<Sobota,05/07/2014,78 dzień VeloTour 2014,Grecja,Pireus>siedzę sobie wieczorową porą na nadmorskim bulwarze nieopodal przystani Olimpiakosu z widokiem na suburbia Aten i zajadam się 9 kilogramowym arbuzem nabytym w markecie za niecałe 1,5Euro ... <port w Pireusie,brama nr 2>...w oczekiwaniu na ten właśnie prom-Diogenes-który zawiezie mnie na wyspę Rodos <Niedziela,06/07/2014,port w Pireusie>rejs rozpoczyna się o 8 rano i będzie trwał do 1 w nocy następnego dnia,za bilet zapłaciłem 59 Euro więc droga ta wycieczka,ale bilet kupowałem kilkanaście dni wcześniej siedząc w kafejce internetowej w Albanii... <Morze Egejskie,rejs Pireus-Rodos>i nie bardzo miałem czas na wyszukiwanie promocji,do tego zależało mi żeby płynąć w dzień a taki kurs jest tylko w niedzielę,w inne dni statki na Rodos ruszają wieczorem(aktualne na rok 2014) <Morze Egejskie,rejs Pireus-Rodos>to zdjęcie zamieściłem,bo obserwacja żaglówek była dla mnie ważna w czasie tego rejsu - a to dlatego,że... <Kalymnos>...w Chorwacji,w Zadarze jak siedziałem sobie nad brzegiem morza podszedł do mnie pewien Niemiec-Wolfgang z Ulm,który wraz z żoną był w trakcie rejsu jachtem wzdłóż wybrzeża tego kraju...
<Morze Egejskie,wyspy Dodekanezu>w trakcie rozmowy zaproponował mi uczestnictwo w kilkumiesięcznym rejsie jachtem po Karaibach... <Morze Egejskie,wyspy Dodekanezu>...wymieniliśmy się namiarami,zresztą zostałem zaproszony do odwiedzin Wolfganga w Ulm jesienią gdy będę jechał wzdłóż Dunaju (z czego skorzystałem we wrześniu)... <Morze Egejskie,wyspy Dodekanezu>... no więc zacząłem przyglądać się jak ten jachting wygląda,gdyż jestem totalnym dyletantem w tym temacie (mój nowy przyjaciel zapewniał,że to żadny problem i,że szybko nabiorę wprawy)... <Morze Egejskie,wyspy Dodekanezu,Kos>...jak obserwowałem jachting w Chorwacji to wyglądało to bardzo sympatycznie,mina mi zrzędła jak zobaczyłem co z tymi stateczkami dzieje się na otwartym morzu... <Morze Egejskie,wyspy Dodekanezu,Kos>do dzisiaj jeszcze nie określiłem się czy wezmę udział w takiej wyprawie (jest jeszcze czas-Wolfgang planuje ten rejs najszybciej za dwa lata) <Rodos,prom Diogenes>,zgodnie z planem w środku nocy stateczek dopływa do wyspy na której zamierzam spędzić kolejny tydzień swojego życia
<Grecja,miasto Rodos>Jako,że nie opłacało się już szukać noclegu postanowiłem zrobić wstępne rozpoznanie miasta <miasto Rodos,Plac Hipokratesa>najpierw było cicho i spokojnie,ale jakież było moje zdziwienie jak wszedłem na ten główny plac miasta a tam impreza na całego(w aparacie mam czas angielski,więc należy dodać dwie godziny)... <miasto Rodos>...okazuje się,że Grecy lubią bawić się do białego rana (piszę Grecy ponieważ tylko ten język przebijał się poprzez głośną muzykę,jeśli byli tam turyści z innych krajów to stanowili zdecydowaną mniejszość) <Rodos,plaża Arkandia-wschodnia strona miasta,obok portu handlowego>Jak tylko nastał ranek postanowiłem się wykąpać,myślałem,że będę jedynym amatorem porannych kąpieli i się bardzo zdziwiłem ... <Rodos,plaża Arkandia>...bo takich amatorów kąpieli z każdą minutą przybywało (najczęściej byli to starsi Grecy i Greczynki) W nocy jak chodziłem po uliczkach starego miasta to nie miałem żadnej mapy i oczywiście prawie od razu się zgubiłem i długo trwało zanim wróciłem na nadbrzeże i odnalazłem rower
<mury otaczające średniowieczną dzielnicę Rodos>rankiem zaopatrzyłem się w informacji turystycznej w mapy i broszury dotyczące miasta i wyspy i już dobrze przygotowany logistycznie ruszyłem w pierwszą wędrówkę wzdłóż murów <Brama D^Amboise,w tle pałac Wielkiego Mistrza Zakonu Joanitów>poziom materiałów jest bardzo wysoki,chyba dostępne są też w języku polskim... <mury miejskie Rodos,Bastion Św Jerzego>ja akurat posiłkuję się przy opisach materiałami,co pewnie spotka się z dezaprobatą Przemysława :))),w języku niemieckim najbardziej popularna wśród turystów jest ta ścieżka biegnąca środkiem fosy ale ja wybrałem treking wzdłóż zewnętrznego pierścienia murów... ... a to dlatego,że po pierwsze idzie się w cieniu a po drugie,jakby to powiedział Paweller - z góry lepszy widok taki spacer wzdłóż murów to jest ładnych parę kilometrów,więc nie ma potrzeby bez potrzeby wystawiać się na letnie,greckie Słonko
mury są tak długie, bo nawet dzś w tym średniowiecznym mieście żyje i pracuje około 10 000 ludzi oczywiście miasto Rodos to nie tylko starodawna dzielnica,wokół niej znajdują się nowoczesne dzielnice mieszkaniowe i przemysłowe (obecnie na wyspie mieszka 117 000 rezydentów) 14 km od miasta Rodos znajduje się port lotniczy Diagoras za pośrednictwem którego na wyspę napływa główna fala turystów,będących głównym źródłem dochodów mieszkańców Rodos Zabytkowe centrum miasta zostało wpisane w 1988 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO W 1944 roku alianckie bomby zniszczyły dużą część zabytków,wielu Greków i Włochów zginęło pod gruzami (Włosi rządzili wyspą od 1912r, od 1923r jako włoska kolonia Wyspy Egejskie) po południu, po obiedzie jeszcze raz wróciłem na mury co by delektować się widokami w zachodzącym Słońcu przy greckim piwie ...
... nie ma tam żadnych pubów (właściwie to cała infrastruktura turystyczna skoncentrowana jest na starówce i na nabrzeżu) więc spożycie alkoholu musiałem sobie zorganizować we własnym zakresie jako że pobyt na wyspie traktowałem czysto wakacyjnie (ładowanie akumulatorów przed czekającą mnie wyprawą w głąb Turcji) więc po spożyciu kilku piwek udałem się na kolejny spacer do centrum miasta włoskie rządy na wyspie z jednej strony przyniosły rozwój infrastruktury - wybudowali drogi,port,poprowadzili elektryczność,odnowili zamek,utworzyli Instytut badania kultury i historii regionu, ... ...ale z drugiej strony wszystkie żydowskie i muzułmańskie cmentarze otaczające stare miasto zamienili w tereny zielone i zburzyli sporo ottomańskich domów Zmierzam w kierunku nabrzeża bo mam jedną sprawę jeszcze do załatwienia... ... muszę się rozeznać co do kursowania promów z Rodos do Marmaris (albo gdzie indziej w Turcji),możliwości transportu rowera i zakupu biletu ...
<Wtorek,08/07/2014,miasto Rodos,ruiny kościoła Panagia tis Burgu>...okazało się,że od paru miesięcy do Turcji nie pływają już promy samochodowe i jedyna możliwość to skorzystać z wodolotu... <Rodos,ruiny kościoła Panagia tis Burgu>...na szczęście wodolot transportuje rowery, więc nabywam bilet za złodziejską jak na 40 kilometrową podróż cenę 25 Euro na dzień 15 lipca(Turcja oddalona jest od wyspy niecałe 20 km ale trochę się płynie wzdłóż wybrzeża>) ... <Rodos,ruiny kościoła Panagia tis Burgu>...i mam parę dni na poznanie wnętrza wyspy Rodos a najpierw jeszcze z samego ranka robię szybki spacer po starówce Rodos... <Rodos,Plac Hipokratesa>...póki jeszcze plażowicze się nie obudzili <Rodos,Plac Hipokratesa>Turcy zdobyli miasto w 1522 roku, naprawili mury,zmusili greckich mieszkańców do zamieszkania poza murami miasta... <Rodos,meczet Suleyman-Pascha>przekształcili kościoły w meczety a domy rycerzy w budynki użyteczności publicznej
<Rodos,wejście do pałacu Wielkiego Mistrza>ciekawe,że dopiero czwarta próba zdobycia miasta przez potężne w tamtych czasach państwo ottomańskie   powiodła się (dokonał tego słynny Sulejman Wspaniały)... ...oblężenie trwało sześć miesięcy  i 22 grudnia 1522 roku wielki mistrz Filip Villiers de Isle Adam poddał twierdzę <Rodos,brama DAmboise>ale najciekawsza jest w tym rzadko spotykana tak wtedy jak i obecnie wspaniałomyślność i rycerskość zwycięzcy - pozwolił pokonanym odpłynąć z pełnym ekwipunkiem - dzięki czemu zakon joanitów funkcjonuje do dnia dzisiejszego <wyspa Rodos - gdzieś w interiorze> po dwóch dniach bez roweru czas trochę rozruszać kości,poznać wyspę a właściwie to znajdujące się tam plażunie. Dziękuję i pozdrawiam.

Zapraszam na spacer po Rodos
Rodos Faliraki Lindos
1pix użytkownik lukasol7 odległość 2 km 1pix

ak użytkownik ak(wpisów:5541) dodano 30.03.2015 13:27

niejeden z nas chciałby przeżyć taką przygodę i na spokojnie zwiedzić tyle co Ty, a licją się nie przejmuj, jak do tej pory zamieściła tylko jajca z wawy i to jakieś podstarzałe, podejrzanej jakości :)))

artcze użytkownik artcze(wpisów:175) dodano 08.02.2015 22:52

licja>z tymi zdjęciami w pionie to jakiś problem techniczny jest-już kacpi to sygnalizował,więc poczekam,aż informatyk rozwiąże problem i je obrócę.W mieście Rodos nie tylko mury obronne są ciekawe-wg opisu do mapki,którą zamieściłem pod pozycją 18 miejsc godnych odwiedzenia jest 71 (choć część z nich powiązana jest z fortyfikacjami)Jak pewnie zauważyłaś z opisu byłem po dwóch nieprzespanych nocach więc ten dzień (07/07/2014)poświęciłem głównie na włóczenie się wzdłóż murów i spożywanie napojów chłodzących.
Dziękuję za zainteresowanie i pozdrawiam

artcze użytkownik artcze(wpisów:175) dodano 08.02.2015 22:46

lucy56,achernar51>mam nadzieję,że trochę wakacyjnego Słońca i błękitnego nieba przyda się,bo chyba zimno w Polsce
Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4409) dodano 08.02.2015 22:20

Duży szacun dla Twoich wypraw... no i fajnych relacji z nich. Pozdrawiam. :)

licja użytkownik licja(wpisów:342) dodano 08.02.2015 21:52

Czy na Rodos jest tylko twierdza do zwiedzania? Bo tylko to jest na zdjęciach. Przy oglądaniu niektóre pionowe zdjęcia są w poziomie, to chyba jakiś błąd?

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2394) dodano 08.02.2015 17:13

Odpoczynek z Tobą to także przyjemność;))