W sezonie promy  Malta-Gozo pływają przez całą dobę, od rana do wieczora systematycznie co pół godziny. Bilet kosztuje w dwie strony ok 4,5 euro. Z racji że miejsc do odwiedzenia jest sporo wybieramy się porannym kursem. Podróż trwa ok 30minut. Płyniemy po spokojnym, niebieskim i musującym morzu przy bezchmurnym niebie. Przypływamy do  Mgarr-przystani promowej. Na zboczu wzgórza zawieszone są szeregowo domy i restauracje, a w tle fascynująco wyglądają kościoły. Choć wyspa jest mała to zwiedzenie jej w ciągu jednego dnia jest trudne. Sporym minusem są połączenia autobusowe, ponieważ większość autobusów odjeżdża ze stolicy. Chcąc jechać w inne miejsce należy ponownie do niej wrócić. Bilet całodobowy kosztuje 2,60 euro. Nam właśnie uciekł autobus jadący do salin, a następny jest za godzinę. Zatem nie pozostaje nic innego jak zatrzymanie stopa, bo nie ma mowy o zmianie planów. I tak po paru minutach jedziemy z sympatycznym Maltańczykiem, który specjalnie wiezie nas w to miejsce. Po drodze mijamy Narodowe Sanktuarium Ta Pinu. Chwila moment i po dwudziestu minutach jesteśmy na miejscu. Zgodnie z instrukcjami kierowcy kierujemy się w dól pośród malowniczych widoków.
Na tym uboczu z dala od zgiełku dnia codziennego czuję ducha wyspy. Pomiędzy niewielkimi osadami rozciągają się pola uprawne, pielęgnowane z niezwykłą starannością i pracowitością. Xwejni Bay  to niewielka i dziewicza zatoka. Po lewej stronie znajduje się obszar przeznaczony do produkcji soli morskiej, której wielowiekowa tradycja była przekazywana w pewnych rodzinach od wielu pokoleń. Do salin można dojechać samochodem, choć spacer jest równie przyjemny i pozwala zachwycać się geologią tego terenu. Wybrzeże wyrastające z morza charakteryzuje się szachownicą w skalnym kroju. Te 350-letnie baseny solankowe, które rozciągają się około 3 km wzdłuż wybrzeża są więcej niż tylko malownicze. W miesiącach letnich miejscowi nadal skrobią kryształy soli. Po zebraniu sól przechowywana i przetwarzana jest w jaskiniach, które zostały wyryte w skale przybrzeżnej.
Tak jak przypuszczałam mój zachwyt salinami opóźnił wycieczkę. Na szczęście autobus podjeżdża i szybko lądujemy w Marsalforn . To niewielka wioska rybacka. Przycumowane do nabrzeża charakterystyczne, maltańskie, kolorowo pomalowane łodzie (luzzu).
Niewielu turystów, puste restauracje, cicha i spokojna atmosfera. Cała Zatoka otoczona jest klifami. Ghar Qawqla Bay.
Zatoka jest bardzo duża z niewielką plażą. W tle powstające liczne apartamenty i hotele. Bez wątpienia Marsalforn jest doskonałym miejscem do delektowania się różnorodnością świeżych owoców morza. Wracamy autobusem do stolicy, przesiadamy się i ponownie jedziemy autobusem w stronę plaży. Tego dnia najeździliśmy się nim trochę.
Gdzieniegdzie można spotkać winorośle na małych poletkach wyrastające ze zbitego podłoża. Ramla Bay Ramla Bay jest najbardziej popularną piaszczystą plażą z najpiękniejszą zatoką na wyspie. Posiada unikalny kolor piasku, który nadaje temu miejscu wyjątkowości. Zatoka leży w dolinie, otoczona jest z obu stron przez zielone wzgórza i krystalicznie czystą wodę. Piękna plaża z pomarańczowym piaskiem i wspaniałym błękitem wody. Idealne miejsce na krótki relaks. W pobliżu plaży znajdują się bary z przekąskami i napojami. Istnieje również możliwość wypożyczenia leżaków i parasoli. Plaża jest dość popularna i jest na niej sporo miejsca, aby pomieścić wszystkich.
Z plaży oczywiście śmigamy autobusem do stolicy wyspy, by podążyć następnym w stronę klifów i słynnego okna z widokiem na piękne morze. Dwerja Bay i Fungus Rock to bardzo imponujące miejsce z niesamowitym widokiem na morze i klify. Kształt kamieni w połączeniu z głębokim błękitem koloru wody tworzy niesamowity krajobraz. Można również wybrać się na wycieczkę łodzią, aby zobaczyć jaskinie i z bliska  Azure Window. Niestety jesteśmy na niedoczasie i musimy odmówić sobie tej przyjemności. Azure Window to najbardziej hipnotyzujący i zapierający dech w
piersiach widok, wyrzeźbione przez naturę skały spotykają się tu z morzem.
Okno Azure obowiązkowo trzeba zobaczyć będąc na Gozo, ponieważ jest ono idealnym przykładem erozji morskiej. Oczywiście powrót autobusem do stolicy, skąd następnie udajemy się do przystani promowej. Ostatnie spojrzenie na kolorową marinę i budynki zawieszone na skałach. Wyspa ta posiada zupełnie inną atmosferę niż Malta chociaż domy, kościoły,pomniki, twierdze, ściany zbudowane są z tego samego kremowego wapienia.
Żegnają nas górujące nad wyspą kopuły kościołów i zachodzące słońce. Gozo, siostra Malty jest zupełnie inną i znacznie spokojniejszą wyspą, choć równie ciekawą. Wspaniała sceneria, lazurowe wody, fantastyczne widoki, przemili mieszkańcy, do tego przepyszne owoce morza. Na pewno będę chciała powrócić na wyspę i dokończyć jej zwiedzanie.

Malta IV:  Gozo
    GOZO-mniejsza siostra Malty
1pix użytkownik kordula157 odległość 5 km 1pix

oli użytkownik oli(wpisów:144) dodano 05.12.2015 18:35

Ramla Bay i ten rzadko spotykany piasek robią niesamowite wrażenie!

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 03.09.2015 11:52

Martyna patrząc na miejsca, które odwiedziłaś nie masz czego żałować;) Malta i Gozo są dobre na otarcie łez:)
Pozdrawiam:D

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 03.09.2015 11:50

Charlie to prawda nie było tłumów na Gozo, może dlatego, że byliśmy przed sezonem. Najwięcej osób spotkaliśmy przy Azure Window i na Rambla bay.
Bartekplk dla mnie Gozo przegrało z Malta, która pod względem architektonicznym mnie urzekła. Niestety jeden dzień to zbyt mało na poznanie całej wyspy, sądzę że 2-3 w zupełności by wystarczyły;)
Skuza 20 lat temu to dopiero była wyprawa, ja o niej nawet nie marzyłam:)
Michał właśnie te saliny były nr1 i na nie straciliśmy najwięcej czasu ( o ile tak można to nazwać :) ). Do Marsalforn specjalnie pojechaliśmy na owoce morza, królika jadłam na Malcie i szału nie było:/
Dziękuję wszystkim za komentarze:) Mam nadzieję, że zachęciłam swoją galerią parę osób do odwiedzenia tej wysepki;)
Pozdrawiam:)))

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:898) dodano 29.08.2015 15:06

Gozo mnie sie najbardziej podobalo na Malcie. A saliny to juz miodzio doslownie :) Widoki na Gozo sa nieziemskie. Azzure Window - pamietam ze wialo niemilosiernie, slonca nie bylo a morze wzburzone ale dodalo to swojego uroku. Na szczescie brakiem transportu sie nie martwilem bo wypozyczylismy auto. Jadlas tradycyjnego krolika? W Marsalforn jest swietna knajpa ktora serwowala to tradycyjne maltanskie danie. Doslownie miodzio :)
Gozo jak i cala Malta sa cudowne :)

Pozdr
Michal

martyna użytkownik martyna(wpisów:921) dodano 26.08.2015 22:47

Ja niestety ani na Malcie, ani na Gozo nie byłam, z tym większą przyjemnością obejrzałam... jak zwykle zresztą :) pozdrawiam ;)))

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 26.08.2015 19:59

Gozo pamiętam trochę przez mgle,ale jestem pewna ,ze tak zabudowanego wybrzeża tam nie widziałam,z autobusami było jeszcze gorzej,nie w każdy zakątek wyspy był osiągalny....ale to było ponad 20 lat temu:)Ja tam jeszcze wrócę,a Twoja galeria będzie przewodnikiem:)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 26.08.2015 11:13

Czy nie ma tłumów, to pewnie zależy od sezonu. Fakt że poza sezonem wakacyjnym- ja byłem chyba w październiku to jest całkiem przyzwoicie.
Przy czym dla mnie Gozo dużo fajniejsze od Malty- która w zasadzie jest jednym wielkim miastem. Więc jakby raz jeszcze jechał, to bym na pewno przynajmniej na cześć wyjazdu zrobił bazę na Gozo.

Pzodrawiam

migawka użytkownik migawka(wpisów:306) dodano 25.08.2015 22:15

Bardzo malownicze widoki. Saliny i klify mnie zauroczyły a prezentacja zachęciła do odwiedzenia tej wyspy.
Pozdrawiam ;)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7150) dodano 25.08.2015 21:18

Bardzo miła dla oka galeria, Azure Window oczywiście przecudne ..., pozdrawiam:)

bratek użytkownik bratek(wpisów:538) dodano 25.08.2015 18:09

22,42 i 46 najbardiej mnie zauroczyły.
Jak widzę taką pogodę to aż mnie skręca, u mnie tylko leje ostatnio w Szkocji....

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4680) dodano 25.08.2015 17:23

Bardzo ładne miejsca oferuje ta niewielka wysepka. Pozdrawiam. :)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6546) dodano 25.08.2015 15:53

miało być tanie*

Charlie tam po prostu nie ma tłumów;)

Aga no dokładnie zawsze są jakieś plusy i minusy, a jak zachód słońca był o 17.00 to mieliśmy jeszcze pare autobusów do wyboru, ale autobusy masakra, co z tego że takie, jak w listopadzie kursowały z zabójczą częstotliwością, więc musiałam odpuścić m.in. tę ładniutką plażę...

charlie użytkownik charlie(wpisów:2052) dodano 25.08.2015 13:38

O ile wcześniej Malty jakoś nie czułam, Twoja galeria absolutnie zachęciła mnie do tamtejszego kierunku :-)
Na Twoich zdjęciach nie widać tłumów. To rzeczywistość czy aby zrobbić dobre fotki czekałaś aż tłumy się zwiną ?

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 25.08.2015 10:54

Lucy 56 i Ssssatan dziękuję i pozdrawiam;))))

Nola mieliśmy faktycznie więcej czasu przez dłuższe dni, choć i tak jeździliśmy w tą i z powrotem jak szaleni:))) Zawsze są plusy i minusy, chociażby dlatego, że nie mogliśmy podziwiać zachodu słońca z powodu braku transportu:/
Buziaki

satan użytkownik satan(wpisów:2986) dodano 25.08.2015 10:48

Miejsca urokliwe i jak zwykle perfecto pokazane. Kadry inspirujące ;-)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6546) dodano 25.08.2015 10:19

Też mi się podobało na Gozo i będąc na Malcie koniecznie trzeba ją odwiedzić i zobaczyć przede wszystkim saliny i słynne okno;) My nie dotarliśmy do Ramla Bay z braku czasu wiadomo (w listopadzie dni były trochę krótsze), ale za to Azzure Window mogłam oglądać w promieniach zachodzącego słońca;)