W tych skalistych górach, ukryta jest Petra. Na zdjęciu widoczny wąwóz Al-Siq. Jeszcze tylko chwila na fotkę z góry ( „bo z góry lepiej widać”, powiada, nasz kolega Paweller) i wjeżdżamy do miasta… Po zapłaceniu wstępu w wysokości 50 euro (dla turystów nie nocujących w Jordanii, koszt wstępu wynosi 90 euro), mogliśmy zacząć nasze zwiedzanie… Do ruin miasta prowadzi jedna, wąska droga - wąwóz Al-Siq. Wąwóz ten ma 1200 metrów długości i powstał poprzez prehistoryczne trzęsienie ziemi. W niektórych miejscach, wysokość otaczających nas skał dochodziła nawet do 200 metrów.
A ich kolory wyglądały nieprawdopodobnie! W porowatym piaskowcu utlenianie żelaza powoduje kolor różowo-czerwony, natomiast siarki i bitumu, zapewnia odcienie żółte i szare czernie. W połączeniu z wpadającymi tu promieniami słonecznymi, to niesamowity spektakl gamy kolorów. Ściany wąwozu w niektórych miejscach ozdobione są płaskorzeźbami, można też spotkać wykute w ścianach ołtarze i nisze. Na końcu wąskiego, skalnego przełomu, znajduje się fascynujący, wykuty w skale Skarbiec Faraona. Fasada Skarbca (Al Khazneh), ma ok. 40 m wysokości i ok. 25 m szerokości.
Światło słoneczne podkreślało ostre linie monumentalnych korynckich kolumn, fryzów i ślimacznic, które wyglądały jakby dopiero co, wykuto je w skale. Nazwa Skarbiec została nadana przez lokalnych Beduinów, wierzących, że w urnie na górze nad środkową częścią frontu znajdują się skarby. W związku z tym urna ta, stała się celem ostrzału Beduinów (co widać po obu zewnętrznych stronach fasady), mających nadzieję uwolnić z niej domniemany skarb. Pomimo tego, iż Petra odwiedzana jest przez kilka tysięcy turystów dziennie, podczas naszego pobytu nie było ich za wielu, chyba ze względu na dość wczesną porę roku... Jordańczycy, próbując zarobić na życie, zajmują się handlem pamiątek, prowadzeniem kafejek, a co niektórzy oferują przejażdżkę wielbłądem lub osiołkiem...
Wędrówka po starym mieście zaskoczyła nas wielkością budynków, kolorem i formą skał. Niektóre z nich można było nawet jakoś nazwać ( np. tu zgodnie widzieliśmy mordkę wylegującego się buldoga) ... Mijając tę wielką ścianę budynków, doszliśmy do Amfiteatru, wykutego przez Nabatejczyków na zboczu wzgórza...Teatr zaprojektowany był dla 3000 osób a później Rzymianie powiększyli go do 8000 miejsc. Naprzeciwko teatru można zauważyć schody, wiodące do Jebel al Khubta ( ściany królów).
Tu znajduje się  kilka grobowców wykutych w skale, każdy z własnym tematem. Podejście jest dość strome, ale komory grobowe, warte są odwiedzenia. Ulica Cardo Maximus to niegdyś główna ulica miasta, przy której mieściły się budynki takie jak kościoły, łaźnie i świątynie... Na końcu ulicy mieścił się pałac córki faraona- Qasr al-Bint Faru, kiedyś główna świątynia miasta. Obecnie można zobaczyć tylko ruiny.
Idąc dalej nie sposób nie zauważyć drogi po schodach, prowadzącej do klasztoru Al Deir. ...
Przed nami było ok. 780 schodów do pokonania, ale na pewno było warto...  Pięknym widokom z góry na miasto, nie było końca...  ... A że pogoda dopisała, szło się przyjemnie i nawet nie zauważyliśmy kiedy po ok. 40 minutach, znaleźliśmy się na górze  ... Na pierwszy rzut oka, Al Deir przypominał Skarbiec... wykuty również w skale, jest jednak znacznie większy, Fasada ma 49 metrów szerokości i 39 metrów wysokości a jego położenie na niewielkim wzniesieniu nadaje mu imponujący wygląd.
... Miejscowa kafejka, gdzie można było przysiąść na chwilkę i ochłodzić się zimnym napojem. W drodze powrotnej rzuciliśmy  ostatnie spojrzenie na tajemnicze miasto  i zrobiliśmy jeszcze kilka zdjęć... ... ...
Spacerując tu, zrozumieliśmy dlaczego Steven Spielberg wybrał Petrę na kręcenie scen do filmu Indiana Jones -’’Ostatnia Krucjata’’! Już przed wyjazdem mieliśmy w głowie obraz Petry. Nie wiedzieliśmy czy rzeczywistość  dorówna naszym oczekiwaniom… Jednak to, co zobaczyliśmy, nie da się opisać... Petra to cud, warty każdych pieniędzy!!!

Z wizytą u Nabatejczyków
Jordania - Petra
1pix użytkownik andred odległość 1 km 1pix

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4620) dodano 25.02.2017 19:48

zawsze jak to widzę, to słyszę piosenkę Sisters Of Mercy- Dominion kręcili tu teledysk

ak użytkownik ak(wpisów:6327) dodano 18.01.2015 20:19

ach te kolorki... i starożytne cuda.... musiałem tu wrócić :) , tak dla uprzyjemnienia sobie wieczorku :)

tama użytkownik tama(wpisów:3010) dodano 07.09.2014 20:20

Oj tak, widziałam takie zdjęcia nocne. Mnie się marzy cała Jordania i taki mam plan, bo kraj cudowny jest, o niesamowicie ciepłym kolorycie :)

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 07.09.2014 20:16

Petra jest ogromna a ja mogłabym tam chodzić nawet kilka dni i myślę, że byłoby wiecznie coś nowego do odkrycia. Słyszałam, że Petra wieczorem przy świecach wygląda bajkowo, może właśnie wtedy warto tam wrócić… Tama, dzięki za odwiedziny.

tama użytkownik tama(wpisów:3010) dodano 06.09.2014 19:22

Miejsce jakby znajome. Jednak aż tyle to ja nie zobaczyłam. Bardzo fajne są widoki z góry. Ogromna przestrzeń. Ja też chcę tam wrócić :)

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 06.09.2014 18:09

Paweller, Patryk, Harmony, miejsce godne zobaczenia!
Śnieżko, ja spotkałam tych ‘’upiększonych’’ mężczyzn też, choć przyznam, że większość z nich nie ma makijażu.

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3379) dodano 05.09.2014 21:17

Super miejsce.
Jedna rzecz mnie zaskoczyła - po galerii Dispara miałam zakodowane w głowie, że ci Jordańczycy to chodzą umalowani. Ten u Ciebie bez makeupu - już sama nie wiem co mam myślec;)

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4831) dodano 04.09.2014 23:30

Wspaniałe miejsce. Jest na mojej liście życzeń dość wysoko. A Paweller ma racje, że z góry więcej widać

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7477) dodano 04.09.2014 18:34

Widzę, że kolejne fajne miejsce odwiedziłaś ... zazdraszczam i pozdrawiam:)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2786) dodano 04.09.2014 17:08

A dla mnie to mops (fot.21) :)
Bardzo fajnie zaprezentowałaś miejsce, które zawsze chętnie oglądam. Pozdrawiam :)

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 04.09.2014 16:47

Jakie to miłe, że pomimo wielu galerii z Petry, chcecie tu jeszcze zaglądać…
Dziękuję wszystkim odwiedzającym!

dziad_ek użytkownik dziad_ek(wpisów:387) dodano 03.09.2014 22:56

No nie powiem miejsce ciekawe i godne odwiedzin. Pozdrawiam.

antala użytkownik antala(wpisów:1037) dodano 03.09.2014 22:32

Tak, to jest niezwykłe miejsce, drugiego takiego chyba nie ma... I opustoszałe, jak wiele takich... Kunszt kamieniarzy budzi największe zdumienie i podziw!

ak użytkownik ak(wpisów:6327) dodano 03.09.2014 21:13

piękna sprawa ,zazdraszczam i podziwiam :)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5592) dodano 03.09.2014 18:01

Gdybym był kiedyś jeszcze w Jordanii, to z pewnością jest to miejsce nr. 1 do odwiedzenia. Pozdrawiam. :)

gregy użytkownik gregy(wpisów:626) dodano 03.09.2014 17:04

Baaaardzo interesujące miejsce. Wrzucam do "Chcę tu wrócić". Ech to już kolejne miejsce do odwiedzenia :-)