Żeby dostać się do Doliny Pięciu Stawów musimy najpierw przejść Dolinę Roztoki. Obydwie te doliny stanowią odgałęzienie Doliny Białki. W pierwszej fazie trasie biegnie lasem. Podejście jest dosyć strome, idzie się po kamiennych schodkach i głazach. Cały czas towarzyszy nam szum potoku Roztoki. Polana Nowa Roztoka z górującym nad nią Kozim Wierchem. Tu oczywiście obowiązkowa przerwa na regenerację. Polana Nowa Roztoka leży u stóp południowego zbocza masywu Wołoszyna. W skład masywu wchodzi Wielki, Pośredni i Skrajny Wołoszyn.
Przy Rzeżuchach szlak się rozwidla.  Czarny prowadzi na Litworowy Wierch bezpośrednio do schroniska, a zielonym dojdziemy nad  Siklawę.  My wybrałyśmy szlak czarny. Choć krótki może dać porządnie w kość. Na tym krótkim odcinku różnica w wysokości pomiędzy schroniskiem a początkiem szlaku wynosi 237 metrów. Świstowa Czuba (1763 m n.p.m.). Nazwa góry pochodzi od świszczącego między gołymi skałami wiatru. Kiedyś szlak na Świstowej Górze był bardziej eksponowany. Wówczas wielu turystów spadało do Doliny Roztoki, ponosząc śmierć.
Obecnie szlak wiedzie już bardziej bezpiecznie i wypadków śmiertelnych nie ma. Mijamy górną stację wyciągu towarowego. Ponieważ do schroniska nie można dojechać samochodem to zaopatrzenie dostarczane jest właśnie wyciągiem. Schronisko opanowane przez tłum ludzi wiec od razu kierujemy się ścieżką wokół Przedniego Stawu. Tu chwilę przycupnąwszy podziwiamy Opalony Wierch. Od razu się przyznaję, że nie jestem biegła w rozpoznawaniu szczytów, ale tak mi podpowiada mapa. W lustrze stawu można się przejrzeć. Dolina Pięciu Stawów to polodowcowa dolina długa na 4 km o powierzchni ponad 6 km kw.
Te pięć stawów to: Przedni, Mały, Czarny, Zadni i Wielki Staw. Jest jeszcze Wole Oko, ale to nieduże jezioro okresowe. Pewnie nie zasługuje zatem aby być uwzględnionym w nazwie doliny. Wszędobylska kosodrzewina z daleka prezentuje się jak miękki dywan. Wzdłuż Przedniego Stawu biegnie niebieski szlak prowadzący nad Morskie Oko. Na chwilę przebiegła mi po głowie myśl aby może wracać tamtędy, ale ostatecznie zostało to odłożone na inny czas. Delektujemy się widokami, które roztaczają się wokół Przedniego Stawu jakby zapominając, że do zobaczenia są jeszcze pozostałe.
... Wracamy zatem do schroniska. Trzeba w końcu do niego zajrzeć.  To najwyżej położone schronisko w polskich Tatrach. Stoi sobie nad Przednim Stawem na wysokości 1671 m n.p.m. Za drugim podejściem udało się nam nawet  wejść do środka. Szarlotki jednak nie spróbowałam. Olbrzymia kolejka odebrała mi apetyt. A i ponoć ta kultowa szarlotka już nie jest taka kultowa. Może więc nie ma czego żałować. Pomiędzy Przednim i Wielkim Stawem wciśnięty jest Mały Staw.
Mały ale bardzo malowniczy. Zresztą co ja tu piszę. Przecież cała dolina jest malownicza.
Mały Staw położony jest na wysokości 1668 m n.p.m., poniżej zboczy Niżnej Kopy. Na chwilę przycupnęłam...aby ten malowniczy krajobraz stał się jeszcze bardziej...malowniczy. Szkoda, że pogoda w górach jest taka zmienna. Na szlaku cały czas towarzyszyło nam słońce, a w samej dolinie zrobiło się pochmurno. Żeby uniknąć białych plam wypełniam kadr kamieniami... ...i wodą. Tak chyba kiedyś radził Dispar. Jednak obcowanie z mądrymi ludźmi czasem się przydaje. Widoczny w oddali budynek to obecnie strażniczówka TPN.
Tutaj na tle Koziego Wierchu. Pierwsze schronisko w tym miejscu wybudowało Polskie Towarzystwo Tatrzańskie w 1876 roku. W latach 20 XX wieku Towarzystwo Tatrzańskie wybudowało nowe schronisko, które w 1945 roku spłonęło.  Decyzję o budowie kolejnego schroniska podjął Andrzej Krzeptowski wraz z żoną. Dzięki nim w 1947 roku nad Małym Stawem stanął ten drewniany budynek.  Było to pierwsze tatrzańskie schronisko  odbudowane po wojnie, które funkcjonowało do 1954 roku. Od tego roku działa już nowe schronisko, to nad Przednim Stawem. My zaś kierujemy się już nad wielki Staw. ...
Przechodząc przez mostek można iść dalej, na Zawrat, ale to może innym razem. Potok Roztoka, który swoją wędrówkę przez Tatry rozpoczyna od Wielkiego Stawu. Wielki Staw Polski to najgłębsze jezioro w Tatrach. Taflę wody od dna dzieli 80 m.  Charakterystyczny głaz. Próbowałam oczywiście wejść na jego czubek, ale nie dałam rady. Opuszczamy już dolinę, kierując się w stronę Wielkiej Siklawy. Wodospad spada z progu tzw. Ściany Stawiarskiej oddzielającej dolinę Pięciu Stawów Polskich od Doliny Roztoki.
Siklawa to najwyższy polski wodospad. W zależności od poziomu wody  w Wielkim Stawie spada dwiema lub trzema strugami. I znów Doliną Roztoki wracamy na szosę, by ponownie wtopić się w tłum.
Dziękuję.

Moje spojrzenie na Tatry:))
1pix użytkownik reni3 odległość 0 km 1pix
Tatry 2010-Dolina Pięciu Stawów
1pix użytkownik metuzalech odległość 0 km 1pix
TATRY - KOZI WIERCH
1pix użytkownik soroko odległość 0 km 1pix
Imprezy:  Dni lawinowo-ski tourowe Dolina 5 Stawów 6-7. 04.
1pix użytkownik kriss72 odległość 0 km 1pix
Tatry
1pix użytkownik kikulisko odległość 0 km 1pix
W drodze do Doliny Pięciu Stawów
1pix użytkownik walczis odległość 1 km 1pix

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 13.07.2014 12:25

Magdar, zgadzam się z tobą, miejsce bajeczne. Dziękuję i pozdrawiam.

magdar użytkownik magdar(wpisów:3155) dodano 12.05.2014 12:29

Bajecznie piękne miejsce .Byłam tam kilka lat temu po drodze na Zawrat .Pozdrawiam :)

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 07.05.2014 12:11

Kordulo, to pewnie znak, że sezon górskich wędrówek czas zacząć. Cieszy mnie to, że ci się podobało. Pozdrawiam serdecznie.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 07.05.2014 12:07

Ireno, tak na prawdę to nie znam smaku tej szarlotki, może następnym razem się skuszę. Cieszę się, że miło spędziłaś czas oglądając galerię. Dziękuję i pozdrawiam.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 07.05.2014 12:04

Baracuda, dzięki za wizytę. Pozdrawiam.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 07.05.2014 12:03

Mgfoto, rzeczywiście ostatnio coś kiepsko planuję swoje urlopy, mam problem by wstrzelić się w pogodę. To był krótki spontaniczny wyjazd, na zasadzie będzie pogoda - jadę, nie będzie - nie jadę.
A dlaczego niespodzianka, czyżbyś miała jakieś plany związane z Tatrami?

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 07.05.2014 11:59

Paweller, miło mi, że zajrzałeś. Dzieci na pewno warto zabrać, może zaszczepisz w nich bakcyla, którego sam połknąłeś. Pozdrawiam.

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5569) dodano 06.05.2014 19:52

Widze, ze gorskie galerie zapanowaly ostatnio na obiezyswiecie. Piekne widoki nam zaserwowalas, szczegolnie te z kwiatuchami. Pozdrawiam ;)

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 06.05.2014 08:28

Markopol, niestety tłumy są. Trzeba albo nie zwracać na nie uwagi albo wybrać inny termin. Właśnie obejrzałam galerię Baracudy z Grzesia i ponoć szlak był pusty.
Dziękuję i pozdrawiam.

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 04.05.2014 13:45

tej szarlotki smak....piękna pogoda ...szczyty gór wysokich....i cóż...można chcieć więcej...zwiedziłam fajną galerię i pozdrawiam serdecznie....

markopol użytkownik markopol(wpisów:1490) dodano 03.05.2014 22:51

Paweller75-na Tatry poluje od dawna ale żeby tam dojechać potrzebuję minimum 2 dni, urlop zwykle spędzam w innych górach bo łatwiej mi do nich dojechać.Rok temu dotarłem do Pienin więc już było blisko :) , teraz coś czuję że w tym roku w Tatry dotrę .Chyba.:)

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3568) dodano 03.05.2014 21:20

Bardzo lubię ten szlak, miło było powspominać:)

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 03.05.2014 21:09

Eljot, masz rację. Trochę tatrzańskich dolin widziałam, ale ta jest zdecydowanie najpiękniejsza.
Dziękuję. Pozdrawiam.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 03.05.2014 21:08

Olaf, pięknie dziękuję.

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6108) dodano 03.05.2014 17:53

Cieszę się, że tym razem miałaś urlop ze słonkiem ;) Bardzo miłą niespodziankę zrobiłaś mi ta galerią. Dziękuję i pozdrawiam :)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7160) dodano 03.05.2014 16:21

Markopol - to Ty jeszcze w te Tatry nie pojechałeś ..., myślałem, że w poprzedni urlop już co najmniej ze trzy szlaki przeszedłeś:) Tłumami się nie przejmuj, zawsze były, są i będą. Powodzenia na szlakach:)

Margo - świetna galeria, narobiłaś mi ochoty, żeby w tym roku tam zawitać, może nawet z całą rodzinką, zabiorę dzieciaki i tam pójdziemy:)

markopol użytkownik markopol(wpisów:1490) dodano 03.05.2014 16:12

Od dawna kuszą mnie te tereny ale i odstraszają te tłumy.Nie wiem kiedy się w końcu zdecyduję.
Wielkiego smaka mi narobiłaś takimi widokami.Co prawda już blisko do mojego urlopu ale czy wpadnę w te okolice ?

eljot użytkownik eljot(wpisów:532) dodano 03.05.2014 15:47

Najpiękniejsza dolina w Tatrach. Zawsze miło powspominać.
Dziękuję.
:-))

olaf43 użytkownik olaf43(wpisów:1520) dodano 03.05.2014 13:43

Piękne miejsce i super pokazane :)
ładna galeria, pozdrawiam...

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 03.05.2014 12:11

Pszem, jest mi miło, że się podobało i że ożyły twoje wspomnienia. Dziękuję i pozdrawiam.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 03.05.2014 12:10

Śnieżko, bardzo przepraszam, zrobiłam to nieświadomie. Jednak jeśli cię to pocieszy to powiem ci, że sama sobie też mocno zaostrzyłam apetyt na góry. Tylko, że ja jeszcze długo będę na głodzie.

pszem użytkownik pszem(wpisów:77) dodano 03.05.2014 12:06

Bardzo przyjemna galeria i miło było powspominać.

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3257) dodano 03.05.2014 11:19

Margo, Twoja galeria ma jedną dużą wadę. Wostrza apetyt, żeby tam jechać;) Nawet zapewnienia, że na szlakach tłoczno i szarlotka "zepsuta" nie są w stanie zmniejszyć tego apetytu. Chciałabym tam trafić w tym roku chociaż na chwilę - zobaczymy, czy się uda. Pozdrawiam:)

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 03.05.2014 11:03

Andred, miałeś niewątpliwe szczęście skosztować i pysznej szarlotki i obcować z górami kiedy nie były jeszcze zadeptane przez turystów. Rzeczywiście ani jedno ani drugie już pewnie nie wróci. W drodze powrotnej, czekając na koleżankę przy Rzeżuchach dosiadłam się do starszego pana, który wędruje po Tatrach od kilkudziesięciu lat i też był tego zdania. Jakby na potwierdzenie tej tezy przeszła obok nas grupa rozbawionych ludzi. Panowie trzymali piwo w rękach, pani w sandałkach o paskach tak cienkich, że prawie niewidocznych, podeszwa jak w balerinach a za rękę trzymała może czteroletnie dziecko. Mam wrażenie, że kiedyś w góry szli ci, którzy je kochali, teraz chodzą wszyscy bo taka moda. Niby każdy ma prawo, w końcu nikt nie ma wyłączności na góry, ale taki widok budził niesmak nie tylko mój.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 03.05.2014 10:51

Wmp, bardzo mi miło, że poświęciłeś czas na tę galerię, choć sam po górach nie chodzisz. Kto wie, może twój mięsień piwny polubiłby ten rodzaj aktywności. Trzeba dać mu szansę.
Zaludnienie na pewno większe niż na odpuście.
Dziękuję i pozdrawiam.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 03.05.2014 10:38

Afrodyto, szarlotkę podają na pewno, ale czy jest ona taka pyszna jak przed laty to nie wiem. Słyszałam, że nie. Mnie do schroniska udało się wejść za drugim podejściem, ale kolejka, którą tak zobaczyłam odebrała mi apetyt. Wolałam iść poszwendać się wokół stawów niż tracić czas w schronisku.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 03.05.2014 10:34

Anek, jest na portalu spora grupa, która już tęskni za wyjściem na górskie szlaki. Też jestem w tej grupie, ale ja jeszcze muszę poczekać.
Miło mi, że zajrzałaś. Pozdrawiam.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 03.05.2014 10:18

Achernar, widziałam twoje tatrzańskie skany i zazdroszczę świetnej znajomości topografii gór.
Jeszcze wrócę do Pięciu Stawów i pewnie będzie to właśnie jesień. Dziękuję i pozdrawiam.

andred użytkownik andred(wpisów:4738) dodano 03.05.2014 10:17

Kiedyś, dawno, dawno temu długie majowe weekendy spędzałem w Tatrach, ale odechciało mi się jak idąc do Morskiego Oka czułem się jak na pochodzie 1 majowym. Widzę, że nic się nie zmieniło, a jest nawet gorzej. Tatry tylko niezmiennie piękne.
Kiedyś, ale to jeszcze dawniej niż dawno, dawno temu wydawało mi się, że w schronisku w Pięciu Stawach są tłumy, ale w porównaniu z tym co się teraz dzieje to były pustki. Ostatni raz na szarlotkę załapałem się 35 lat temu i nawet nocleg nie był większym problem. Eh, to se ne vrati.
Margo, cieszę się, że miałaś taką piękną pogodę i pokazałaś nam Dolinę Pięciu Stawów w swojej najpiękniejszej krasie.

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:1995) dodano 03.05.2014 09:31

Milutko.
Szkoda, że mój śliczny mięsień piwny eliminuje mnie z takich wędrówek.
Zaludnienie większe pewnie niż u Babci na odpuście.

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:4032) dodano 02.05.2014 22:36

Czy nadal w schronisku pieką najlepszą na świecie szarlotkę???
Dzięki za przypomnienie tego wspaniałego szlaku. Byłam tam kilka razy, a ostatnim razem jak schodziliśmy do Morskiego Oka przez Świstówkę, to zniknął ze szlaku łańcuch i zejście okazało się karkołomne.

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2711) dodano 02.05.2014 21:44

Z przyjemnością zajrzałam i powspominałam swoje pobyty w tym miejscu. Tęsknie coraz bardziej za Taterkami i nie mogę się doczekać aż się pojawię tam znów.Pozdrawiam

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4817) dodano 02.05.2014 20:57

Margo, wielokrotnie w młodości zdarzało mi się bywać w Pięciu Stawach i nocować w tamtejszym schronisku. Najpiękniejszą porą była jesień, gdy było już po sezonie, góry pustoszały, a dni były jeszcze dość długie i ciepłe i pozwalały na długie wędrówki. Dzięki za przypomnienie tego uroczego zakątka Tatr. Serdecznie pozdrawiam.

sylwia80 użytkownik sylwia80(wpisów:627) dodano 02.05.2014 20:26

Nic się nie martw u nas też się pogoda zepsuła, burza, deszcz i zimno! Pozamykałam wszystkie okna. Brrrr....nieprzyjemnie

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 02.05.2014 20:23

Tak Sylwio, majówkę spędzam fantastycznie, w domu obecnie przy kaloryferze. Jutro miałam wybrać się do Gołuchowa obejrzeć tamtejszy zamek, ale pogoda mnie zniechęciła. Pozdrawiam.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 02.05.2014 20:20

Wielkopolanko, ja też byłam w sierpniu. Takiego najazdu turystów to nawet na Placu Świętego Piotra w dniu kanonizacji chyba nie było.
Na krokusy też się kiedyś wybiorę. Pozdrawiam.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 02.05.2014 20:17

Glocerko dziękuję i pozdrawiam.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 02.05.2014 20:16

Jarek, wiem z doświadczenia, że długi weekend pod Tatrami to kiepski pomysł, ale może ta reguła dotyczy tylko sierpniowego weekendu. Chciałabym zobaczyć Piątkę przyprószoną śniegiem, ale deszczu, nawet majowego nie lubię. Miło, że wpadłeś. Pozdrawiam i udanej majówki życzę, bez deszczu.

sylwia80 użytkownik sylwia80(wpisów:627) dodano 02.05.2014 20:15

Miałam napisać, że Ty też w fantastyczny sposób spędzasz majówkę a tu...daty wskazują na sierpień :)

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 02.05.2014 19:18

Tereza, Rozmusiaki, Marekpic pięknie wam dziękuję. Jest mi miło, że zajrzeliście i że się podobało. Pozdrawiam Was serdecznie.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 02.05.2014 19:06

Harmony, miło mi, że zajrzałaś. Z ciebie to dopiero prawdziwy górski wyjadacz. Właśnie obejrzałam twoją próbę wejścia na Kazbeg. Podziwiam i pozdrawiam.

wielkopolanka użytkownik wielkopolanka(wpisów:1793) dodano 02.05.2014 19:05

Piękne widoki! miło powspominać tym bardziej, że w Tatry jadę zawsze w sierpniu ! oczywiście wyjątkiem są tylko krokusy!
bardzo podobalo się! pozdrawiam:)

glockerka użytkownik glockerka(wpisów:732) dodano 02.05.2014 18:54

Malowniczy szlak i bardzo udana galeria. Pozdrawiam.:-)

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 02.05.2014 18:51

Romano, no wiesz w pracy takie rzeczy robić. Po cichu się przyznam, że mnie też czasem się to zdarza. Też tęsknię za górami.

margo użytkownik margo(wpisów:2550) dodano 02.05.2014 18:49

Marcin, miło mi, że twoje wspomnienia wróciły. Ja w Pięciu Stawach byłam pierwszy raz. Zawsze gdy szłam do Morskiego Oka spoglądałam z żalem na tę ścieżkę. Dopiero w ubiegłym roku nadarzyła się okazja. Dziękuję i pozdrawiam.

jarek4441 użytkownik jarek4441(wpisów:182) - Użytkownik usunięty. dodano 02.05.2014 17:36

Przed chwilą wróciliśmy z pięciu stawów/majówka pod Tatrami/ aktualnie jest nieco "zimowo" i padał deszcz.

marekpic użytkownik marekpic(wpisów:629) dodano 02.05.2014 16:47

tylko jedno słowo: ślicznie!

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4376) dodano 02.05.2014 16:13

W pięknym miejscu byłaś ...
Ładny album :)

tereza użytkownik tereza(wpisów:3815) dodano 02.05.2014 15:52

Przepiękne widoki,super zdjęcia.Bardzo ładna prezentacja.Pozdrawiam:)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2582) dodano 02.05.2014 15:49

Też kiedyś szłam tą trasą, tylko w innych okolicznościach przyrody, więc miło było spojrzeć na szlak odziany w inne kolory. Pozdrawiam :)

romana użytkownik romana(wpisów:5222) dodano 02.05.2014 15:02

Takie cudeńka pokazujesz a ja w robocie... z jednej strony fajnie takie widoczki obejrzeć w pracy, gdy za oknem burza się rozkręca, a z drugiej jeszcze bardziej mi się zatęskniło za górami... :)

marcin1980 użytkownik marcin1980(wpisów:1857) dodano 02.05.2014 14:31

przyjemnie było przejść ten szlak i przypomnieć jak się nim szło.