Na pomysł wyjazdu na Litwę w czasie Świąt Wielkanocnych, przede wszystkim do Wilna wpadłam jakoś dzień przed urodzinami babci. Na urodzinach zapytałam babcię, czy jest jeszcze coś co chciałaby w swoim życiu zobaczyć, oczywiście w ramach rozsądku. Babcia powiedziała, że obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej się jej marzy zobaczyć w Wilnie. Ale raczej na to nie liczy... No więc domyślacie się, że dnia następnego po krótkich konsultacjach z rodzicami i moją chrześniaczką, której urodziny wypadały w tym roku w Wielkanoc (musiała wyrazić zgodę, że jej ukochanej cioci nie będzie) miałam już plan i zarezerwowane 2 noclegi w Wilnie:) Wyjechaliśmy z Gdańska jakoś koło 1 w nocy z piątku na sobotę i około 9-10 rano byliśmy w Trokach. Pogoda cudowna. Miejsce też niczego sobie. Prawie każdy odwiedzający Litwę zagląda do Trok, miasteczka z gotyckim zamczyskiem na zielonej wyspie, więc i my tam zajrzeliśmy. Jako, że nikt nie chciał zwiedzać zamku, ja też nie lubię za bardzo zwiedzać pomieszczeń zamkowych, to obeszliśmy sobie zamek dookoła i wracaliśmy powoli do samochodu ciesząc się piękną pogodą:) Zamek w Trokach jest pięknie położony na Wyspie Zamkowej (Pilies) na jeziorze Galwe.
Długi drewniany pomost prowadzący na Wyspę Zamkową  (Pilies) z wyspy Karaimka (Karvine). Zamek został wzniesiony w XIV-XV w. przez wielkiego księcia litewskiego Kiejstuta i jego syna Witolda. Troki były w tym okresie ważnym ośrodkiem Wielkiego Księstwa Litewskiego. Począwszy od XVII w. zamek popadał w ruinę. W 1929 r. rozpoczęła się rekonstrukcja zamku, po wojnie prowadzona do 1987 r. Także obiekt jest w znacznym stopniu rekonstrukcją z 2 poł. XX w. Trzeba przyznać, że czworoboczne gotyckie zamczysko na jeziornej wyspie, okolone murem i okrągłymi basztami, idealnie wkomponowane w krajobraz, to widok naprawdę ładny. Troki (Trakai) są oddalone od Wilna o 28 km, więc warto tutaj wstąpić choć na chwilę w drodze do litewskiej stolicy. Obowiązkowy spacer ulicą Karaimską (Karaimu Gatve) i lecimy do samochodu, który stoi na parkingu bez opłaty parkingowej, ale nie mieliśmy drobnych;)
W Wilnie parkujemy pod naszym hotelem i lecimy na chwilę na miasto, jako że doba hotelowa od 14. Oczywiście nie skumałam, że jest godzina różnicy między czasem w Polsce i na Litwie, więc w sumie mogliśmy iść od razu do hotelu, ale tak przynajmniej się przywitaliśmy z Matką Boską Ostrobramską. Widoczek z wieży kościoła św. Jana. Gdybym miała wybrać jedno miejsce w Wilnie, które trzeba zobaczyć byłaby to oczywiście Ostra Brama. Ale gdybym miała wskazać dwa takie miejsca, to Ostra Brama i wieża kościoła św. Jana. Widoki na każdą stronę Wilna są rewelacyjne. Polecam zdecydowanie. Paweller w Wilnie jest kilka punktów widokowych. Musisz kiedyś tutaj przyjechać:) Dla odmiany widok ze wzgórza, na którym stoi Baszta Giedymina. Niestety baszta była czynna tylko do 16, na okoliczność Wielkiej Soboty, ale widoki spod baszty też były niczego sobie. Schodzimy na Plac Katedralny, gdzie stoi Katedra św. Stanisława (Arkikatedra bazylika) oraz biała, odosobniona dzwonnica. Czas na obiad:) Litewski oczywiście i litewskie piwo, ale się nie załapało do zdjęcia;) na talerzu cepeliny z mięskiem, zdecydowanie to nie jest restauracja dla wegetarian;)
Na trasie od Placu Katedralnego do Ostrej Bramy znajduje się wiele kościołów i cerkwii. Tutaj cerkiew Piatnicka, zwana też cerkwią św. Paraskiewy. Ostra Brama (Ausros Vartai) to jedyna zachowana z dziewięciu istniejących niegdyś bram miejskich w murach obronnych Wilna. Od strony miasta we wnętrzu bramy znajduje się kaplica Matki Boskiej Ostrobramskiej ze słynnym obrazem, który średniowiecznym zwyczajem zawieszono wprost na murze. Udajemy się do dzielnicy Zarzecze, przechodząc jednym z mostów na rzece Wilence (Vilnii). Jeden z symbolii Zarzecza. Na Zarzeczu warto zajrzeć na Cmentarz Bernardyński oraz na jedno ze wzgórz.
Widoki na wileńską starówką piękne. Polecam:) Kościół św. Anny i Bernardynów. Później się gdzieś włóczę z tatą po mieście, bo babcia z mamą załatwiają swoje sprawy. W oddali wiodoczna Góra Trzech Krzyży. Tam też byliśmy wcześniej i też polecam, bo fajne widoki na Wilno. W niedzielę wielkanocną wszystko jest w Wilnie pootwierane, knajpy, sklepy, więc nie ma żadnego problemu z jedzeniem, piciem i innymi potrzebami. Z ulicy Zamkowej (Pilies Gatve) pięknie się prezentuje Baszta Giedymina. Z kaplicy Matki Boskiej Ostrobramskiej widok na pustą jeszcze ulicę Ostrobramską (Ausros Vartu).
Przyszłyśmy się pożegnać. Jako, że hotel nasz znajdował się 300 metrów od Ostrej Bramy, więc można sobie było pozwolić na codzienny spacerek. Cmentarz na Rossie (Rasu Kapines) przed wyjazdem odwiedzamy. Oraz piękną cerkiew Znamieńską. Poprzedniego wieczora zastanawiałam się co by można jeszcze zobaczyć w drodze powrotnej do Polski. Zresztą bez sensu wracać też tą samą drogą. A drogi mają rewelacyjne na Litwie. Ich droga 4-tej kategorii jest lepsza od naszej 2-giej.. Kowna nikt nie chciał odwiedzać, bo będąc w Wilnie można doświadczyć uczucia przesytu tymi wszystkim kościołami i cerkwiami. Dobrze, że tyle wzgórz mają dookoła dla równowagi. Namówiłam więc tatę na powrót przez Druskieniki, leżące 130 km od Wilna na południowy-zachód.
Druskieniki (Druskininkai) to malutkie miasteczko leżące nad brzegiem Niemna. Warto zobaczyć drewnianą cerkiew z roku 1865 r. Przespacerować się promenadą nad Niemnem. Druskieniki to największe i najnowocześniejsze uzdrowisko na Litwie, jedno z najlepszych uzdrowisk klimatycznych i balneologicznych w Europie. Występują tu liczne źródła mineralne i pokłady borowiny. Nazwa miejscowości pochodzi najprawdopodobniej od litewskiego słowa druskininkas oznaczającego człowieka zajmującego się pozyskiwaniem i warzeniem soli.
Tutaj można było skosztować okropnej słonej wody. Kroki swoje kierujemy następnie w stronę parku położonego nad jeziorem Druskonis. Jezioro ma nawet fontannę. Wyjątkowo na nasz przyjazd zasadzono mnóstwo narcyzów. Pięknie to wyglądało:) Znajduje się tutaj filia restauracji Forto Dvaras. Polecam:) W Wilnie dwa razy jedliśmy tam obiad próbując przeróżnych litewskich dań:)
Muzeum Lasu. Powoli udajemy się do samochodu i kierujemy się w stronę granicy z Polską. Ale przed granicą jeszcze ostatni piknik w litewskich lasach. Dziękuję:)

Wilno
Wilno - cmentarz na Rossie
1pix użytkownik kabaczek odległość 1 km 1pix

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3568) dodano 03.05.2014 21:53

Nie spodziewałam się, że jest tam nawet ciekawie, zamek oraz widok na starówkę podobały mi się najbardziej;) Najważniejsze, że rodzinka była w komplecie, a babcia spełniła marzenie:)))

margo użytkownik margo(wpisów:2553) dodano 30.04.2014 19:28

Babci kondycji można pozazdrościć. Wnuczki zresztą też, bo taka wnuczka, która spełnia marzenia to prawdziwy skarb.
Kiedyś nawet się wybrałam identycznym szlakiem i to co najbardziej z tego wyjazdu zapamiętałam to potworne zimno, mimo iż był to przełom maja i czerwca. A u ciebie proszę, pogoda, słoneczko, ale rozumiem, że pogodę załatwiłaś dla babci:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6665) dodano 30.04.2014 09:26

Patryk zgadza się, że wzgórze Trzech Krzyży jest trochę dalej od starówki, z Giedymina w sumie były podobne, z obu miejsc fajne, ale nie jakieś super, żadne widoki nie mają równych tymi z wieży św. Jana:) Ja nie mialam wiezy TV w planie, bo nie lubie przez szybę oglądać;) A z hotelu miałam widok na podwórko;)

Anek z powodu babci jednej i drugiej przykro mi, ja też mam jedną, tej drugiej nawet nie pamiętam, bo zmarła jak miałam 2 lata.
Moja powiedziała po powrocie, że to była jej ostatnia wyprawa, ostatnie marzenie i już nie musi nigdzie jechać i nawet nie chce, bo też czuje się coraz gorzej i ciężko już jej pokonywać jakieś dłuższe dystanse, choć wczoraj wyciągnęłam ją na spacer nad morze:)
Muszę się ogarnąć i wrzucić coś z tego Wilna na dniach, bo na pewno warto pokazać to miasto i przede wszystkich je odwiedzić:)
Przejeżdżałam przez Twoje Mrągowo w drodze do Wilna:)

Annuus oj taki szalony to ten pomysł nie był, przecież do Wilna to ja mam bliżej z Gdańska niż do Zakopanego;) A moja babcia jest z pod Krakowa, więc takie dystanse pokonuje pociągiem przynajmniej 2 razy w roku;) Teraz wiem, że na Święta można jak najbardziej gdzieś wyjechać i to jest super alternatywa dla siedzenia w domu, zwłaszcza jak są 3 dni wolne do wykorzystania:)

annuus80 użytkownik annuus80(wpisów:1361) dodano 29.04.2014 22:13

Szalony pomysł, ale takie są najlepsze. Z pewnością wart naśladowania.
Troki i Wilno miałam okazję poznać osobiście. Druskienniki już nie. Super łąka narcyzów.

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 29.04.2014 21:55

Masz szczęście do pogody? to super....;))))))

Dopiero teraz mam czas by na spokojnie prześledzić Twoją rodzinna wyprawę. Super sprawa, ja niestety nie mogę już zrealizować takiego wyjazdu gdyż jedna Babcia umarła młodo zaś druga w ostatnich latach była tak schorowana że jedynie u kolejnych lekarzy i w szpitalach mogłam jej towarzyszyć. Z tym większą sympatią i zaciekawieniem obejrzałam i czytałam Twoje wrażenia z Wilna. Czekam na ciąg dalszy gdyż miasto jest tego warte;) a co do pysznych cepelinów, jak to się u mnie mawia kartaczy to zapraszam na mazury, pokażę gdzie serwują "prawdziwe" Pozdrawiam serdecznie i siadam do zdjęć;)

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4763) dodano 29.04.2014 15:07

Fakt Wzgórze Trzech Krzyży jest bardziej oddalone od ścisłego centrum dlatego lepiej widać z Wzgórza Giedymina. Ja mieszkałem w hotelu Panorama i też miałem fajny widoczek z okna. Podczas mojej wizyty miałem w planach wizytę na wieży TV, ale ostatecznie nie dotarłem tam

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6665) dodano 29.04.2014 09:11

Patryk pogodę przez cały wyjazd miałam zarąbistą:) Na wzgórzy Trzech Krzyży byłam, ale się tutaj foto nie zmieściło, choć jeśli chodzi o widoki z innych miejsc były zdecydowanie fajniejsze;)

Irena dzięki za odwiedziny:)

Wiesiu no był to wyjazd niekiepski:) Zgodzę się z Tobą całkowicie;) Mi jedzonko litewskie też smakowało, choć trochę tłuste i na pewno bardzo kaloryczne;) Za pozdrowienia dziękuję i przekażę babci na pewno:)
Dobre pytanie.. co to było właściwie... Hmmm... dla babci na pewno pielgrzymka, bo sama tak określała nasz wypad, a dla mnie i reszty wyjazd na Święta nastawiony na zwiedzanie ale, oczywiście z akcentem religijnym, bo będąc w Wilnie raczej jest niemożliwe nie mieć nic wspólnego z religią, tam kościół czy cerkiew na każdym kroku, no i jeszcze były to Święta, więc w niedzielę msza po polsku w kościele św. Teresy.

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:2068) dodano 28.04.2014 17:01

... zapomniałem dodać, że gratulacje są dla Babci, nie dla Ciebie Nola.
Jak zapomnisz przekazać, to popamietasz... kłopoty zaczną się już w Gruzji.
Pozdrawiam wszystkich uczestników tej pobożnej wycieczki... czy bezbożnej pielgrzymki?, co to właściwie było Nola?

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:2068) dodano 28.04.2014 16:09

Niekiepski wypad w strony mi znajome, inicjatywa warta naśladownictwa, pogoda dopisała jak złoto, szamanko litewskie mi osobiście bardzo smakowało, zwłaszcza te w Forto Dwaras. No w ogóle wszystko w dechę.
Moje najserdeczniejsze gratulacje.

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 28.04.2014 15:33

pogoda śliczna....i miejsca odwiedzane bardzo mi się spodobały....ale łódeczki - mają wszystko pod sobą....pozdrawiam serdecznie.....

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4763) dodano 28.04.2014 08:45

Pogoda to Ci się w Trokach udała - bo mnie przyjął deszcz ;) A na Wzgórze Trzech Krzyży nie weszłaś?

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6665) dodano 28.04.2014 08:35

Madeleine zgadzam się z Tobą, że to bardzo fajny pomysł na spędzenie Świąt, przecież tak naprawdę nie ma znaczenia gdzie zjemy świąteczne śniadanie, zresztą w hotelu też były kolorowe pisanki;) Święta to czas który spędzamy z rodziną, i tak też właśnie było;) Teraz będę częściej rozważać takie spędzanie Świąt, co by nie siedzieć tylko w domu i wykorzystać przy okazji 3 dni wolnego;)

Surykatka ja się bardzo cieszę, że wpadłam na taki super pomysł:) I najważniejsze, że wszystko się udało, i każdy był zadowolony, zwłaszcza babcia była przeszczęśliwa:) Teraz będę częściej rozważać taki świąteczny wyjazd, zwłaszcza jak jest piękna pogoda, to aż szkoda siedzieć w domu;) Zamek w Trokach pięknie jest położony i na tej wyspie nad jeziorem fajnie się prezentuje:) A narcyzy w Druskienikach to była jakaś intuicja chyba, że tam pojechać w drodze powrotnej i taki piękny akcent na zakończenie:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7081) dodano 27.04.2014 22:13

HAha, powtarzam jak papuga po Madeleine :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7081) dodano 27.04.2014 22:12

Nola, świetny pomysł na spędzenie Świąt inaczej, no i na prezent dla babci. Pogoda wymarzona na spacery. Zamek w Trokach od dawien dawna chciałam zobaczyć, przy błękitnym niebie prezentuje się pięknie. A ta łąka pełna narcyzów cudowna :) Jak ją załatwiłaś ? ;)
Pozdrówki :)

madeleine użytkownik madeleine(wpisów:1364) dodano 27.04.2014 17:08

Bardzo fajna wycieczka, świetny pomysł na spędzenie Świąt i na dodatek jeszcze piękny prezent :) Znam przedstawione przez Ciebie miejsca głównie ze zdjęć mojej babci, zanim nastała moda na wczasy "all inclusive", babcia każde wakacje spędzała w sanatorium w Druskiennikach. Zdecydowanie warto tam pojechać :) pozdrawiam serdecznie

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6665) dodano 27.04.2014 16:50

Paweller Tobie na pewno będzie się Wilno podobać. Fajnie, że jest w mieście kilka takich punktów, gdzie można się wdrapać i podziwiać zarąbiste widoki na miasto, do tego wszystkie za darmo, oprócz wieży kościoła św. Jana, ale 10 zeta to nie majątek;)

Tama dzięki:) Staram się jak mogę;) To jest na pewno dobry pomysł taki wyjazd na święta, bo ja nie przepadam a siedzeniem przy stole i nicnierobieniem;) A jajka i kiełbaska z Polski i tak była, bo mama zabrała niezły prowiant;)

Gabi to był tak naprawdę jedyny moment kiedy mogliśmy tam pojechać, bo ja mam deficyt dni urlopowych, a na święta jednak 3 dni wolne, więc można było coś pokombinować, a Wilno leży tylko 600 km od Gdańska, więc w sumie nawet bliżej niż do Zakopanego!!!;) Gabi masz rację jak najbardziej, Emilka musiała się zgodzić, że nie będzie mnie w czasie jej 8 urodzin;) Zgodziła się po chwili namysłu, a imprezka urodzinowa z prezentami była przed wyjazdem;)

Ula dziękuję bardzo:) I zgadzam się, że Wilno jst warte odwiedzenia, postaram się to miasto pokazać w następnych galeriach:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6665) dodano 27.04.2014 16:42

Achernar dzięki za odwiedziny:) Coś na pewno jeszcze wrzucę:)

Przemysław obiad zdecydowanie niewegetariański, tutaj akurat cepeliny z mięsem;)

Marekpic sama też chciałam jechać do Wilna bo nigdy nie byłam, a zamek w Trokach robi wrażenie głównie swym pięknym położeniem;)

Dispar jako, że nikt nie był z uczestników wycieczki (albo pielgrzymki jak mówi babcia) wcześniej na Litwie to każdemu ten pomysł przypadł do gustu. A że święta spędzone poza domem, ważne, że nadal rodzinnie, bo za tym w Wilnie czułam się jak w Polsce, bo wszędzie było słychać jeżyk polski. Ja w tym wyjeździe też miałam swój interes i bardzo się cieszę, że każdy był z tego wyjazdu zadowolony:)

Harmony babcia na pewno była szczęśliwa i powiedziała, że ona już nic więcej nie chce i nie potrzebuje, jeśli chodzi o wyjazdy;)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5715) dodano 27.04.2014 10:49

Nola , piekny prezent, jestem pelna uznania.
Wilno warte odwiedzenia, przesympatyczna galeria, pozdrawiam :))

gabi użytkownik gabi(wpisów:2463) dodano 27.04.2014 10:23

Nola, ciekawie spędziliście te święta, widać, że jesteście fajną rodziną, a to takie ważne jest przecież. No i Emilka też zdała egzamin, bo to ona Ciebie puściła, mam rację?
czekam na c.d.
Gabi

tama użytkownik tama(wpisów:2979) dodano 27.04.2014 08:31

Dobre dziecko z Ciebie :) To co mnie się tu rzuca w oczy, to schludność, czystość tych miejsc. Na pewno miło będziecie wspominać takie troszkę inne święta i to jest w sumie pomysł, alternatywa dla siedzenia przy stole nad jajkiem i kiełbaską ;)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2592) dodano 26.04.2014 22:45

Babcia pewnie dumna z takiej wnuczki jak Ty :) Pozdrawiam :)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7205) dodano 26.04.2014 21:36

Nola - na pewno też się kiedyś tam wybiorę i obejdę te wszystkie wieże i punkty widokowe ..., widoczek na wileńską starówkę (25) rewelka:)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5297) dodano 26.04.2014 20:34

Dobre dziecko i wnuczka z Ciebie.
Zresztą kolejny raz o tym się przekonuję.
Jest inspiracja.

marekpic użytkownik marekpic(wpisów:629) dodano 26.04.2014 17:36

Niezły prezent dla babci na mnie zawsze wrażenie robi ten zamek

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:5904) dodano 26.04.2014 17:23

Ten obiad, (18), to jakiś na słodko bardziej, czy mam tylko defetystyczne myśli??

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4919) dodano 26.04.2014 16:50

Ciekawy wyjazd. Czekam na dalsze wileńskie galerie. Pozdrawiam.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6665) dodano 26.04.2014 13:10

Bartek dzięki:)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 26.04.2014 13:07

hej, "i" zgubiłas w nazwie galerii, pozdr.