m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (46):

 
Pałac na Wyspie. Z korpusem głównym Pałacu połączone są za pomocą arkadowych mostków z jońskimi kolumnadami dwa pawilony, usytuowane poza wyspą. Pierwotnie łączniki te były całkowicie przeszklone i ozdobione wewnątrz popiersiami cesarzy rzymskich, dłuta Franciszka Pincka (1733-1798), ustawionymi dziś przed Starą Pomarańczarnią. Pałac na Wyspie - widok fasady południowej, zaprojektowanej przez Dominika Merliniego (1730-1797). Pałac na Wyspie - główne wejście. Pałac na Wyspie - jeden z detali Jeden z ornamentów po południowej stronie Pałacu na Wyspie. Pałac na Wyspie. Tańczący satyr - kopia rzeźby antycznej wykonana przez Andrzeja Le Bruna (1737-1811) w 1776 roku w Rzymie, ustawiona przed pałacem.
Latarnie koło Pałacu na Wyspie. Łazienki Królewskie - fragment galerii kolumnowej przy Pałacu na Wyspie. Na południowym tarasie Pałacu na Wyspie umieszczono dwie grupy rzeźbiarskie: Nimfa chwytająca winne grono z ręki Satyra oraz Hermafrodyta odtrącający nimfę wodną Salmacydę. Te, jeszcze barokowe, rzeźby, wykonane zostały przez królewskich artystów zapewne w początkach lat 70. XVIII wieku. Znajdują się tu też klasycystyczne, wykonane w 1885 roku rzeźby według projektu Ludwika Kaufmanna (1801-1855), symbolizujące rzeki: Bug (na zdjęciu) oraz Wisłę. Rzeźba Tankred i Klorynda w pobliżu Pałacu na Wyspie. Została zamówiona przez Stanisława Augusta Poniatowskiego (1732-1798) we Włoszech. Wykonana prawdopodobnie przez Francesco Lazzariniego, ustawiona została w Łazienkach około 1791 roku. Przedstawia postaci z poematu Torquato Tasso (1544-1595) „Jerozolima wyzwolona”. Stanowiła przykład najnowszych trendów romantycznych w rzeźbie. Prezentując temat tragicznej miłości sięgnięto tu, nie do wątków mitologii antycznej, lecz do tradycji średniowieczno-renesansowej. Obecnie prezentowana jest kopia - oryginał znajduje się w Puławach. W pobliżu Pałacu na Wyspie, przy wejściu na taras, ustawione są cztery rzeźby siedzących satyrów, podtrzymujących latarnie, wykonane zapewne przez Jana Jerzego Plerscha (1704-1774). W pierwszych latach rządów Stanisława Augusta Poniatowskiego umieszczone były na północnym tarasie Łaźni. Jeden z czterech satyrów, których rzeźby są ustawione przy wejściu na taras Pałacu na Wyspie.
Klasycystyczny budynek tzw. Nowej Kordegardy, zaprojektowany w 1830 roku przez Jakuba Kubickiego (1758-1833) i zbudowany na miejscu pawilonu stanisławowskiego. W latach 1779-1780 wzniesiono tu murowany pawilon rozrywkowy, w którym urządzano popularną grę o nazwie Trou-Madame, polegającą na wrzucaniu kulek z kości słoniowej do numerowanych bramek. W 1782 roku budynek służył za teatr dworski, zwany Komedialnią albo Teatrem Małym. Po wybudowaniu teatru w Starej Pomarańczarni, budynek mieścił magazyn rzeźb. Obecnie urządzono tu kawiarnię, która przyjęła nazwę XVIII-wiecznej gry Trou-Madame. Widok Pałacu na Wyspie od strony Nowej Kordegardy. Rzeźba Neptuna w Łazienkach Królewskich. Według koncepcji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego miała ona stanąć przy kaskadzie wodnej i być koronującym akcentem perspektywy oglądanej z okien Pałacu na Wyspie. Z projektu zachowało się jedynie, gipsowe popiersie Neptuna, którego kopia wykonana w kamieniu, została umieszczona wśród bluszczu w pobliżu wodospadu. W latach 1774-1776 powstał tzw. Biały Dom, przeznaczony dla sióstr królewskich. Był on pierwszym pawilonem wzniesionym przez Stanisława Augusta Poniatowskiego w Łazienkach wg projektu Dominika Merliniego. Zbudowany został w typie klasycystycznej willi, na planie kwadratu i ma identyczne elewacje. Wnętrza dekorowali Jan Bogumił Plersch (1732-1817) i Jan Ścisło (1729-1804). Podczas ostatniej wojny, budynek - choć zdewastowany - zachował większość oryginalnych dekoracji. Do dziś w reprezentacyjnym apartamencie można podziwiać oryginalne polichromie wykonane przez Jana Bogumiła Plerscha. Łazienki Królewskie - widok Białego Domu. Łazienki Królewskie - jeszcze raz widok Białego Domu.
Łazienki Królewskie. Wraz z upływem czasu zmieniał swoje oblicze również ogród utrzymany częściowo w duchu założeń regularnych i częściowo - krajobrazowych. W 1778 roku Biały Dom z budynkiem Łaźni połączyła widoczna na zdjęciu tzw. Promenada Królewska. Stara Pomarańczarnia wzniesiona w latach 1786-1788 na planie prostokątnej podkowy, według projektu Dominika Merliniego. W budynku oranżerii zimą przechowywano drzewa pomarańczy, które latem zdobiły tarasy przy Pałacu Na Wyspie, Białym Domu i Pałacu Myślewickim. Przed budynkiem Starej Pomarańczarni od strony południowej znajduje się prostokątny ogród z rzeźbami, wyodrębniony grubym murem ogrodzenia, w którego narożach stoją kamienne, ozdobne wazony, wykonane w pracowni królewskiej. Wejścia strzegą dwa lwy. W ogrodzie o układzie geometrycznym Stanisław August Poniatowski kazał poustawiać wiele rzeźb. Stara Pomarańczarnia. Do zasadniczego członu przylegają od strony północnej dwa skrzydła. Zachodnie zawierało mieszkania dla służby i pokoje gościnne, wschodnie zaś, znacznie szersze, mieści teatr. Wspaniałe wnętrze, zaliczane jest do najcenniejszych na świecie przykładów autentycznego teatru dworskiego. Wnętrze teatru wykonano z drewna. Widownia, złożona z parteru i lóż, odznacza się bogatą dekoracją malarską. Ściany pomiędzy lożami, podzielone parami pilastrów, zdobią posągi kobiet trzymających świeczniki. W skrzydle zachodnim budynku mieści się Galeria Rzeźby Polskiej. Stara Pomarańczarnia. Południowa elewacja głównego trzonu budynku rozczłonkowana jest pilastrami i arkadowymi wielkimi oknami. Przy wejściu na schody prowadzące do Starej Pomarańczarni stoją rzeźby Apollina i Wenus (na zdjęciu). Wykonane w pracowni królewskiej w początkach lat 70. XVIII wieku, zdobiły pierwotnie taras Pałacu Na Wyspie.
Przed Starą Pomarańczarnią. Przed Starą Pomarańczarnią znajdują się obecnie popiersia cezarów i wodzów rzymskich: Juliusza Cezara (100-44 p.n.e.), Pompejusza (106-48 p.n.e.), Tyberiusza (42 p.n.e. - 37 n.e.), Kaliguli (12-41), Witeliusza (15-69), Wespazjana (9-79), Trajana (53-117) i Hadriana (76-138), dłuta Franciszka Pincka. Niegdyś zdobiły one przeszklone łączniki (galerie kolumnowe) Pałacu na Wyspie. W posągu widocznym na zdjęciu przedstawiony jest Kaligula (Gaius Iulius Caesar Augustus Germanicus). Posąg przedstawiający Gajusza Juliusza Cezara (Gaius Iulius Caesar) wyrzeźbiony przez Franciszka Pincka. Posąg przedstawiający cesarza Tyberiusza (Tiberius Caesar Augustus) wyrzeźbiony przez Franciszka Pincka. Posąg przedstawiający cesarza Witeliusza (Aulus Vitellius Germanicus Imperator Augustus) wyrzeźbiony przez Franciszka Pincka. Posąg przedstawiający cesarza Trajana (Imperator Caesar Marcus Ulpius Nerva Traianus Augustus) wyrzeźbiony przez Franciszka Pincka.
Posąg przedstawiający Gnejusza Pompejusza Wielkiego (Gnaeus Pompeius Magnus) wyrzeźbiony przez Franciszka Pincka. Posąg przedstawiający cesarza Wespazjana (Imperator Caesar Vespasianus Augustus) wyrzeźbiony przez Franciszka Pincka. Posąg przedstawiający cesarza Hadriana (Imperator Caesar Divi Traiani filius Traianus Hadrianus Augustus) wyrzeźbiony przez Franciszka Pincka. Wodozbiór to zbiornik gromadzący wodę z okolicznych źródeł, pamiętający jeszcze czasy Lubomirskiego. Zbudowany został w 1777 roku. Wyposażono go wówczas w pokoiki dla paziów królewskich otwierające się na maleńki dziedzińczyk. Na zewnątrz pozostał jednak nietynkowany. W 1827 roku uzyskał oprawę architektoniczną, wzorowaną na grobowcu Cecylii Metelli, zbudowanym w II połowie I wieku p.n.e. nieopodal Rzymu, przy via Appia. Architektem, który zaprojektował tę formę Wodozbioru był Chrystian Piotr Aigner (1756-1841). Obecnie są tutaj organizowane czasowe wystawy artystyczne. Pomnik Fryderyka Franciszka Chopina (1810-1849). Jest on dziełem Wacława Szymanowskiego (1859-1930). Ustawiony na obecnym miejscu w 1926 roku. Utrzymany w stylu secesji, odznacza się malarską ekspresją. Był pierwszym warszawskim pomnikiem zniszczonym przez hitlerowców w 1940 roku. Obecna rekonstrukcja została odsłonięta w 1958 roku. Nieodłączną częścią pomnika stał się również okrągły basen wodny z czerwonego piaskowca a także oddalone nieco tło naturalnej zieleni. W sezonie letnim w każdą niedzielę odbywają się tu bezpłatne koncerty na wolnym powietrzu. Ławeczki przed pomnikiem Fryderyka Chopina. W pogodne i ciepłe niedziele można tu wysłuchać bezpłatnych koncertów dawanych często przez renomowanych artystów. Z tyłu widoczne są gmachy rządowe w Alejach Ujazdowskich.
W Łazienkach Królewskich jedną z ozdób parku są pawie. Paw w Łazienkach Królewskich. Paw w Łazienkach Królewskich. Paw w Łazienkach Królewskich. Paw w Łazienkach Królewskich. Paw w Łazienkach Królewskich.
Łazienki Królewskie oprócz sympatycznych wiewiórek zamieszkują także i mniej sympatyczne gryzonie. Łazienki Królewskie. Za kilka złotych można popływać po stawie taką łódką. Łazienki Królewskie - na jednej z alejek parku. Na koniec archiwalne zdjęcie z Łazienek Królewskich sprzed równo 30 lat.

najbliższe galerie:

 
Warszawa - Zagadki dla Surykatki
1pix użytkownik mgfoto odległość 0 km 1pix
Warszawa-Łazienki Królewskie wiosennie
1pix użytkownik tereza odległość 0 km 1pix
Warszawa - Łazienki Królewskie zimowo
1pix użytkownik marioli odległość 0 km 1pix
Warszawa - Lato w mieście czyli Łazienki
1pix użytkownik mgfoto odległość 0 km 1pix
Jesień w Warszawie
1pix użytkownik voyager747 odległość 0 km 1pix
Warszawa - Spacery po Łazienkach
1pix użytkownik mgfoto odległość 0 km 1pix

komentarze do galerii (3):

 
irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:3033) dodano 21.06.2014 07:49

też rzadko mam okazję wtedy tam bywać....a szkoda...

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5391) dodano 18.06.2014 16:14

Irenko, ja bardzo lubię Łazienki w powszednie dni, gdy nie ma tam tłumów. Inna rzecz, że rzadko mam okazję wtedy tam bywać. Pozdrawiam równie serdecznie.

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:3033) dodano 18.06.2014 15:46

lubię spacerować po tym parku....i podziwiać bardzo zadbane roślinki....i tubylcze ptactwo ....też bardzo eleganckie ....pozdrawiam serdecznie....

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!