m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (50):

 
W centrum miasta w okolicach katedry p.w. NMP. W centrum miasta w okolicach katedry p.w. NMP. W centrum miasta w okolicach katedry p.w. NMP. Pomnik Joanny d'Arc na placyku przed katedrą p.w. NMP. Statua jest dziełem rzeźbiarza Paula Dubois i została ofiarowana miastu Reims w roku 1896. Wykonanie pomnika zostało sfinansowane z funduszy, zebranych w ogólnokrajowej subskrypcji.  Katedra p.w. NMP (Cathedrale Notre-Dame de Reims). Pierwsza katedra w tym miejscu została poświęcona w 401 roku przez biskupa Nikazjusza, późniejszego świętego. 25 grudnia 496 roku został w niej ochrzczony przez św. Remigiusza król Franków Chlodwig I. W roku 852 biskup Hincmar poświęcił drugą katedrę, wzniesioną na miejscu pierwszej.
Budowę obecnej gotyckiej katedry rozpoczęto w roku 1211 i prowadzono przez cały XIII wiek. Zaprojektował ją Jean d'Orbais. W roku 1226 odbyła się w niej koronacja króla Ludwika IX Świętego. W roku 1429, w obecności Joanny d'Arc, przeprowadzono tu koronację Karola VII, odsuniętego od tronu traktatem francusko-angielskim, zawartym w Troyes w 1420 roku i nieuznanym przez dużą część Francuzów. Katedra p.w. NMP była miejscem koronacji prawie wszystkich królów Francji, począwszy od Chlodwiga I w V wieku, a skończywszy na Karolu X, który został namaszczony na króla w 1825 roku. Katedra p.w. NMP w Reims jest uznawana za najbardziej harmonijną i klasyczną w proporcjach katedrę we Francji. Często nazywana jest Katedrą Aniołów, z powodu bogatej dekoracji rzeźbiarskiej. W czasie rewolucji francuskiej zniszczono lektorium i część witraży katedry p.w. NMP, ale bryła budynku ocalała. Katedra p.w. NMP, ozdobiona niezliczonymi rzeźbani, nazywana jest katedrą aniołów, spośród których najbardziej podziwiany jest anioł z rozportartymi skrzydłami, umieszczony w portalu północnym (widoczny na zdjęciu z prawej strony). Nazywany on bywa uśmiechniętym aniołem. W fasadzie katedry p.w. NMP znajdują się trzy ogromnych rozmiarów portale. Są tak duże, że w tympanon środkowego wbudowana została rozeta.
W jednej z naw bocznych katedry p.w. NMP. Wspaniałe kapitele naw są dekorowane realistycznymi motywami roślinnymi. Wnętrze silnie akcentują linie pionowe. Żebra sklepienia schodzą poprzez pas triforium na półkoliste kolumny. Katedra p.w. NMP - fragment wnętrza. Katedra p.w. NMP - fragment wnętrza. Widoczna jest rozeta nad wejściem i wielka rozeta.  W sposób typowy dla gotyku została osadzona w ostrołukowym oknie. XIII-wieczny witraż (najlepiej widoczny o zachodzie słońca) przedstawia Matkę Boską w otoczeniu apostołów i muzykujących aniołów. Katedra p.w. NMP - fragment wnętrza przy prezbiterium. Katedrę p.w. NMP zdobią piękne rozety. Rozeta północna i południowa mają średnicę 9,65 m, zaś tzw. wielka rozeta - 12,5 m. Katedra p.w. NMP posiada 80 okien, których ozdobą są piękne witraże - zarówno średniowieczne, jak i współczesne. Mają one łączną powierzchnię 1500 m². Podczas I wojny światowej katedra doznała zniszczeń. Mocno ucierpiały wówczas witraże. Stworzenie nowych powierzono m.in. Marcowi Chagallowi. Komponując nowe witraże, artysta skupił się na tradycjach całego regionu. Dziś we wschodniej kaplicy znajduje się dzieło, którego tematyką jest szampan. Kolejne witraże przedstawiają proces wyrobu tego trunku.
Katedra p.w. NMP - jeden ze współczesnych witraży. Katedra p.w. NMP - witraże w kaplicy na osi katedry, zaprojektowane na początku XX wieku przez Marca Chagalla, wykonali miejscowi artyści. Przedstawiają one Ukrzyżowanie Chrystusa i ofiarowanie Izaaka. Katedra p.w. NMP - witraże, zaprojektowane przez Marca Chagalla. Fragment nawy głównej katedry p.w. NMP. Świątynia posiada potrójną nawę poprzeczną i krótkie, pięcionawowe prezbiterium. Zamknięta jest w części wschodniej ambitem, do którego przylega pięć kaplic. Katedra p.w. NMP - sklepienie nawy głównej. Katedra p.w. NMP - sklepienie nawy głównej.
Katedra p.w. NMP - przypuszczalne miejsce chrztu króla Franków Chlodwiga I, który miał miejsce w pierwszej katedrze w dzień Bożego Narodzenia 496 roku. Katedra p.w. NMP - makieta świątyni, umieszczona w jednej z kaplic ambitu. Nie lękajcie się! - miły polski akcencik w katedrze p.w. NMP. Katedra p.w. NMP - rzeźba, przedstawiająca św. Piotra. Katedrę p.w. NMP zdobi ponad 2.000 rzeźb: 211 z nich to duże rzeźby o wysokości 2-4 m. Katedra p.w. NMP - jeden z pięknych portali. Ponad portalami i wielką rozetą na fasadzie świątyni znajduje się tzw. galeria królów. Jest to 56 kamiennych rzeźb, przedstawiających władców Francji.
Katedra p.w. NMP - fragment jednego z portali. Dwuwieżowa fasada katedry p.w. NMP przypomina swym wyglądem fasadę paryskiej katedry Notre-Dame. W obydwu świątyniach z fasad wyrastają nie przykryte hełmami wieże. Wieże katedry w Reims wznoszą się na wysokość 81 m. Katedra p.w. NMP - elewacja południowa . Świątynia jest siedzibą diecezji, a stojący na jej czele biskup Thierry Romain Camille Jordan jest 110. arcybiskupem Reims. W oknach katedry p.w. NMP po raz pierwszy w gotyku pojawiły się wspaniale uformowane maswerki. Katedra p.w. NMP - widok od południa z dziedzińca Pałacu Arcybiskupiego. Wejście na dziedziniec Pałacu Arcybiskupiego (Palais du Tau). Nazwa pałacu pochodzi od znaku w kształcie litery T, który wieńczył dawniej biskupie pastorały (tau to nazwa greckiej litery T).
Widok katedry sprzed Pałacu Arcybiskupiego. Widoczne jest południowe ramię transeptu ze zdobiącą je piękną rozetą. Pałac Arcybiskupi zbudowano w latach 1498-1509, a następnie  przebudowano w końcu XVII wieku. Służył on za rezydencję królom Francji przy okazji ich koronacji. Salon (salle du Tau), w którym miały miejsce królewskie bankiety, wyposażony jest w duży kamienny kominek z XV wieku. Kaplica posiada dwa piętra, z których górne jest nadal używane w celach liturgicznych. Zarówno kaplica, jak i salon udekorowane są flamandzkimi gobelinami z XVII wieku. Od roku 1972 pałac pełni funkcje muzealne, prezentując zwiedzającym eksponaty i regalia ze skarbca katedralnego. W okolicach katedry p.w. NMP. Ratusz (Hôtel de ville de Reims). Rada miejska kupiła budynek na dawnym rynku końskim w 1499 roku, lecz okazał się on zbyt mały. Budowę nowej siedziby zahamował na ponad 100 lat brak funduszy. W roku 1627 porucznik Nicolas Lespagnol położył kamień węgielny pod budynek, który został wzniesiony przez miejskiego architekta Jeana Bonhomme’a. Pierwsze skrzydło zostało szybko zbudowane i rada miejska odbyła tam obrady już w 1628 roku. Budowa fasady rozpoczęła się w 1636 roku i zainaugurował ją Claude Lespagnol, brat Nicolasa. Została ona ukończona w 1823 roku. W roku 1863 podjęto budowę kolejnych skrzydeł ratusza pod kierownictwem Narcisse’a Brunetta i jego brata Nicolasa, a cały zespół został oddany do użytku w 1880 roku. W 1917 roku padł on pastwą pożaru. Po I wojnie światowej został obdudowany. Prace rozpoczęły się w 1924 roku pod kierownictwem architekta Bernarda Humbolda, współpracującego z Rogerem-Henri Expertem i Paulem Bouchette. Prace rzeźbiarskie zostały powierzone artyście z Reims, Paulowi Bertonowi. Odbudowany ratusz otworzył prezydent Francji Gaston Doumergue w czerwcu 1928 roku. Plac przed ratuszem w centrum miasta.
Brama Marsa (La porte de Mars) jest zabytkiem rzymskim z III wieku. Swą nazwę zawdzięcza świątyni boga wojny Marsa, która znajdowała się w jej pobliżu. Budowla ta jest największym zachowanym łukiem rzymskim. Jest jedynym z zachowanych do naszych czasów czterech monumentalnych łuków dawnego Durocortorum. Brama Marsa została zbudowana między 180 i 230 rokiem. Początkowo była łukiem triumfalnym, wzniesionym dla podkreślenia znaczenia miasta w cesarstwie rzymskim, później pełniła po prostu funcję bramy miejskiej. Nie zachowała się jej attyka. Brama stała się wkrótce częścią obwarowań miejskich, zbudowanych w latach 260-275 dla ochrony przed najazdami barbarzyńców. Brama Marsa w I połowie XIII wieku stała się częścią murów zamku arcybiskupów. Nieco później, w odległości ok. 100 m na wschód od niej została zbudowana średniowieczna brama z mostem zwodzonym, która została w XIX wieku rozebrana wraz z murami obronnymi. Sam zamek arcybiskupów został rozebrany w roku 1595 z rozkazu króla Henryka IV. Brama Marsa jest łukiem o długości 33 m, wysokości 13 m i szerokości ponad 6 m. W rzeczywistości budowla była wyższa, gdyż nie zachowała się jej attyka. Brama składa się w istocie z trzech łuków, ozdobionych ośmioma kolumnami na fasadach i dwiema kolumnami z każdego boku. W przestrzeni między kolumnami znajdowały się dekoracje, które są dziś zachowane jedynie w niewielkim stopniu, z wyjątkiem płaskorzeźb w zachodniej części bramy, zrekonstruowanych w 1854 roku. Fragment zrekonstruowanych dekoracji Bramy Marsa. Na dolnej powierzchni sklepienia zachowało się rzadkie i ciekawe przedstawienie galijskich żniwiarzy, stanowiące część kalendarza prac polowych. Pod arkadą zachodnią znajduje się przedstawienie wilczycy kapitolińskeij, karmiącej Romulusa i Remusa. Pomnik poległych w I wojnie światowej (Le monument aux morts). Jego twórcami są architekt Henri Royer i rzeźbiarz Paule Lefebvre. Pomnik został wzniesiony w 1930 roku dla upamiętnienia mieszkańców Reims, poległych w latach 1914-1918.  Pomnik jest zlokalizowany przy Placu Republiki (Place de la République) w pobliżu Bramy Marsa i bulwarów na miejscu dawnych murów obronnych.
Muzeum Kapitulacji (Le musée de la Reddition) upamiętnia akt kapitualacji sił zbrojnych III Rzeszy, podpisany 7 maja 1845 roku w kwaterze gen. Dwighta Davida Eisenhowera w Reims przed przedstawicielami USA, Wielkiej Brytanii, ZSRR i Francji. Akt ten, na życzenie Stalina, został powtórzony następnego dnia w Berlinie-Karlshorst. Muzeum Kapitulacji mieści się w dawnej kwaterze gen. Eisenhowera, zajmowanej dziś przez Liceum im. Franklina Delano Roosevelta (Lycée Franklin-Roosevelt ). Akt kapitulacji w Reims podpisali ze strony Aliantów: gen. Walter Bedell Smith, gen. François Sevez (jako świadek) i gen. Iwan Aleksiejewicz Susłoparow, zaś ze strony III Rzeszy: gen. Alfred Jodl, adm. Hans-Georg von Friedeburg i gen. Wilhelm Oxenius. Później - po podpisaniu kapitulacji w Berlinie - akt ten nazwano wstępnym protokołem kapitulacji.

najbliższe galerie:

 
Epernay - kraina szampanem płynąca
1pix użytkownik annuus80 odległość 24 km 1pix
Galeria podniebna. Warszawa => Paryż.
1pix użytkownik krushyna odległość 39 km 1pix
Massiges okopy z I WŚ
1pix użytkownik thunder odległość 53 km 1pix
Vauquois okopy z I WŚ
1pix użytkownik thunder odległość 76 km 1pix
DISNEYLAND -W ŚWIECIE BAJEK 2 - Le Pays des Contes de fees
1pix użytkownik afrodyta odległość 79 km 1pix
Francja 2014 - Châlons i Compiègne
1pix użytkownik achernar-51 odległość 89 km 1pix

komentarze do galerii (12):

 
achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5282) dodano 02.10.2018 01:51

Cieszę się, że wyjazd do Reims był udany. W ogóle Francja jest bardzo ciekawym krajem. Mnie najbardziej przypadła do gustu Normandia, ale wielu regionów jeszcze nie widziałem... Pozdrawiam. :)

elise użytkownik elise(wpisów:952) dodano 01.10.2018 14:18

Byłam w Reims. Piękna twoja galeria. Ślicznie ją opisałeś. Jeszcze raz wróciłam aby zobaczyć co widziałam. Nie znalazłam w internecie opisów tak szczegółowych jak w twojej galerii. Kupili mi w regionie Campagne Ardenne szampana na moje urodziny. Pozdrawiam

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5282) dodano 22.09.2018 22:16

Elise - dziękuję za odwiedzenie mojej galerii i życzę udanego pobytu w Reims i wielu wrażeń. Pozdrawiam. :)

elise użytkownik elise(wpisów:952) dodano 21.09.2018 15:35

Wybieramy się w ten weekend do Reims. Z przyjemnością obejrzałam twoja galerie. Trzeba być teoretycznie przygotowaną do zwiedzania. Pozdrawiam

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5282) dodano 30.09.2014 20:36

Irena2005n - właściwie to we wszystkich francuskich gotyckich katedrach doznaje się takiego uczucia. Ale pewnie ich twórcy chcieli osiągnąć i to. Pozdrawiam. :)

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:3033) dodano 29.09.2014 19:35

monumentalna i imponująca....i tutaj właśnie człowieczek czuje się jak maleńka mróweczka....

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5282) dodano 21.09.2014 23:19

Antala - to też jest dobre wyjaśnienie. Pozdrawiam. :)

antala użytkownik antala(wpisów:1037) dodano 21.09.2014 10:13

Myślę, że dlatego, że anioł też człowiek i czasem spontanicznie zareaguje! :) A może oba coś zabawnego zobaczyły ?

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5282) dodano 21.09.2014 01:01

Antala - zabiłaś mi ćwieka... Nie mam pojęcia dlaczego ten anioł się śmieje... Ale skoro niebo jest miejscem radości i wiecznej szczęśliwości, to może w ten sposów to okazuje. Ale to tylko takie moje wyjaśnienie... Pozdrawiam. :)

antala użytkownik antala(wpisów:1037) dodano 20.09.2014 22:31

Pełne historii jest to miasto.
Co do aniołów - a dlaczego ten z prawej się z niego śmieje? :)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5282) dodano 19.09.2014 19:11

AK - szczególnie imponująca jest jednak katedra koronacyjna królów Francji. Żałuję natomiast, że nie udało nam się zobaczyć Muzeum Kapitulacji III Rzeszy. Pozdrawiam. :)

ak użytkownik ak(wpisów:6148) dodano 19.09.2014 08:25

w prawdzie dawno ale byłem tam, piękne miasto.

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!