Po przekroczeniu granicy z Macedonią, gdzie były fajne drogi i drogowskazy, wszystko się zmieniło. Albania to zupełnie inna bajka. Na dzień dobry się zgubiliśmy, ale tylko na chwilę (taki szok po prostu), i zaraz się ogarnęliśmy, co by później się już nie gubić. Nasze malutkie autko dawało sobie dzielnie radę, choć były momenty grozy, zwłaszcza jak kończył się asfalt i zastanawiasz się jak przejechać, żeby czegoś nie urwać albo jak się minąć z drugim samochodem, kiedy miejsce tylko dla jednego, no może jednego i pół;) Ale z drugiej strony właśnie dzięki temu, że jest takie małe wszędzie się mieściło i łatwiej było się mijać na jakiś serpentynach z autobusem;) Pierwszego dnia lecimy od granicy z Macedonią (z Ochrydy) do Gjirokastry. Znaczy bardziej bym powiedziała, że się wleczemy. Jeden odcinek przez góry długości 10 km jechaliśmy godzinę, także zawrotnego jakiegoś tempa nie mieliśmy. Ale po co pędzić i tak kończyć?;)
Po dość długiej, ale przepięknej kilkugodzinnej trasie przez góry docieramy do Gjirokastry. Spacerujemy po starej części miasta, która jest najbardziej urokliwa. W końcu pierwsze piwo w Albanii:) Udajemy się na twierdzę, która góruje nad miastem. Ładne się z niej roztaczają widoki, zwłaszcza przy zachodzącym słońcu. Kolejnego dnia jedziemy do jednej z atrakcji Albanii.
Niedaleko Sarandy, w drodze z Gjirokastry znajduje się Syri i Kalter, czyli Niebieskie Oko. Dobrze, że mój małżonek miał się gdzie schłodzić od czasu do czasu;) Samo źródełko jest przepiękne, ale okolica źródełka chyba jeszcze bardziej. Kolory były nieziemskie:) Asfalt standardowo się po jakimś czasie kończy, ale to nas po przeprawie przez góry już wcale nie dziwi;) W ciągu dnia zaliczamy kilka plaż, w tym tę w Ksamilu, ale nas jakoś nie powala (za dużo ludzi). Na nocleg wybieramy plażę w miejscowości Bunec. Zatrzymywaliśmy się tam gdzie nam się spodobało, nie mieliśmy zrobionej ani jednej rezerwacji na te 3 tygodnie. Ta plaża przypadła nam do gustu, może dlatego że była pusta i czysta?:) Zresztą wszystkie plaże w Albanii na których byliśmy były czyste, a woda to już w ogóle. W Czarnogórze takich czystych plaż nie widzieliśmy.
:) Zachodzik był całkiem całkiem:) Następny dzień, cały dzień (wyobrażacie to sobie?) upływa pod znakiem plażowania;) W końcu jesteśmy na urlopie;) Ale, że ja nie usiedzę w jednym miejscu zbyt długo, więc tych plaż musi być chociaż z 5...;) Ta była piękna:) Kolor wody, kwiaty, mało ludzi i w ogóle:) Plaża w Qeparo:)
Porto Palermo, zatoczka z jednym okrętem wojennym i ładną plażą:) Po drodze odwiedzamy jeszcze ze 2-3 plaże, ale nie mam nawet zdjęć;) Tutaj w drodze do plaży Gjipe, szlak usiany bunkrami. Do tej docieramy po 40-minutowym spacerze od parkingu. Nie mieliśmy auta z napędem na 4 koła, więc zostawały własne nóżki;) Plaża Gjipe z uwagi na swoje położenie nie jest zbyt licznie odwiedzana;) Ale Polacy byli wszędzie;) Na nocleg zostajemy w Dhermi. Ale nawet nie schodzimy na plażę, bo zaczęły nam piszczeć hamulce i mój małżonek nie mógł się wyluzować. Rano sprawdzamy hamulce, jakiś miejscowy mechanik mówi, że jest ok, więc jedziemy dalej, choć z duszą na ramieniu, bo mamy przed sobą wjazd na przełęcz Llogarase, a potem zjazd, a potem jeszcze jakieś 3500 km do domu;) Jedna z najpiękniejszych plaży, gdzieś za Palase, jeszcze przed wjazdem na przełęcz. No było zarąbiście:)
Po drodze jakiś mały stop na punkcie widokowym. Tu jeszcze coś było widać;) Bo na samej przełęczy widoczność kiepska i nawet się nie zatrzymywaliśmy;) Ja nie jadam takich rzeczy, ale mój małżonek i owszem. A te były wg niego smaczne, a wg mnie ładnie podane:) Następnie jedziemy zobaczyć Lagune e Nartes i Zvernec ze starym klasztorem, gdzie dotarł przykładowo Irasek. My do klasztoru nie docieramy, bo most uległ zniszczeniu. Można było płynąć łódką, ale nie mieliśmy ciśnienia, więc jedziemy dalej. Jadąc przez las w stronę plaży można się zaopatrzyć we wszystkie niezbędne atrybuty plażowicza;)
Wieczorem docieramy do Beratu. Po obejrzeniu galerii Marioli chciałam zobaczyć to miasto:) Asfaltu nadal nie ma na dużym odcinku, ale to pikuś w porównaniu z drogą z Korczy do Gjirokastry;) Znajdujemy bardzo fajny hostel Mangalem w samym centrum, 10 eur od osoby ze śniadaniem;) Małżonek stwierdził, że mu się podoba to miasteczko i zostaliśmy 2 noce, żeby na spokojnie je zobaczyć, szczególnie z góry;) Po południu udajemy się na teren zamku i tam się włóczymy do zachodu słońca. W ciągu dnia, przy temperaturze 40 stopni można było pić tylko zimne piwo w parku, co też czyniliśmy:) Ceny piwa w knajpie na głównym deptaku cudowne, 3 zeta za butelkę:)
Na terenie zamku koniecznie trzeba się udać na punkt widokowy i popatrzeć na miasteczko i rzekę Osum:) Z Beratu ruszamy na północ. Nie chcieliśmy jechać do Tirany, no ale była po drodze, to pokręciliśmy sie po centrum z godzinkę. Byliśmy oboje zaskoczeni, że nawet nie jest taka brzydka;) W drodze do Czarnogóry zajeżdżamy jeszcze do miasteczka Kruja. Czytałam na OŚ, że dobry koniak tam można kupić. Za 2 eur butelka:) No więc trochę tego kupujemy jako suveniry z Albanii:) Na nocleg jedziemy do bardzo fajnego kempingu nad jeziorem Szkoderskim. Szkodra Lake Resort, czy jakoś tak. Polecam:) Nam polecali po drodze inni Polacy:)
Czekam na pomoście na małżonka i piwko, co by razem pooglądać zachód słońca:)
I spędzić ostatnią noc w Albanii:) Pięknej Albanii, do której zdecydowanie warto się wybrać:) Dziękuję:)

7000 km,  7 państw i miesiąc w podróży (23)  Bałkany 2013
1pix użytkownik marioli odległość 26 km 1pix
1pix użytkownik donczok odległość 29 km 1pix

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 26.08.2015 12:20

Aga ja się trochę naoglądałam zdjęć przed wyjazdem i wiedziałam, że są ładne:) Aczkolwiek mimo, że to wiedziałam, to i tak byłam bardzo pozytywnie zaskoczona, zwłaszcza czystością i kolorem wody:) Maruś wszędzie się chłodził, gdzie się tylko dało;) Mi też było gorąco, ale bez przesady, żeby odrazu całą głowę do takiego lodu wsadzać;)

Skuza dzięki bardzo za odwiedziny:) Miejsce wspólnie wybrane, jako że w Albanii żadne z nas wczesniej nie było, no i oczywiście to była bardzo dobra decyzja co do kierunku:)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 25.08.2015 22:08

Nietuzinkowe miejsce na podroz poslubna wybraliscie i bardzo dobrze,nowa droga zycia ,to i nowe kierunki podrozy:))
Bardzo ciekawa relacja,czekam na wiecej:)

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3500) dodano 25.08.2015 11:18

Nie wiedziałam, że w Albanii są takie ładne plaże, nawet bardzo ładne, kolor wody powala. Zdjęcie 4 mówi do mnie...chodź-to byłoby idealne miejsce dla mnie na trekking w góry:) Całe szczęście, że Marunia miał gdzie się schłodzić, nie chciałaś tego spróbować? :D

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 24.08.2015 08:25

Valt69 dzięki za odwiedziny:) Ja też byłam pierwszy raz, ale skoro jechałam już taki kawał drogi, więc chciałam zobaczyć w tym kraju jak najwięcej;) W Kruji byłam ale tylko chwilę, bo było za gorąco;) a w twierdzy koło Szkodry nie byłam, bo już mieliśmy dość albańskich twierdz, więc chętnie zobaczę co straciłam;)

valt69 użytkownik valt69(wpisów:278) dodano 24.08.2015 02:03

Bardzo ładna galeria i solidny komentarz. W tym roku po raz pierwszy byłem w Albanii, w zasadzie tylko w dwóch miejscach w ciągu dnia, ale potwierdzam, że warto. Drogi to faktycznie utrapienie, ale i tak zrobili dość dużo. W Albanii do 1985 r., w którym zmarł Enwer Hodża, nie można było posiadać prywatnie samochodu, dlatego drogi dobrej jakości były zbędne. Niedługo pokażę dwie galerie z Kruji i twierdzy Rozafa obok Szkodry, będzie okazja podać więcej ciekawostek o tym ciekawym kraju, bo oba miejsce zwiedzałem z przewodnikiem. Do Albanii wrócę, może w przyszłym roku.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 23.08.2015 22:23

Sylwia dzięki:) Co do Sarandy to tylko przez miasto musieliśmy przejechać w drodze do Ksamilu i spowrotem... Ale nie lubimy takich dużych kurortów tylko spokojne, zaciszne miejsca i plaże, więc szybko uciekaliśmy;) Z Albanii coś jeszcze będzie, a ja czekam na Twoje zdjęcia:)

sylwia80 użytkownik sylwia80(wpisów:627) dodano 23.08.2015 09:52

Piękna galeria...a czy kurort Saranda odwiedziłaś??? Ja też tam się kręciłam między 18 a 28 lipca :)) Będą jeszcze jakieś inne z Albanii?

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 21.08.2015 12:02

Madeleine, Przemysław, Barbara_31 dzięki za odwiedziny:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 21.08.2015 08:32

Bartek jak zwykle dziękuję:) ps. Twoje też się zawsze fajnie czyta i ogląda:)

Ak nie ma co zazdrościć, tylko też jechać:)

ak użytkownik ak(wpisów:5106) dodano 21.08.2015 07:06

pozazdrościć wspaniałej podróży :)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 20.08.2015 10:55

Fajne są te twoje relacje, tak naturalnie się je czyta. Więc jak zwykle mi się podobało. pozdrawiam

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 19.08.2015 16:17

Lucy56 dzięki i pozdrawiam:)

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2260) dodano 19.08.2015 08:23

Podoba mi sie Wasza podroz .Pozdrawiam.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 18.08.2015 16:04

Eljot droga Korcza - Gjirokastra jest fatalna, ale tylko częściowo, ostatnie dziesiąt km jest już nowy asfalt, a i w części trasy przez góry też robili nową drogę, nie mniej trasa nam się mega podobała, bo widoki były cudne i gdybyśmy mieli wybierać drogę na pewno byśmy nią pojechali raz jeszcze:) Życzę abyś w przyszłym roku dotarł do Albanii i rozważył opcję przejazdu przez góry:)

Sąsiad no to jest bardzo dobra i słuszna koncepcja!:) Albania jest dzika i piękna:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 18.08.2015 14:31

Bratek dzięki bardzo!:) Parę razy ciśnienie nam skoczyło, zwłaszcza jak na wąskiej górskiej drodze trzeba się było mijać z autobusem, a że większy ma zawsze pierwszeństwo więc to my zawsze musieliśmy ustępować z drogi;) Ale ogólnie podróżowanie po Albanii własnym samochodem jak najbardziej polecam:)

Patryk dzięki jeszcze raz!:)

Tama idzie taki dumny, bo udało mu się zakupić w barze 2 zimne piwka:) Kraj najbardziej dziki z tych co udało mi się odwiedzić w Europie. Na drodze musisz uważać na wszystko, ale głównie na zwierzęta, traktory, rowery, motory, wozy z końmi itd;) Ale jest w tym jakiś urok, jak widzisz, że ludzie tam sobie jakoś radzą i żyją, choć ciężko pracują. Widoki są piękne w Albanii i można się nimi zachwycać bez udziału innych turystów:)

satan użytkownik satan(wpisów:2842) dodano 18.08.2015 14:12

No...to teraz widzę, że warto tam jechać...bez dwóch zdań ;-) Zresztą Albania już od jakiegoś czasu jest na mojej liście życzeń...może też w poślubną tam pojadę... :-)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 18.08.2015 11:20

Martyna dzięki!:) Na tej plaży z 20 zostaliśmy sobie na noc, na dziko oczywiście;) PS. no mi też się podoba:)

Marcowa pewnie nie wcisnęłaś, ale cieszę się, że napisałaś jeszcze raz;) To wrzucę jeszcze na pewno jakąś czarnogórską galerię przed Twoim wyjazdem na pewno:)

Sona_dora dzięki:) Plaże w Albanii są przepiękne:) Ja wiedziałam, że będzie ładnie, ale nie spodziewałam się, że woda będzie w morzu taka czysta, przezroczysta;)

eljot użytkownik eljot(wpisów:502) dodano 18.08.2015 10:39

Trochę zazdroszczę wyprawy, ja też w tym roku planowałem Ohrid i przejazd przez Albanię, ale plany sie zmieniły :-(.
Wiedziałem, że droga Korcza - Gjirokastra jest fatalna i wymyśliłem przejazd przez Grecję (wąwóz Vikos i plaże Lefkady). Może w przyszłym roku je zrealizuję. Teraz czekam na dalszą relację .
:-)

tama użytkownik tama(wpisów:2948) dodano 18.08.2015 09:27

Maruś Ci się dumnie pręży ;) Ładne widoki z góry i kolor wody rozleniwiający zmysły. Dla mnie to trochę taki "dziki kraj" ale wiem, że cały w tym urok. Ciekawa ta Wasza podróż, pozdrawiam :)

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4567) dodano 18.08.2015 09:14

Jeszcze raz gratuluję. Fajnie, że Wam się podróż udała

bratek użytkownik bratek(wpisów:538) dodano 17.08.2015 23:11

Wszystkiego najlepszego na nowej drodze życia!
Albańskie drogi podobne do rumuńskich, gdzie przeżycia ze swoim mężem w trakcie naszej podróży poślubnej mieliśmy także niezapomniane :-)
Piękne widoki natury.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 17.08.2015 22:38

Zaskoczona jestem pięknymi plażami w Albanii i wszelkimi innymi urokami, bo drogami, a raczej ich brakiem, to raczej nie :) Fajna mieliście podróż, wszystkiego dobrego życzę i pozdrawiam

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 17.08.2015 22:23

Ula mnie też Albania zachwyciła i bardzo się cieszę, że tam w końcu dotarłam:) Drogi w wielu miejscach fatalne, ale już nad morzem nowy asfalt dopiero co położony albo właśnie wylewają (byliśmy akurat na plaży, do której droga się właśnie budowała). Upały były straszliwe, ale w tym roku w lipcu to cała Europa południowa była mege upalna;)

Paweł mieliśmy jeszcze "Nowożeńców", ale opcja angielska wygrała;) Te puszki mogłyby jeszcze spowolnić bardziej i tak zawrotne tempo, które mieliśmy;) Dzięki za odwiedziny:)

Klavertjevier dzięki!:) Zdecydowanie było na luzie i bez tłumów, choć w paru miejscach w Czarnogórze było tłoczno;) Ale w Albanii dużo było tylko Albańczyków na wakacjach;) Do Albanii zdecydowanie warto się wybrać:)

Surykatka jesteś bardzo dobrą obserwatorką:) Mamy z małżonkiem zupełnie odmienne podejście do podróżowania, czasem ciężkie do pogodzenia;) No ale wiedziałam o tym już przed ślubem, że będzie ciężko!:):):) Ale coś zawsze uda się zobaczyć:)

marcowadziewczyna użytkownik marcowadziewczyna(wpisów:1526) dodano 17.08.2015 22:21

już pisałam pod tą galerią ... ale pewnie nie wcisnęłam dodaj komentarz więc napiszę jeszcze raz podoba mi się ta Wasza Albania ale zaraziłaś mnie Czarnogórą to Twoje fotki sprawiły ,że w tym roku we wrześniu jest Czarnogóra :) Fajna galeria , fajny komentarz i jeszcze ta podróż ....Pozdrawiam :)

martyna użytkownik martyna(wpisów:918) dodano 17.08.2015 22:19

Nolu, Super ta Wasza podróż poślubna ;) 20 dla mnie NAJ !

PS> Przystojny ten Twój Maruś ;))

pozdrawiam, M.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6833) dodano 17.08.2015 22:13

No podróż mega fajna, piękne miejsce odwiedziliście, choć mam wrażenie ,że mniej intensywnie zwiedzałaś niż zwykle...hmmm...ciekawe dlaczego? :D
pozdrawiam :)

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2590) dodano 17.08.2015 22:03

Nolu, fajną poślubną wyprawę sobie zorganizowaliście.
Na luzie, bez tłumów i w takich fajnych miejscach, gratuluję pomysłu!
Albania mi nieznana, ale Twoja galeria pokazuje, że są tam ciekawe miejsca.
Pozdrówka przesyłam.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:6985) dodano 17.08.2015 21:36

Just Married ..., pięknie to brzmi ..., ale brakuje mi tu jeszcze takiego przyczepionego ogona z pustych puszek ..., to by było dopiero halo przejechać pół Europy z wielkim hukiem:))) Piękne miejsca zwiedziliście ..., gratuluję wyprawy:)
Pozdrówki:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 17.08.2015 21:28

Irena dzięki:) Ja nie słyszałam na szczęście żadnych plotek przed wyjazdem;)

Vivi juz tam jest kilka takich miejsc, które należy omijać szerkim łukiem, jak betonowa Sarande czy wielkie portowe Durres, ale nadal jest mnóstwo miejsc gdzie nie ma żywego ducha albo turystów można liczyć na palcach jednej ręki;) Autko dało radę i po 6020 km szczęśliwie wróciliśmy do domu:)

Michał dzięki za odwiedziny:) Czarnogóra kiedyś na pewno będzie:)

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:896) dodano 17.08.2015 20:53

Ciekawa ta Albania, nie ma co :) Fajna kompilacja teraz czekam na Czarnogore :)

Pozdr
Michal

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5171) dodano 17.08.2015 20:21

Plotkom nie wolno wierzyc, Albania zachwyca, mnie przynajmniej zachwyciła.
Drogi jak widze niewiele sie zmieniły. Trzeba własnie jechac samochodem , wtedy dopiero sie poznaje Albanię taka jaką pokazała nola:)
My tez nic nie rezerwowalismy, bylismy troche pózniej , bo od połowy wrzesnia. Tez były upały.
Fajnie jest powspominac :) POzdrawiam:)

vivi użytkownik vivi(wpisów:470) dodano 17.08.2015 20:15

Muśle o Albanii od dwóch lat, bo warto ją zabaczyć zanim molochy europejskie
tam się zainstalują, ale niestety zwycięża wygoda i podróż samolotem.
Autko " just married" bardzo mi się podobało, ale rzeczywiście na albańskie
drogi trochę za słabe. Gratuluję ciekawej podróży i chyba się tam wybiorę.

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 17.08.2015 20:09

i gratulować...wypada....wyboru

irena2005n użytkownik irena2005n(wpisów:2941) dodano 17.08.2015 20:08

pięknie tam...wbrew temu co plotki głoszą....