Po poniedziałku spędzonym w podróży do Zakopanego we wtorek rano zerwałam się skoro świt by o godzinie 6.15 wyjechać autobusem do Tatrzańskiej Łomnicy. Po przyjechaniu do miasteczka wystarczy przejść przez ulicę by zobaczyć taki widok….wiecie co to za szczyt, prawda?
Tak to dumna Łomnica wdzięcznie mi pozująca do zdjęć. Byłam pierwszą osoba pod okienkiem kasy wyciągu który miał mnie wwieźć ponownie po przeszło dwóch latach na szczyt. Pierwszy kurs wyciągu jest o godzinie 8.30, wagonik dojeżdża do stacji przesiadkowej przy Skalnatym Plesie. Jeziorko owe w swoim czasie zobaczycie, tu na wysokości 1750m trzeba poczekać na kolejny wagonik który wwiezie nas na szczyt. Czekając trudno się nudzić, można odwiedzić schronisko „Skalnata Chata” można podziwiać widoki te dalsze… ..jak i bliższe. Trzeba tylko pilnować czasu i nie przegapić swojej kolejki wjazdu wyżej. Ja niestety to zrobiłam z powodu małego niedoinformowania i braku numerka co spowodowało małe opóźnienie i nerwową dyskusję z obsługą wagonika. Lecz wszystko się udało i dosłownie pofrunęłam dalej, gdyż szczyt ma 2634 m npm. Robi wrażenie różnica wysokości którą pokonuje wagonik w krótkim czasie, uwieszony na dokładkę na jednej linie.  Po dotarciu na szczyt każda grupa pasażerów otrzymuje kolejny numerek( jeden dla pasażerów z kursu wagonika) i po upływie 50 min grupa jest przywołana z powrotem do wyciągu. Ja jechałam w licznej grupie,byliśmy we dwoje: pewien  anglik i ja…
Po co się wjeżdża na górę z której nie ma żadnych szlaków i płaci za to ponad 40 euro? właśnie po to...
Gdy pojawiłam się na górze, lufcik nad głowami dosłownie się uchylił i zaczął się spektakl… Stopniowe dawkowanie wrażeń i obrazów wyłaniających się i ginących za chmurami… Wiem, wiem kadry podobne ktoś napisze, ale ja napatrzyć się nie mogłam…. Oczywiście nie mogło zabraknąć pamiątkowej słit foci i pora zbierać się na dół, zabrakło mi czasu na dopicie kawy na szczycie…tak, tam jest też kawiarenka w której można się ogrzać i spędzić czas podziwiając widoki z Łomnicy uwiecznione na wielkoformatowych zdjęciach. Widzicie Skalnate Pleso do którego zbiegają liny? Okazuje się że tych lin jest parę a nie jedna, uffff
Można by powiedzieć że dzień minął mi owocnie, lecz czułam się jakoś dziwnie, jak to być w Tatrach i nie „zrobić” choćby jednego szlaku, tylko wozić się niczym emeryt wyciągiem?! Nieeee trzeba było przejść się pieszo. Cel sam się nasunął na myśl…Zielone Pleso i Jagnięcy Szczyt jako zamknięcie udanego dnia. w tym kierunku prowadzi czerwony szlak, pnący się spokojnie pod górę, z lewej strony mamy widok na Łomnicę, ...zaś za plecami coraz niżej Skalnate. Widoki po drodze są zacne jak mawiają górale. Szlak wiedzie ciągle pod górę do Wielkiej Świstówki i po osiągnięciu Siodła pod Świstówką zaczyna się zejście do mojego ulubionego schroniska na Słowacji.  Rozumiem podziwiać widoki, delektować się nimi, ale zająć najlepszą miejscówkę by gapić się w telefon… to przechodzi ludzkie pojęcie i przy okazji pozbawia mnie spojrzenia z tego punktu w dół..ech…przemilczę epitety jakimi w myślach uraczyłam tę kobietę. Już widać Zielone Pleso i maleńki punkcik budynku schroniska...
...jeszcze parę kroków, parę fotek z malowniczą maczugą z daleka… z maczugą z bliska... i z rodakami dzielnie schodzącymi po jedynym odcinku ubezpieczonym łańcuchami na tym szlaku i już jesteśmy przy schronisku po niecałych 3 godzinach szybkiego marszu. Miejsce to jest dla mnie ważne, ma duże znaczenie osobiste i sentymentalne, lecz nie było czasu na wspomnienia i popędziłam dalej na Jagnięcy i tu spotkała mnie przykra niespodzianka w postaci sporej połaci śniegu z której podczas podchodzenia wykonałam efektowny zjazd co zmusiło mnie do wycofania się gdyż jeśli podchodząc zjeżdżałam to spodziewałam się że przy zejściu będzie jeszcze ciekawiej… trochę zbił mnie z pantałyku również helikopter krążący nad głową. Wróciłam zatem do schroniska, helikopter też i przywiózł delikwenta…z Jagnięcego. No cóż bywa i tak w górach…dlatego wbrew pozorom które czasem stwarzam;) jestem rozważna.
Znad Zielonego Plesa można wrócić tym samym szlakiem do Skalnatego, uważam to za nudne. Można iść Jaworową Doliną i wyjść prawie że przy granicy polskiej w Jaworinie Tatrzańskiej co również polecam i można pójść Doliną Białej Wody do przystanku autobusowego, co wybrałam. Wybrałam dlatego gdyż prawie całą drogę przemierza się w towarzystwie rzeczki: Keżmarskiej Białej Wody która pluszcze, chlupie i malowniczo wije się pośród coraz wyższej roślinności. Tak minął mi pierwszy dzień w Tatrach. Nazajutrz po słowackich wrażeniach postanowiłam spędzić miło dzień w polskich Tatrach. Samopoczucie fizyczne tego dnia miałam kiepskie, lecz jako że nie można się rozklejać i marnować dnia postanowiłam uderzyć na Kościelec na którym nie spodziewałam się takiej ilości śniegu jak na Jagnięcym. A wyzwanie tez niczego sobie… Większość z Was pewnie zna widoki z Skupniów Upłazu. A widoki były naprawdę ładne gdyż wiosna w górach dopiero się rozgościła, hale z których niedawno zszedł śnieg pokryły się kwiatami. Delektując się nimi doszłam wraz z licznymi innymi piechurami na halę gąsienicową gdzie po małej przerwie na bigosik w Murowańcu podreptałam w stronę coraz bliższego Kościelca.
Idąc z Hali gąsienicowej mamy do wyboru dwa szlaki: niebieski prowadzący nad Czarny Staw Gasienicowy przechodzący w Zielony poprzez Karb i Czarny wiodący n przełęcz Świnicką pomiędzy Stawami Gąsienicowymi. Osobiście przepadam za czarnym kolorem więc i ten wybrałam. Tym bardziej że z reguły mniej ludzi na szlaku pomiędzy stawkami niż nad obleganym stadnie Czarnym Stawem Gąsienicowym. Rzut oka na Stawy gąsienicowe, które wszystkie można zobaczyć tylko  z jednego szczytu... z Kościelca właśnie. Jesteśmy wyżej więc i widok szerszy, w tle zatłoczony Kasprowy. Oba szlaki łączą się ze sobą na przełęczy pod Karbem, co stwarza możliwość wejścia na zieloniutki Karb i podziwiania widoków, a jest co podziwiać… ...choćby właśnie Czarny Staw czy też ciut groźnie i niedostępnie wyglądający Kościelec
 Z Przełęczy na szczyt podchodzi się prawie godzinę, więc późna pora ostudziła moje zachwyty i zmusiła do marszu a raczej już wspinaczki,miejscami wymagającej sporej uwagi.  Ostatni rzut oka na Karb i… wyminięcie grupki anglików walczących z polskimi groźnymi szczytami (cytuję;)) troszkę wysiłku znów Karb w kadrze się pojawił i już widoki ze szczytu Kościelca
można wygodnie się rozsiąść i podziwiać okolice z wysokości 2155 metrów. w tej galerii nie chcę Was nudzić faktami zaczerpniętymi  z wiki, jedynie wspomnę ze zginęło tu parę znanych osób podczas wspinaczki i był tez ciekawy pomysł pochowania tu Juliusza Słowackiego, upadł...może szkoda. Niestety trzeba było schodzić i przyznam się Wam że przy zejściu miałam jeden moment gdzie nie za bardzo wiedziałam jak sobie poradzić, jakoś ręce i nogi były za krótkie i ciut niepewnie się poczułam…lecz jak widać jestem;) Po zejściu pomiędzy stawy spotkała mnie zasłużona nagroda, indywidualna sesja zdjęciowa z gospodarzami. którzy pozowali bokiem,przodem… zalotnie zaglądali w oczy stojąc naprzeciwko... jeszcze szybkie spojrzenie na Murowaniec i mogę pożegnać dzień pełen wrażeń. By nazajutrz na dworcu przywitać Nolcię, ale o tym będzie w swoim czasie.
 teraz dziękuje Wam za cierpliwość i wspólny pobyt na szlaku

SŁOWACJA - Łomnica

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4620) dodano 23.02.2017 20:19

Ładnie tam

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 12.07.2014 07:59

zawsze można...mieć plan i go zrealizować....i tak też uczynie...i jeszcze raz pozdrawiam i póki co....jeszcze raz zazrdoszczę....

romana użytkownik romana(wpisów:5222) dodano 11.07.2014 21:44

Anek - kogo ?

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 11.07.2014 21:29

Romana nie wytrącaj z równowagi;)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 11.07.2014 21:28

Ireno dziękuję bardzo, zazdrościsz? zawsze można wybrać odpowiedni dla siebie szlak. Pozdrawiam

romana użytkownik romana(wpisów:5222) dodano 11.07.2014 09:37

Romania ? A ja myślałam, że Tatry leżą na terenie Polski i Słowacji ;)))

benko970 użytkownik benko970(wpisów:148) dodano 10.07.2014 22:11

Śliczności !
Viva Romania !!!

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 10.07.2014 16:59

fajna trasa i ciekawa galeria....zazdroszczę tego wędrowania i pozdrawiam serdecznie.....

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 09.07.2014 17:40

Marepic, Patryk ciesze się że podobała się Wam wędrówka tatrzańskich szczytach

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 09.07.2014 17:39

Mgfoto wiem o sentymencie;) miło że wspólnie obyłyśmy tę wędrówkę

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4763) dodano 07.07.2014 20:48

zacna galeria

marekpic użytkownik marekpic(wpisów:629) dodano 06.07.2014 23:52

ładne widoki piękne ujęcia!

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6120) dodano 06.07.2014 01:19

Do 4 mam pewien sentyment ;) Pięknie sobie powędrowałaś Aniu :)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 05.07.2014 22:05

Przemysław dzięki:) nie tylko niebieskie ale i białe, żółte...lecz nie chciałam tu zamęczać...po trochę przemycę w galeriach ha ha

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:5902) dodano 05.07.2014 21:28

Super! I niebieskie też jest...;)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 05.07.2014 13:03

Magdar dziękuje:) i pozdrawiam również

magdar użytkownik magdar(wpisów:3155) dodano 05.07.2014 12:44

Piękne widoki .Pozdrawiam :)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 04.07.2014 22:30

Elu a ten brak ludzi...hm niektórzy chyba lubią długo spać, wa w górach to grzech;)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 04.07.2014 21:36

Syrykatko skoro minuta kosztuje blisko euro...to wydłużają:))) ojej, już będę używać a raczej pisać krótkimi zdaniami:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7080) dodano 04.07.2014 17:36

Aniu, nie powiem Ci,że zazdroszczę, bo zazdrość to brzydka przypadłość, ale powiem Ci,że odbyłaś piękną wędrówkę i bardzo fajną zdałaś z niej relację.
Miałaś szczęście na Łomnicy do pogody i do braku ludzi. Super. No i kiedyś było tylko 40 minut, widocznie przedłużyli.
pozdrówki:)
P.S. Błagam Cię, używaj przecinków Gadułko;)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 04.07.2014 13:39

Śnieżko żałuj żałuj;))) bo ja wiem czy byś nie dała rady..prędzej cykor przeszkodził niż cokolwiek innego, byłabyś z kimś z kim pewnie się czujesz to byś Kościelec lekko zdobyła. Pozdrawiam Ciebie serdecznie:*

Wojzs to czekam na Twoją relację ze Słowackiego Raju, lubię ten zakątek...nazwa słuszna...woda, zieleń i widoki ładne. szybko sie zastanowiłam czy z kajakiem byś tam mógł, ale wychodzi mi że nie, tym bardziej że malownicze sa te klamry i drabinki. Pozdrawiam

Harmony może koleżanka capa spotkała:))))

Marcinie wrzesień to idealny termin, już zazdroszczę wyjazdu ha ha Pozdrawiam

marcin1980 użytkownik marcin1980(wpisów:1876) dodano 04.07.2014 13:31

piękne widoki. Góry przyciągają, będę w tamtych okolicach we wrześniu.

harmony użytkownik harmony(wpisów:2592) dodano 04.07.2014 09:22

Fajna trasa i ciekawie ją zaprezentowałaś. Miłe, niespodziewane spotkanie Kozicy Górskiej z koleżanką ;) Pozdrawiam :)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3297) dodano 04.07.2014 09:05

Dzieki za dedykacje:)
Teraz to mi pokazalas, czego mam zalowac;) Piekne widoki z Lomnicy, na dodatek w moim zasiegu, bo nie trzeba miec gorskiego przygotowania;) Koscielec, co innego. Kiedys mi sie marzyl, i nawet mialam ambicje tam wejsc, ale jak stanelam na przeleczy Karb to na szczescie wlaczyl mi sie zdrowy rozsadek i cykor taki, ze ho ho. Wiem, ze tam bym nie weszla. A nawet gdybym z trudem weszla, to nie wiem co by bylo z zejsciem;)
Ale sie ciesze z tej galerii:) I na nastepne czekam, bo jestem ciekawa co tam z Nola wyprawialyscie:D
Buziaki!

anusia_osia użytkownik anusia_osia(wpisów:1188) dodano 04.07.2014 07:01

Bardzo ładna wspinaczka, aż chwilami zazdrościć widoków. Pogoda dopisała i wynagrodziła trud. Połaziłabym po szczytach, pozdrawiam

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6661) dodano 04.07.2014 01:03

Anek tak Ty i chodząca powaga, dobre:) Ty nawet przy sypiącym śniegu, zasuwając ostro pod górę masz uśmiech na twarzy:)

markopol użytkownik markopol(wpisów:1491) dodano 03.07.2014 23:08

Zdjęcia i opis super,no i te kozice.Musisz być dobrym człowiekiem,że tak ufnie Ci pozowały.
Bardzo fajne tereny.Pozdrawiam

pipol użytkownik pipol(wpisów:8812) dodano 03.07.2014 22:49

wiesz dlaczego :)))

wojzsl użytkownik wojzsl(wpisów:277) dodano 03.07.2014 22:46

anek,
No właśnie ciężko by było się z nimi rozstać ale po ostatnim wypadzie do Słowackiego
Raju góry zaczynają mi się coraz bardziej podobać.

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 22:37

Babuch będę trzymać kciuki by się udało we wrześniu:) POzdrawiam serdecznie, tu tez hi hi

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 22:33

Pipol i tak dużo napisałeś:P dzięki cieszę sie że podobają Ci się tak te widoki i Tatry...:)))))))))))))

babuch użytkownik babuch(wpisów:990) dodano 03.07.2014 22:21

Super, super, super. Chciałabym powielić Twoje wrażenia Aniu. Może uda mi się we wrześniu ? Pozdrawiam i dzięki za wspaniałą relację -:)))

pipol użytkownik pipol(wpisów:8812) dodano 03.07.2014 21:43

ładnie, więcej nie chce mi się pisać bo zmęczony po wysiłku jestem ;)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 21:41

Magdalena masz racje deser...najbardziej sie ucieszyłam ze zdjęć tego towarzystwa i że mogłam być tak blisko, widzieć dokładnie wzór na sierści i spojrzeć w oczy...zawsze przemykały daleko nim wyciągnęłam aparat były wspomnieniem...z wyjątkiem tych spacerujących i pozujących na Czerwonych Wierchach, lecz utrzymujących bezpieczny dystans. Pozdrawiam

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 21:38

Wojzs porzucisz kajaki jak ja góry...już to widzę;) dziękuje za miłe słowa

wojzsl użytkownik wojzsl(wpisów:277) dodano 03.07.2014 20:18

Piękna jak zwykle wycieczka i super foty. Masz kondycję.
Podobało się. Chyba porzucę kajaki na rzecz wędrówek po górach.

magdalena użytkownik magdalena(wpisów:3645) dodano 03.07.2014 19:53

Bardzo przyjemnie mi się z Tobą wędrowało, bo i zdjęcia i tekst fajne!
Piękna trasa, super widoki, a deser w postaci kozic wyśmienity:-)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 18:33

Klaverjewer...chyba nie przekręciłam fajnie że podobało się, bo góry można albo kochać albo nie...obojętności chyba nie przewidziano tu;) Pozdrawiam

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 18:30

Paweller o to w takim wieku to dzielnie na Kasprowy wejdzie, pamiętam widziałam kiedyś na Kościelcu rodzinę 2 +2 (chłopcy) na pytani eo wiek usłyszałam 10 i 8, a na drugie pytanie od kiedy chodzą po górach...od czterech lat. Nie powiem zamurowało mnie

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 18:29

Afrodyto w trzy lata sporo szlaków obeszłaś;) :))) ciesze się ze podoba Ci się moja relacja i nieskromnie zapraszam w takim razie na ciąg dalszy. Równie serdecznie pozdrawiam i wszystkiego dobrego...;)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7205) dodano 03.07.2014 17:52

Prawie 10 ..., prawdę mówiąc to dwa razy nad MO był i mu się podobało, nawet bardzo, a teraz cały czas o tym Kasprowym mówi, więc pewnie jeszcze bardziej mu się spodoba:)

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:4032) dodano 03.07.2014 17:42

Nagroda zasłużona za ten trudny szlak. "słit focia" zarąbista :)
Tatry są cudowne i zawsze chętnie oglądam takie galerie, bo przeszłam te szlaki wzdłuż i w szerz. Mam za sobą ponad 30 lat wędrówek po wszystkich górach w Polsce...Ups...i Pesel widoczny :) :) :)
Piękna galeria. Pozdrawiam Aniu serdecznie.

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 03.07.2014 17:35

Góry to ja kocham! Dziękuję za piękną podróż w słowie i na zdjęciu!

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 17:31

Gabi ale ja jestem chodząca powaga:)) Nola coś o tym wie;) masz rację portal tworzą ludzie i dlatego się właśnie wraca...

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 17:30

Pweler eeee tam, żaden wyczyn;) ile lat ma junior ze chcesz go już zarazić? i pogody Ci zycze, kurcze ma być upał więc aby burzy nie było...

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 17:29

Foto Jaro to trzymam kciuki za Twój przyszłoroczny górski urlop;) Pozdrawiam

gabi użytkownik gabi(wpisów:2463) dodano 03.07.2014 17:21

Anek, ten portal jest właśnie dlatego interesujący, ze oprócz zdjęć dużą rolę odgrywa słowo, i to sprawia, ze dana prezentacja jest mniej lub bardziej interesująca. Same zdjęcia mogą być owszem wspaniałe i takie też w większości są na innych portalach stricte fotograficznych, niemniej jednak pozbawione oprawy słownej dla mnie na dłuższą metę wieją nudą, a ich przekaz jest zubożały( nie jestem ani nigdy nie będę pasjonatem fotografii). Także dobrze, ze tu dalej jesteś, bo nie dość, ze mogłam zobaczyć dzięki temu prześliczne widoki, to jeszcze się czegoś dowiedziałam ( zgroza ta cena biletu) i przy okazji pośmiałam. A śmiech to zdrowie i towar bardzo luksusowy, nie da się go kupić, no chyba, że w niektórych galeriach na OS.

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4910) dodano 03.07.2014 17:13

Zauważyłem, że wypadło jedno słówko - Oczywiście, powinno być "i osobisty i sentymentalny stosunek jeszcze od czasów studenckich". Jeczcze raz pozdrawiam.

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4910) dodano 03.07.2014 17:12

Bardzo lubię wszystkie tatrzańskie galerię, może dlatego, że do Tatr mam - podobnie jak Ty - i osobisty i sentymentalny jeszcze od czasów studenckich. Ostatnio, niestety, rzadko mam okazję je odwiedzać, więc tym bardziej lubię oglądać je oczami innych podróżników. Pozdrawiam. :))

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7205) dodano 03.07.2014 16:46

Witaj Anek ..., fajną galerię zapodałaś, wjazd na Łomnicę cały czas mi się marzy, kiedyś na pewno się tam wybiorę:) Gratuluję zdobycia Kościelca, jestem pod wrażeniem ..., za dwa dni będę tam przechodził, zabieram syna w pierwszą wyprawę, może połknie bakcyla i będzie kiedyś ze mną w góry chodził:)

foto-jaro użytkownik foto-jaro(wpisów:186) dodano 03.07.2014 16:36

Ech, gór nigdy dosyć.
Nie ma mowy - w przyszłym roku urlop bezwzględnie w górach.
Galeria ładna i ciekawa. Czysta przyjemność oglądania.

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 15:38

Nola:) wrzucaj wrzucaj,zawsze inaczej jest gdy się patrzy na relację, punkt widzenia drugiej osoby. znając moje tempo trochę czasu zajmie kolejna galeria. pogoda fakt, nie narzekałam do tej pory planując urlopy i myślę że tendencja się utrzyma:) a Kościelec...pewnie jesienią będzie

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6661) dodano 03.07.2014 15:33

Ania fajowa ta Twoja galeria:) Miałaś naprawdę szczęście do pogody, zwłaszcza jak wjechałaś na Łomnicę:) Widoki przepiękne z samego szczytu, kiedyś może się tam przejadę, choć rzeczywiście 46 EUR może trochę ostudzić zapał;) Tego Kościelca to Ci zazdroszczę, ale jeszcze na pewno będzie okazja się na niego wdrapać;)
Teraz ja muszę się ogarnąć i wrzucić galerię z naszej wędrówki po śniegu i w śniegu w pierwszy dzień lata:)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2725) dodano 03.07.2014 14:58

Dzięki Aniu, jestem ciągle amatorka...i nią pozostanę;) miejsca po prostu ładne...

olaf43 użytkownik olaf43(wpisów:1520) dodano 03.07.2014 14:55

Świetna galeria, i Ty mówisz że nie umiesz zdjęć robić :) są rewelacyjne ;)