Wędrówkę rozpoczęliśmy w Lauterbrunnen to miejscowość i gmina leżące w Obrelandzie Berneńskim. Tym pociągiem wyruszyliśmy na podbój Jungfrau. Lauterbrunnen otoczone jest przez wysokie szczyty Alp Berneńskich. Widoki od samego początku zapierały dech w piersiach. Lauterbrunnental ze względu na liczne wodospady nazywana jest Doliną 72 Wodospadów.  Dolina ta jest jedną z najgłębszych w Alpach, od miejscowości Stechelberg (919 m n.p.m.) do szczytu Jungfrau (4158 m n.p.m.) różnica wysokości wynosi 3239 m.
Wyżej położona część doliny jest rezerwatem przyrody, a rejon szczytów Jungfrau i Bietschhorn oraz lodowca Aletschgletscher został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Głównymi atrakcjami doliny są wodospady Trümmelbach i Staubbach, przełęcze Kleine Scheidegg i Jungfraujoch (do niej zmierzaliśmy). Podróż w jedną stronę trwała ok.2 godz. i czekała nas jedna przesiadka.  Przez dolinę przepływa rzeka Lütschine biorąca swój początek wśród lodowców u podnóży Jungfrau.
Początkowo towarzyszyła nam mgła, ale im wyżej tym pogoda ładniejsza. Docieramy wreszcie do stacji Kleine Scheidegg,gdzie czeka nas przesiadka.Tu wsiadamy  do kolejki Jungfraubahn prowadzącej na przełęcz Jungfraujoch. Kleine Scheidegg to przełęcz w Alpach Berneńskich (2061 m n.p.m.), między szczytami Eiger a Lauberhorn. W Kleine Scheidegg znajdują się liczne hotele,bo  zimą przełęcz stanowi centrum sportów zimowych pomiędzy Wengen a Grindelwaldem.Z przełęczy doskonale widać okoliczne szczyt np. Wetterhorn, Eiger, Mönch, Jungfrau i Gspaltenhorn. A my ruszyliśmy w dalszą podróż,tę bardziej widokową.Najpierw tunel a potem...
pierwsze ośnieżone szczyty osnute chmurami.
Trasa o długości 10 km.została wykuta w litej skale. Po drodze kolejka jadąca w ciemnym tunelu zatrzymywała się w kilku miejscach,gdzie przez okna wykute w skale można było podziwiać szczyty górskie. Tu widok na Eismeer - 3160m.n.p.m. I wreszcie dotarliśmy do celu, do przełęczy Jungfraujoch - 3471 m n.p.m.
Tam czekało na nas mnóstwo atrakcji. Na ścianach tunelu liczne fotografie prezentujące historię powstawania tego pięknego miejsca. Dalej sale z kolejnymi atrakcjami i restauracjami. Kolejnym punktem zwiedzania był Pałac Lodowy.
Pałac Lodowy to labirynt z rzeźbami wykutymi w lodzie. Są tam misie,pingwiny,ptaki i inne stworki. W tunelu jest bardzo ślisko,więc trzeba uważać na siebie i aparat :)
Następnie windą wjechaliśmy na taras widokowy.Ponad przełęczą, na wysokości 3571 m n.p.m. znajduje się obserwatorium astronomiczne Sphinx. Błękit nieba w połączeniu z czystą bielą ośnieżonych gór dostarczał ogromnych wrażeń. I tłumy ludzi podziwiające otaczającą przyrodę. Podziwialiśmy Eiger, Mönch i Jungfrau. Jungfrau (w jęz. niem. panna lub dziewica) - szczyt w Alpach Berneńskich - 4158 m n.p.m. Jungfrau zajmuje trzecie miejsce wśród wszystkich szczytów Alp Berneńskiech.
Góra Jungfrau jest objęta rezerwatem, znajdującym się na liście światowego dziedzictwa UNESCO razem ze szczytem Bietschhorn oraz lodowcem Aletsch. Widoczne szczeliny w śniegu i lodowiec Aletsch, który jest największym w Alpach. Aletsch ma długość 23,6 km (2002 r.), zajmuje powierzchnię 117,6 km² i składa się z ok. 27 mld ton lodu. Miejsce tak piękne,że nie chcieliśmy, mimo wielu spędzonych tu godzin ,zjeżdżać ponownie do Lauterbrunnen.

JUNGFRAUJOCH
1pix użytkownik archipio odległość 0 km 1pix
Szwajcaria - Alpy Berneńskie
1pix użytkownik woja odległość 3 km 1pix
Szwajcaria - u stóp Eigeru (1)
1pix użytkownik wasaga odległość 4 km 1pix
Trummelbachfalle
1pix użytkownik admian odległość 6 km 1pix
Schtaubachfalle
w cieniu Eigeru i Jungfrau
1pix użytkownik archipio odległość 7 km 1pix

harmony użytkownik harmony(wpisów:2578) dodano 08.01.2015 11:57

Piękna trasa do zapamiętania.

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 05.01.2015 17:59

Góry, te zielone, ośnieżone, lodowe, kocham je wszystkie... Super widoki, wspaniała podróż!
Twoja galeria będzie dla mnie przydatna bo Szwajcarię mam w cichych planach na wrzesień, no chyba, że pogoda sprawi psikusa...
Wrócę tu jeszcze.

romana użytkownik romana(wpisów:5194) dodano 05.01.2015 08:48

Świetne widoki. I pogodę mieliście super. Tylko pozazdrościć :)

gregy użytkownik gregy(wpisów:517) dodano 04.01.2015 19:53

Świetne miejsce. Od razu dopisuje do miejsc, do których chce wrócić. Oj pojadę tam :-).

woja użytkownik woja(wpisów:521) dodano 04.01.2015 19:43

Piękne widoczki. Dla mnie, jak dla Arli, galeria budząca spore emocje:-)
Podczas mojego pobytu dopisała pogoda i widoczność była rewelacyjna (o czym marzyłem), ale te chmurki tu w dole - po prostu bajeczne.
Świetnie uchwyciłaś dolinę Lauterbrunnen. Kiedyś MUSZĘ tam wrócić.

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 04.01.2015 18:57

O tym żeby zobaczyć Eiger, Monch i Jungfrau marzę już od......bardzo dawna, jeszcze byłem w liceum. W międzyczasie zobaczyłem kilka innych ciekawych miejsc na świecie, a tam jeszcze nie byłem. Wiem, że to błąd i ta galeria mnie tylko w tym utwierdza. Chyba muszę podjąć jakąś męską decyzję i na kilka dni tam wyskoczyć.
Przepiękne miejsce pokazałaś.

arla użytkownik arla(wpisów:284) dodano 04.01.2015 17:58

Moja pierwsza reakcja to paraliż po włączeniu strony Obieżyświata i zobaczeniu w nowych galeriach Twojej z Szwajcarii ... bałam się oglądania tych bajecznych widoków, bałam się że znów zatęsknię za tym krajem. No ale postanowiłam zmierzyć się z tym strachem i czułam to co Ty gdy napisałaś, że trudno było wracać na niziny. Dla mnie galeria bardzo emocjonalna, odżyły we mnie wszystkie wspomnienia pobytu w tym rejonie choć na Jungfrau nie wjechałam.

gabi użytkownik gabi(wpisów:2419) dodano 04.01.2015 17:52

Bardzo piękna trasa, tunel lodowy super i widoki w chmurach też,

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:5587) dodano 04.01.2015 17:40

Widoki w chmurach nadzwyczajnej urody...
Pozdrawiam!...;)

paulus użytkownik paulus(wpisów:323) dodano 04.01.2015 17:11

Rewelacja. Widoczki piękne. Pozdrawiam.

ak użytkownik ak(wpisów:5755) dodano 04.01.2015 17:06

piękne foty , bardzo ładna galeria