Kiedy stałam na nabrzeżu portowym w Barze i patrzałam na szczyt, na którym gołym okiem widać małą cerkiewkę wytransportowaną tam helikopterem, trudno było mi uwierzyć, że można tam dotrzeć. Na początku szlak bardzo dobrze oznakowany ... ... wybraliśmy przejście od przełęczy Sutorman. Jak się później okazało był to zły wybór. Uczestnicy wyprawy : Darek ... ... tata ...
... no i ja :) Po drodze mijaliśmy bardzo skromne zabudowania gospodarcze ... ... a na szlaku towarzyszyły nam dzikie konie. Trasa prowadziła gęstym lasem. Gdy prowadziłam ekipę czułam na sobie zerwane pajęczyny ... gdzie nie gdzie wyłaniał się sporadycznie widoczek na otaczający krajobraz. Dzwonki wolnopasących się krów było słychać z kilometra. Elegancka miejscówka do rozbicia biwaku ...
... i woda była, do tego bardzo zimna ... męskiej ekipie smakowała prawie jak piwo :) ... a to niespodzianka ... pierwszy raz widziałam taki okaz. ... Dochodzimy do przełęczy Bijela skala ( zaznaczam, że wszystko opiera się na domysłach, ponieważ infrastruktura turystyczna w górach Czarnogóry praktycznie nie istnieje a szlaki są bardzo słabo oznakowane ) ... ... widok na wybrzeże niesamowity ... ... Rumija jeszcze daleko przed nami ...
... a tu co za górki ? ... ... to poszarpane granie Gór Przeklętych ( Prokletije ). W tym miejscu zakończyła się nasza wędrówka ... ścieżka zamknięta. Wyraźnie było widać, że szlak jest uszkodzony i niebezpieczny. Więc zmuszeni byliśmy zrobić w tył zwrot ... ... ... pokręciliśmy się jeszcze trochę po tej przełęczy ...
... nawet co poniektórzy jak zwykle zalegli ... ... ... ale ogromne muchy tak były upierdliwe, że trzeba było wstać ... ... i dalej klepać zdjęcia ... ... a trudno było się oprzeć pokusie robienia zdjęć. ...
Ten punkt widokowy był idealny ... ... oferował panoramiczne ujęcie tego pięknego miejsca. ... Ostatnie pstryknięcia ... ... i niechętnie wędruje z powrotem tym samym ... ... zarośniętym buczyną szlakiem.
Choć podczas wędrówki  powrotnej mam wrażenie jakby prześwity między drzewami były większe ... ... i ku swojemu zadowoleniu stwierdzam, że jednak coś widać.  Góry Przeklęte ... Prokletije ... zwane też Alpami Albańskimi ... ... tu wznoszą się dwa najwyższe szczyty Czarnogóry - Zla kolata ( 2535 m n.p.m. ) i Dobra kolata ( 2525 m n.p.m. ) ... ... oba są trudno dostępne i nie prowadzą na nie znakowane szlaki. W końcowej fazie powrotu ukazuje się widok na masyw górski Lovcen i jego dwa najwyższe szczyty Stirovnik ( 1749 m n.p.m. ) i Jezerski vrh ( 1660 m n.p.m. ).
Jezerski vrh jest świętą górą Czarnogórców, nazywaną Olimpem. Na wierzchołku stoi Mauzoleum Niegosza - najsłynniejszego władcy. ... Jesteśmy z powrotem na asfaltówce ... to już przełęcz Sutorman ... Z Baru Rumija wydaje się wielką niezdobytą ścianą ... ... trasa jest trudna ... ... ale nie okazuje się jednak niemożliwa.

Czarnogóra - Stary Bar
1pix użytkownik valt69 odległość 4 km 1pix
Czarnogóra - Stary Bar i oliwki
Bałkańska Wiosna (09)  Stary Bar
1pix użytkownik irasek_palownik odległość 4 km 1pix
Montenegro - Stary Bar
1pix użytkownik zibid odległość 4 km 1pix
CZARNOGÓRA - warto,  czy nie warto
1pix użytkownik gregy odległość 7 km 1pix
Bar i Ulcinj -Montenegro 2009 r
1pix użytkownik magdar odległość 7 km 1pix

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:3052) dodano 20.10.2014 09:13

pięknie tam co by nie powiedzieć....fajnie się z Tobą wędrowało i pozdrawiam serdecznie....

magdar użytkownik magdar(wpisów:3155) dodano 09.10.2014 17:54

To piękne pasmo gór widziałam ze Starego Baru .Pozdrawiam :)

arla użytkownik arla(wpisów:284) dodano 07.10.2014 17:21

satan - map tego pasma niestety nigdzie nie można znaleźć, nawet w samym Barze...dosłownie nigdzie. Przed wyjazdem trochę poszperałam na www.summitpost.org i tyle.

satan użytkownik satan(wpisów:3267) dodano 06.10.2014 19:21

Kurcze, że Wam się chciało po tych wyschniętych górach łazić, kiedy kilka km dalej ciepły Adriatyk czeka! ;-)
Ja w te góry trochę wlazłem od strony Starego Baru...ale szybko się wycofałem w kierunku plaży... ;-)
Mieliście mapy?

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4843) dodano 05.10.2014 15:57

Całe szczęście,że są upierdliwe muchy,bo przynajmniej zdjęcia zrobiłaś,które można w niedzielne popołudnie bez żadnego bzyczenia pooglądać :)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7563) dodano 04.10.2014 10:33

Hm ..., z jednej strony podziwiam, a z drugiej się zastanawiam, gdzie Wam się chciało biegać po tych górach, gdzie prędzej konia się ujrzy niż człowieka ..., ale właśnie tutaj widać, że jesteś prawdziwą Obieżyświatką ..., pełen szacun:) Może przyjdzie kiedyś czas, że i Czarnogórcy wykorzystają swoje góry, by je zaoferować turystom ..., a jak na razie to oferują uroki swojego cudnego morza i to chyba dobrze im wychodzi:) A muchy ..., w naszych Tatrach, szczególnie wiosną też jest ich sporo, czasami nie idzie fotki zrobić, żeby jakaś nie załapała się na kadr:)