m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (43):

 
Jerozolima pełna jest magii, oczarowuje historią religii, architekturą i symboliką wiary. Czuć unoszący się zapach palonych świec, lamp oliwnych, kadzideł. Świętość miejsc trzech religii. Najważniejszym miejscem w Jerozolimie jest biblijna Moria czyli Wzgórze Świątynne Har HaBajit, nazwane przez muzułmanów al-Haram asz-Szarif. 
To tu Abraham był gotów poświęcić Bogu Jahwe swego syna Izaaka, a tysiąc lat później w X wieku p.n.e. król Salomon zbudował Święte Świętych, Przybytek - Świątynię. Święte Świętych HaKodaszim to pomieszczenie, w którym ustawiono Arkę Przymierza, drewnianą skrzynię pokrytą złotem a skrywającą tablice z Prawem Mojżeszowym. Święte Świętych to miejsce Boskiej Obecności, najświętsze miejsce judaizmu.
W kolejnych stuleciach mieszkańcy miasta codziennie zbierali się tu na modlitwach. Ponad 2000 lat temu, w wielkie żydowskie święta przybywało do miasta ponad milion pielgrzymów. Wzgórze stanowiło centrum życia mieszkańców Jerozolimy.
Na przełomie lat 586-587 r. p.n.e. Babilończycy niszczą Świątynię. Około 515 r. p.n.e., kiedy Żydzi wrócili z niewoli babilońskiej zbudowano Drugą Świątynię. W Świątyni przechowywano pieniądze i złoto, kolejni najeźdźcy rozkradali majątek, zawłaszczając elementy symboliczne tego miejsca. W 22 r. p.n.e. król Herod Wielki rozpoczął przebudowę Świątyni powiększając powierzchnię Wzgórza. Prace ukończono około 70 r. nowej ery, tuż przed datą ostatecznego jej zniszczenia. Drugą Świątynię odwiedzał Chrystus, który prorokował zniszczenie Przybytku i to proroctwo trwa. Na jerozolimskiej ziemi krwawo rozwiązywano spory religijne, i tak chrystosologiczne dyskusje, czy Jezus był bardziej ludzki czy boski, były brutalne i pełne nienawiści. Podobnie jak zwalczające się odłamy żydowskie, Żydzi konserwatywni i cywilizowani, i Zeloci - skrajni radykałowie zabijający w 70-tym roku 20 tys. żydowskich braci za zbytnią uległość wobec Rzymu. Przełomem dla wyznawców judaizmu była Wojna Żydowska przypadająca na lata 66 -73.
W 70 r. Rzym zdobył Świątynię, wynosząc z niej menorę. I choć podobno nie chciano jej zniszczenia, jeden z żołnierzy podłożył ogień. W płonącej Świątyni zginęło 10 tys. Żydów. Za tym murem, Rzymianie zdobywając Świątynię spalili jej Skarbiec wraz z ukrytymi tu 4 tys. kobiet i dzieci. Mieszkańców miasta sprzedano jako niewolników, innych przeznaczono na śmierć na arenach rzymskich lub wymordowano. Ocaleli nieliczni, którzy zdołali uciec z oblężonego miasta. Z czasem los dawał bądź odbierał nadzieję Jerozolimczykom na osiedlenie 
się w mieście. Kolejne  stulecia zawładnięte zostały przez chrześcijaństwo albo judaizm, w zależności od tego kto tym miejscem władał z zewnątrz i kogo bardziej opłacało się popierać, Żydów czy chrześcijan.
Za Konstantyna Wielkiego po 324 r. najbardziej rozwinęło się tu chrześcijaństwo. Jego matka Helena ufundowała kościół Wniebowstąpienia, Bazylikę Grobu Świętego, Bazylikę Narodzenia Pańskiego.
Ok. 330 r. zakazano Żydom wstępu do miasta, tylko raz w roku dopuszczano ich do Wzgórza, gdzie płakali i rozdzierali szaty. Oferowano alternatywę: nawrócenie na chrześcijaństwo albo śmierć. W V w. Nehemiasz przywrócił Żydom prawa zwalczając chrześcijaństwo. Potraktowano wyznawców Chrystusa tak samo jak Żydów przed laty: konwersja albo śmierć. Nadzieje świata żydowskiego odżyły. Przygotowywano się do odbudowy Świątyni. Jednak w 617 r. znów wypędzono Żydów z miasta i taki był ich status aż do XX w.
Anastasis
Początkiem końca nadziei na odzyskanie Wzgórza dla wyznawców judaizmu był 637 r., kiedy to Arabowie zdobyli Bliski Wschód wraz z Jerozolimą. Wiara w zbliżający się Sąd Ostateczny, czytany z proroctw chrześcijańsko - żydowskich przywiodła ich do tego miasta, do Wzgórza. Omar był najbliższym sprzymierzeńcem twórcy islamu proroka Mahometa i jak on czcił króla Dawida i Salomona, dlatego najważniejszym dla niego miejscem było Wzgórze. Kiedy na Wzgórzu zbudowano islamskie miejsca kultu, świat żydowski zamarł. Mahomet na początku budowania nowej monoteistycznej wiary wzorował się na chrześcijańskiej i żydowskiej religii, ale tylko do pewnego momentu. Do dnia dzisiejszego z całości kompleksu świątynnego pozostał fragment muru zwany Ścianą Zachodnią HaKotel HaMaarawi. Nieopodal, bo ok. 120 m. na północ, znajduje się Mała Ściana HaKotel Hakatan, która w judaizmie ma większe znaczenie od Zachodniej, gdyż jest bliżej Świętego Świętych. Mała Ściana ma jedynie 10 m długości i znajduje się już w dzielnicy muzułmańskiej Starego Miasta.
Religia i kultura tworzą narodowość żydowską, widać to zwłaszcza w Jerozolimie. Przyglądam się tym modlitwom i zdaje się, że czas się tu zatrzymał. Tak jak kiedyś, Żydzi modlą się płacząc, ekspresyjnie wyrażając swą głęboką wiarę. Właściciel sklepu na Starym Mieście zapewniał mnie, że ten budynek ma 2000 lat. Pozostaje w to wierzyć, gdyż historycy twierdzą że miasto leżało w gruzach. Wojna Żydowska i zniszczenie Świątyni przez rzymskiego władcę Tytusa, uczyniło z tego miasta symbol świętości również dla wyznawców Mahometa. Na żadnej innej ziemi - wojny, mordy, walki bratobójcze, kamienowanie, ukrzyżowania kobiet i mężczyzn - nie miały tak silnego powiązania z religią.
Co czuje wyznawca judaizmu, gdy w jego najświętszym od trzech tysiącleci miejscu kultywuje się odmienną religię, gdzie nie można złożyć hołdu Najwyższemu, w pobliżu miejsca gdzie nastąpić ma Sąd Ostateczny (Dolina Cedronu)? Bardziej religijni Żydzi wciąż wierzą w odbudowę Świątyni.

najbliższe galerie:

 
Jerozolima
1pix użytkownik ryzykant odległość 0 km 1pix
Jej Wysokość, Jerozolima
1pix użytkownik tama odległość 0 km 1pix
Jerozolima w Szabat
1pix użytkownik tama odległość 0 km 1pix
Jerozolima nocą
1pix użytkownik tama odległość 0 km 1pix
Al-Haram asz-Szarif Wzgórze Świątynne
1pix użytkownik tama odległość 0 km 1pix
Najlepsza kawa w Jerozolimie
1pix użytkownik skuza odległość 0 km 1pix

komentarze do galerii (122):

 
tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 24.05.2016 12:45

Ignac, turystyczny motłoch - my też nim jesteśmy ;) Po prostu nie robię zdjęć turystom, bo mnie oni nie interesują. Jeśli mam robić zdjęcia z głowami turystów to rezygnuję. To akurat nie był szabat. A jak mi się udało uniknąć gojów to nie mam pojęcia :)
Pozdrawiam :)

ignac74 użytkownik ignac74(wpisów:59) dodano 29.04.2016 14:30

Piękna galeria. Opisy też pomagają poczuć magię tego miejsca. Wspaniale. Ale jak ograniczyłaś ilość turystów na zdjęciach to nie ogarniam. Nawet jeśli zdjęcia robiłaś w szabat to i tak pozostaje jakieś 80% turystycznego motłochu. Gratuluacje :-)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 25.06.2015 10:40

Ja staram się tłumy wyprzedzać, a człowiek jako pewna indywidualność może być, czasem się "przyda" w temacie "street".

piipin użytkownik piipin(wpisów:75) dodano 25.06.2015 10:21

ano tak niestety bywa w topowych destynacjach. Ale jak się wyczeka na odpowiednia porę to zawsze da się cos ustrzelić. Ja jak mam tłumy turystów to albo czekam na świt lub zachód albo skupiam się na detalach, światłocieniu, odbiciach itp itd - by kadr był nieoczywisty, bez turystów :) Rzadko się udaje ale z tematem trzeba walczyć :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 25.06.2015 09:57

Dzięki Piipin, trudno było mi wyszukać udane kadry, bo nie lubię wycieczek na zdjęciach a tam są tłumy turystów.

piipin użytkownik piipin(wpisów:75) dodano 25.06.2015 09:43

bardzo fajnie - widac że szukasz ciekawych kadrów i to się chwali. Nie zawsze się udaje ale galerie i tak są urozmaicone i ciekawe - więc spoko :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 11.03.2015 13:37

Baracuda dziękuję. Domyślam się, że to jednak chodzi o moją modelkę na zdjęciu 10 :)
Pozdrawiam :)

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 11.03.2015 10:53

Wspaniała praca i duże postępy fotograficzne czynisz;) Zawsze zachwycam się kadrem 4:)
Pozdrawiam Magda :)))

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 03.11.2014 22:04

Anek, to miejsce albo się kocha albo mówi mu się "nie". Jest we mnie taka fascynacja tą kulturą i ludźmi, kiedy tam się jest to można mieć uczucie grania jakiejś roli teatralnej... bo to takie nierealne. Bez tych rozmodlonych ludzi to miejsce nie istnieje, oni stanowią clou tej atmosfery.

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2664) dodano 03.11.2014 21:51

Przekazałaś...może jestem dziwadłem ale zabytki dla mnie są martwe, nie powiem fajnie jest popatrzeć, ale wolę będąc gdzieś prawie że dotknąć całodziennego życia, poznać ludzi, ich przeżycia, zrozumieć.I Ty własnie też tak to ukazujesz, odbyłaś wiele wizyt, znasz kraj,problemy....dzięki. Może kiedyś dojrzeję do wyjazdu do Izraela, jakoś na razie nie potrafię i nie chcę, trudno mi to wytłumaczyć, to nie uprzedzenia, tylko po prostu musze dojrzeć do tego wyjazdu, kierunku.
To sformułowanie "pocztówkowe zdjęcia" może ciut niezręczne, ale chodziło mi że są świetne, własnie jak na widokówkach ze znanych miejsc, wręcz idealne. Pozdrawiam:)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 14.10.2014 13:47

O austriackim przybytku nic nie wiedziałam. Ale kawę i ciacha w Jerozolimie mają super, nawet wspominałam o tym w mojej poprzedniej galerii z tego miejsca "Jerozolima - centrum świata".
Tak więc mijaliśmy się w Izraelu. Nad zdjęciami są daty. Wiem co masz na myśli z tym TA ;)
Ja też tam jeszcze pojadę bo mam wieczny niedosyt.

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:898) dodano 14.10.2014 13:35

Tama byłem w tym roku w marcu :) Tel Aviv nie przypadł mi do gustu chociaż jako osoba o bardzo liberalnym światopoglądzie powinienem się tam dobrze czuć :) Z kolei Jerozolima jest świetna. Na pewno wrócę do Jerozolimy. A przy okazji pewnie wiesz - w hospicjum austriackim masz okazje spróbować najlepszej kawy na świecie od Meinla :) polecam :) ja tam zrobiłem sobie pauze na ciacho i kawę :) Duże wrażenie zrobiło na mnie wnętrze kościółka etiopskiego no i oczywiście meczet Al-Aksa :) Szkoda ze nie zostałem wpuszczony bo uwielbiam zwiedzać meczety i synagogi :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 14.10.2014 13:24

Michał, w tym roku byłeś? Ja bylam w tym roku, właśnie w czasie Purim ale tego dnia pojechałam do Tel Avivu. Oj ciekawa jestem Twoich zdjęć, będę czekała :)

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:898) dodano 14.10.2014 13:18

Tama byłem w Jerozolimie akurat w czasie Purim... To chyba była przyczyna :) Ale oczywiście było genialnie przejść się nocą i zobaczyć bawiacych się i poprzebieranych ludzi :) Szkoda ze mój aparat nie lubi zbytnio nocnych zdjęć - duże szumy przeszkadzają w odbiorze ale postaram się również cos wrzucić na OŚ :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 14.10.2014 07:45

Michał, a może błąkałeś się tam w szabat? ;) Poza tym miałam niesamowitego farta w Bazylice Grobu Pańskiego. Wchodzę rankiem a tu codzienna modlitwa, chyba ormiańska, Duchowni stoją mi przed nosem. Dziewczyna z wizytówki galerii, przyznam się, pozowała mi. Zobaczyła mnie kiedy już wycofywała się spod ściany, spojrzała na mnie i się wróciła. Chyba się nawet do mnie uśmiechnęła.
Czasem warto poczekać na dobre ujęcie by się nikt nie kręcił, dobrze też jest wyprzedzać grupy by mieć wszystkich za sobą.
Dziękuję Michał, że wpadłeś do mojej Jerozolimy, pozdrawiam :)

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:898) dodano 13.10.2014 23:46

Tama - galeria ciekawa, na pewno inna. Sam bylem w Jerozolimie i miasto zrobilo na mnie duze wrazenie... Ale jedno pytanie - jak ty to zrobilas ze na Twoich zdjeciach nie ma dzikich tlumow turystow, pielgrzymow itd...? Wynajelas Jerozolime na sesje zdjeciowa czy jak :P? Jak ja bylem to nawet nie wiedzalem jak sie ustawic by cokolwiek sfotografowac bo dzikie tlumy malo co mnie nie zadeptaly... A juz na Via Dolorosa mialem wrazenie ze tlum lamie mi kosci :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 12.10.2014 12:04

edit ...wiedzę...

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 11.10.2014 19:09

Nata, bardzo mi miło :) Ja może czuję to miejsce też dlatego, że na bieżąco interesuję się tym co tam się dzieje. I tę weidzę przeplatam z książkami historycznymi o Izraelu, a poza tym to mój konik :)
Pozdrawiam :)

nata14 użytkownik nata14(wpisów:1092) dodano 11.10.2014 15:53

Tama , bardzo ciekawą opowieść zaserwowałaś . Dla mnie, wiele faktów było nowością . Myślę , że przeciętny 3-dniowy turysta / nie mam na myśli pielgrzymów/ w swojej " przebieżce " po Jerozolimie nie ma szans na poczucie tej atmosfery i zadumania się nad historią. Nie ma też szans na tak piękne i wysmakowane kadry.bardzo mi się podobała twoja galeria. Gratuluję GT i pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 11.10.2014 10:13

Anek, dziękuję bardzo :) Niesztampowa? Chciałam ująć to miejsce od trochę mniej turystycznej strony, opowiedzieć historię może mniej popularną niż same zabytki i fizyczną boskość czyli dzieje Chrystusa. Może udało mi się przekazać jak wielkie znaczenie ma to miejsce dla samych Żydów (Świątynia) i co tam robią wyznawcy islamu.
Osobiście najbardziej interesuje mnie tam polityka i kultura a na końcu religia.
Pocztówkowo? Czyli pewnie udane mam kadry :)

A tak w ogóle to uczucia względem GALERII TYGODNIA są przereklamowane ;) Najprzyjemniejsze są komentarze portalowiczów. Wtedy ma się poczucie wykonania dobrej pracy i jeśli coś zapada w świadomość, poszerza wiedzę... to daje satysfakcję :)

Pozdrawiam :)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2664) dodano 10.10.2014 21:21

Jeszcze jedno...śliczny avatarek:))

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2664) dodano 10.10.2014 21:20

Spóźnione ale szczere gratulacje o słowa uznania. Podoba mi się Tpoja galeria, jest taka osobista i niesztampowo, pocztówkowa..wiesz co mam na myśli;) Pozdrawiam serdecznie

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 08.10.2014 19:21

Mileno, tak starannie że nie zapełniłam galerii do 50-ciu zdjęć, by nic nie zepsuło odbioru. Dziękuję i pozdrawiam :)

lukaszimilena użytkownik lukaszimilena(wpisów:148) dodano 08.10.2014 19:11

Widzę, że zdjęcia wybierasz starannie. Galeria piękna i ciekawa. Pozdrawiam Milena

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 07.10.2014 20:07

Satan, a co to za przerwa? I dziękuję :)

satan użytkownik satan(wpisów:2981) dodano 07.10.2014 20:04

...ale mimo wszystko pamiętaj:

"Mistrzyni jest tylko jedna!"



























A tak serio...Graty!! ;-)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 07.10.2014 20:03

Dziękuję Rozmusiaki :)

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4168) dodano 07.10.2014 20:01

No i stało się ... gratuluję wyróżnienia :)
Pozdrawiam.

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 07.10.2014 17:36

Gregy, pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 07.10.2014 17:35

Harmony, dziękuję :)

gregy użytkownik gregy(wpisów:514) dodano 07.10.2014 17:22

Oj, a czemu ja tego wczesniej nie zauważyłem. Bardzo ładnie. Fajnie oddaje klimat. Gratuluje :-)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2578) dodano 07.10.2014 16:19

Gratulacje i czekam na kolejną część :)
Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 07.10.2014 15:40

Marta i Ula, dziękuję serdecznie i gorąco pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 07.10.2014 15:39

Surykatko, bardzo Ci dziękuję, a pasja jest - nie będę zaprzeczać ;)
Pozdrawiam :)

ulka użytkownik ulka(wpisów:265) dodano 07.10.2014 14:11

Galeria świetna :) Gratuluję i pozdrawiam :)

martafryka użytkownik martafryka(wpisów:1616) dodano 07.10.2014 11:16

Tamo...ślę Tobie słonko...mam go w nadmiarze :D
galerię z przyjemnością obejrzałam ponownie...

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 06.10.2014 23:09

Tamo, bardzo ciekawa galeria, widać,że pasjonuje Cię ten kraj ...Sporo fajnych ujęć :)
Gratulacje i pozdrowienia :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 06.10.2014 21:48

Marta, słońce to my jeszcze tu mamy ale ciepła jest coraz mniej ;) Pozdrawiam i może przyszykowałabyś dla nas trochę afrykańskich pejzaży? :)

Beata i Zbychu, dziękuję :)

beata-zbychu użytkownik beata-zbychu(wpisów:1002) dodano 06.10.2014 21:37

Gratulacje - Pozdrawiamy.

martafryka użytkownik martafryka(wpisów:1616) dodano 06.10.2014 21:35

Tamo...długo mnie nie było na OS a tu Twoja piękna ujmująca galeria...gratulki i pozdrawiam słonecznie...

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 06.10.2014 18:46

Klav, Paweł, Zbychu - wielkie dziękuję :)

zibid użytkownik zibid(wpisów:2267) dodano 06.10.2014 18:34

................. i gra muzyka!!!!
Gratki Magda !

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7148) dodano 06.10.2014 16:41

Gratulejszyn:)))

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 06.10.2014 15:45

Gratulacje! Pozdrowionka!

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 06.10.2014 13:40

Heidi, dziekuję i nie wiem czy uda mi się jeszcze tak pozytywnie zaskoczyć ale się postaram, w wersji islamskiej :)

heidi użytkownik heidi(wpisów:149) dodano 06.10.2014 11:48

Gratulucje :)! W pełni zasłużone wyróżnienie. Czekam z niecierpliwością na kolejne odsłony...
Pozdrowienia :).

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 06.10.2014 11:32

Janualio, dziekuję i miło mi, że galeria się spodobała :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 06.10.2014 11:30

Dziękuję :) Za komentarze, wysokie oceny i gratulacje :)
Tworząc galerię nie mam żadnej wizji co do jej miejsca w "rankingach", ale zawsze sobie myślę "żeby się podobała". Dlatego wybieram najlepsze zdjęcia jakie mam z danego miejsca i staram się słowami przekazać moje o nim wyobrażenie.

Izrael to niezwykle interesujący kraj, latami można go odkrywać. Pozbądźmy się uprzedzeń i nie bądźmy jak te Żydówki pełne nietolerancji względem Arabów i Polacy względem Żydów. Większość mieszkańców tamtych ziem tak naprawdę chce żyć pokojowo :)

Pozdrawiam wszystkich serdecznie, Magdalena :)

janualia użytkownik janualia(wpisów:147) dodano 06.10.2014 10:44

Galeria pełna mistycyzmu! Z prawdziwą pasją opowiedziałaś o tragizmie miejsca... z przemilczeniami, gdzie niewiele już można powiedzieć...
Kilka fotografii z magicznym światłem, niepowtarzalnie budującym nastrój... Gratuluję zasłużonego wyróżnienia. Pozdrawiam.

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5425) dodano 06.10.2014 09:45

Gratki tamo;))

dispar użytkownik dispar(wpisów:5210) dodano 06.10.2014 07:04

Gratuluję. Należało się.
Pozdrawiam serdecznie:)

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 06.10.2014 00:09

Tama,.....dużo pracy włożyłaś w tę galerię i efekty są.....gratuluję GT :-)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 05.10.2014 20:31

Dziękuję Dispar i cieszę się, że opowieść się podoba, pozdrawiam :)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5210) dodano 05.10.2014 20:23

Ciekawa galeria. Sporo dobrych fotografii, ale przede wszystkim interesująca opowieść.
Podobało się.
Pozdrawiam:)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 05.10.2014 19:37

Madeleine, nawet nie wiesz ile dla mnie znaczą takie słowa :)
Dziękuję Ci, bo temat rzeczywiście jest dla mnie pasjonujący i jeśli moja praca jest doceniona to satysfakcję mam ogromną.
Pozdrawiam :)

madeleine użytkownik madeleine(wpisów:1364) dodano 05.10.2014 17:20

Tama, obejrzałam wszystkie Twoje galerie z Izraela i również jestem pod wrażeniem. Włożyłaś w nie mnóstwo pracy i kawał serducha.
Tak dobrej galerii jak ta, nie było na naszym portalu od wielu tygodni.
Pozdrawiam serdecznie :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 01.10.2014 19:59

Woja, dziękuję za komplement w imieniu galerii :)

Bartak, szalenie mi miło że się podobało :)

Pozdrawiam Was :)

bartak użytkownik bartak(wpisów:924) dodano 01.10.2014 17:45

Jestem pod wrażeniem obrazu i słowa .... niezwykły przekaz , pozdrawiam :)

woja użytkownik woja(wpisów:521) dodano 01.10.2014 15:24

Piękna galeria, wspaniałe zdjęcia.
pozdrawiam

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 01.10.2014 12:43

Wieśku, z religią ja wiążę również jakąś zaciętość i zawziętość ludzką.
Dziękuję za przybycie :)

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:1888) dodano 01.10.2014 12:30

Czy Bóg to miłosierdzie, czy zarzewie nietolerancji, nienawiści, bestialstwa i śmierci...???
Podobało się Magda. Brawo.
Nawet Zibid zostawił ślad.
Pozdrawiam.

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 01.10.2014 10:28

Klawert... miło mi to czytać, a tekstem chciałam pokazać ile tam tragedii się wydarzyło, choć nie wspomniałam jak np. rozpruwano na żywca ludziom wnętrzności w poszukiwaniu drogocennych monet, jak matka upiekła swoje dziecko bo była głodna, tam ludzie konali z głodu, horror się tam panoszył a między tym wszystkim głeboka wiara w swojego Boga.
Pozdrawiam :)

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 01.10.2014 10:00

Tama, wpadłam tu wczoraj, aby obejrzeć, dziś pozostawiam kilka słów...
Twoja galeria promieniuje nie tylko magią, ale i melancholijnym klimatem, który bardzo mnie urzekł. Potrafiłaś wciągnąć mnie-widza w stu procentach w jerozolimskie sceny, nawet przez chwilkę poczułam się jakbym tam była.Tama, czekam na więcej i pozdrawiam.

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 01.10.2014 09:21

Marioli, dziękuję za uznanie. Pozdrawiam :)

marioli użytkownik marioli(wpisów:1031) dodano 01.10.2014 09:06

Tutuł galerii adekwatny do obrazu.
Świetna galeria.
Pozdrawiam

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4637) dodano 30.09.2014 23:29

Właśnie, chodziło mi o tę literkę "n" na końcu. Bo jeśli chodzi o rodzajnik, to w transkrypcji dopuszczalne są obie formy "HaKotel" i "Ha-Kotel" i to nie jest istotne, natomiast to "n" (hebrajskie "nun") na końcu jest ważne. Ale - jak pisałem - to była "kosmetyka" i może niepotrzebnie zawróciłem Ci głowę... Pozdrawiam. :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 22:39

Wojzsl, naleweczka dobra na chłodne wieczory :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 22:38

Zibid, dzięki Ci bardzo za tak dobre słowo :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 22:37

Dziękuję Paweł :)

wojzsl użytkownik wojzsl(wpisów:277) dodano 30.09.2014 21:55

Do opowieści na pewno wrócę, jednak przy wersję III - jednej z kilkunastu moich nalewek.
Pozdrawiam

zibid użytkownik zibid(wpisów:2267) dodano 30.09.2014 21:45

Galeria wymiata
Dobra robota Magda

Napisz mi na PW - jakim aparatem robiłaś zdjęcia i jakie nastawy :,super wnętrza wyszły.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7148) dodano 30.09.2014 21:31

Magda ..., magię to ja widzę tu w Twoich fotkach ..., bardzo dobra galeria ..., pozdrawiam:)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 21:13

Wojzsl, opowieść zostaje i zawsze można tu zajrzeć, np. popijając poranną kawę czy wieczorny drink :)

wojzsl użytkownik wojzsl(wpisów:277) dodano 30.09.2014 20:32

Tam gdzie ścierają się różne religie i kultury najczęściej wieje trochę grozą. Tak jak wspomniałem wcześniej przeniosłem się tylko na kilka chwil do mistycznej Jerozolimy, ponieważ kręcąca się wokól mnie rodzinka nie pozwoliła mi na dłuższe rozkoszowanie się Twoją opowieścią.
Pozdrawiam

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 19:22

Ak, masz rację - co nas obchodzi polityka przy zwiedzaniu. Polityką bardzo się interesuję ale podczas podróży nie myślę o niej. Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 17:43

Mocar, dziękuję bardzo. Znasz to miejsce, więc miło mi tym bardziej.

Andred, czekam na galerie :)

Kordula, Palestyńczycy to przede wszystkim mają coraz mniej ziemi. W VII w. razem modlili się z Żydami na Wzgórzu a teraz są murem oddzieleni. Od tysiącleci walczy się o ten teren i końca nie widać. Dziękuję za wizytę :)

Wojzsl, mam nadzieję że ciarki Ci po plecach nie przeszły, bo troszkę grozą z tej historii wieje. Miło, że wpadłeś do mojej Jerozolimy.

Ciasteczkowypotwór, 14 zdjęcie wielu osobom się podoba więc chyba je polubię. Miło mi.

Śnieżko, dzieje Izraela to wciąż skrywana tajemnica, częściowo. Badania trwają, wiele informacji jeszcze przed nami. Tę magię to przyznam Ci się, że odczuwam jak stamtąd wracam :)

Pozdrawiam Was serdecznie :)))

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3172) dodano 30.09.2014 16:44

Jest jakaś magia i tajemnica w ich kulturze. Piękna galeria. Pozdrawiam:)

ciasteczkowypotwor użytkownik ciasteczkowypotwor(wpisów:201) dodano 30.09.2014 16:11

Piękna galeria.
Zwłaszcza fotka 14 mi się podoba.
Pozdrawiam. :)

wojzsl użytkownik wojzsl(wpisów:277) dodano 30.09.2014 15:25

Przepięknie pokazana, mistyczna Jerozolima. Dzięki Twoim komentarzom na te kilka krótkich chwil znalazłem się tam osobiście.
Dzięki i pozdrawiam

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5425) dodano 30.09.2014 13:55

To prawda, miejsce jest pełne magii. Szkoda tylko , ze ludzie tam mieszkajacy nie potrafia sie miedzy soba dogadać, szkoda , że religia tak zawładneła ich głowami ,a emocje z tego płynace odbieraja im rozum. Najgorsze i najokrutniejsze sa wojny religijne. Ja za satanem , tez uwazam , ze za duzo krzywdy dotyka Palestyńczyków.
Bedac w Izraelu nie czułam sie komfortowo, byłam swiadkiem ostrzału po stronie palestyńskiej, szybko musielismy uciekac do hotelu.

Ciekawa galeria, czuc serce włożone w tworzenie jej. Najbardziej mi sie podoba kadr 14. Jerozolima ma swietne światło. Pozdrawiam Urszula

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 30.09.2014 13:26

Dzięki Tama......postaram się uatrakcyjnić co dla niektórych nieciekawe :-)

mocar użytkownik mocar(wpisów:2535) dodano 30.09.2014 13:04

Pięknie i ciekawie ukazane z klimatem.

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 11:52

Andred ok, kaniony są good. Na Bułgarię po prostu przyjdzie czas na emeryturze. Czekam na Twoje galerie, bo skądkolwiek one są to zawsze są bardzo ciekawe :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 11:49

Bartek, teraz w Izraelu już nawet nie trzeba prosić o pieczątkę na karteczce, po prostu skanują Ci paszport i dostajesz na dzień dobry taki niebieski druczek z wizerunkiej głównej strony paszportu a na pożegnanie to będzie różowy druczek. Ale może chłopcy dostają kolory odwrotnie. Wpierw różowy a później niebieski ;)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 30.09.2014 11:44

andred- z wizą usa, chyb anie ma problemu, natomiast stempel Izraela już problemem jest ( dlatego ja do Izraela pojechałem na koniec paszportu :)

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 30.09.2014 11:34

Tama, jak jeszcze jestem w stanie zrozumieć Twoja niechęć do Bułgarii która wynika chyba z jakiś złych skojarzeń (Złote Piaski, Varna itp.), to niechęci do USA już nie rozumiem. Tam naprawdę jest co oglądać. Szkoda, że nie udało mi się przekonać Ciebie moimi galeriami z serii "Moja Ameryka" ;-)
Zresztą myślę, że w Bułgarii też są interesujące miejsca, tylko oczywiście nie plaża w Burgas czy Primorsku ;-)
Będę nadal próbował kolejnymi galeriami przekonać Cię do stanów ;-)

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 30.09.2014 11:22

Bartekplk, zgadzam się z Tobą całkowicie, a przykładów można mnożyć jeszcze więcej. Na dobrą sprawę nigdzie nie powinno się jeździć, ponieważ wszędzie gdzieś, kiedyś albo obecnie ludzi wykorzystywali, szykanowali albo mordowali. W wielu miejscach robią to nadal. Polski z tych powodów też kiedyś nie powinno się odwiedzać, a jednak byli odważni, zwiedzali i pomagali. Jeżeli chodzi o Iran, to chętnie bym tam pojechał ale nie wiem czy pieczątką Iranu w moim paszporcie blisko wizy amerykańskiej nie będzie stanowiła jakiejś niezgodności dyplomatycznej ;-)
Pozdr,
andred

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 10:42

Gabi, dziękuję. Do tej galerii zbierałam się kilka miesięcy, nie bardzo wiedziałam jak to wszystko ubrać w słowa. Jak wielość zdarzeń rozpisać na kartce papieru. Ale chyba jakoś to wyszło.
Zdjęcia w kościołach znów nie takie trudne do ogarnięcia. Lata doświadczeń i wyciągania wniosków. Cieszę się, że zdjęcia sie podobają tu oraz moim izraelskim znajomym, choć dla nich to chleb powszedni :)
Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 10:35

Achernar, już wiem o co Ci chodziło, źle z przygotowanego tekstu skopiowałam i mi zjadło literkę, ale piszemy łącznie :)

gabi użytkownik gabi(wpisów:2419) dodano 30.09.2014 10:29

Bardzo ciekawa prezentacja, inna niż większość typowo turystycznych relacji skądkolwiek. Podjęłaś się bardzo trudnego tematu. Muszę powiedzieć, ze stworzyłaś wyjątkowo ciekawą i oryginalną galerię. Twoje zdjęcia są piękne, pełne klimatu i ekspresji. Przepełnia je mistycyzm. Oddają doskonale tytuł jaki nadałaś tej prezentacji. Dużo zdjęć robionych w trudnych warunkach typu zamknięte pomieszczenia, dużo starannie wyszukanych detali, dużo pięknie uchwyconych chwil zadumy, refleksji, momentów bardzo ulotnych. Magda, możesz być z siebie dumna.
pozdr.

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 10:29

Achernar, hebrajski to nie jest moja mocna strona dlatego posiłkuję się izraelskimi forami. I ponieważ jestem, no staram się - być skrupulatną, wysłałam przed chwilką zapytanie do mojego znajomego Izraelczyka i oto odpowiedź wprost z Hajfy: "In English we call it "the small western wall", "Hakotel Hakatan" is the name in Hebrew but in English letters". Dlatego zostanie tak jak jest.

Cieszę się, że zdjęcia się podobają, pozdrawiam :)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4637) dodano 30.09.2014 09:37

Bardzo ładnie oddałaś nastrój i klimat Jerozolimy. Gratuluję ładnych zdjęć, dzięki którym przypomniałem sobie moją wizytę w tym mieście. W opisie fotki 36 znalazłem mały, wręcz kosmetyczny błąd. Otóż tzw. Mała Ściana to po hebrajsku Ha-Kotel ha-katan (הכותל הקטן) a nie Hakata (słowo קטן = katan oznacza "mały", zaś כותל = kotel to "ściana" - po hebrajsku jest w rodzaju męskim, zaś stojąca przed obydwoma członami cząstka ה = ha jest rodzajnikiem, wskazującym, że chodzi o tę konkretną ścianę). Pozdrawiam. :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 09:29

Bartek, i w końcu muszę się z Tobą zgodzić co do tego bojkotu. Nie jeżdżę tam przecież by wspierać reżim ;)

Od dwóch lat mówię sobie, że znalazłam moje miejsce na ziemi: pół roku Izrael i pół roku Jordania :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 09:25

Andred, ja znów nie wybieram się do kraju, który mnie po prostu nie interesuje, czyli ... Bułgaria i np. Stany ;)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 30.09.2014 09:07

a co do bojkotowania Izraela z pobudek politycznych, to moim zdaniem jest tu spora niekonsekwencja.
Jakoś bowiem nie ma wielkich sporów w tej materii i zarzutów do osób, które jadą dajmy na to do : Birmy- bądż co bądż krwawa i opresyjna dyktatura, ZEA,Katar i cała Zatoka- w zasadzie panstwa oparte na niewolnictwie mas pakistanczyków, filipinczyków i innych, którzy im budują Państwo za grosze, a jak ktoś podniesie głowę, to mu ją ścinają, Libia- za Kadafiego- też sporo tu galerii gościło, a gołąbkiem nie był, Rosja- putuinizm, Białoruś- łukaszenszyzm, Węgry- orbanizm, USa- nie tylko wizy, ale jakby spojrzeć obiektywnie, to w ostatnim czasie żadne Panstwo nie przyczyniło ( i to jak się okazało bez rzeczywistej przyczyny) się do takiej ilosci ofiar i tragedii, jak USA, no zresztą i Polska w koalicji antyirackiej była- wiec równiez i na nas ciązy odpowiedzialnosc za obecne mordy na Jazydach i Chrześcijanach- jakby iśc tym tropem.

Wiec generalnie moim zdaniem jak komuś tak bardzo zależy na Palestynczykach, to nic trudnego, można wydac te 200 zł na wizzaira do Telavivu i za kilkadziesiąt szekli przedostać się do Betlejem i spędzić wakacje w Betlejem, Hebronie i Jerychu- 3 razy taniej jak w Izraelu, a pieniadz idzie bezpośrednio do tych bardziej potzrebujacych
Jedyny minus, to że takiej ilosci stłoczonych, na skrawku ziemi, ludzi nie widziałem nawet w Makao- formalnie najgęsciej chyba zaludnionej jednostce terytorialnej Świata. A w Gazie jest zagęszczenie jeszcze większe.

W każdym razie mnie Izrael rozczarował, ale tak jak napisałem pewnie musiałbym pojechać jeszcze raz. Bo akurat doskonale rozumiem, dlaczego dla wielu jest to miejsce oszałamiajace.
Natomiast bardzo zazdroszczę znalezienia swojego miejsca na ziemi, w sumie jakbym takie odkrył to też byłbym zadowolony.
A do Bułgarii się muszę wybrać, co prawda byłem kilka razy przejazdem i kilka dni nad morzem, ale Piryn, Rodopy czekają.

Pozdrawiam serdecznie

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 30.09.2014 08:53

Andred- do Iranu jedź, moim zdaniem jest to kraj z społeczenstwem najbardziej przyjaznym dla turysty na Świecie, nigdy i nigdzie potem, a byłem 13 lat temu, nie miałem sytuacji, aby być permanentnie zapraszanym na odwiedziny do domu, na herbatę. W każdym też miejscu znajdował się chetny aby oprowadzić i opowiedzieć po mieście.
Jedyny minus, to taki że żonę bedziesz musiał zamotać w chusty, bo akurat moja współtowarzyszka stwierdziała, ze bojkotuje "zniewolenie kobiet" w Iranie i nosiła "chusteczkę" zakrywajaca co najwyzej pukiel włosów- no i kto dostał opierdol- ja, bo przeciez policja religijna do kobiety się nie odwezwie :)

Poza tym kraj mega tani, co jest też plusem. Ostatnimi czasy też przeloty i za 500 zł można dostać.

pozdrawiam

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 30.09.2014 08:42

Tama, właśnie o tym piszę. Mogę gdzieś nie pojechać ze względów bezpieczeństwa, dlatego na razie nie wybieram się do Syrii i Iraku, ale Iran już kusi ale uprzedzeń raczej nie mam.

ak użytkownik ak(wpisów:5753) dodano 30.09.2014 08:03

świetna galeria ,a nie pojadę bo mnie nie stać , politykę mam gdzieś

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 30.09.2014 07:23

Andred, nie jechać ze względów ideologicznych? U mnie to działa na odwrót, odwiedzam kraj by poznać ciekawych ludzi tworzących interesującą kulturę.
Poza tym, ta galeria nie ma podłoża politycznego, ona mówi o zupełnie czym innym. I mam nadzieję, że są odbiorcy, którzy z chęcią zapoznają się z historycznym tłem tego miejsca. Tytuł zresztą mówi sam za siebie :)

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 29.09.2014 23:35

Nie ma takiego miejsca do którego nie chcialbym pojechać ze względów ideologicznych, bez względu jaka by to była ideologia, a tu coraz częściej słyszę głosy.....nie pojadę do USA bo wymagają wiz, nie pojadę do Izraela bo biją Palestyńczyków, nie pojadę do Egiptowa bo nie będę siedział w zamknietym hotelu i mógłbym dawać tak jeszcze wiele innych przykładów. Ją tam jadę wszędzie gdzie może być ciekawie, choć faktycznie w niektóre miejsca mnie nie ciągnie np. Egiptowo i pewnie długo mnie tam nie zobaczą. Ostatnio podczas pobytu na Sycylii słyszałem słowa cyt. "Nie ma sensu jechać do Palermo, tam nie ma nic ciekawego". Powiedziałem: pozwólcie, ze sam sobie wyrobię zdanie o Palermo i oczywiście pojechałem i wcale nie żałuję.
Ale zgodnie z tym co mówi Harmony........może kiedyś powiem, że nigdy gdzieś nie pojadę, bo.....coś mi się tam nie podoba ;-)
Pozdrawiam,
andred

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 23:15

Dreptak, dziękuję bardzo o pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 23:15

Harmony, polecam się na przyszłość. Ale gwarantuję, że nie rozczarowałabyś się :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 23:13

Rozmusiak, sprawdzasz mnie? :) Przyznaję, że pogubić się można dlatego mam wiele notatek, przewinęło się przez te ziemie tyle postaci i wydarzeń, że czytając kolejne dzieła Józefa Flawiusza często sięgam po moje zapiski.

dreptak użytkownik dreptak(wpisów:1499) dodano 29.09.2014 23:09

wspaniałe foty ze wspaniałego miejsca

harmony użytkownik harmony(wpisów:2578) dodano 29.09.2014 23:08

No właśnie, naoglądam się Twoich pięknych zdjęć z Izraela, pojadę tam i się tylko rozczaruję. I po co mi to ;)

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4168) dodano 29.09.2014 23:07

Tama,bardzo Cię przepraszam,oczywiście,że Abraham.
Zbyt szybko się rozpisałem,ale przynajmniej wiem,że czytasz :)
Mea Culpa , pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 23:05

Harmony, o nas też pewnie źle mówią. Ale przecież nie musisz tam jechać, poznasz ten kraj dzięki mnie :)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2578) dodano 29.09.2014 23:02

Za dużo się naczytałam złych rzeczy o tym kraju, które padały nawet z ust Izraelczyków i dlatego mnie tam nie ciągnie, ale jak napisałam: nigdy nie mów nigdy, więc może zapragnę kiedyś sama sprawdzić, jak to jest.

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 22:58

Harmony, szkoda mi czasu na Bułgarię, ale ciekawi mnie czemu takie masz stanowisko względem Izraela. Nie pytam oczywiście tylko tak sobie piszę retorycznie :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 22:56

Rozmusiak, mam wiedzę o synach Mojżesza z prawego łoża. Co innego Abraham.
Masz rację, że nienawiść jest podsycana i zgadzam się z Twoimi słowami, że trzeba się "nastawić" pozytywnie by poczuć to miejsce i skupić się na wszystkim prócz polityki.
Pozdrawiam :)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2578) dodano 29.09.2014 22:24

Tama, ja jeszcze mówię: nigdy nie mów nigdy ;)
Kto wie, może mi się odwidzi, jak i Tobie :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 22:21

Harmony, to masz podobnie jak ja - nigdy nie pojadę np. do... Bułgarii ;)

Dziękuję za dobre słowo na temat galerii, pozdrawiam :)

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4168) dodano 29.09.2014 22:12

Że tak wsadzę swoje pięć groszy ...
Problem pomiędzy Izraelitami a Filistyńczykami,dzisiejszymi Palestyńczykami trwa już od wieków i początku jego należy szukać u Mojżesza i jego trójkątnego łoża ...
To właśnie wtedy,gdy jego dzieci dorosły,jeden prawowity z legalnego łoża,a drugi z nieprawego zaczął się konflikt i trwa do dnia dzisiejszego i najprawdopodobniej nigdy się nie skończy,bo ich nienawiść podsycana przez te wszystkie lata jest tak wielka,że żaden dobry duszek nie jest w stanie ich ze sobą pogodzić ...
Co do miejsca ,to faktycznie miejsce dotyka i to głęboko,tylko trzeba się odpowiednio nastawić ...
Co do galerii,to zazdroszczę tak pięknych ujęć :)
Podobało się,pozdrawiam :)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2578) dodano 29.09.2014 22:07

Odniosę się tylko do galerii, bo polityka to temat na dłuższą dyskusję, ale też jestem z tych co to ich noga nie stanie w Izraelu.
Ciekawy temat, dobrze opracowany i pięknie zilustrowany. Czego chcieć więcej.
Kolejna Twoja dobra produkcja na portalu ;)
Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 21:49

Andred, piszesz jakbyś był na wycieczce zorganizowanej z tym tempem ;)
Chcę pokazać Izrael nie tylko "kościelnie", ale stricte historycznie, co akurat przekłada się na mistycyzm tego wyjątkowego miejsca.

Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 21:43

Satan, dobrze więc że nie masz wiedzy jak Żydówki psioczą na Arabów na forach, kobiety czasami przestają być damami. I tak jak przedstawiłam, od początku ta nienawiść była, no - prawie od początku. Niestety dla niektórych, Palestyńczyk to po prostu skrajny, radykalny islamista.
Mam to szczęście, że bywając tam przed albo po atakach rakietowych nie wyczuwam już tam żadnego napięcia. Wszyscy do rany przyłóż :) Ja jestem pokojowo nastawiona i czuję się tam OK.
Pozdrawiam i dzięki za pochwałę bo się napracowałam nad tym materiałem ;)

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 29.09.2014 21:43

Ja w Jerozolimie byłem tylko kilka godzin, także trudno mi się wypowiadać na temat miasta. Chciałem zobaczyć najważniejsze miejsca, a w tak krótkim czasie tempo było tak duże, że mnie zabrakło czasu na emocje. W Twoich galeriach Tama widać te emocje, widać, że kochasz to miejsce. Ta galeria jest szczególna i choć po części zgadzam się z wieloma stwierdzeniami swoich przedmówców, to temat jest tak skomplikowany i trudny, że każdy ma prawo mieć trochę odmienne zdanie.
Oczywiście nie można się bać poruszać trudne tematy.
Świetna galeria.
Pozdrawiam,
andred

satan użytkownik satan(wpisów:2981) dodano 29.09.2014 21:25

Brawo, dużo pracy, przemyślana galeria. Ja osobiście nie mogę ścierpieć, tego co Żydzi robią Palestyńczykom i pojawiać się tam nie zamierzam.
Mimo wszystko dobrze jest kojarzyć te wszystkie fakty.

Pozdrawiam ;-)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 21:16

Watcher, temat na pewno ciekawy i przyznam, że ze zdumieniem patrzyłam na żołnierzy izraelskich pilnujących ładu na opanowanym przez wyznawców islamu Wzgórzu. Że się nie pobili ;)

Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2969) dodano 29.09.2014 21:14

Bartek, mam odmienne zdanie na temat Jerozolimy. Zawsze lubiłam Żydów i Arabów i z każdym się dogadam. Współczesne niesnaski pomiędzy nimi rozgryzałam w poprzednich galeriach a ta jest tylko próbą ukazania jakiegoś mistycyzmu miasta, z burzliwą historią w tle.
Dziękuję za komentarz i pozdrawiam :)

watcher użytkownik watcher(wpisów:1926) dodano 29.09.2014 21:04

Bardzo udana galeria . Niewdzieczny temat podjelas i cieszy mnie to :)
To religie nie polityka sa przyczyna wiekszosci wojen i wszelkich podzialow. Proceder trwa z powodzeniem do dzis ..
Pozdrowienia

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 29.09.2014 20:56

Nie wiem, może muszę pojechać jeszcze raz, ale Jerozolima nie zrobiła na mnie pozytywnego wrażenia. po części może w tym wina jednak mojej już daleko posuniętej świeckosci, ale generalnie odczucia raczej miałem, ze to miejsce nienawiści i pogardy dla innych niż wielkich uniesien duchowych.
Akurat jak byłem, to corka miała roczek i pewnie z tej przyczyny ludzie nas dośc mocno zaczepiali, przy czym w kazdej wypowiedzi Żyda było " nie idźcie do Arabów, bo to złodzieje i zli ludzie", a w kazdej wypowiedzi Araba było, że "żydzi, to tamto i owamto".
Poza tym jednak skanowanie i rentgen na kazdym kroku, czy wywalania wszystkich Arabow z autobusu jadącego z Betlejem do Jerozolimy by sprawdzić, czy bomby nie mają, gdy białasów (nas), mimo że sam chcialem wyjsc zostawili w spokoju. Nie zebym był jakims fanem Arabów oraz rozumiem potrzebe własnej ochrony, ale generalnie jest to miejsce, w ktorym w życiu nie chcialbym mieszkac.

Duzo bardziej mi sie podobało chociazby w Masadzie i nad M. Martwym, czy w Tel Avivie. No i w Dolinie Cedronu mi sie podobało, pewnie dlatego że nikt tam nie chodzi.

Zdjęcia bardzo ładne.

pozdrawiam

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!