m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (50):

 
Do Petry przyjeżdzamy taksówką z Wadi Rum za 40 dinarów. Dojeżdżamy dokładnie do miejscowości Wadi Musa, gdzie mamy zarezerwowane noclegi. To jest widok na Petrę z dachu naszego hotelu. Nocleg w hotelu Saba (polecam) w samym centrum miasta. Wprawdzie trochę daleko do Petry (ok. 30 min pieszo), ale każdy chętnie podwiezie za 3 dinary (4 osoby). Zalety są takie, że z dachu Hotelu mamy piękny widok w dzień i w nocy na Wadi Musa i góry w ok. Petry. Hotel prowadzi Angielka która chyba wyszła za Jordańczyka. 
Ponieważ hotel jest w samym centrum przy głównym rondzie, a my byliśmy w samym środku ramadanu, to życie nocne mogliśmy dobrze poczuć śpiąc przy otwartych oknach. Ale to taka egzotyka którą trzeba poczuć będąc na wakacjach. Słońce zachodzi za Petrą.....widok z dachu hotelu Chyba za dużo opowiadam o wszystkim tylko nie o Petrze. Jesteśmy przy głównym wejściu i tu moje pierwsze i ostatnie rozczarowanie. Spodziewałem się jakiegoś tajemniczego wejścia, a tu pełna komercja z kasami biletowymi, straganami, kioskami, sklepami itd. Nie lubię tego , ale przy tak popularnych miejscach nie ma chyba innego wyjścia. Trzeba się z tym pogodzić, a jak chce się mieć coś tajemniczego i niezwykłego to najlepiej samemu odnaleźć jakąś nieodkrytą jeszcze Petrę ;-)
Wszyscy chyba już wiedzą z innych galerii, że aby dotrzeć do najbardziej spektakularnego miejsca jakim jest Skarbiec, trzeba przejść przez wąwóz Sik o długości około 2 km  i z pionowymi skałami od kilkudziesięciu do ponad 100 m wysokości Zbliżamy się powoli do wąwozu, ale wcześniej musieliśmy wytłumaczyć Jordańczykom, że chcemy tam iść pieszo bez pomocy koni, osłów, dorożek itd. Podobno korzystanie z pomocy koni czy osłów jest bezpłatene tzn. wliczone w cenę biletu, ale w dobrym tonie jest dać napiwek.......czyli i tak trzeba zapłacić. Nie skorzystaliśmy z tej oferty, ale nie ze skąpstwa, tylko chcieliśmy we własnym tempie wszystko zobaczyć nie męcząc przy tym tych biednych koni i osiołków. Przeciskamy się przez wąwóz i wydawać by się mogło, że nie ma ludzi. Jest wprawdzie lipiec, czyli poza sezonem ale ten brak turystów na zdjęciu to tylko złudzenie, ponieważ tak naprawdę za mną i za tą skałą są ich tłumy ;-) Takie zdjęcie można nazwać plagiatem, gdyż motyw dorożki w wąskim wąwozie to już klasyka powtarzana w wielu folderach, albumach i pocztówkach. Jak robiłem to zdjęcie....to jeszcze o tym nie wiedziałem ;-)
Przeszliśmy przez wąwóz i już na samym początku ukazuje się chyba najwspanialsza budowla Petry, czyli Skarbiec. Oczywiście czy jest ona najwspanialsza to każdy musi ocenić sam, gdyż jak wiadomo indywidualne oceny są bardzo subiektywne Podobnie jak Dispar postanowiliśmy też zrobić skok w bok. Można tam zrobić nawet dwa skoki w bok. Powtórzyliśmy szlak Dispara wdrapując się po już nie wiem ilu schodach na samą górę.... i dzięki tamu mieliśmy okazję zobaczyć amfiteatr a góry...... który z dołu też prezentuje się nieźle, ale dopiero z góry  widać jak jest usytuowany i jakiego wysiłku musiało wymagać jego wykonanie Dzięki temu skokowi w bok okupionemu pewnym wysiłkiem z powodu dużej ilości schodów i lipcowej temperatury.....
mogliśmy podziwiać widoki których nie zobaczą turyści którzy wybrali wersję nizinną zwiedzania Petry Wiem, że nie każdy da radę, nie każdy, a szczególnie w czasie jednodniowego pobytu zorganizowanego przez BP zdąży dotrzeć na górę... Dlatego tym którzy byli w Petrze, a na górę nie weszli oraz tym którzy w Petrze nie byli  chcę pokazać co widać z góry :-) Na samej górze jest miejsce gdzie składane były ofiary Bogom Są też, co mnie mocno zdziwiło kramy z pamiątkami. Zdziwiło mnie, ponieważ nie można liczyć na zbyt duży utarg gdyż turystów tam można policzyć na palcach, a poza tym nie znaleźliśmy żadnego sprzedawcy......czyżby kram samoobsługowy??
Ponieważ tego dnia dotarliśmy do Petry dość późno to nie mieliśmy zbyt dużo czasu i trzeba było się ewakuować z góry żeby zdążyć opuścić miasto Zejście z góry ułatwiają schody wykute w pionowej skale Ale jak tu się śpieszyć skoro co i rusz jakaś atrakcja W Petrze część wydrążonych pomieszczeń była pomieszczeniami mieszkalnymi, inne grobowcami, a jeszcze inne świątyniami. Pewnie też było i inne przeznaczenie niektórych pomieszczeń ale nie zostało to jeszcze do końca wyjaśnione Nadziwić się nie mogę jak w tamtych czasach przy uwczesnej technice ludzie potrafili to zrobić.....bez prądu, poziomic laserowych, pił kątowych, młotów pneumatycznych, koparek itp. Wielki szacunek dla tych ludzi.
Pomieszczenia wykute w skale możnaby nazwać jaskiniami, ale ta nazwa kompletnie do nich nie pasuje.
To były piękne salony z kolumnami, podcieniami itd. Niewątpliwie ułatwieniem było, że nie musieli tego tynkować, malować, tapetować ;-) Stiuki mieli gotowe, naturalne. Pierwszego dnia mieliśmy małą przygodę. Zasiedzieliśmy się zbyt długo na górze i ledwo zdąrzyliśmy wyjść z Petry przed zamknięciem. Na  dodatek skończyła nam się  woda. Widzieliśmy z góry restaurację w której chcieliśmy kupić wodę. Jak się okazało była już zamknięta. Do zamknięcia Petry pozostało ok 20-30 min a my mieliśmy do najbliższego wyjćia ok 1,5 godziny pieszo. Pomogli nam Jordańczycy i za kilka dinarów radośni i weseli podwieźli nas takim oto pick-upem w okolicy wyjścia. W kabinie jechały 3 czy cztery osoby a na kipie razem z nami było 12 osób. Przy tej prędkości jaką rozwijał kierowca na zakrętach do tej pory nie rozumiem jak to się stało, że nie wyleciałem z tego samochodu ;-) Zrobiliśmy też skok w drugi bok z nadzieją na zobaczenie Skarbca z góry. Nasze nadzieje jak się okazało nie były płonne, ale wymagało to pokonania około 525 stopni (policzyłem) i jeszcze sporo pochyłości które nie miały ułatwień w postaci schodów.
To było drugiego dnia, także mieliśmy więcej czasu i.....więcej wody zabraliśmy ze sobą, ale z tym czasaem to bez przesady.....przydałby się jeszcze jeden dzień Tak jak mówiłem, nadzieje nie okazały się płonne, gdyż widok Skarbca z góry był fantastyczny. Tak fantastyczny, że aż nie mogłem się zdecydować które zdjęcie pozostawić, a które usunąć.....dlatego pozostały w galerii oba ;-) Żelaznym punktem które w Petrze trzeba zobaczyć jest jeszcze Monastyr, ale ponieważ tam też trzeba iść sporo pod górę, to przed wejściem warto trochę odpocząć. Warunki jak widać do tego są ;-) Pniemy się w takim razie po kolejnych kilkuset stopniach żeby zobaczyć, jak się później okazało budowlę równie ciekawą, a może nawet bardziej niż Skarbiec Zanim jednak zaczęliśmy tam wchodzić zwróciły moją uwagę dzieci jordańskie.
Nie widziałem w Jordanii dzieci jeżdżących na rowerach, natomiast na osiołkach bardzo często. Czuli się na nich równie dobrze i swobodnie jak nasze dzieci w Polsce na rowerach. Monastyr, to jest to miejsce w które dociera większosć, ale nie wszystkie wycieczki jednodniowe. Dojście wymaga trochę wysiłku, szczególnie przy 40 st.C jakie my sobie zafundowaliśmy. Jak już się tam dotrze, można napić się dobrej kawy, herbaty albo mięty z lodem i wypocząć na takich materacach. My oczywiście skorzystaliśmy z tej okazji i kilkanascie minut regenerowaliśmy siły. Ten osiołek napotkany na samej górze w okolicach Monastyru też pewnie regenerował siły po wwiezieniu jakiegoś leniwego turysty. O czym myślał w czasie tego wypoczynku nie muszę chyba nikogo uświadamiać :-))).....na pewno o czymś przyjemnym Na samej górze były punkty widokowe.To widok z jednego z pięciu punktów na końcu szlaku. Tylko dwa z nich były czynne, ale każdy nazywał się The best viev point. Tak czy inaczej, widok na Monastyr okazały, a w drugą stronę naprawdę piękne góry. Niestety i ten piękny dzień pełen wrażeń powoli dobiega końca. Jordańczycy zabierają swoje wielbłądy i osiołki i udają się do domów oczekiwać zachodu słońca. Jest przecież ramadan.
My razem z nimi kierujemy się do wyjścia i zgodnie z ich religią i tradycją będziemy jeść obiadokolację dopiero po zachodzie słońca. Zdaję sobie sprawę, że nie pokazałem jeszcze wielu bardzo ciekawych miejsc w Petrze, ale myślę, że galerie innych autorów będą dobrym uzupełnieniem mojej. Dziękuję wszystkim którzy wytrwali do końca, andred

najbliższe galerie:

 
Petra - 2013
1pix użytkownik kulart odległość 0 km 1pix
Jordańczycy z Petry
1pix użytkownik dispar odległość 0 km 1pix
Jordania - Czerwone Miasto
1pix użytkownik marucha odległość 0 km 1pix
Al-Siq - Jordania
1pix użytkownik tama odległość 1 km 1pix
Zwiedzając Królestwo Jordanii
1pix użytkownik nola76 odległość 1 km 1pix
JORDANIA-Cud wykuty w skale
1pix użytkownik klavertjevier odległość 1 km 1pix

komentarze do galerii (73):

 
voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4112) dodano 06.03.2017 18:22

znasz "Dominion" Sisters Of Mercy?, tu robili teledysk, to były czasy 1986r.

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 13.10.2014 22:43

Paniwu, nikomu nie zaglądam w metrykę czy też PESEL, ale skoro mówisz, ze możesz nie dać rady to powiem tylko jedno....jak nie spróbujesz to się nie dowiesz.
Nie trzeba od razu po tych wszystkich 525 schodach biegać. Można wybrać także atrakcyjną, jak ja to nazwałem wersję nizinną i też zobaczysz rzeczy do zapamiętania na całe życie. Można także skorzystać z usług koni, osłów, dorożek itd. Jak tylko marzysz o Petrze to rób wszystko aby te plany zrealizować.....naprawdę warto.
Bardzo mi to schlebia, że tak podobała Ci się moja galeria.
Dzięki za wizytę i ta 10-ka od Ciebie, choć nie widniejąca w oficjalnych ocenach też mnie bardzo cieszy :-)
pozdrawiam,
andred

paniwu użytkownik paniwu(wpisów:228) dodano 13.10.2014 18:32

Ponieważ w Petrze nie byłam (a żałuję bardzo), to zawsze z przyjemnością oglądam nowe zdjęcia i czytam opisy tego miejsca. I powiem, że baaardzo mi się podoba Twoje spojrzenie na Petrę. A szczególnie, mnie emerytkę ujęły zdjęcia 40 i 45 - tak egzotycznego odpoczynku jeszcze nie doświadczyłam. I od razu myśl, że może nie za późno, może dam radę? Choć, mnogość stopni trochę przeraża. Ile? 525 na początek (36 i 37) a potem jeszcze trochę! Ale ogromny trud rekompensują taaakie widoki, jak na skarbiec 38 i 39, śliczny że dech zapiera i jeszcze ten monastyr 44 i 47, wprost brak mi słów! Z przyjemnością obejrzałam Petrę przez obiektyw Twojego aparatu i dałabym 10, a może i więcej, gdyby można było oceniać. Powtórzę jeszcze raz, bardzo mi się galeria podobała. Pozdrowienia

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 10.10.2014 12:37

Marioli, trochę go rozumiem ale może jest jeszcze jakiś inny powód dla którego on tak często tam jeździ, a my nie wiemy jaki ;-)
Ją bym tam jeszcze raz chętnie pojechał uzupełnić galerię o nocne zdjęcia.
Dzięki za wizytę.
Pozdrawiam,
andred

marioli użytkownik marioli(wpisów:1031) dodano 10.10.2014 11:59

Mój znajomy jest fanem Petry. Był już tam kilka razy i ciągle mu mało. Po obejrzeniu Twojej galerii teraz Go rozumiem.
Pozdrawiam

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 09.10.2014 00:42

Jo_ta, ja o Petrze kiedyś w ogóle nie słyszałem. Jak się o niej kiedyś dowiedziałem, też długo pozostawała tylko w sferze marzeń. Później marzenia się spełniły i teraz pozostaje w sferze wspomnień, czego i Tobie życzę.
Dzięki za wizytę.
Pozdrawiam,
andred

jo_ta użytkownik jo_ta(wpisów:394) dodano 08.10.2014 22:46

Petra jak na razie pozostaje tylko w sferze moich marzeń. Ale nauczyłam się je spełniać, więc może i to się uda. Twoja galeria bardzo udana, piękne fotki. Pozdrawiam :)

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 08.10.2014 07:55

Danielski, dobra i nizinna przechadzka po Petrze. Też robi wrażenie, a na łażenie po schodach lepiej wybrać temp. 20+ niż 40+ ;-)
Dzięki za wizytę.
Pozdrawiam,
andred

danielski użytkownik danielski(wpisów:261) dodano 07.10.2014 22:53

Ciekawie pokazałeś Petrę z góry. Jak jeszcze kiedyś dane będzie mi tam wrócić to tez wybiorę się na te schody :). Na razie odbyłem wycieczkę nizinną ;) i chociaż byłem w maju to temperatura też 40+ jak dla mnie za gorąco.

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 06.10.2014 22:13

Sniezka, widzisz!! Teraz jak będę Ci zniechęcał do następnej galerii to nie odpuszczaj.....bo to może być tylko taka moja kokieteryjna zmyła ;-)
Czyli mówisz, że było OK? To ja jestem mega zadowolony ;-)
Dzięki i pozdrawiam,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 06.10.2014 22:10

Bartekplk, ja jak jest tylko okazja to zaraz robię skok w bok, a że w Petrze była to nie omieszkałem nie skorzystać.....i to pod czujnym okiem żony :-))))
Źródełka Mojżesza też nie odkryłem i coś mi się wydaję, że muszę kiedyś jeszcze raz tam pojechać, ale chyba dopiero jak zwiedzę cały świat i zacznę wszystko od nowa zwiedzać....taka druga runda.
Dzięki za wizytację w mojej galerii :-)
Pozdrawiam,
andred

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3076) dodano 06.10.2014 18:03

Taki wstęp zniechęcający walnąłeś, że się naprawdę nudy spodziewałam, a tam... jak w filmie akcji- przygoda, tubylcy, trudności, zagrożenie, łóżko, skoki w bok...
Nawet namiastka plagiatu dla podkręcenia atmosfery;) Mega!

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 06.10.2014 11:10

Byłem w Petrze jeszcze w zeszłym tysiącleciu i wówczas jeszcze tej bramy jak do Jurrasic Parku nie było chyba tylko jakieś budy były. Wadi Musa też raczej jeszcze tylu bloków nie miała. W Wadi Musa jest zreszta ciekawa atrakcja- bo jest tam żródełko Mojżesza, gdzie niby walnął kosturem w kamień i woda płynie ( stąd w ogóle nazwa miejscowości się wzięła)
W sumie stwierdzam, iż nie miałem wówczas świadomości, iż jakieś skoki w bok robię, bo w zasadzie jak były jakieś ściezki pod górke, to podchodzilismy i zarówno na tym ołtarzu ofiarnym i na górnym widoku na teatr byłem. No ale cóż wówczas chyba jeszcze singlem byłem, więc była to zwykła konsumpcja zwiazku na jedną noc, pfuu dzień .
pozdrawiam

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 23:38

Michal1988, dzięki za podbudowanie mojego ego ;-)
Teraz jego rozmiary są już niepokojące ale nie ma obawy o następne galerie. Będę nadal starał się robić je jak najlepiej, a na pewno lepiej niż moje pierwsze galerie z wyprawy na Nordkapp. Tamte moje początki nie zaliczam do udanych, ani fotograficznie, ani w opisie chociaż podróżniczo było wspaniale.
Oczywiście będzie jeszcze coś z Jordanii ale muszę mieć trochę czasu na przygotowanie galerii i wenę na dobre opisy ;-)
Dzięki jeszcze raz.
Pozdrawiam,
andred

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:898) dodano 05.10.2014 23:16

Andred - uwierz mi ze chciałbym tak prezentować, tworzyć i przedstawiać galerie jak ty to robisz... Nie wszystko komentuje, nie wszystko oceniam ale np twoje wyprawy na północ i sposób w jaki je przedstawiles sa nie do opisania... I zgadzam się tutaj z Gabi - jest wielu użytkowników którzy cos przedstawiają - czasem ciekawie czasem mniej ale od niektórych czuje sie te pasje bardziej niż od innych i przede wszystkim szacunek dla odbiorcy. To tak dla podbudowania twojego ego moje skromne zdanie :D a teraz mniej słodko - czekam na dalsze jordańskie galerie :D

I tak masz racje - trzeba szybko planować urlop w te rejony bo sytuacja tam wymyka się z pod kontroli :( Jak sobie pomysle o dziedzictwach Iraku i ogólnie Babilonu czy Syrii które utracilismy bezpowrotnie... Ehh, szkoda nawet pisać :/

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 23:11

Surykatka, kokietować to mogą kobiety, a ja tylko użyłem chwytu....albo inaczej, bardziej naukowo....użyłem socjotechniki celem zainteresowania i zwiększenia oglądalności ;-)
Ale może masz rację. Przecież w każdym facecie jest trochę kobiety i dlatego nie jesteśmy idealni :-)))))
Dzięki za wizytę i pozdrawiam,
andred
P.S. Chyba mam przechlapane u wszystkich kobiet które to przeczytały ;-)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6918) dodano 05.10.2014 20:44

Andred - mnie się bardzo podobała Twoja prezentacja, zresztą jak zwykle :)). Moim zdaniem ten Twój wstęp to kokieteria, czyż nie? ;)
Pozdrawiam :)

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 20:28

Gabi, wiem, że skromność nie zawsze jest cnotą a ja........chciałbym ją tracić jeszcze nie raz ;-)
Oczywiście mogłabyś jeszcze coś napisać żeby mnie przekonać o wartości moich galerii ale wtedy się okaże, że jestem nieskromny i nikt już się nie połapie, nawet ja, jaki to ja jestem :-))))
Ale wystarczy już o mnie ;-)
Bardzo mnie podniósł na duchu Twój komentarz, jak zawsze zresztą i teraz przystąpię do tworzenia następnych galerii z lekką obawą żeby mnie rutyna i samozachwyt nie pokonały ;-). Mam nadzieję, ze tak nie będzie choć zdaję sobie sprawę, ze jedne galerie są lepsze, a inne gorsze. Wynika to z miejsca jakie prezentujemy i z dyspozycji jaką mamy danego dnia. W każdym razie będę się starał tak jak zawsze :-)
Dzięki wielkie za wizytę i wsparcie.
Pozdrawiam serdecznie,
andred

gabi użytkownik gabi(wpisów:2385) dodano 05.10.2014 20:06

Andred, skromność nie zawsze jest cnotą, ale jak Ty taki niepewny jesteś, to ja Cie trochę podbuduję, mogę?
Otóż Twoje galerie podobnie jak jeszcze wielu innych osób na tym portalu są tak naprawdę bardzo rozpoznawalne.
Dlaczego: bo autor tworząc je wyraża poprzez własną pracę taką jak staranność o jakość zdjęć, ich późniejsza selekcja zdjęć, a także wrażenia, którymi się chce podzielić szacunek.
Szacunek do siebie.
Szacunek do potencjalnych odbiorców czyli nas.
Takich galerii tu trzeba i to bardzo. Czy teraz trochę chociaż uwierzyłeś w siebie? czy mam temat jeszcze rozwinąć?
PS.
Takie niewinne zbaczania z drogi czasem są bardzo wskazane, Ty wiesz, że ..... uratowały czasem czyjeś życie.
pozdrowionka ślę

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 19:59

Madeleine, wystarczyło jedno zdanie (to pierwsze) jakie napisałaś, a teraz przez tydzień będę chodził z głową w chmurach :-)
Dla takich opinii warto się trochę dłużej pomęczyć nad każdą nową galerią :-)
Dzięki za wizytę.
Pozdrawiam serdecznie,
andred

madeleine użytkownik madeleine(wpisów:1364) dodano 05.10.2014 19:52

Andred, za każdym razem, gdy zaglądam na OS szukam Twoich nowych galerii.
Przyzwyczaiłeś mnie do dobrych kadrów i ciekawych informacji, więc teraz tak łatwo się mnie nie pozbędziesz ;)
Twoja galeria jest rewelacyjna !!! Petra to niesamowite miejsce. Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się do niej dotrzeć. Pozdrawiam serdecznie :)

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 18:51

Mihal1988, niedługo będą następne galerie z mojej podróży po Jordanii i mam nadzieję, że również ciekawe choć czy może być coś ciekawszego niż Petra?
Raczej nie ale wydaje mi się, że będą to miejsca też warte odwiedzenia. Zapraszam i polecam Jordanię.....póki jest tam spokojne, bo jak wiadomo w tym rejonie różnie bywa.
Dzięki za wizytę.
Pozdrawiam,
andred

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:898) dodano 05.10.2014 17:57

Andred przewspaniala galeria... Po twojej Petrze mam ochotę teraz zamówić prywatny samolot albo jakiś latający dywan i natychmiast tam się znaleźć :) Zazdroszcze podroży... Jesteś kolejna osoba która mnie poprzez zdjęcia zachęciła do odwiedzenia Jordanii i tych cudownych miejsc. Za to Tobie dziękuje :)

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 16:52

Rozmusiaki, ten ostatni mój komentarz był oczywiście do Was....zapomniałem napisać :-)

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 16:51

Ja dziś po raz kolejny oglądam swoją Petrę a mięśnie po dzisiejszej jeździe na rowerze bolą mnie jakbym tam łaził........tylko temperatura nie taka sama ;-)
Z tymi zdjęciami nocnymi to faktycznie dałem ciała, ale jeszcze kilka takich komentarzy i najbliższym samolotem lecę do Petry, chociażby na jeden dzień, a w zasadzie na jedną noc :-)
Dzięki za wizytę, komentarz i cieszę się, że mogliście to oglądać z przyjemnością i bez wysiłku :-)
Pozdrawiam,
andred

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4130) dodano 05.10.2014 15:36

Z wielka przyjemnością pospacerowałem z Tobą po Petrze,co prawda nie muszę po tym wysiłku przysiąść i sił zregenerować ale za to mogę wrzucić komentarz ...
Widoki z góry przepiękne,zwłaszcza amfiteatr świetnie się prezentuje i na pewno z perspektywy czasu wart był wysiłku ...
Z jedne rzeczy jednak nie skorzystałeś,bo gdyby Wam zamknęli Petrę,to na pewno doświadczyłbyś przyjemności,która zwykłym turystom nie jest dana i co ważne,jeśli nie najważniejsze miałbyś nocne foty z Petry ;)
Pozdrawiam.

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 14:36

Anusia_osia, na bokach ciekawie, ponieważ odkrywamy nieznane ale trzeba uważać, bo bywa niebezpiecznie ;-)
Skoro teraz ciężka praca, to może zaowocuje to jakimś wyjazdem. Życzę Ci tego :-)
Pozdrawiam,
andred

anusia_osia użytkownik anusia_osia(wpisów:1188) dodano 05.10.2014 13:45

;-) na tych bokach zawsze ciekawie. Mniej wydeptane ścieżki, mniej ludzi, nieodkryte miejsca.
Możesz więcej chodzić po bokach, a ja będę wędrować potem za Tobą galeriach.
Już mi się zatęskniło za jakimś wyjazdem. Teraz jednak ciężka praca i wysiłek ;-( dlatego nie ma mnie prawie nigdzie.
Zaglądam w biegu. Pozdrawiam Wszystkich


andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 11:36

Ciasteczko....., mnie też się bardzo podobała Twoja wizyta w mojej galerii :-)
Pozdrawiam,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 11:35

Dzięki Popekpawel.
Pozdrawiam,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 11:35

Anusia_osia, czy mogę z Twojej wypowiedzi wyciągnąć wniosek, że tym skokiem w bok rozpaliłem Twoje chęci ;-)
Ah, mój tok myślenia chyba poszedł w inna stronę :-)))))
Ostatnio jakoś mało Cię widzę na OS to tym bardziej cieszy mnie Twoja wizyta u mnie :-)
Dzięki i pozdrawiam serdecznie,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 05.10.2014 11:31

Paulus, miejsce faktycznie wspaniałe i jak najbardziej należy mu się miejsce wśród 7 cudów świata, choć tych cudów to jest już z kilkadziesiąt na świecie ;-)
Dzięki i pozdrawiam,
andred

ciasteczkowypotwor użytkownik ciasteczkowypotwor(wpisów:201) dodano 05.10.2014 11:11

Bardzo się podobało!
Pozdrawiam. :)

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3179) dodano 05.10.2014 10:16

Super.

anusia_osia użytkownik anusia_osia(wpisów:1188) dodano 05.10.2014 10:15

Ponownie obudziłeś we mnie chęć wyjazdu do Petry. OS jednak potrafi jednak rozpalać chęci, myśli i plany.
Nie wiem skąd Twoje przeświadczenie o braku zainteresowania. Twoje galerie są "TWOJE". Nie da się ich w żaden sposób ominąć.
Musiałbyś się bardziej postarać, aby mnie odstraszyć.
Pięknie jest tam, na boku również.

paulus użytkownik paulus(wpisów:323) dodano 05.10.2014 09:47

Super galeria, jak i wspaniałe miejsce. Nie ma się co dziwić, że należy do 7 cudów świata.

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 23:59

Do wszystkich którzy oglądali moją galerię z Petry, jeszcze raz wielkie dzięki za odwiedziny i komentarze ale przy okazji nasunęła mi się taka refleksja.
Jak coś człowiekowi nie wyjdzie to zawsze szuka winnego wśród innych ale prawie nigdy nie obwinia siebie. I tak jest tym razem ;-)
Tyle jest na naszym portalu galerii z Petry i w żadnej nie ma nocnych zdjęć....dlaczego? I kto w takim razie jest winny, że ja nic nie wiedziałem o Petrze by night?
Dlaczego nikt mi o tym nie powiedział?
Niestety winę muszę zwalić na Was ;-).......ale wybaczam :-)))))......to co widziałem i tak jest super :-)
Pozdrawiam wszystkich,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 23:52

Harmony, teraz to już wiem, że mogę liczyć na Twoją obecność w każdej nowej galerii. Powiem nawet, że sobie już nie wyobrażam co by to było, jakbyś jakąś opuściła ;-)
Z tą skromnością to chyba faktycznie trochę przesadziłem......ale cel osiągnąłem :-)))
Jeżeli tak lubisz mój styl galerii i lubisz je odwiedzać, to możesz w najbliższej przyszłości spodziewać się kolejnych galerii.....z Jordanii i nie tylko ;-)
Pozdrawiam serdecznie i dzięki za wizytę.
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 23:43

Bartak, ja będąc na tym portalu skorzystałem już z wielu dobrych rad. Czasami wykorzystałem informacje z galerii, innym razem pytałem na priv i były to zawsze bardzo cenne informacje. Sam też chcę przekazać w swoich relacjach informacje które mogą się przydać. Taki jest dla mnie m.in. cel tego portalu.
O mojej skromności faktycznie lepiej się nie rozpisywać, bo......może jej w ogóle nie ma albo jest nieprawdziwa :-))))
Cieszę się, że odwiedziłaś moją galerię i że znalazłaś w niej ciekawe i praktyczne porady.
Pozdrawiam serdecznie,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 23:37

Dispar, przeczytałem Twój komentarz jeszcze raz...ten pierwszy i ten drugi :-)
Mamy coraz więcej wspólnych szlaków ;-)
Pozdrawiam jeszcze raz,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 23:34

Woja, gdybym wiedział, że tak chętnie jest oglądana moja Petra to bym zrobił więcej galerii z tego miejsca :-)
Dzięki za 10-tkę....wprawdzie poza kwalifikacją oficjalną ale cieszy jeszcze bardziej ;-)
Pozdrawiam,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 23:32

Tama, pewnie, że cierpię ale z drugiej strony wiem, że wszystkiego nie da się zobaczyć. Byłem już w różnych miejscach na świecie w które pewnie już nie wrócę, a i tak tam wszystkiego nie zobaczyłem. Po prostu nie da się i zamiast żałować, ze czegoś nie widziałem to jestem szczęśliwy, ze w ogóle tam byłem i tyle widziałem ;-)
Pozdrawiam niezmiennie,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 23:29

Margo, jak widać mnie też ominęły pewne atrakcje i to z własnej winy, a raczej nieświadomości. Pewnie muszę tam wrócić na sesję nocną :-)
Pozdrawiam również serdecznie i dzięki za odwiedziny i komentarz,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 23:26

Kordula157, ta niska samoocena na granicy kompleksów to tylko przykrywka....tak naprawdę jest inaczej.....może jeszcze gorzej ;-)
Ale najważniejsze, że galeria Ci się podobała, a faktycznie Petra jest piękna ale chyba powoli się zmienia......ciekawe jak tam było w szczycie rozkwitu.
Dzięki za wizytę w mojej galerii,
Pozdrawiam,
andred

harmony użytkownik harmony(wpisów:2539) dodano 04.10.2014 23:10

Andred, wiesz dobrze, że zawsze możesz liczyć na moją obecność w swoich galeriach. Już się kiedyś zadeklarowałam jako wierna Twoja fanka :) A fanką nie zostaje się z byle powodu, sam dobrze wiesz "skromnisiu" ;) Petra była nie raz i nie dwa na tym portalu, ale Twoja wersja jest w Twoim stylu, więc z przyjemnością ją obejrzałam i przeczytałam. Skoki w bok bardzo owocne i w tym wypadku je popieram. Fajnie, że przedstawiłeś też stronę praktyczną zwiedzania Petry.
Pozdrawiam :)

bartak użytkownik bartak(wpisów:924) dodano 04.10.2014 21:34

Szczerze mówiąc, rozbroiła mnie Twoja skromność , w słowie wstępnym, ale nie o tym chcę pisać.
O Jordanii z Petrą, Wadi Rum , marzy mi się od dawna, choć chyba nie na tyle intensywnie, by po prostu spakować się i tam pojechać, ale.....
właśnie taki obraz, tego zakątka , jaki pokazałeś , mobilizuje mnie bardzo, dużo praktycznych uwag , od wyboru hotelu,ceny, przez te boczne skoki, które tutaj wydają się najistotniejsze, z pewnością przed wyjazdem zajrzałabym ponownie właśnie do tej galerii.
O pięknie tego miejsca, też nie będę się rozpisywać , bo to widać , jak na dłoni, że warunki trudne do focenia .... wyobrażam sobie, choć po zdjęciach tego nie widać. Jednym zdaniem - lubię takie galerie. Pozdrawiam :)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5194) dodano 04.10.2014 21:23

Obejrzałem jeszcze raz.
Przeczytałem komentarze.
Cieszę się, że jesteś moim towarzyszem podróży:)

woja użytkownik woja(wpisów:510) dodano 04.10.2014 21:08

Bez obaw. Są takie miejsca, które można oglądać w nieskończoność:-)
A jeszcze tak pokazane! Dopisz sobie 10 ode mnie:-)
Pozdrawiam

tama użytkownik tama(wpisów:2963) dodano 04.10.2014 19:24

Andred, to miło że Ci się z Petrą kojarzę. Bardzo mi się podoba Twoja galeria, tak na 10 punktów :)
Zaskoczona jestem, że nie wiedziałeś o nocnym życiu tam. Ja wiedziałam, wiele razy natrafiałam na zdjęcia z tym dywanem światła pod skarbcem. Nie będę mówiła, że pewnie teraz żałujesz bo wiem, że pewnie bardzo cierpisz, więc się nie będę znęcać ;)

margo użytkownik margo(wpisów:2538) dodano 04.10.2014 18:41

Świetna galeria, niestety pokazała mi, że wiele atrakcji mnie ominęło. Mimo, że byłam w Petrze dosłownie tuż po otwarciu i wychodziłam z niej tuż przed zamknięciem. Skupiłam się na monastyrze i punktach widokowych, a na skok w bok zabrakło niestety czasu. Mój apetyt na powrót do Petry mocno się zaostrzył. Pozdrawiam serdecznie.

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5269) dodano 04.10.2014 18:14

Petra nic a nic się nie zmienia.
jest piekna :)))
Chyba się za nisko oceniasz andredzie:((
Było good:)))
Ps. Ale tej nocnych przezyć to chyba mocno załujesz?, tez nic nie wiedziałam o tym.

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 16:06

Klavertjevier, miałaś rację. Nie wytrzymałem i obejrzałem Petra by nitgh. Dobry humor mam na dziś już za sobą ;-)
Wyczytałem, że tak jest w poniedziałki, środy i czwartki i kosztuje 12 dinarów od osoby. Pokaz jest od 20:30 do 22:00.
My byliśmy w Petrze w poniedziałek i wtorek, także mogłem się załapać.....wrrrrr...jaki jestem zły :-/
Ale i tak pozdrawiam :-))
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:58

Antala, byłem na Krecie, a w Samarii nie byłem. Nie wiem czy dałbym tam radę i na pewno bym próbował. Petrę bardzo warto zobaczyć, a jak obawiasz się, że mogłabyś nie dać rady to można zrobić tak jak opisałem pod zdjęciami, wersją nizinną. Też robi wrażenie i bardzo dużo ciekawych miejsc można zwiedzić.
Dzięki za odwiedziny i 10.....gdzieś ją sobie wpiszę :-)))
Pozdrawiam,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:54

Dispar, człowiek jak traci wiarę to jakby tracił człowieczeństwo, bo chyba tylko ludzie potrafią wierzyć.......ale kto wie, może zwierzęta też w coś wierzą czy kierują się tylko instynktem? Ja w każdym razie jeszcze w coś tam wierzę, choć z wiekiem w coraz mniej rzeczy :-(
Ta nocna Petra będzie mi teraz się śniła po nocach. Dlaczego ja nawet nie spróbowałem pójść tam w nocy????
Może faktycznie następnym razem.
Dzięki za wizytę i pozytywny komentarz.
Pozdrawiam,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:49

Andrew430, wiara moja jest raz większa, a raz mniejsza i to też zależy w co mam uwierzyć ale w Was na OS wierzę, inaczej by mnie tu nie było :-)
Oczywiście wpis we wstępie galerii był lekko prowokacyjny, mający na celu zwiększenie oglądalności ;-)
Dzięki za wizytę,
Pozdrawiam,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:46

Klavertjevier, mam dziś dobry nastrój. Czy jesteś pewna, że powinienem go sobie popsuć? ;-)

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:45

Alex, potwierdzam....bardzo ciekawe miejsce warte zwiedzenia i pokazania w dowolnej liczbie galerii :-)
Pozdrawiam,
andred

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2609) dodano 04.10.2014 15:44

Andred, wrzuć na google: Petra by nitgh a zobaczysz, że Twój żal będzie jeszcze większy hi, hi, hi...

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:43

Paweller, nie myślałem że ja po pięćdziesiątce będę jeszcze w stanie zrobić "skok w bok", ale jak się okazuje nie jest to takie trudne ;-)
Ma nadzieję, że Cię zadowoliłem przynajmniej kilkoma zdjęciami z góry? :-)
Dzięki za wizytę,
Pozdr,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:40

Klavertjevier, mnie to różne rzeczy przychodzą do głowy, także to był mały pikuś ;-)
O zwiedzaniu Petry nocą nawet nie pomyśleliśmy gdyż wydawało nam się, że jest to niemożliwe. Wg informatorów i przewodników Petrę zamykają o 17:00 czy 17:30 i trzeba opuścić teren. Tak było pierwszego dnia jak opisywałem pod zdjęciami. Widząc, ze nie zdążymy wyjść przed zamknięciem Jordańczycy nas podwieźli do jednego z wyjść. Jeździli wcześniej na koniach po całym terenie szukając zagubionych turystów i właśnie tak nas znaleźli. Jeżeli jednak można tam zostać na noc to już tego bardzo żałuję......mógłbym zrobić niesamowite wrażenie nocnymi zdjęciami :-)))))
Dzięki za odwiedziny i komentarz,
Pozdrawiam,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:32

Arla, tak, wyjazd był zorganizowany całkowicie prywatnie. Takie wyjazdy są dużo lepsze, można dużo więcej zobaczyć, a przede wszystkim zobaczyć to co się chce i tak długo jak się chce. Nie trzeba chodzić na kompromis albo ulegać innym współtowarzyszom podróży. Jedyny problem, to trzeba się do tego przygotować ale te przygotowania to wielka frajda. Polecam Petrę ale jak możesz to indywidualnie i co najmniej na 2 dni.
Dzięki za wizytę i komentarz,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:29

Tama, przede wszystkim jak robiłem tę galerię to najwięcej myślałem o Tobie, czy spodoba Ci się ta galeria, czy Cię zadowoli. Wiem dobrze jak lubisz tę okolicę i to miejsce. Wiem, że byle jaką galerią się nie zainteresujesz nawet jak jest z tak ulubionego przez Ciebie miejsca. Z Twojego wpisu wyciągam może zbyt pochopne wnioski ale chyba jest OK ;-)
Słońce lipcowe było bardzo......gorące, pionowo padające na ziemię ale czy przejrzystość była zupełna? Raczej nie. Prawdziwy klar przy bezchmurnym niebie to się widzi na północy Ziemi, Norwegia, Islandia itd. Tu czasami horyzont zlewał się z niebem.
Dzięki za wizytę :-)
Pozdrawiam,
andred

andred użytkownik andred(wpisów:4491) dodano 04.10.2014 15:21

Mgfoto, wielkie dzięki i cieszę się, że mogłaś to wszystko zobaczyć nie narażając swoich kolanek, bo faktycznie jak są obolałe to wędrowanie tam im na pewno nie pomoże.
Warunki do fotografowania w niektórych miejscach delikatnie mówiąc, nie były komfortowe ale skoro mówisz, że wyszło nieźle to się cieszę.
Pozdrawiam,
andred

antala użytkownik antala(wpisów:1037) dodano 04.10.2014 14:49

Znakomita wyprawa, daję Ci 10 punktów, wpisz sobie, gdzie chcesz... Tym bardziej, że ja po doświadczeniach w wąwozie Samaria na Krecie wiem, że nie dałabym rady...Wiec choć tu popatrzę na te cuda...:)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5194) dodano 04.10.2014 13:13

Więcej wiary.
Ja obejrzałem z ciekawością.
Pozostanie tam na noc, to byłby fajny pomysł.
Może jeszcze kiedyś?
Podobająca galeria.
Pozdrawiam serdecznie:)

andrew430 użytkownik andrew430(wpisów:259) dodano 04.10.2014 11:37

mimo braku twojej wiary w nas OS obejrzałem z uwagą twoją galerię... i też mi się podobała. pozdrawiam:)

alex użytkownik alex(wpisów:78) dodano 04.10.2014 10:54

Bardzo ciekawe miejsce, obejrzałam z przyjemnością.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7083) dodano 04.10.2014 10:06

Określenie "skok w bok" nabiera tu nowej wartości poznawczej i całkiem mi się to podoba ..., ja bym każdemu polecał taki mały skok w bok, bo wrażenia są doskonałe:))) Galeria doskonała, fajnie się czyta i ogląda ..., pozdrawiam:)

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2609) dodano 04.10.2014 10:02

Andred,jak mogło Ci przyjść do głowy, że nikt nie będzie oglądał ''Twojej'' Petry. Dla mnie Petry nie za dużo i nawet gdyby galerie pojawiały się tu codziennie, obejrzę wszytskie, obiecuję. Już wcześniej pisałam, że w Petrze mogłabym spędzić nawet tydzień, tam jest tyle do zobaczenia, że każda galeria pokazuje coś innnego, jakieś nowe miejsce...
Nadal jednak czekam na galerię:''Petra nocą'', widziałam gdzieś takie zdjęcia i zrobiły one na mnie niesamowite wrażenie! Szkoda, że nie skorzystaliście z tej możliwości będąc tam aż dwa dni... My bylismy tam cały, jeden dzień a to za mało, aby móc zobaczyć wszystko.
Petra to miasto w pełni zasługujące na miano cudu świata i dlatego też w pełni zasługuje na wyróżnienie jej, tak częstymi galeriami!
Dziekuję za spacer w obrazie i słowie. Pozdrawiam!

arla użytkownik arla(wpisów:284) dodano 04.10.2014 09:56

Jest wiele hipotez mówiących o powstaniu Petry. Ale czy ta najpopularniejsza jest zgodna z prawdą? tego nie wie nikt. Tak naprawdę jest wiele artefaktów na świecie mówiących o tym, że nasi przodkowie nie byli aż tak bardzo ociemniali jak nam się wpaja do głów, wiele niewygodnych faktów jest utajnionych. Petra jest piękna, temu kto ją zbudował ... czapka z głowy :) Chciałabym ją kiedyś zobaczyć na własne oczy. Czy dobrze rozumie, że cały wyjazd był zorganizowany prywatnie?

tama użytkownik tama(wpisów:2963) dodano 04.10.2014 09:22

edit... jak z góry...

tama użytkownik tama(wpisów:2963) dodano 04.10.2014 09:21

Tak jak napisała Mgfoto, trudne warunki a zdjęcia bardzo dobre, uniknąłeś przepaleń. Będąc w grudniu miałam bardzo ostre słońce więc pewnie w lipcu było jeszcze gorzej. Moja galeria to się przy Twojej chowa ale przez te dwa lata powyciągałam wnioski i może być już tylko lepiej.
Fantastyczne miejsce, i wiesz jak Ci zazdroszczę :) I to podwójnie, bo aż dwa dni. Jak będę tam to też zrobię taki skok w bok. Bardzo lubię te ujęcia z góry w Petrze i widać, że warto się powspinać.
Na zdjęciu 34 widać to co powtarzam od dwóch lat, tam mieszkają fantastyczni ludzie a jeszcze ta ich oryginalna uroda i ozdoby na głowie...
Teatr z dołu nie jest aż tak okazały jak góry.
Piękna jest ta kolorystyka w Petrze na tle niebieskiego nieba... miodzio.
Pozdrawiam :)

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6095) dodano 04.10.2014 08:12

Z przyjemnością z Wami podreptałam siedząc w fotelu i nie narażając moich trefnych kolanek na tych wszystkich schodach ;) Piękne zdjęcia! Widać jak świetnie radzisz sobie w tak trudnych warunkach. Gratuluję i pozdrawiam :)

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!