m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (30):

 
Lew to znak plemienia Judy, ludu Izraela, symbol potęgi, siły, wyzwolenia i odkupienia. Może być też odpowiednikiem imion Juda oraz Lejb. Na nagrobkach lwy często podtrzymują koronę i zwoje Tory. Pomiędzy lwami widoczne są hebrajskie litery pej i nun, stanowiące skrót słów po nikbar, co oznacza tu pochowany. Na macewie nie umieszczano daty urodzenia. Zawsze natomiast pojawiała się data zgonu. Z reguły pomijano pierwszą cyfrę roku. W zakończeniu inskrypcji umieszczano słowa: niech dusza jego będzie włączona w wieniec życia wiecznego lub oby dusza jego była związana w węzełku życia. Macewy na kirkucie. Macewa z wyobrażeniem symbolu lwa. Nagrobek mężczyzny, prawdopodobnie uczonego w piśmie lub sofera, o czym świadczy symbolika nagrobka - szafa z książkami. Grupa nagrobków o najbardziej typowej formie - pionowych, kamiennych płyt. Początkowo żydowskich pochówków dokonywano w jaskiniach i pod stosami kamieni. Później wykształciła się forma popularnej do dziś macewy - pionowego nagrobka. Macewy wykonywano z różnych materiałów - z granitowych głazów, piaskowca, marmuru, żeliwa lub drewna. Ze względu na nietrwałość materiału, do dziś zachowały się jedynie nieliczne drewniane macewy. Macewa swym wyglądem nawiązuje do bramy, symbolu przejścia z życia ziemskiego do życia w innym świecie. Naczółek macewy z symbolem korony - wyjaśnienie tego symbolu tkwi w cytacie z traktatu Pirke Awot (Sentencje Ojców): Są trzy korony: korona Tory, korona kapłaństwa i korona władzy, ale korona dobrego imienia stoi wyżej od nich wszystkich. Płaskorzeźbę tę umieszcza się zatem między innymi na grobach rabinów czy osób darzonych dużym szacunkiem.
Jedna z macew. Typowe nagrobki. Tradycyjnie na macewach kobiet umieszcza się świece lub świeczniki. W żydowskiej rodzinie to właśnie kobieta zapala szabasowe świece. Złamana świeca stanowi odniesienie do przerwanego życia. To też grób kobiety - wskazuje na to symbol świeczników umieszczony na naczółku macewy. Jedna z macew. Symbolika świec wskazuje na to, że jest to grób kobiety. Epitafia zawierają różne dane o zmarłych. Zgodnie z żydowską tradycją, oprócz imienia nieboszczyka pojawia się także imię ojca. Przez setki lat Żydzi nie używali nazwisk, tożsamość osoby określając imieniem oraz imieniem ojca. Zdarzają się też wzmianki dotyczące zawodu zmarłego czy jego losów za życia.
Jedna z macew. Symbol złamanego drzewa jest alegorią przedwczesnej śmierci. Jedna z macew. Napisy są wprawdzie zatarte, ale symbolika naczółka wskazuje, że jest to grób kobiety. Tablica epitafijna na macewie. Cechą charakterystyczną cmentarzy małomiasteczkowych było kolorowanie macew. Zakłady kamieniarskie współpracowały z warsztatami malarskimi. Macewy były złocone i kolorowane. Na macewach malowanych przeważały barwy złote, czarne, żółte, niebieskie i czerwone. Kolorystyka przyszła zapewne z bogatej tradycji malowania wnętrz - zwłaszcza drewnianych bóżnic. Epitafia na żydowskich nagrobkach stanowią nierzadko prawdziwe hymny na część zmarłego. Przez setki lat językiem używanym przez Żydów w trakcie modlitw oraz do sporządzania epitafiów na nagrobkach był język hebrajski. W większych ośrodkach miejskich, w wyniku asymilacji i przenikania kultur, od połowy dziewiętnastego wieku na macewach zaczęły pojawiać się inskrypcje w językach lokalnych, między innymi w polskim, rosyjskim, niemieckim. W Bodzentynie, niewielkim miasteczku, proces ten raczej nie miał większych szans rozwoju. Widać to w epitafiach nagrobnych, które sporządzano wyłącznie w języku hebrajskim. Jedynie nieliczne pomniki posiadają napisy w języku jidysz.
Rzeźby na naczółku macewy. Jedna z macew. Widoczne są ślady polichromii. Symbol złamanej świecy stanowi odniesienie do przerwanego życia. Jedna z macew z symbolem lwa na naczółku. Jedna z macew. Przechylony dzban zdobi groby zmarłych pochodzących z plemienia Lewitów, osób pełniących funkcje pomocników podczas modlitw. Do ich zadań należało między innymi czytanie w synagodze Tory oraz obmywanie rabinom rąk, do czego używano dzbana i misy. Jedna z macew. W żydowskiej symbolice sepulkralnej są też motywy animalistyczne. Odnoszą się one często do imion. Lew - oznacza imię Arie, Lejb, Juda; jeleń - Cwi, Hirsz; niedźwiedź - Dow, Ber; wilk - Zew, Wolf, Beniamin; owca - Rachela, Rebeka; gołąb - Taube, Jona; ptak - Cipora, Fejgl. Mogą też odnosić się do cech zmarłego, w myśl cytatu z Miszny: Bądź śmiały jak lampart, lekki jak orzeł, rączy jak jeleń, silny jak lew do wypełnienia woli Ojca twego, który jest w niebie. Rzeźby mogą nawiązywać do zawodu. Lancet oznacza grób mohela, gęsie pióro - sofera, wąż Eskulapa - lekarza, instrumenty - muzyków.
Jedna z macew. Na żydowskich grobach często widuje się ułożone kamyki. Geneza tego zwyczaju ma kilka wyjaśnień. Prawdopodobnie obyczaj pochodzi z dawnych czasów, gdy zwłoki grzebano na pustyni. Zabezpieczenie przed dzikimi zwierzętami miejsca pochówku poprzez ułożenie na nim kamieni, było wyrazem szacunku dla zmarłego. Na groby nie przynoszono kwiatów i zniczy, jednak przenikanie kultur zaciera obecnie tą różnicę. Na obu macewach widocznych na zdjęciu są przedstawione szafy z książkami, co wskazuje, że pochowani tu ludzie studiowali święte księgi. Książki oraz szafy z książkami to symbole nawiązujące do studiowania za życia świętych ksiąg. Stanowią one oznaczenie grobu osoby uczonej w Torze i Talmudzie lub sofera, czyli osoby przepisującej święte księgi. Epitafium na macewie umieszczonej poziomo. Macewy z symboliką ptaków. Fragment macewy z symbolem szafy z książkami podtrzymywanej przez lwy, oznaczającej osobę studiującą w Torę i Talmud lub sofera przepisującego święte księgi. Dziękuję za uwagę.

najbliższe galerie:

 
Bodzentyn - świetokrzyskie miasteczko
1pix użytkownik achernar-51 odległość 0 km 1pix
Puszcza Jodłowa
1pix użytkownik tereza odległość 1 km 1pix
Bodzentyn
1pix użytkownik tereza odległość 1 km 1pix
Legenda Bukowej Góry i ... satelita
1pix użytkownik tereza odległość 5 km 1pix
Łysica - Góry Świętokrzyskie
1pix użytkownik romana odległość 7 km 1pix
Święty Krzyż
1pix użytkownik margo odległość 11 km 1pix

komentarze do galerii (7):

 
achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4407) dodano 13.10.2015 21:38

Ja z kolei nie wiedziałem, że żydowski cmentarz zachował się w Szydłowcu, przez który kilkakrotnie przejeżdżałem. Dobrze wiedzieć, bo przy najliższej okazji tam wpadnę. Pozdrawiam. :)

eljot użytkownik eljot(wpisów:502) dodano 04.10.2015 13:03

Dziękuję za tę galerię i rozbudowany komentarz. Nie wiedziałem, że jest tam kirkut. Ja też zamieściłem galerię z kirkutu z położonego nieopodal Szydłowca i uważam, że te galerie znakomicie się uzupełniają.
Pozdrawiam

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4407) dodano 03.11.2014 23:01

Iwonka55 - a ja się cieszę, że tu zajrzałaś i że Ci się podobało. Pozdrawiam. :)

iwonka55 użytkownik iwonka55(wpisów:558) dodano 03.11.2014 09:46

cieszę się, że tu zajrzałam, ciekawa podróż i niesamowite miejsce. Dzięki za moc informacji pod zdjęciami dot. informacji na nagrobkach.

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4407) dodano 31.07.2014 21:34

Antala, Irena2005n - dzięki i pozdrawiam.

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 24.07.2014 22:55

niesamowity serial....i ta odsłona niezwykła jest....

antala użytkownik antala(wpisów:1037) dodano 20.07.2014 10:10

Byłam w Bodzentynie, ale nie dopytałam sie o cmentarz, czego potem żałowałam , a teraz żałuję jeszcze bardziej. Dzięki za wiele ciekawych informacji.

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!