m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (50):

 
Muzeum Powstania Warszawskiego otwarte w sześćdziesiątą rocznicę wybuchu Powstania, jest wyrazem hołdu warszawiaków wobec tych, którzy walczyli i ginęli za wolną Polskę i jej stolicę. Mieści się ono w dawnej elektrowni tramwajowej, zabytku architektury przemysłowej z początku XX wieku u zbiegu ulic Przyokopowej i Grzybowskiej na Woli. Zrealizowanie idei muzeum jest w bardzo dużej mierze zasługą ówczesnego prezydenta stolicy - późniejszego prezydenta RP Lecha Aleksandra Kaczyńskiego. 8 kwietnia 2011 roku na fasadzie siedziby muzeum odsłonięto poświęconą mu tablicę pamiątkową, wykonaną z czarnego, satynowanego granitu, z odlaną z brązu podobizną Lecha Kaczyńskiego, autorstwa Andrzeja Renesa. Muzeum Powstania Warszawskiego jest czynne: w poniedziałki, środy i piątki w godz. 8.00-18.00; w soboty i niedziele w godz. 10.00-18.00; w czwartki w godz. 8.00-20.00; we wtorki - nieczynne. Bilety wstępu kosztują: normalny - 10 zł, ulgowy - 7 zł, grupowy - 5 zł od osoby, wstęp wolny w niedziele (z wyjątkiem projekcji filmu Miasto Ruin), film Miasto Ruin - 2 zł. Ekspozycja muzealna zawiera także zdjęcia przedwojennej Warszawy. Wystawa przedstawia historię powstania warszawskiego począwszy od niemieckiej i sowieckiej napaści we wrześniu 1939 roku, poprzez okupację, akcję „Burza”, przygotowanie do powstania, jego wybuch i przebieg, sytuację na arenie międzynarodowej w 1944 roku, utworzenie nielegalnego, komunistycznego rządu w Lublinie a skończywszy na losach powstańców w PRL. Rzeczywistość okupacyjną ilustrują między innymi tablice z nazwami ulic, zmienionymi przez okupanta...
... a także obwieszczenia o przeprowadzanych egzekucjach. Część wystawy jest poświęcona losom ludności żydowskiej w okupowanej Warszawie i powstaniu w Getcie w 1943 roku. Kilka miesięcy temu ze zdumieniem wysłuchałem w TV opinii p. Kazimiery Szczuki, że Muzeum Powstania jest bardzo szkodliwe, gdyż jakoby pomijało kwestię martyrologii Żydów. Tablica z numerem domu z czasów okupacji. Rota przysięgi żołnierzy Armii Krajowej. Na parterze przedstawiono czas okupacji i sam wybuch powstania - Godzinę „W”. Pokazano życie codzienne okupowanej stolicy, niemiecki terror, którego symbolem są Palmiry i więzienie na Pawiaku, a także funkcjonowanie Polskiego Państwa Podziemnego i Akcję Burza. Najbardziej wymownym symbolem godziny W jest zegar ustawiony na godzinę 17.00. Atmosferę warszawskiej ulicy tamtego czasu oddają polskie flagi na replice jednego z niemieckich bunkrów i zdjęcia Eugeniusza Zenona Lokajskiego. Część ekspozycji, zwana Halą z Liberatorem jest przestronną salą, w której istotną rolę odgrywa gra światła i przestrzeni. Jej centralnym punktem jest replika samolotu Consolidated B-24 Liberator. Pilotowany przez kapitana Zbigniewa Szostaka samolot został zestrzelony przez myśliwce Luftwaffe w okolicach Bochni. Jego oryginalne elementy, odnalezione w rejonie katastrofy, włączono w replikę, wykonaną w skali 1:1.
Zasobnik, w jakich dokonywane były zrzuty dla walczących powstańców. Do atrakcji tej części Muzeum można zaliczyć również: odrestaurowany jeden z kotłów elektrowni, wieżę widokową, rekonstrukcję kanału oraz salę kinową. Jeden z plakatów powstańczych. Orzełki na powstańcze furażerki produkowane jeszcze przed wybuchem Powstania. Na antresoli zaprezentowano walki w sierpniu i życie codzienne w powstańczej Warszawie. Pokazano ludobójstwo na Woli, życie religijne i kulturalne, alianckie zrzuty oraz szpital powstańczy. Fragment ekspozycji na antresoli, prezentującej walkę i życie codzienne w powstańczej Warszawie. Słynny powojenny komunistyczny plakat propagandowy - AK - zapluty karzeł reakcji. Jego autorem był Włodzimierz Zakrzewski.
Kolejny plakat ilustrujący stosunek komunistów do Powstania i żołnierzy AK. Autorem plakatu był Tadeusz Trepkowski. Mimo negatywnego stosunku komunistów do Powstania, tuż po jego upadku propaganda PKWN wykorzystywała motyw zniszczenia stolicy. Jedna z licznych fotografii ilustrująca stosunek nowej powojennej władzy do rządu emigracyjnego RP. Na piętrze znajduje się kawiarenka Pół Czarnej o wystroju stylizowanym na lata międzywojenne. Egzemplarze prasy konspiracyjnej. Odtworzone graffiti uliczne, wykonywane przez członków tzw. Małego Sabotażu. Graffiti to jest wzorowane na znanej karykaturze Hitlera z 1942 roku, której autorem był wspomniany już wcześniej Stanisław Tomaszewski.
W muzeum są także trzy odrębne pomieszczenia, prezentujące ekspozycje tematyczne: Radiostacje i łączność (na zdjęciu), Poczta polowa i Niemcy. W muzeum są także trzy odrębne pomieszczenia, prezentujące ekspozycje tematyczne: Radiostacje i łączność (na zdjęciu), Poczta polowa i Niemcy. W muzeum są także trzy odrębne pomieszczenia, prezentujące ekspozycje tematyczne: Radiostacje i łączność, Poczta polowa (na zdjęciu) i Niemcy. Powstańcza skrzynka pocztowa. Na trasie zwiedzania znajduje się aranżacja kanału, gdzie identyfikacji z powstańcami służy odpowiednia scenografia, efekty wizualne i dźwiękowe. Kanał i schody prowadzą na piętro. Ten fragment ekspozycji pokazuje walki we wrześniu toczące się na Czerniakowie, Mokotowie i Żoliborzu, udział w Powstaniu żołnierzy NSZ i AL, a także cudzoziemców. Kanały stanowiły ważny system komunikacji między dzielnicami oraz były wykorzystywane do ewakuacji oddziałów powstańczych z opuszczanych przez nie rejonów miasta. W podziemiach Hali z Liberatorem chętni mogą przejść przez kanał, udostępniony w tej części ekspozycji - już nie tak przestronny i komfortowy, jak na antresoli.
Latarki używane przez powstańców w czasie marszu w kanałach. Autentyczna figurka z jednego z warszawskich podwórek. W czasie Powstania przy takich kapliczkach gromadziła się na modlitwach ludność cywilna. Błyskawica - pistolet maszynowy opracowany przez inż. Wacława Zawrotnego i Seweryna Wielaniera. Produkowany w warunkach konspiracyjnych w Polsce podczas okupacji niemieckiej. Przy jego produkcji można było wykorzystać technologie dostępne w warsztatach rzemieślniczych. Konstrukcja była wzorowana na pistoletach maszynowych MP40 i Sten. Do lipca 1944 roku wykonano 600 egzemplarzy, a w momencie wybuchu powstania warszawskiego były gotowe części następnych stu egzemplarzy. W czasie powstania Błyskawice montowano w rusznikarni na ulicy Boduena. Pistolet maszynowy Sten z 1941 roku, podstawowa broń żołnierzy brytyjskich, używana do lat 50. XX wieku. Opracowano go, wzorując się na niemieckim MP 40, lecz maksymalnie upraszczając konstrukcję. Pistolet dostosowano do amunicji niemieckie. Nazwa jest skrótem nazwisk projektantów: Reginalda Sheperda i Harolda Turpina oraz miejscowości Enfield, gdzie mieściła się fabryka Royal Small Arms Factory. W Polsce produkowano Steny w warsztatach konspiracyjnych. Posiadały one znaki i numery angielskie, ale można je rozpoznać po lewym gwincie lufy. Jakością przewyższały one angielskie pierwowzory. Powstańcza broń we wrześniu 1944 roku wzbogaciła się o pistolety PPSz wz. 1941, dostarczone przez żołnierzy żołnierzy 1 Armii WP, którzy próbując udzielić pomocy Powstaniu wylądowali w nocy z 15 na 16 września na Solcu oraz w rejonie Kępy Potockiej na Żoliborzu. Pistolety PPSz były także dostarczane w podjętych w końcu (gdy sytuacja powstańców była już tragiczna) przez Rosjan zrzutach. Pistolet ten, kalibru 7,62 x25 mm, potocznie nazywany pepeszą skonstruowany został przez przez Gieorgija Siemionowicza Szpagina i był podstawową bronią tej kategorii na uzbrojeniu Armii Czerwonej. Plakat powstańczy - Nie jesteśmy sami. Niestety, w praktyce - byliśmy. Autorem plakatu był Stefan Bernaciński ps. „Budrys”.
Powstańczy plakat Mleko dla dzieci. One muszą przetrwać. Jest to jego jedyny zachowany egzemplarz. Plakat Do broni w szeregach AK autorstwa Mieczysława Jurgielewicza i Edmunda Burke. Stanisław Władysław Tomaszewski ps. „Bartoszek”, „Malarz”, „Miedza”, „Wiśniewski” był grafikiem, który stworzył chyba najwięcej znanych plakatów powstańczych. Na zdjęciu jeden z nich: „W walce - odwet za krew tysięcy Polaków”. Jeden z plakatów powstańczych. Jego autorem jest Henryk Chmielewski. Podejrzewano, że jest to popularny Papcio Chmiel, twórca słynnego komiksu o Tytusie. Okazało się jednak, że to nieprawda. Doskonale znam ten plakat. Ale to nie ja go narysowałem, tylko mój starszy kolega z Powstania, który też nazywał się Henryk Chmielewski - wyjaśnił Papcio Chmiel. Po zdobyciu magazynów SS przy ulicy Stawki, w ręce powstańców Zgrupowania AK Radosław dostały się między innymi popularne panterki. Mundur żołnierza formacji SS, biorących udział w walkach w Warszawie w sierpniu i wrześniu 1944 roku.
Mundur żołnierza formacji RONA (Русская освободительная народная армия). Odznaczyła się rabunkami i wyjątkowym okrucieństwem na Ochocie. W licznych relacjach z Powstania formacja ta jest błędnie określana jako ukraińska. W istocie - była to formacja rosyjska, choć w jej szeregach służyli z pewnością także i Ukraińcy. Bronisław Kamiński - dowódca brygady RONA, kolaboracyjnej formacji zbrojnej złożonej z Rosjan. Żołnierze RONA odznaczyli się okrucieństwem wobec ludności cywilnej, a sam Kamiński zyskał przydomek kata Ochoty. Ojciec Kamińskiego był rosyjskim Polakiem, a matka - Niemką. Wkrótce po odwołaniu z Warszawy, Kamiński został skazany przez Niemców na śmierć za niesubordynację. Oskar Dirlewanger - SS-Oberführer i dowódca specjalnej jednostki SS do zwalczania partyzantów, złożonej z kryminalistów. Jej zachowanie było tak okrutne, że nawet władze SS wszczęły przeciw Dirlewangerowi śledztwo, lecz nie został on postawiony przed sądem. Formacja Dirlewanger została włączona do oddziałów, tłumiących Powstanie. Odznaczyła się wyjątkowym barbarzyństwem. W 1945 roku Dirlewanger zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach w obozie w Altshausen w Badenii-Wirtembergii. Możliwe, że został on pobity przez pilnujących go żołnierzy polskich służących pod komendą armii francuskiej. Heinz Reinefarth - dowódca oddziałów SS biorących udział w walkach na Woli. W ciągu kilku dni wymordowały one w masowych egzekucjach ok. 50 tysięcy cywilnych mieszkańców Warszawy. Jego oddziały brały następnie udział w walkach na Starym Mieście, Powiślu i Czerniakowie, dokonując licznych zbrodni. Po zakończeniu wojny Reinefarth nigdy nie poniósł za to odpowiedzialności. Erich von dem Bach-Zelewski - SS-Obergruppenführer. W latach 1943-1944 dowódca oddziałów do walki z partyzantami w państwach okupowanych. Dowódca tzw. Korpsgruppe von dem Bach, w trakcie tłumienia powstania warszawskiego. Miał polskie pochodzenie. W czasie kampanii rosyjskiej dowodził jednostkami Waffen-SS, które zajmowały się eksterminacją ludności żydowskiej. Po wybuchu Powstania dowódcą oddziałów SS skierowanych do jego stłumienia. Oddziały SS i tzw. Osttruppen pod jego komendą dopuściły się zbrodni wojennych na ludności cywilnej Warszawy, za które nigdy nie odpowiedział. W podziemiach Hali z Liberatorem znajduje się sala Niemcy w okupowanej Warszawie przedstawiająca historię lat 1939-1944 widzianą oczami tych, przeciwko którym wybuchło Powstanie.
Po wycofaniu się Niemców i zajęciu Warszawy przez Rosjan w styczniu 1945 roku przystąpiono do odgruzowywania i rozminowywania stolicy. Ponieważ ruiny miasta były jednym wielkim cmentarzyskiem, przeprowadzane były liczne ekshumacje powstańczych grobów. Patronem kaplicy Muzeum Powstania Warszawskiego jest pallotyn ks. Józef Stanek ps. „Rudy”, który został schwytany przez SS-manów i zginął na szubienicy 23 września 1944 roku. Był on kapelanem zgrupowania „Kryska” Armii Krajowej. Jan Paweł II ogłosił ks. Józefa Stanka błogosławionym w gronie 108 męczenników II wojny światowej 13 czerwca 1999 roku.

najbliższe galerie:

 
Warszawa 10 - Muzeum Powstania Warszawskiego
1pix użytkownik popekpawel odległość 0 km 1pix
Żydowska nekropolia w Warszawie (1)
1pix użytkownik achernar-51 odległość 1 km 1pix
ZWIEDZAMY WARSZAWĘ 2
1pix użytkownik afrodyta odległość 1 km 1pix
Wielkanocne życzenia
1pix użytkownik filmdil odległość 1 km 1pix
Cmentarz w Wilanowie
1pix użytkownik wo odległość 1 km 1pix
REPORTERSKIE SPOJRZENIE NA STOLICĘ
1pix użytkownik afrodyta odległość 1 km 1pix

komentarze do galerii (4):

 
achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5416) dodano 30.11.2014 22:15

Śnieżka, Paulus, Przemysław - dziękuję i też serdecznie pozdrawiam. :)

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:6169) dodano 30.11.2014 10:09

Moje uznanie dla Twojej pracy.
Przewodnik raczej już mi nie jest potrzebny...;)
Pozdrawiam (raczej) zimowo!

paulus użytkownik paulus(wpisów:323) dodano 29.11.2014 17:07

Ciekawa galeria. Nie byłem w muzeum, ale mam nadzieję, że będę miał okazję je zwiedzić.

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3351) dodano 29.11.2014 14:26

Masz rację, warto się tam wybrać, jeśli ktoś jeszcze nie był. Piękne to muzeum, ale przygnębia.
Pozdrawiam:)

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!