Droga prowadzi z Tbilisi do Władykaukazu i ma długość nieco ponad 200 km. Obfituje w atrakcje. Tutaj twierdza Ananuri. Każdy turysta przemierzający tę trasę obowiązkowo się tu zatrzymuje. Nie każdy jednak ma odwagę wdrapać się na dziko na wieżę. Kilkadziesiąt kilometrów dalej - punkt widokowy przy pomniku przyjaźni radziecko gruzińskiej z 1983 r. Przyjaźń raczej nie przetrwała, pomnik i owszem. Przy samym pomniku dość dużo straganów z wszystkim, czego może potrzebować turysta. Nie pokazuję ich, żeby nie psuć wrażenia;) Przełęcz Krzyżowa, przy której wzniesiono budowlę, znajduje się na wysokości 2379 m n.p.m.
Trochę tam zimno, ale widoki takie, że nie chce się jechać dalej. Jednak pojechaliśmy dalej do Stepancmindy (dawniej Kazbegi). Gdzieś tam w dole znajduje się dom naszej przemiłej gospodyni, Mai. Dom, który przywodził na myśl wakacje u babci na wsi trzydzieści lat temu. Wystrój i umeblowanie jak w tamtych czasach oraz ciepła, swojska atmosfera. Tymczasem idziemy w górę, do klasztoru Cminda Sameba (Świętej Trójcy). Można tam wyjechać samochodem 4x4, których kursuje całe mnóstwo.
Ale mnie takie widoki podobają się znacznie bardziej gdy są chociaż odrobinę okupione wysiłkiem i zadyszką. Głównie po ten widok i po to właśnie zdjęcie pojechałam do Gruzji. Tak, wiem, że kadr oklepany i każdy kto tam zawitał pstryknął sobie taką fotkę, ale bardzo chciałam mieć swoją ;) Z miasteczka (1750 m n.p.m.) na górę (2170 m n.p.m.) wychodziliśmy ok. 1,5 godziny. To niewiele, żeby zobaczyć taką scenerię... Po jednej stronie, pod słońcem, dostojny Kazbek. Po drugiej - najpiękniej położony klasztor jaki do tej pory widziałam. Sielanka:) Kościół stoi tu od XIV w.
W niespokojnych czasach ukrywano w nim cenną relikwię i symbol Gruzji - krzyż św. Nino (bardzo charakterystyczny, z ramionami skierowanymi do dołu, przewiązany kosmykiem włosów Nino). Do naszej wioski wracamy innym szlakiem, który także jest bardzo malowniczy i ciekawy. W tę stronę jakoś lżej i szybciej się idzie;)
Gdy docieramy do naszej gosposi, Maja pichci nam kolację. Później przychodzi wieczór i temperatura spada poniżej 10 stopni. Nie mamy wyjścia - trzeba się czymś rozgrzać, dlatego przed spaniem wybieramy się jeszcze do lokalnej knajpki na trunki. Rankiem następnego dnia spoglądamy na Kazbek. Dziwują się nam zwierzęta, dla których Kazbek to widok powszedni, zwyczajny taki. A my chcemy się jeszcze napatrzeć, przed wyruszeniem w dalszą trasę.
Aż szkoda odjeżdżać, chociaż po drodze świat też jest całkiem niebrzydki.  Taka sytuacja. Tiry się zaklinowały na zakręcie. Na kilka dobrych minut wstrzymało to ruch, ale w końcu panowie dali radę i wyszli z tego bez szwanku. Dzięki temu mogliśmy jechać dalej i podziwiać widoki. Te zdjęcia są robione z busika. Na szczęście można było odsunąć szybę i wystawić aparat przez okno.
Teraz będzie kilka fotek dla miłośników zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem koni i krów;) Krowy w Gruzji uwielbiają przechadzać się po drogach. Spotkać je można wszędzie, może z wyjątkiem Tbilisi. Albo paradują, albo przesiadują całymi stadami na mostach. Praktycznie na każdym spotkanym moście. Dla pasażerów z Polski jest to na początku nie lada atrakcja. Po pewnym czasie widok ten powszednieje i nikt już nie zwraca na krowy uwagi. Gruzińscy kierowcy są przyzwyczajeni do tego, że na drodze krowa jest najważniejsza. Delikatnie je omijają. Czasami jednak zdarzają się wyjątkowo uparte stada, które okupują całą szerokość mostu i nie mają ochoty ustąpić ani na krok. W takich sytuacjach w kierowcy wzbiera złość. Poirytowany włącza klakson, pokrzykuje i dodaje gazu. A one po zastanowieniu rozstępują się nieco, umożliwiając przejazd. I kierowca jedzie. Aż do następnego mostu...
Gdybyście wiedzieli, dlaczego gruzińskie krowy upodobały sobie akurat mosty, dajcie znać. Byłabym wdzięczna za wyjaśnienie, bo nie daje mi to spokoju:) To tyle Gruzji na dzisiaj. Do następnego razu.

Gruzja -  Stepancminda (Kazbegi)
1pix użytkownik darkopolo odległość 0 km 1pix
Kasbek-Kasbegi
1pix użytkownik robertno1 odległość 0 km 1pix
Gruzja 2012- Kazbegi
1pix użytkownik metuzalech odległość 0 km 1pix
Kazbegi
1pix użytkownik macko odległość 0 km 1pix
Gruzja - galeria na otarcie łez
1pix użytkownik margo odległość 1 km 1pix
Pocztówka z widokiem Świętej Trójcy
1pix użytkownik doracz odległość 2 km 1pix

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:2802) dodano 22.05.2017 16:10

Gabi, bardzo, bardzo dziękuję!

Woja, cieszę się, że się podobało i polecam Gruzję.

Pozdrowienia!

woja użytkownik woja(wpisów:496) dodano 21.05.2017 15:40

Sporo mamy Gruzji na OS, ale te widoki można oglądać w nieskończoność. Moje ulubione 30 i 33:-)

gabi użytkownik gabi(wpisów:2262) dodano 20.05.2017 13:33

Śnieżko, widziałam dzięki OŚ kilka razy już te tereny, dzisiaj zachwycam się po raz kolejny Gruzją dzięki Twojej prezentacji. Jest piękna, zdjęcia śliczne, a moje ulubione to 29,30 - te trzy kolory koło siebie, super.
szkoda, ze wyłączone oceny, duża 10!

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:2802) dodano 20.05.2017 08:50

Tama, miło Cię widzieć. Pozdrawiam:)

tama użytkownik tama(wpisów:2887) dodano 19.05.2017 21:19

Miejsce regularnie pokazywane tu ale wcale nie oklepane. Każdy inaczej nam je przedstawia, z chęcią obejrzałam. Piękne tereny, a 13-tka taka wyrazista w tle. Ten Kazbek ma w sobie jakąś magię czy tajemnicę...

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2630) dodano 17.05.2017 22:52

jednym słowem, bilans na zero wyjdzie:)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:2802) dodano 17.05.2017 22:33

Albo same plusy - plusy dodatnie i plusy ujemne;)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2630) dodano 17.05.2017 22:30

Wszystko jak mawiają ma swoje plusy i minusy;)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:2802) dodano 17.05.2017 17:25

Ania, miło Cię widzieć:) Wyobraź sobie, że nie miała ani czaczy, ani wina. Ale dzięki temu zaliczyliśmy całkiem fajną knajpę:)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2630) dodano 16.05.2017 22:16

Radochę tą galeria mi sprawiłaś, widoki jak mawiają weterani Obieżyświata są przezacne, ciągle mam w pamięci ggóry Gruzji i wiem że kiedyś jeszcze tam będę chciała powrócić, tym bardziej że wielu miejsc nie widziałam choćby słynnego i bardzo malowniczo położonego klasztoru. Hmmm czytam że wieczorem w knajpie trzeba było się rozgrzać, czyżby gospodyni Maja nie miała chachy? rzecz niepojęta:)))

charlie użytkownik charlie(wpisów:1939) dodano 16.05.2017 18:36

Oj tam... 39. Moje serce skradła 28. I tylko na nią patrzę :-)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:2802) dodano 16.05.2017 17:49

Achernar, za dużo nie pomogłam, ale bardzo proszę:)

Michał, skuś się, a nie będziesz żałował:)

Charlie, aż się zawstydziłam przez te ochy i achy;) Zauważ, że krowy na 39 są nieostre. Fotka do bani, ale nie miałam nic lepszego, co pasowałoby do opisu;) Fajnie, że przekonałaś się do Gruzji. Gruzja jest wspaniała.

Klavert, dzięki za ten wpis i podziękowania;)

Pozdrowienia dla Was!

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2483) dodano 16.05.2017 15:06

Śnieżko, cudownie pokazałaś piękno gruzińskiej natury!
Dziękuję za ucztę dla oczu.

charlie użytkownik charlie(wpisów:1939) dodano 16.05.2017 12:08

Cudowne widoki. CU-DO-WNE !
Normalnie nie wiem co mam Ci napisać, co by wyraziło mój zachwyt. Rzadko mi się taka sytuacja zdarza :-)
Twoje zauroczenie Gruzją na odległość bije ze zdjęć. I to właśnie nazywam dobrą galerią która zasługuje na ochy i achy - zbiór kadrów które oddają emocje autora.
W dobrej galerii mniej ważne jest to, że coś się przekrzywiło, coś prześwietliło czy coś nie złapało ostrości (choć u Ciebie nic takiego nie widzę).
Dobra galeria, to nie tylko techniczna poprawność ale i emocje. Śnieżko, dokonałaś niemożliwego - przekonałaś mnie do Gruzji :-)
4 - rewelacja.
13 - gratuluję spełnienia marzenia :-) Ja podobnie czułam się fotografując pomnik Jeźdźca w bamberskiej katedrze. Czasem cała nasza wyprawa potrafi być podporządkowana temu JEDYNEMU kadrowi.
28 - świetna krowa :-)

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:892) dodano 16.05.2017 10:03

Śnieżko jesteś następna która kusi tutaj Gruzja :) Piękne widoki :) Super zdjęcia :) Chyba pora się wybrać w tamte rejony :) Widzę że nie będę żałował :)

Michał

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4206) dodano 15.05.2017 23:43

Dziękuję za informację. Pozdrawiam. :)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:2802) dodano 15.05.2017 21:27

Cześć wszystkim, miło, że obejrzeliście i zostawiliście parę słów dla mnie:)

Surykatko, a wiesz, że ja tego szczęścia do pogody w ogóle nie byłam świadoma... Jakoś tak mi się wydawało, że tak tam jest i tyle.

Achernar, ja byłam ze zorganizowaną wycieczką - 8 osób, mieliśmy swój busik, którym przemierzyliśmy Gruzję wzdłuż i wszerz. Komunikacja publiczna jakaś tam działa, ale nie sprawdziłam, więc nie mogę nic konkretnego na ten temat powiedzieć. Busiki Drogą Wojenną do Kazbegi jeżdżą. Chyba jednak najlepiej wynająć samochód - najbezpieczniej od razu z kierowcą, bo to, jak oni jeżdżą i co się tam dzieje na drogach woła o pomstę do nieba. Naprawdę, jeżdżą bardzo niebezpiecznie.

Halszko, bardzo, bardzo dziękuję i ... kolorowych snów:)

Rozmusiaki, a mi się w Tbilisi krowy nie rzuciły w oczy, chociaż mostów tam było całkiem sporo;) Dzięki za odwiedzinki.

Kordulo, to prawda, niezły jest ten Kazbek i aż się nie chciało wyjeżdżać, tak pięknie prezentował się o poranku.

Wielkopolanko, oj zadyszka była. Tym bardziej, że nie do końca zdrowa wychodziłam na górę, bo mi poprzedniego wieczoru gruzińska kuchnia trochę zaszkodziła;)

Ak, to ja Ci z całego serca życzę, żebyś miał okazję pojechać po swoją 13:D

Lucy, bardzo się cieszę, że Ci się podobało:)

Satan, miło, że lubisz takie popularne i oklepane widoczki;)

Romana, ja jeszcze zamierzam trochę pokusić. Chociaż Swanetia i Droga Wojenna to dla mnie najlepsze miejscówki wśród tych miejsc, które widziałam w Gruzji.

Paweller, racja, tak tam pięknie, że chętnie bym wróciła...

Aga, Twoją galerię spod Kazbeku doskonale pamiętam, zresztą m.in. Twoje relacje pchnęły mnie w kierunku Gruzji. Podobał mi się mroczny klimat tego miejsca, jaki tworzyły ciemne chmury. Pięknie tam jest niezależnie od pogody.

Wasaga, bardzo chętnie obejrzę Twoje zdjęcia. Ciekawe, czy byłaś wiosną, czy jesienią:D Obie wersje na pewno są super.

Markopol, ciekawa jestem jaka to trasa ułożyła Ci się w głowie... Czekam na Twoją wyprawę i relację.

Popku, dzięki, że tu wpadłeś:)

Pipol, no jak mówisz, że zachęca, to nawet zaczynam z niej być zadowolona;)

Martyna, ja bym się nie odważyła wyruszyć na Kazbek. Mam nadzieję, że Ty go zdobędziesz i dasz znać jak było:)

Jeszcze raz dzięki i pozdrowienia!

martyna użytkownik martyna(wpisów:870) dodano 15.05.2017 19:40

Cześć Śnieżko,

I co ja mogę powiedzieć ? Pikna galeryja ;) Ja do Gruzji wybieram się już od.... raz, dwa, trzy ... trzech chyba lat i w tym roku bardzo blisko było, bo moi znajomi organizują wejście na Kazbek, niestety termin wyjazdu nie ten i znowu d..pa ;) Dlatego cieszę się bardzo, kiedy mogę oglądać Gruzję chociaż na zdjęciach ;) Pozdrawiam serdecznie

pipol użytkownik pipol(wpisów:8554) dodano 15.05.2017 17:53

Galeria zachęca do zwiedzenia tamtego rejonu świata. I to najważniejsze :)
pozdro

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:2949) dodano 15.05.2017 08:03

Jest pięknie.

markopol użytkownik markopol(wpisów:1478) dodano 15.05.2017 00:02

Pogodę miałaś wymarzoną ,piękne fotki.Krowy prawie jak święte krowy w Indiach,może ten most budowali hindusi i dlatego tak te krowy sobie te miejsce upodobały:):)
Piękny kraj zwiedziłaś ,też mam takie plany.Ale ja chcę wynająć kierowcę z samochodem i objechać trasę którą mam ułożoną w głowie.W tym roku to miałem zrobić ale zrobię to za rok.Gruzja to piękny kraj a ludzie są tam bardzo gościnni :)

wasaga użytkownik wasaga(wpisów:210) dodano 14.05.2017 23:20

Gruzińska klasyka. Być w Gruzji i nie być na wzgórzu nad Kazbegi, to jak być w Paryżu i nie widzieć Wieży Eiffla. Super galeria. Ogląda się ją z przyjemnością. Mam przygotowaną podobną galerię też Gruzińskiej Drogi Wojennej, ale o innej porze roku. W takim razie jeszcze chwilkę z nią poczekam, aby nie było przesytu. Pozdrawiam

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3491) dodano 14.05.2017 21:39

Wielką szczęściarą jesteś, my dwa dni czekaliśmy aż ujrzymy Kazbek i nie doczekaliśmy się:/
Aga

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:6970) dodano 14.05.2017 21:32

Galerię już wcześniej obejrzałem, gratuluję wyprawy, zarąbista pogoda i super widoki, góry przezacne ..., pięknie tam jest bardzo ..., pozdrawiam:)

romana użytkownik romana(wpisów:5047) dodano 14.05.2017 17:54

Kusicie tą Gruzją :))))))))

satan użytkownik satan(wpisów:2798) dodano 14.05.2017 17:49

Wow! Piękne zdjęcia. Niby miejsce oklepane, ale nie dla mnie. Takie widoczki mogę oglądać bez przerw ;-) Tak jak pisali Przedmówcy poniżej, pogodę miałaś...ocet!

PS - szkoda, że ocenki wyłączyłaś ;-)

... "10" :-D

ak użytkownik ak(wpisów:4907) dodano 14.05.2017 14:49

13... też bym chciał mieć swoją :P
:)))

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2232) dodano 14.05.2017 13:38

Świetna wędrówka z Tobą 😊,widoki cudne i jak zwykle z humorem.Pozdrawiam.

ak użytkownik ak(wpisów:4907) dodano 14.05.2017 07:47

Wspaniała wyprawa i foty przednie ... Ananuri coś niesamowitego no i klasztor miodzio. Zazdraszczam :)
Pozdr. :)

wielkopolanka użytkownik wielkopolanka(wpisów:1584) dodano 14.05.2017 07:39

Piękna galeria...wspanialy spacer bez zadyszki....zdjęcia folderowe...bardzo bardzo podobało się..

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5065) dodano 13.05.2017 22:43

Ależ miałaś żyletę pogode. Kazbeg w całej swej krasie Ci sie zaprezentowal. Można bez końca ogladac zdjecia z tego miejsca.Pozdrawiam

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:3984) dodano 13.05.2017 22:37

W Tbilisi też paradują.
No może nie w takiej ilosci.
Kazbeg w całej swej okazałości - miałaś szczęście.
Nam tylko czubek pokazał ... ale zawsze to coś niż nic.
Gruzja jest super i po raz kolejny pokazujesz,ze trzeba ten kraj odwiedzić :)
Pozdrawiam !

halszka użytkownik halszka(wpisów:2405) dodano 13.05.2017 22:16

Piękne gruzińskie widoki zapodałaś na dobranoc:)
Widzę wiele pięknych kadrów:) Będę miała o czym śnić:))
Pozdrawiam majowo:))

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4206) dodano 13.05.2017 22:10

O Gruzji myślę coraz częściej, jako ewentualnym kierunku podróży. Widoki powalają. A jak podróżuje się po tym kraju? Czy zdać się na komunikację publiczną, czy wynająć samochód? Pozdrawiam. :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6810) dodano 13.05.2017 22:09

Cudownie. Pogodę miałaś tak żyleciastą jak chyba żaden z Obiezyświatów w tym miejscu. Szczęściara z Ciebie.
co do krów to trochę podobnie jak w Rumunii, choć tam krowy akurat z mostami mi się nie kojarzą.
czekam na jeszcze i pozdrówki przesyłam

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:2543) dodano 13.05.2017 19:18

Nie wszędzie, ale góry mają piękne. Już Grigorij w "Czterech pancernych" o tym mówił

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:2802) dodano 13.05.2017 19:08

Voyager, zgadza się, w Gruzji jest pięknie:) Dzięki za odwiedziny.