręty, pokruszone bloki betonu, ślady po pociskach. W pobliżu dawnego ministerstwa, przy ul. Kneza Miloša 38, mieści się polska ambasada. A życie toczy się dalej...
Byłyśmy już tam dwa razy, ale ja lecę sama jeszcze raz jeden, ostatni zobaczyć cerkiew św. Sawy, bo bardzo mi się podobała. Świątynia jest widoczna z prawie każdego miejsca w Belgardzie. Jedni mówią, że największa, inni, że jedna z największych cerkwi prawosławnych na świecie. Na pewno jest sporych rozmiarów. Robi wrażenie. Jest piękna:) Cerkiew zbudowano w miejscu starej świątyni, która spłonęła w XVI wieku. Odbudowę planowano rozpocząć w 1894 roku, jednak koleje losu uniemożliwiały realizację projektu odbudowy. Budowę wstrzymaną przez wybuch II wojny światowej, kontynuowano dopiero od 1985 roku, a w 2005 zakończono zaledwie część zewnętrzną. Nadal nie zostały ukończone wnętrza cerkwi. Podczas mojego zwiedzania w środku świątyni stał sobie samochód dostawczy i niewiele się działo. Burek i piwko. Idealny obiad:) To był najlepszy burek jakiego jadłam w życiu:) Smacznego i
dziękuję:)

Republika Srbija,  czerwiec 2016r
1pix użytkownik satan odległość 2 km 1pix

valt69 użytkownik valt69(wpisów:278) dodano 25.08.2015 14:48

Nola, mała poprawka. Na zdjęciach 24, 43 - 46 znajduje się bazylika św. Sawy, cerkiew pod jego wezwaniem położona jest obok. Mnie też czasem się myli nomenklatura świątyń, ale tak dla porządku to jest bazylika. Byłem tam w tym roku, cały czas ją wykańczają i końca nie widać. Bardzo przyjemna galeria, pozdrowienia.

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 25.03.2014 09:56

aa ok zle zinterpretowałem opis z zdjecia 43 , pozdr

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6419) dodano 24.03.2014 19:29

Bartekplk ale ja byłam tylko raz w Belgradzie, ale za to 3 dni:) I tyle mi wystarczy, bo dość dobrze poznałam miasto:) Burki mają najpyszniejsze na świecie, ale jakoś bez nich przeżyję;) Choć jeszcze piwko było pyszne z czarnego bzu i limonki:)

Tama lody mango, miód w gębie, znaczy mango w gębie, cudowne!:) No z mamą trzeba sobie było zrobić taką słitfocię na fejsa:)

Skuza ruiny przygnębiają i to bardzo, ale ja właśnie chcę czasem oglądać takie rzeczy i dobrze, że one tam straszą, może niejeden z nas się zastanowi nad tym całym złem jakie niesie wojna...

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 24.03.2014 19:18

Przygnębiają te ruiny w mieście,one są tez jednym z powodów ,dlaczego jeszcze nie wybrałam się w te strony,a okazji miałam sporo.

tama użytkownik tama(wpisów:2950) dodano 24.03.2014 13:17

Wow, lody mango, pycha. Niezłe zdjęcia nocne ale to z mamą najbardziej mi się podoba pod względem tematu :)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 24.03.2014 12:40

a co jest takiego w tym Belgradzie, ze aż trzeci raz się tam wybierasz?..dobre burki mają także w okolicach :) kiedyś byłem i nawet mi się podobało i drugi raz moze bym sie i przejechał, ale trzeci :) pozdr.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6419) dodano 22.03.2014 23:17

Marcin dzięki za odwiedziny:)

Paweller zdecydowanie widoki z wieży na wzgórzu fajniejsze, zwłaszcza, że z wieży telewizyjnej tylko przez szybę i wszystko daleko, ale zawsze chce wjechać/wejść w różne miejsca, jeśli są taie opcje, dopiero później na górze okazuje się, że widoki nie są jakieś szałowe;)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:6986) dodano 22.03.2014 22:31

Widoczek z wieży Sibinjanin Janka o wiele fajniejszy niż widoki z wieży telewizyjnej, ale gdybym tam był, to pewnie też bym na nią wjechał:) Podoba mi się ta oświetlona cerkiew - fotka 24:)

marcin1980 użytkownik marcin1980(wpisów:1737) dodano 22.03.2014 21:19

świetnie oprowadzona wycieczka.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6419) dodano 22.03.2014 21:07

Andred są miejsca piękne i te mniej piękniejsze. Mi się w Belgradzie podobało, ale to pewnie dlatego, że uwielbiam Bałkany, serbską muzę i kuchnię:)

Sylwia no ławeczka była najfajniejsza na tej całej wyspie/półwyspie;)

Irena dzięki za odwiedziny:)

Afrodyta nie ma za co:) Miło, że mogłaś sobie powspominać dawne czasy:)

Rozmusiaki no jedzonko serbskie to akurat uwielbiam:)

Pipol postaram się bardziej next time:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6419) dodano 22.03.2014 20:59

Patryk ja uwielbiam Bałkany, więc staram się każdy kraj zwiedzić w miarę możliwości:)

Olaf/Ania dzięki za odwiedzinki:) No raz w roku to trzeba z mamą gdzieś wyskoczyć na weekend:)

Aga widoczki ze wzgórza były bardzo fajne, zresztą ja zawsze lubię gdzieś wejść wysoko i popatrzeć na wszystko z góry:) A Burek był zajebisty:)

pipol użytkownik pipol(wpisów:8675) dodano 22.03.2014 18:55

trochę się zawiodłem

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4066) dodano 22.03.2014 17:34

Po tak wyczerpującym zwiedzaniu,coś do żarła się należy ...
Idę też coś zjeść :)

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:3715) dodano 22.03.2014 13:28

Dziękuję za przypomnienie Belgradu. Byłam tam, kiedy nazywało się to Jugosławią i wiele obrazów zatarło się w pamięci.

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 22.03.2014 12:34

fajny spacerek....bardzo mi się podobało ....pozdrawiam serdecznie....

sylwia80 użytkownik sylwia80(wpisów:627) dodano 22.03.2014 09:07

Ubawiłam się z tej ławki :)) Fajny spacerek

andred użytkownik andred(wpisów:4273) dodano 22.03.2014 00:33

Byłem w Belgradzie wiele lat przed ich wojną i bombardowaniem, ale faktycznie chyba szału nie było, bo niewiele pamiętam. Nie było też innych powodów żebym niewiele pamiętał ;-)
Chyba na razie w planowaniu podróży wybiorę inne destynacje :-)

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3500) dodano 22.03.2014 00:10

Jak dla mnie najładniejsze widoki ze wzgórza Gardos oraz ładne, kolorowe łódki:) Narobiłaś mi tylko smaka na jedzenie:)

olaf43 użytkownik olaf43(wpisów:1498) dodano 21.03.2014 23:15

Fajna wycieczka i to z mamą :) super podobało mi się :)
pozdrawiam :)

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4573) dodano 21.03.2014 22:46

Byłem krótko w Belgradzie, więc oglądając Twoją galerię mogę sobie uzupełnić obraz... Cóż, miasto do najpiękniejszych nie należy, ale też i ciężkie były nie raz jego losy