m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (35):

 
Szlachetne Sanktuarium. Trzecie święte miejsce islamu. Mahomet - ojciec Islamu, wychowany w kulcie wiary chrześcijańskiej i żydowskiej był człowiekiem głęboko uduchowionym, uczciwym i inteligentnym. 
W tamtym czasie Arabowie byli ludem barbarzyńskim, bez oporu zabijali własne rodziny, liczyła się dla nich tylko walka i ich piękne miecze. Kiedy archanioł Gabriel namaścił Mahometa i uczynił go Prorokiem, ten zaczął szerzyć nową wiarę - Islam, nawracając swój lud na drogę monoteistycznych wierzeń, wprowadzając wartości i zasady, którymi sam się w życiu kierował.

Mahomet to autor 114 sur, wpierw recytowanych a dopiero później przez Omara Ibn al-Chattaba, zebranych w islamski dogmat - Koran. Koran w dosłownym tłumaczeniu znaczy właśnie - recytacja i charakteryzuje się bardzo poetycką treścią, trudną czasami do zrozumienia innowiercom. To w Koranie czytamy: chwała temu, który przeniósł swojego sługę (Mahometa) nocą z meczetu świętego (z Mekki) do meczetu dalekiego (wg wierzeń muzułmanów to Wzgórze Świątynne z Al-Aksa). Mahomet pierwszy meczet utworzył w Medynie, a Wzgórze Świątynne obrał jako pierwszą qiblę czyli kierunek modlitwy.
W 637 r. Arabowie zdobywają Bliski Wschód i przejmują Jerozolimę. 
Żydzi raczej ze spokojem przyjęli arabskie panowanie w mieście. Aż trudno dziś w to uwierzyć. Ale zależało im przede wszystkim na ukróceniu bizantyjskich rządów i pozbyciu się chrześcijan. Wiara we wspólne dziedzictwo? Żydzi i muzułmanie - potomkowie Abrahama, ojca Izaaka - przodka Żydów i Ismaela - przodka Arabów. 
Kiedy Omar Ibn Al-Chattab, najbliższy powiernik Mahometa przybył do miasta, zachował się bardziej jak pielgrzym niż zdobywczy władca. Nie przyjął zaproszenia na modlitwę do Bazyliki Grobu Świętego stwierdzając, że stałaby się wówczas  miejscem islamskiej modlitwy. Jego celem było Wzgórze Świątynne, miejsce zbliżającego się Sądu Ostatecznego. Wiara w Sąd Ostateczny  nazwany przez islam Godziną, ma oczywiście swoje podwaliny w wierze żydowskiej.
Od momentu zniszczenia Drugiej Świątyni w 70 r. Wzgórze było zrujnowane, pełne gruzów i śmieci. Omar jako pierwszy zaczął oczyszczać teren, a wraz z nim - 4 tys. jego kompanów. Kiedy uprzątnięto Wzgórze, na środku ukazała się skała. Mityczne miejsce wniebowstąpienia Mahometa i centrum świata. W owym czasie muzułmanie i Żydzi razem modlili się na Wzgórzu.  
Dziś to sytuacja niewyobrażalna, zawzietość i skrajny nacjonalizm po obu stronach uniemożliwia jakiekolwiek porozumienie co do tego świętego miejsca.
W 661 r. Przywódcą Wiernych (muzułmanów) został Muawija ibn Abu Sufjan, tolerancyjny wobec Żydów jak i chrześcijan. Twórca islamskiego charakteru Wzgórza. W miejscu gdzie dziś stoi meczet Al-Aksa postawił wielki, drewniany dom modlitewny mieszczący 3000 wiernych.
Zaś po 685 r. z inicjatywy kolejnego Przywódcy Wiernych Abd al-Malika, zaczęło powstawać architektoniczne dzieło - Kubbat as-Sachra, Kopuła na Skale. 

W miejscu żydowskiej Świątyni powstało islamskie sanktuarium o ośmiokątnej podstawie, z kopułą o średnicy 20 m. Sanktuarium ozdobiono 240 m islamskich inskrypcji, to 240 m tekstu pochodzącego wprost z Koranu.

Ponieważ istniała potrzeba powstania prawdziwego meczetu, w którym odbywają się piątkowe muzułmańskie modły, Abd al-Malik wraz z synem Walidem zbudowali w początkach VII w. meczet Al-Aksa.
Aż do 720 r. Żydzi mogli modlić się na Wzgórzu, zresztą opiekowali się nim. Jednak ten czas się dla nich skończył, nastąpił koniec tolerancji innowierców.

Abd al-Malik nadał ostateczny szlif Koranowi i odciął się od wszelkich powiązań z chrześcijanami i Żydami, czyniąc islam wielką potęgą. 


Zniszczenia na Wzgórzu przez kolejne trzęsienia ziemi to nic w porównaniu z czynami krzyżowców.
Kiedy latem 1099 r. krzyżowcy podbili Jerozolimę, zbezcześcili muzułmańksą świętość, dokonując masakry na wiernych oraz grabieży. W okrutny sposób zabito na Wzgórzu 10 tys. muzułmanów, w tym kobiet, dzieci i duchownych.

Zalepili inskrypcje i wbili krzyże. W korytarzach Al-Aksa trzymali setki koni, hańbiąc to miejsce. Meczet przeistoczyli w pałac królewski a sanktuarium w kościół.
W 1187 r. sułtan Saladyn wyzwolił Jerozolimę spod panowania krzyżowców a Wzgórze przywrócił muzułmanom.
Wiek XVI to potęga Turków osmańskich. Dzięki Sulejmanowi Wspaniałemu odnowiono Jerozolimę i pięknie udekorowano Kopułę na Skale, wymieniając 450 tys. ozdobnych kafli.
Kopuła sanktuarium przez wieki była ołowiana. Dopiero król Jordanii Husajn w 1993 r. ufundował złotą kopułę o wartości 8 mln dolarów. I dziś możemy podziwiać mieniące się w słońcu 80 kg złota.
Chciałam podejść jak najbliżej słynnych Stajni Salomona, ale ochrona mnie zawróciła. Obecnie Wzgórze wyłączone jest spod jurysdykcji Izraela. Kolejni amerykańscy prezydenci próbują pogodzić zwaśnione strony i przyznać powierzchnię Wzgórza wyznawcom islamu a Żydom tunele wraz z podziemnym dostępem do Skały. Niestety, do dnia dzisiejszego nie doszło do porozumienia i regularnie tu dochodzi do zamieszek na tle religijnym.
Nawet jestem zdziwiona tą obecnością izraelskiej policji. Pielgrzymują tu nie tylko wierni z Bliskiego Wschodu ale i z innych krajów islamskich.

Nawet dla  niereligijnych Żydów, Wzgórze również stanowi najważniejsze miejsce w Izraelu. Al-Haram asz Szarif Wzgórze Świątynne, chyba na zawsze pozostanie kwestią nie do pogodzenia dla fundamentalnych struktur obu stron, bo któż zrezygnuje z takiego dziedzictwa jak Skała, stanowiąca mityczne centrum świata, miejsce Sądu Ostatecznego?

najbliższe galerie:

 
Jerozolima mistyczna
1pix użytkownik tama odległość 0 km 1pix
Jej Wysokość, Jerozolima
1pix użytkownik tama odległość 0 km 1pix
Jerozolima
1pix użytkownik ryzykant odległość 0 km 1pix
ZIEMIA ŚWIĘTA - Jerozolima
1pix użytkownik mocar odległość 0 km 1pix
Jerozolima - dzielnica muzułmańska
1pix użytkownik ryzykant odległość 0 km 1pix
Najlepsza kawa w Jerozolimie
1pix użytkownik skuza odległość 0 km 1pix

komentarze do galerii (86):

 
tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 24.05.2016 13:01

Ignac, do środka oczywiście nie wchodzimy. Podejść można za to blisko. Koniecznie trzeba się też ubrać odpowiednio, zakrywamy nogi, ramiona i dekolty.
Zanim wejdziemy na Wzgórze, sprawdzą nasze torby, plecaki, aparaty. Trzeba pamiętać, że jesteśmy tu tylko gośćmi i tej gościny nie nadużywamy ;)
Pozdrawiam :)

ignac74 użytkownik ignac74(wpisów:53) dodano 29.04.2016 12:18

Super zdjęcia. Błękit nieba i złoto kopuły są kapitalne. Przepiękne miejsce. Rozumię że do środka innowiercy wejść nie mogą. Ale podejść pod samo sanktuarium można czy tylko z daleka wspomagać się obiektywem?
O stajniach Salomona pierwszy raz usłyszałem, ale człowiek uczy się całe podobno życie, więc lepiej późno niż wcale :-) Pozdrawiam serdecznie.

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 20.11.2014 20:24

Patryk, to dla mnie jakaś "nowomoda" bo zawsze byłam zdania, że torebka powinna pasować do butów ;)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 20.11.2014 20:22

Herika, ja również marzę o Jordanii, mój pobyt tam to zdecydowanie przedsmak był :) Oba kraje są tak blisko siebie a tak odmienne, nawet krajobrazy mocno się różnią :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 20.11.2014 20:19

Iwonka, dziękuję za wizytę tu i w innych moich galeriach :)
Opisy czasami są niezbędne i lubię się z nimi pomęczyć ;)
Pozdrawiam :)

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4485) dodano 20.11.2014 20:15

Tama, fakt te krzesełka są także po drugiej stronie. I te reklamówki też zauważyłem. Cóż, to tez składa się na urok miejsca, nawet jak wydaje nam się, że jest jakiś dysonans

herika użytkownik herika(wpisów:1710) dodano 20.11.2014 20:02

nie zniechęcam się, może tylko trochę poczekam;) ja generalnie marzę o Jordanii i chciałam to połączyć. prędzej czy później na pewno tam polecę:)

iwonka55 użytkownik iwonka55(wpisów:499) dodano 20.11.2014 19:33

ciekawa podróż i zdjęcia, dzięki za opisy do zdjęć...

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 20.11.2014 19:23

Herika, nie chcę zbyt mocno napinać tu tego tematu ale trudno go obejść z daleka, gdy chce się o tym miejscu opowiedzieć. Moim celem jest raczej przybliżenie tego miasta od takiej reporterskiej strony ze sporą domieszką historii.
Proszę się nie zniechęcać do odwiedzin Izraela, pozdrawiam :)

herika użytkownik herika(wpisów:1710) dodano 20.11.2014 18:33

Nigdy nie byłam fanką tematów żydowsko-islamskich, dopiero ostatnio zaczęłam się trochę temu bliżej przyglądać. Trochę to dla mnie wciąż zagmatwane. Twój tekst bardzo mi się podobał, super, że tak ładnie go przygotowałaś, ja korzystam;) i zdjęcia też piękne:) chciałam się tam wybrać na wiosnę, ale chyba sobie na razie odpuszczę....
pozdrawiam!
ps. gratuluję galerii tygodnia:)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 19.11.2014 19:43

Rozmusiaki, będzie dobrze :)

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:3950) dodano 19.11.2014 19:13

Tak,tak,wiem co się tam znowu wyprawia,niestety ze szkodą dla mojego wyjazdu :(
Ale co się odwlecze to nie uciecze powiadają :)
Pozdrówki.

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 19.11.2014 17:30

Rozmusiak, gdy ja byłam tam pierwszy raz to też tylko fociłam i w dodatku miałam złe ustawienia, wszystko było szare, ale to była moja pierwsza wyprawa z tym sprzętem, tak bez treningu.
Zapewne wiesz co tam się wyprawia od poniedziałku, strach wyjść na ulicę. Niektórzy obawiają się wprost wybuchu wojny na tle religijnym. Ale oczywiście źródłem konfliktu jest ZIEMIA, której Palestyńczykom ubywa. A osiedli żydowskich we wschodniej Jerozolimie przybywa. I to się nie zmieni.
Pozdrawiam :)

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:3950) dodano 19.11.2014 16:15

Twoja galeria wprawiła mnie w nastrój i teraz kupa myśli kłębi się w mojej głowie ...
Lubię tę tamatykę,lubię Izrael i jego historię oraz religię z nim związaną ...
Zastanawiam się tylko,dlaczego TEN BÓG w którego przecież wierzy tylu ludzi,jest tak okrutny w stosunku do nich,dlaczego pozwala na te wszystkie okropieństwa,które dzieją się na naszych oczach,dlaczego odkąd sięgnąć wzrokiem i myślami w głąb wiary,to każe tylko karać i zabijać ...
Oczywiście ani Ty ani ja odpowiedzi nie poznamy i możemy tylko się starać,aby lepszym być i nie dopuścić do tego,aby BÓG i BÓG MAMONA nie dopełniały dzieła nienawiści .
Bardzo ładna galeria i po latach bardzo żałuję,że wtedy,gdy ja byłem nie miałem jeszcze takich umiejętności fotografowania jak w tej chwili.
Ale wrócę tam,bo muszę :)
Pozdrawiam

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 18.11.2014 18:21

Andred, cieszę się że się cieszysz ;)

andred użytkownik andred(wpisów:4273) dodano 18.11.2014 18:10

Tama, gratuluję też się cieszę ;-)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 18.11.2014 17:55

Dziękuję Marto :)

martafryka użytkownik martafryka(wpisów:1616) dodano 18.11.2014 00:10

słoneczne (jak zawsze) gratulki Tamo :)
na razie tylko 'quick' gratulki, ale na dłuższy moment wpadnę...

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 21:13

Ania i Gregy, dziękuję Wam :)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2612) dodano 17.11.2014 20:54

Gratuluję:)

gregy użytkownik gregy(wpisów:461) dodano 17.11.2014 18:36

Gratuluję, należało się :-)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 17:56

Patryk, ale takie same krzesła są po drugiej stronie muru, stylem całkowicie oderwane od rzeczywistości.
A zauważyłeś, że ortodoksyjni Żydzi tak ascetycznie ubrani na czarno zawsze mają ze sobą kolorowe reklamówki? ;) A przecież obok na arabskim suku sprzedawcy wszystko pakują do czarnych reklamówek: tu się powinni dogadać. Tych kolorowych reklamówek nie ogarniam ;)

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4485) dodano 17.11.2014 17:17

Miło było powrócić znów do Jeruzalem. Byłem miesiąc przed Tobą i choć niebo było podobnie piękne, to było chłodniej sądząc po ubraniach ludzi. Nie wiem, jak Ciebie, ale mnie trochę raziły w tym miejscu te plastikowe krzesła ogrodowe. Szpetne strasznie są...
Zgadzam się z Disparem, że ciężko zrozumieć to miasto. No, ale tak pokrętne są jego dzieje, że dziś ciężko o kompromis między zwaśnionymi religiami i ich wyznawcami.
pozdrawiam

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 12:08

Tia, islamska świątynia najbardziej charakterystycznym punktem żydowskiej Jerozolimy ;)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 17.11.2014 12:02

Najlepsze jest to, iż pewnie gdyby wszedł tam Kalifat, ewentualnie rządy przejęliby wahabici z Arabii Saudyjskiej, to pewnie sami muzułmanie wysadziliby to w powietrze- jako nie do konca zgodne z purystycznym islamem. Teraz w weekend w wybiórczej był artykuł o Mekkce i Medynie, które w zasadzie już są całkowicie wyprane z zabytków i nawet meczet wokół Kaaby ma zostać rozebrany i na jego miejsce postawiony nowy.
W każdym razie jak na razie chyba najbardziej fotogeniczna świątynia islamska na świecie - co widać. Pozdrawiam

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 11:14

Dziękuję Michał :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 11:13

Mocar, ja się z Tobą zgadzam. Można rzec, że podtekst religijny to wymówka. Religia żydowska i muzułmańska nie ma z pacyfizmem za wiele wspólnego i stąd może takie przyzwolenie na wojenki.

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:868) dodano 17.11.2014 11:12

Gratulacje :) Zasłużone wyróżnienie :)

mocar użytkownik mocar(wpisów:2439) dodano 17.11.2014 11:02

Co do miejsca i religii ~ ,,bo któż zrezygnuje z takiego dziedzictwa jak Skała, stanowiąca mityczne centrum świata, miejsce Sądu Ostatecznego. Błędne jest twierdzenie że religia jest zbyteczna dla ludzkości i że powoduje wojny. Świat i ludzkość bez religii nie był by wstanie na dłuższą metę istnieć. A to że powstają konflikty na tym tle to sprawa tylko grzesznego człowieka, społeczności która broni, ochrania i zabiega o najcenniejszy skarb jakim jest BÓG I i jego religia.

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 09:42

Ja tylko powtarzam co sami Żydzi mówili o tej książce. Argumenty mieli mocne bo autor w kilku tematach w ogóle nie rozmawiał z izraelską stroną tylko z palestyńską. I o to mieli pretensje.

harmony użytkownik harmony(wpisów:2513) dodano 17.11.2014 09:28

Czytając tę książkę nie odniosłam wrażenia, aby autor stał po czyjejś stronie, w moim odczuciu był bardzo obiektywny przedstawiając relacje obydwu stron.

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 09:13

Dispar, dziękuję :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 09:12

Skuza, no miejmy nadzieję na ten spokój. Obecnie jest nieciekawie. Nie wiadomo co będzie za chwilkę. Wiele osób obawia się czy nie dojdzie do intifady.
Ale gwarantuję, że będzie Ci się podobało :)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5183) dodano 17.11.2014 09:10

Gratuluję:)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 17.11.2014 09:08

Gratuluje:))
Tama ,Izrael już w planach,w przyszłym roku w realu na 100%....mam nadzieje ,ze do mojego wyjazdu tam się trochę uspokoi:)
Pozdrawiam serdecznie

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 09:06

Marioli, dziękuję :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 09:05

Nie czytałam jej, Żydzi nie lubią tej książki. Twierdzą, że jest bardzo stronnicza, taka pro-palestyńska. Ja lubię słuchać obu stron i układam z tego własne puzzle.
Na razie męczę "Biografię Jerozolimy" i dzieła Józefa Flawiusza o histrorii Izraela.

marioli użytkownik marioli(wpisów:1031) dodano 17.11.2014 09:00

Gratuluję.

harmony użytkownik harmony(wpisów:2513) dodano 17.11.2014 08:52

Zgadza się, Izrael jest ciekawy kulturowo i obyczajowo. Polecam książkę o nim: "Izrael już nie frunie" Pawła Smoleńskiego. Ty ją pewnie znasz, ale może innych zainteresuje.

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 08:47

Harmony, coś tam mam jeszcze w tym temacie ale muszę do tego dojrzeć.
Izrael nie może się nie podobać, kraj politycznie dziwny ale kulturowo i obyczajowo fascynujący :)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2513) dodano 17.11.2014 08:43

Tama, to jest pewne, a druga sprawa, że dzięki tej galerii pewnie kilka osób zostało zachęconych do odwiedzenia Izraela, bo tak ładne go pokazujesz.
Jeszcze ja zmięknę, po kolejnej Twojej prezentacji i zaplanuję wyjazd do tego kraju ;)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 08:32

Dziękuję Harmony, może dzięki temu więcej osób trafi na tę galerię :)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2513) dodano 17.11.2014 08:28

Gratulacje :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 17.11.2014 08:25

Magdaleno i Maćku, serdecznie Wam dziękuję i życzę miłego tygodnia :)

magdalena użytkownik magdalena(wpisów:3539) dodano 17.11.2014 08:08

Gratuluję:-) Zasłużone wyróżnienie:-)

satan użytkownik satan(wpisów:2762) dodano 17.11.2014 00:08

Gra...Ty ;-)

andred użytkownik andred(wpisów:4273) dodano 14.11.2014 20:01

Michal1988, nie będę z Tobą na ten temat dyskutował, ponieważ................. zgadzam się z tym co piszesz, a jak nie ma różnicy zdań to nie ma dyskusji ;-)
Niestety taka jest smutna prawda, a do głównych przyczyn wybuchu wojen niestety należy zaliczyć religię. Są oczywiście jeszcze inne przyczyny, takie jak: względy ekonomiczne, zapędy imperialistyczne no i oczywiście.....kobiety, bo to właśnie przez nie wybuchały niektóre konflikty ;-)
Niestety w niektórych religiach wrogiem jesteś nie tylko wtedy jeżeli jesteś wyznawcą innej religii ale także jak nie jesteś wyznawcą żadnej religii....paranoja.
Pozdrawiam,
andred

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 12.11.2014 22:19

Marioli, to prawda: czytam książki o tym miejscu i wszelkie wiadomości chłonę jak gąbka, słucham izraelskiej muzyki, poleruję moją menorę, koszerne wino już wypiłam, podobają mi się przemyślenia niektórych rabinów, jeszcze niedługo zacznę Torę czytać ;)

A tak naprawdę to widzę, że nie tylko ja tak mam, wiele osób jest zafascynowanych tym krajem i pewnie nawet nie wiedzą dlaczego. Ja też nie wiem :)

marioli użytkownik marioli(wpisów:1031) dodano 12.11.2014 22:08

Tama - z tej galerii, jak również z poprzednich widać, że Izrael to Twoje ukochane miejsce.
Pozdrawiam

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 12.11.2014 21:37

Śnieżko jaka Ty jesteś miła :)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:2738) dodano 12.11.2014 20:43

Ależ mi się tutaj podoba! Każde zdjęcie, każde zdanie dopracowane do perfekcji. I jeszcze te kolory...

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 12.11.2014 12:24

Dziękuję Magdaleno, bardzo mi miło :)

magdalena użytkownik magdalena(wpisów:3539) dodano 12.11.2014 08:43

Ciekawie opowiadasz. Zdjęcia świetne. Duże brawa zarówno za tekst jak i za obraz!
Pozdrawiam:-)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 12.11.2014 07:30

Michał, z judaizmem jest troszkę inaczej. Główne założenia Tory to owszem - pokój, ale i sprawiedliwość. I ta judaistyczna sprawiedliwośc jest rozumiana jak "oko za oko". Gdy ktoś próbuje cię zabić, ty zabij go pierwszy. Nie należy tego jednak utożsamiać z odwetem.
Szalom znaczy pokój i tego Żydzi sobie najczęściej życzą ale odrzuca się bezczynne przyjmowanie zła.

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:868) dodano 11.11.2014 22:56

Andred piszesz ze jedni drugim zalezli za skore i ciezko przez setki lat wybaczyc ;) To po co ich religie (nasze chrzesciajmstwo rowniez) mowi o przebaczeniu? To jest chore ze w imie jakiejkolwiek religii czlowiek czlowiekowi wilkiem, gotów zabić w imię swojego Boga. . Nic tak nie wyrządza więcej szkód jak religie. Mowie to otwarcie i szczerze. Nie musicie sie zgadzac z moimi pogladami ale to jest moje zdanie ktorego raczej nie zmienie. Dlatego od każdej religii trzymam się z daleka. Szanuje poglądy i wyznania ale nie muszę tego praktykować czy entuzjastycznie brać w tym udziału. A juz o fanatyzmie religijnym - KAZDYM - mam jak najgorsze zdanie... W tym kraju nigdy nie będzie porządku niestety. A szkoda bo Izrael jest naprawdę fascynujacym miejscem. Magda nie dziwie się Tobie ze z takim entuzjazmem przedstawiasz tu kolejne galerie z tego kraju. Ostatnio Szwecja uznała Palestynę. Może wreszcie w taki sposób należy wymusić na Izraelu ustępstwa? Przecież batalia nie toczy się o ziemie Izraela do 1967 roku ale o Zachodni Brzeg Jordanu i Gazę które początkowo nie były własnością Izraela. Temat jest niewdzieczny ale fascynujący na długie godziny rozmów :) przepraszam za rozpisanie się ale temat polityki bliskowschodniej i kultury islamu jest mi wyjątkowo bliski :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 22:13

Surykatka, ja jestem nieufna, żadnej partii nie wierzę ;)
To prawda, skomplikowane to a jeszcze każdy ma inną teorię.
Niebo miałam nadzwyczajne, chmurki były bajeczne, pofarciło mi się :)
Dziękuję, że wpadłaś do mnie, pozdrawiam :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6785) dodano 11.11.2014 21:52

Strasznie to wszystko skomplikowane, bo i takie jest życie...
Galeria ciekawa, a fotki fajnie Ci wyszły, zwłaszcza niebo jakieś takie rozanielone :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6785) dodano 11.11.2014 21:40

W sobotę przejeżdżałam przez Kalisz i myślałam o Tobie :) zastanawiałam,czy Cię na jakimś plakacie wyborczym nie zobaczę, wypatrywałam,ale nic :)
Dobra...to teraz obejrzę galerię...
pozdrówki :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 21:19

Wiesław, pewien publicysta izraelski ma teorię, że Mahomet dokonał islamizacji judaizmu. Każda strona trzyma się twardo swojej wersji historycznej.
Twoja myśl wcale nie jest cyniczna.
Dziękuję i pozdrawiam :)

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:1758) dodano 11.11.2014 20:59

Po co ludzie wymyślili te kolejne religie?
Cyba po to, żeby mordować w imię Boga Jedynego, a nie na własny rachunek.
Może należy przyjrzeć się bardziej bahaizmowi?
Cynicznie, ale z cieniem prawdy to piszę.
Tama, gratuluję!

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 20:24

Ale Haram to łatwe słówko ;)
Nie dogadają się tam, i ja tak sobie jestem pośrodku i czytam jak Żydzi jeżdżą po Arabach i na odwrót.

andred użytkownik andred(wpisów:4273) dodano 11.11.2014 19:59

Tama, ja nie wierzę, że oni kiedyś tam się dogadają. Sytuacja zawsze będzie, raz mniej, a raz bardziej, ale napięta. Jerozolimę chyba trzeba odwiedzać jak jest mniej napięta ;-)
Tekst jest jak najbardziej strawny. Temat jest trudny, dużo słów, nazw miejsc i ludzi trudne dla nas do wypowiedzenia, dlatego nie czyta się łatwo ale piszesz o tym ciekawie....ja czytam z przyjemnością :-)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 19:32

Andred, dziękuję bardzo. Właśnie się dowiedziałam, że palestyński szef obwieścił dziś, że Jerozolima jest ich i już. Zrobiło się dość niebezpiecznie i nieciekawie.

Zdziwiona jestem, że mój tekst jest strawny bo sama uważam, że mam "ciężkie pióro" i piszę zbyt konkretnie.
Pozdrawiam :)

andred użytkownik andred(wpisów:4273) dodano 11.11.2014 19:17

Tama, z Twoich galerii o Jerozolimie dowiedziałem się więcej niż przez całe moje dotychczasowe życie ;-)
Opisujesz trudne problemy ale w taki sposób, że naprawdę lekko i z przyjemnością się czyta.
Tej nienawiści religijnej im się nie dziwię....jedni drugim zaszli za skórę przez setki lat, to jak teraz o tym wszystkim zapomnieć?
Ja dziś też skupiłem się bardziej na tekście, ponieważ część zdjęć już "gdzieś" widziałem ;-))
Pozdrawiam,
andred

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 19:12

Anek, nie wszyscy czytają, mam więc nadzieję że nie przynudziłam. Dziękuję za spotkanie u mnie i pozdrawiam :)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2612) dodano 11.11.2014 17:55

Przeczytałam, przeczytałam...i obejrzałam. Bardzo dobra galeria, teraz sobie wrażenia przemyślę;) Pozdrawiam serdecznie

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 14:06

Paweł, oczywiście że tam się nic nie zmieni, mentalność ludzka jest niezmienna. Można tylko mieć nadzieję, że będzie bezkrwawo.
Ze słów mojego palestyńskiego znajomego wyczytałam wielkie rozżalenie, że on i jego kumple nie mogli ostatnio wejść na Wzgórze - bo są młodzi.
Pozdrawiam :)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:6921) dodano 11.11.2014 13:32

Bardzo dobre fotki i fajnie się je ogląda ..., temat palestyńsko-izraelski jest niewyczerpalny i dla mnie trochę niepojęty ..., niepojęty może dlatego, że nigdy nie zagłębiałem się dokładnie, jakie ma to podłoże, jakie są dzieje historyczne, jak na relacje między narodami wpływa religia ..., ale jakby nie patrzeć, to każda strona ma swoje racje, każdy walczy o swoje i po swojemu rozumie porządek, jaki powinien zapanować ... może się mylę, ale wydaje mi się, że sytuacja szybko się tam nie zmieni, żaden naród nie odpuści, póki drugi żyje ... tak ja to widzę.
Pozdrawiam:)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 13:19

Satan, nie zauważyłeś moich zdjęć? Skandal :) Ja tak mam u Andreda, bo on tak specyficznie nawija - wciągająco :)
To mam nadzieję, że troszkę historii Ci przybliżyłam i jeszcze więcej pokojarzysz faktów.
Dziękuję i pozdrawiam :)

p.s. czekam na Twoje galerie z fascynującego miejsca :)

satan użytkownik satan(wpisów:2762) dodano 11.11.2014 13:11

Najpierw czytałem tekst...zupełnie zapomniawszy o fotkach...rzadkość ;-) Potem jeszcze raz jedno i drugie.
Świetna robota.

Pozdrawiam ;-)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 11:48

Moje teksty mają wiele źródeł, to książki, fora, portale, zasłyszane ciekawostki ale też odpowiedzi na moje pytania, które wysłałam do znajomych izraelskich Żydów i Palestyńczyków. Ostatni rys należy do mnie :)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2513) dodano 11.11.2014 11:21

Miało być: przystępnie i interesująco oraz: zdjęciami:)
Dodam jeszcze, że to sztuka nauczyć i przy tym nie zanudzić oraz napisać od siebie, a nie kopiować i wklejać tutaj wiadomości, informacje.

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 11:16

Harmony, no właśnie... tekst. Staram się jak mogę, by zagadnienia przedstawić jak najciekawiej i jak najkrócej. A na Haram pogoda mi sprzyjała, co przełożyło się na piękny kontrast złota i niebieskości :)
Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 11:13

Skuza, bardzo dziękuję i życzę Ci podobnych wrażeń jak moje. Pamiętam, że wspominałaś o wyjeździe do Izraela.
Pozdrawiam serdecznie :)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2513) dodano 11.11.2014 11:13

W przystępnie i interesująco przedstawiłaś kawałek historii ilustrując go pięknymi, przemyślanymi i eleganckimi zdjęcia. Świetna kolorystyka. Mam dużą przyjemność z oglądania Twoich prezentacji z Izraela. Tak trzymaj!:) Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 11:11

Michał, ja nie wiem czy ich idee są chore ale na pewno mają do sprawy niezdrowe podejście. Zawsze powtarzam, że wszelkie skrajności są złe, i nie rozumiem skrajnego nacjonalizmu. Ale dla uspokojenia powiem, że np. przeciętny izraelski Żyd, uważa że to wszystko jest wolą Boga i oni nie będą się upierać by Wzgórze należało do Żydów.
Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 11:06

Klav, dziękuję i cieszę się, że się podoba. Pozdrawiam :)

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 11.11.2014 11:04

Gabi, najtrudniejsze tu było fotografowanie ludzi. Muzułmanki chichoczące odmówiły mi możliwości zrobienia im zdjęcia. Za to mężczyźni spoko, nie zwracali na mnie uwagi, nawet jak im w Koran zaglądałam. Zauważyłam, że kobiety nie modlą się tak namiętnie jak mężczyźni. Oni naprawdę się skupiają.
Dziękuję za wszelkie pochwały, potrzebuję ich ;)
Pozdrawiam :)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 11.11.2014 00:01

Twoja fascynacje tym zakątkiem świata można wyczuć w każdej Twojej galerii.Świetna narracja zsynchronizowana z fotkami.Bardzo mi się podobało:)
Pozdrawiam serdecznie:)

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:868) dodano 10.11.2014 22:08

Magda kolejna świetna galeria z Izraela :) Bardzo milo się oglądało... To jest przykre co tam się dzieje, kiedy slucham doniesień i przypominam sobie moja wizytę w marcu... Nie potrafię pojąć jak ludzie potrafią w imię chorych idei i religii tak bardzo stać się sobie wrodzy :/ To może kontrowersyjne co napisze i nie mam ochoty ani nikogo urazić ani obrazić ale Marks miał racje mówiąc ze religia to opium dla ludu... Obecnie wszelkie nieszczęścia tego świata sa na podłożu religijnym a w tym regionie juz wyjątkowo... Dzięki za kolejna super odsłonę ;)
Pozdrawiam

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2458) dodano 10.11.2014 19:26

Kolejna galeria w Twoim wydaniu, która pokazuje jak bardzo fascynuje Cię ten kraj...
Galeria świetna w obrazie i słowie!


gabi użytkownik gabi(wpisów:2250) dodano 10.11.2014 18:55

Magda, kolejne obrazy z Jerozolimy w typowo Twoim wydaniu. Eleganckie i wyszukane, piękne kolorystycznie. Świetnie sfotografowałaś zarówno architekturę i jej detale jak i sceny z życia codziennego. Ludzie w momentach zatracenia w modlitwie pokazani świetnie, zwłaszcza 4,8 i 25. I tekst dopasowałaś do zdjęć bardzo ciekawie, przyjemność oglądać i czytać takie prezentacje,
pozdr.

tama użytkownik tama(wpisów:2876) dodano 10.11.2014 18:44

Panowie miło mi :) Lubię takie inne spojrzenie więc pokazuję znane miejsca od czasem innej strony. A poza tym jaka to przekorność losu, muzułmanie władają najświętszym dla Żydów miejscem.
Pozdrawiam :)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4141) dodano 10.11.2014 18:00

Ciekawe spojrzenie na Wzgórze Moriah, Z reguły pokazujemy je, jako największą świętość judaizmu, zapominając o najmłodszym - islamskim dziedzictwie. Bardzo ładne zdjęcia. Gratuluję i pozdrawiam. :)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5183) dodano 10.11.2014 17:09

dobra robota.
ciężko zrozumieć to miasto, bo dziwny jest ten świat.
Pozdrawiam:)

gregy użytkownik gregy(wpisów:461) dodano 10.11.2014 16:45

Bardzo ładne i fajnie pomyślane fotki. Podobało się :-)

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!