W deszczowy poranek wyruszamy w drogę. Tęcza to taka wisienka na torcie i zjawisko wpisane w krajobraz Szkocji :)
Wytyczyliśmy sobie kierunek najdalej jak się dało :) na miejscowość Durness położoną na północnym wybrzeżu Szkocji :) Na stacji benzynowej wzięłam mapki z okolicznymi atrakcjami. Reszta to wielka niewiadoma i tak w sumie najbardziej lubię :) Zatrzymujemy się na parkingu, żeby popatrzeć na Morze Północne. Zauważyłam schody i... ...znaleźliśmy się przy tajemniczym cmentarzu. Drewniana furtka była zamknięta i zarośnięta roślinami A to kolejna niespodzianka po drodze, Dunrobin Castle - zamek jak z bajki. Nie zwiedziliśmy zamku w środku, bo zniechęciły mnie tłumy wysiadające z autokarów, ale poszliśmy na spacer wzdłuż murów zamkowych Okazało się, że nie było tego widać, ale tereny zamkowe dochodzą aż do morza
Niespodziewanie znaleźliśmy się na plaży :) Aura nie sprzyja opalaniu, ale za to jest soczysto-zielona trawka i nawilżająca cerę mżawka :) Morze Północne - urzeka pięknem surowego krajobrazu. Trzeba przyznać, że zamek Dunrobin jest malowniczo zlokalizowany tuż nad morzem i tonie pośród zieleni. Ogrody przyzamkowe są ogromne i pięknie zagospodarowane. Wyjeżdżając z terenów zamkowych widzieliśmy nawet jelenie :) Jednym słowem bajkowe miejsce :) Docieramy do Wick, jednego z większych szkockich miast nad Morzem Północnym. Kierujemy się znakami na informację turystyczną której jednak nie znaleźliśmy. Pewnie dlatego, że rzadko bywają tu turyści :) Miasto sprawia wrażenia, jakby było pogrążone w letargu. Wiedzieliśmy jedynie, że w Wick jest fajny zamek, tylko GDZIE :) W końcu trafiliśmy do niewielkiego muzeum, gdzie spotkaliśmy się z niezwykłą wprost uprzejmością. Pani, przez pół godziny nam tłumaczyła jak dotrzeć do Zamku Sinclair. W końcu wyszła nawet z nami na ulice, żeby wskazać kierunki :) Pojechaliśmy zgodnie z wytycznymi i jak często w Szkocji dotarliśmy do miejsca, gdzie oficjalnie droga się kończy. Byliśmy w polach  niepewni co dalej... i wtedy zatrzymał się samochód. Miły pan zapytał, gdzie chcemy jechać i eskortował  nas po polnych drogach, aż do celu. Okazało się, że jest tu nawet oficjalny zagospodarowany parking, gdzie można zostawić samochód wybierając się do Castle Sinclair Girnigoe
Na razie zamku nie widać, nie ma tu NIKOGO. Towarzyszy nam jedynie widok Noss Head Lighthouse i zapach ziół. Po chwili spaceru wśród pól wyłania się Castle Sinclair Girnigoe na tle morza Zamek jest położony na samym szczycie klifu, na wschodnim wybrzeżu Caithness Otoczenie jest wprost CUDOWNE Niesamowite są te skały, w które został wkomponowany zamek Castle Sinclair Girnigoe, to najbardziej spektakularne ruiny w północnej Szkocji
Można swobodnie wejść na teren ruin. Zamek zwiedzamy sami, po drodze spotkaliśmy jedynie dwóch turystów. Zamek należy do Klanu Sinclair właściwie od XV wieku. Jak większość tego typu budowli ma swoją historię. Otóż George Sinclair 4, hrabia Caithness uwięził tu w 1577 roku swojego syna Jana, pod zarzutem buntu wobec jego rządów. Był on przetrzymywany przez siedem lat i karmiony soloną wołowiną. Nie dostawał nic do picia i ostatecznie zmarł obłąkany z pragnienia. Wypada tylko żałować, że nie mieliśmy okazji zobaczyć Castle Sinclair Girnigoe od strony morza Ostatnio The Clan Sinclair Trust rozpoczął prace konserwatorskie na zamku Otoczenie i tajemnicze ruiny zamku sprawiły, że przeżyliśmy w tym miejscu wspaniałe chwile
Teraz jedziemy na pierwszy koniec świata, czyli przylądek Duncansby Head. Jest to jeden z najbardziej na północny wschód wysuniętych fragmentów głównego lądu Szkocji i Wielkiej Brytanii. Gdy wysiadamy, na parkingu w oczy rzuca się latarnia Duncansby Head Lighthouse wybudowana w 1924 roku Wokół sielsko-anielsko, wyruszamy na przechadzkę Nie byłam przygotowana na widok, który przed nami się wyłonił Absolutne piękno... Magia... te wystające na kilkadziesiąt metrów ponad powierzchnię morza skały są niesamowite
Przyznam, że poczułam się tu trochę jak odkrywca :) Lubię uczucie zachwytu z zaskoczenia :) Czuć tu MOC i surowość natury... ...szum morza.. ...i wiatr niosący zapach soli i ziół Majestatyczne, nieziemskiej urody klify
Można tu spotkać kolonie maskonurów, niestety byliśmy poza sezonem . Były za to mewy :) Ogromne przestrzenie i niewielu turystów, właściwie byliśmy sami Było przecudownie, aż żal opuszczać takie miejsce Na Duncansby Head żegna nas czarna owca po fryzjerze :) Teraz jedziemy na prawdziwy koniec świata, czyli przylądek Dunnet Head :) Minęliśmy miejscowość John O'Groats, nie wiedząc, że kończy się tu najdłuższa możliwa do przebycia trasa w stałym lądzie Wielkiej Brytanii. Chodzi o odległość z południowo-zachodniego krańca, przylądka Land's End w Kornwalii, do właśnie John O'Groats na północnym wschodzie. Dalej się nie da przemieszczać bez konieczności korzystania z promów. Przegapiliśmy możliwość zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia przy słynnym, słupie podającym odległość do Londynu, do Land's End, i - na życzenie - do miejscowości, z której się pochodzi. Dojechanie do tego miejsca to podobno wyczyn :) Powinniśmy przynajmniej pogratulować naszemu kierowcy, co niniejszym czynię ♥ I oto jesteśmy na najbardziej wysuniętym na północ punkcie Szkocji/Wielkiej Brytanii i na tej samej długości geograficznej, co Alaska:)
Latarnia morska Dunnet Head wzniesiona w 1831 roku. Kompleks latarni składa się z wieży, dwóch domów latarników oraz stacji sygnałowej. Zapatrzyliśmy się na domostwa w pobliżu latarni. Natomiast przeoczyliśmy kolejny słup, podobno marmurowy, który informuje, że Dunnet Head to the most northerly point of mainland Britain. Wszyscy mają zdjęcia ze słupami a ja co ? ;) Mam za to ładne widoki z Dunnet Head. Morze, jeziora, brunatno-żółte rozległe przestrzenie usiane owcami. Ciekawe jest to, że na północy Szkocji nie ma drzew, nie oparłyby się silnym wiatrom. Nie udało nam się dojechać do Durness, ale postanowiliśmy odwiedzić pobliskie miasteczko Thurso i zjeść zasłużoną kolację, ponieważ byliśmy już głodni i zmęczeni. Pech chciał, że po drodze minęliśmy jedyną czynną restaurację w okolicy Thurso okazało się małociekawym miasteczkiem i na szeroką ofertę gastronomiczną raczej nie ma co tu liczyć :) Był czynny jakiś pub i chińska restauracja :) Ale...zaparkowaliśmy nad samym morzem, z takim widokiem jak na zdjęciu. Okazało się, że był czynny bar z fish and chips na wynos. Zakupiliśmy świeżego haddocka, czyli łupacza z frytkami i zjedliśmy w samochodzie z którego roztaczały się widoki z załączonego obrazka. Poczułam się jak w kinie na wolnym powietrzu :) ponieważ zaczęły podjeżdżać kolejne samochody z torebkami wypełnionymi fish and chips z jedynego czynnego baru w mieście :) Postanowiliśmy, że do Durness zaplanujemy kolejna trasę, bo północ Szkocji baaardzo przypadła nam do gustu :)

Orkady

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4620) dodano 25.02.2017 22:22

fajne miejsce, fotki super

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 02.10.2015 21:50

Patryk80, bardzo dziękuję :) Pozdr.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 02.10.2015 21:47

Michale, coraz bardziej gustuję w północnych kierunkach :) Pozdr.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 02.10.2015 21:44

Walizka, święta prawda :) Pozdr.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 02.10.2015 21:42

Paweller75, to miłe :))) Pozdr.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 02.10.2015 21:41

Marcin1980, w Szkocji tak jest, że przyroda nadrabia niedostatki pogody :) Pozdr.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 02.10.2015 21:22

Charlie, uczucia miałam wyzwolone na maxa :) Jesteś specjalistką od filmowych scen :) Dzięki i pozdr.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 02.10.2015 21:19

Afrodyta, lubię słowo "pyszne/a" :))) Pozdrowienia przesyłam

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4806) dodano 02.10.2015 14:02

Bardzo ciekawy ten koniec świata. Gratuluję

michal1988 użytkownik michal1988(wpisów:909) dodano 01.10.2015 22:39

Kasiu dopiero teraz zawedrowalem do Ciebie :) Super klimaty, zielono i tak bardzo polnocno :)
A o Wyspach Owczych i ja mysle wiec widac jest nas wiecej :)

Gratuluje GT :)

Michal

walizka użytkownik walizka(wpisów:612) dodano 01.10.2015 19:49

Piękne miejsca pokazujesz. Brytyjczycy mają może parszywy klimat, ale za to piękną przyrodę.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7220) dodano 30.09.2015 23:57

Gratulejszyn:)

marcin1980 użytkownik marcin1980(wpisów:1971) dodano 30.09.2015 14:32

Piękne malownicze miejsce.

charlie użytkownik charlie(wpisów:2176) dodano 30.09.2015 10:15

Cudowne klimaty. Wolę angielską pogodę niż żar z nieba i prawie 40-stopniowy upał :-)
Piękne widoki. Jeśli tak zapierają dech gdy ogląda się je na zdjęciach, to jakie odczucia wyzwalają 'na żywo' ? ;-)
Dunrobin Castle kojarzę chyba z jednego z odcinków Downton Abbey. Robi wrażenie swoją bryłą.

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:4051) dodano 29.09.2015 22:05

Pyszna galeria i cudowne widoki. Miejsce aż się prosi, żeby je odwiedzić.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 29.09.2015 21:28

Bratek, Duncansby naprawdę warto odwiedzić i najlepiej zarezerwować sobie czas na dłuższą wędrówkę wzdłuż wybrzeża. W Szkocji z miejsc które jeszcze nie prezentowałam, to oczywiście Edynburg, Zamek Stirling, poza tym oczywiście Glen Coe, Glen Etive, Loch Assynt, na północy dojechaliśmy do Durness z jaskinią Smoo Cave - piękne okolice, naprawdę warto. Poza ty polecam drogi widokowe: Loch Linnhe - Strontian (d.861), Glenfinnan - Lochailart - Arisaig (d.830), Kinlowewe - Gairloch (d.832), Glen Torridon (d.896) Było trochę tych miejsc, które odwiedziliśmy, więc nie wiem czy czegoś nie pominęłam, ale miarę możliwości będę przygotowywała galerie :) Pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 29.09.2015 21:07

Baracuda77, Marcowadziewczyna dziękuję Wam za odwiedziny i miłe słowa :) Pozdrawiam serdecznie :)

bratek użytkownik bratek(wpisów:538) dodano 29.09.2015 19:59

Gratuluję GT!
Stacks of Duncansby także mam w planach, jak całą Szkocję zresztą :-)
Czy jeszcze jakieś miejsca zwiedziliście będąc w "krainie deszczowców"?

marcowadziewczyna użytkownik marcowadziewczyna(wpisów:1527) dodano 28.09.2015 22:31

Piękną , urokliwą i tajemniczą krainę pokazałaś . Zasłużone GT gratuluję i pozdrawiam :)

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3568) dodano 28.09.2015 20:06

Fantastyczna kraina, klify oczarowały mnie i rozłożyły na łopatki;)

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 28.09.2015 17:44

Cieszę się baaaaardzo z wyróżnienia :))) tym bardziej, że miejsca prezentowane w tej galerii wzbudziły mój wielki zachwyt :) Jeszcze raz mocno Wam DZIĘKUJĘ :)))

ak użytkownik ak(wpisów:6138) dodano 28.09.2015 16:11

no wiedziałem ! :) Bo to wspaniała galeria jest ! :)

magdalena użytkownik magdalena(wpisów:3649) dodano 28.09.2015 08:44

Gratuluję GT! Klify przecudne. Bezkresne pustkowia też.
Pozdrawiam:-)

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2865) dodano 28.09.2015 00:59

Gratuluję:))

mariusz4735 użytkownik mariusz4735(wpisów:180) dodano 28.09.2015 00:35

pięknie tam! tylko dlaczego tak zimno?

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:6067) dodano 28.09.2015 00:06

;)

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 27.09.2015 22:10

Surykatko, każdy dzień był inny i roztaczał przed nami kolejne wspaniałości. Nie mogłam się nadziwić, że Szkocja to tak, zróżnicowana kraina :) Pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 27.09.2015 22:04

Kordulo, faktem jest, że im grubsza panierka, tym większa duma "zakładu", ale wyspecjalizowałam się w jej oddzieleniu. Sam haddoc był super, okoliczności przyrody przepiękne. Dzięki i pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 27.09.2015 21:54

Klavertjevier, niesłychaną dla mnie przyjemnością jest to, że mogę wrócić do tych chwil i mam do czynienia z osobami, które odbierają na tych samych falach :))) Pozdr.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7135) dodano 27.09.2015 21:42

Kurcze, im więcej tej Szkocji pokazujesz, tym bardziej jestem zauroczona.Niesamowicie piękne te klify. Jestem pod wrażeniem. pozdrawiam serdecznie:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5756) dodano 27.09.2015 18:43

Kasiu , nie dziwię sie Twojemu zachwytowi:))
Obłędnie piekne te klify:)) A te wyspiarskie zieloności są nie do pobicia:))
Nie lubie fish and chips, ale z widokiem na taką plaże pewnie by mi smakowało:))
Pozdrawiam:))

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 27.09.2015 18:08

Cudownie odkrywasz Szkocję przed nami.
Widoczki z górnej półki i to bezludzie przyciągają jak magnes a jeżeli dodamy panującą tam ciszę i ten wiatr we włosach to jesteśmy prawie na końcu świata.
Szkocka przyroda potrafi rzucić na kolana.
Dzięki za piękno!

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 27.09.2015 14:34

Gabi polecam, można tam naprawdę odpocząć od cywilizacji, w otoczeniu cudownej przyrody :) Pozdrawiam serdecznie

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 27.09.2015 14:32

Achernar-51, francuskie zamki są, że tak powiem, bardziej wymuskane :) ale rzeczywiście Dunrobin Castle może się kojarzyć z Francją :) Szczególnie patrząc na zamek od strony morza /skąd zrobiłam zdjęcie/ bo od strony wejścia już bardzo "szkocko" wygląda :) Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 27.09.2015 14:26

Valt69, dzięki :))) Pozdrawiam serdecznie

gabi użytkownik gabi(wpisów:2469) dodano 27.09.2015 10:39

Piękna jest Szkocja, bezludna, zielona, wspaniała przyroda i piekny zamek, moze uda mi sie to kiedys zobaczyc. Na razie wedruję z Tobą,

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 26.09.2015 21:20

Paweller75, dzięki, w sumie to nie spodziewałam się, że będzie aż tak pięknie :) Pojechaliśmy jeszcze raz na wybrzeże, tylko w inne miejsca i...było równie pięknie :) Myślę, że w Szkocji natura rekompensuje niedostatki pogody :) Pozdrowienia

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 26.09.2015 21:16

Nola76 cisza, wiatr we włosach, przestrzeń, zapach soli i ziół ...też to lubię i pozdrawiam serdecznie

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 26.09.2015 21:14

Romana, ja też jestem fanką wszelkich przylądków :) nigdy się nie zawiodłam :) Pozdrowienia przesyłam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 26.09.2015 21:12

Andred, ja po Islandii zimą nie zapałałam super entuzjazmem do północnych kierunków, bo jestem ciepłolubna;) Ale...zawsze staram się spontanicznie korzystać ze sprzyjających okoliczności. Szkocja, to był kolejny eksperyment, no i...zauroczyłam się :) Wszystko ma swój czas, a o Wyspach Owczych myślę od dawna :) Pozdrawiam serdecznie

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5269) dodano 26.09.2015 16:42

Świetne miejsca. Wprawdzie zamek z 4 bardziej kojarzy mi się z Francją, to już Sinclair Castle jest absolutnie szkocki. W dodatku we wspaniałej scenerii. Pozdrawiam. :)

valt69 użytkownik valt69(wpisów:278) dodano 26.09.2015 15:28

Krótko - powalające.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 26.09.2015 11:03

Skuza, Outlandera nie oglądałam, ale zaczekam bo zaczęłam czytać sagę Gabaldon, a wolę książki od filmów :) Fajnie tak odwiedzić "filmowe/książkowe" miejsca. W Szkocji takich jest dużo. Dzięki, że zajrzałaś i pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 26.09.2015 10:20

Pszem, dzięki za wizytę :) i pozdrawiam

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7220) dodano 25.09.2015 23:50

Fotki 19 i 21 zarąbiste ..., no i te klify ... rewelka, wspaniałe miejsce odkryłaś ..., pozdrawiam:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6688) dodano 25.09.2015 23:30

Oj lubie takie klimaty:) Dziko, pusto, przepiękne wybrzeże:)

romana użytkownik romana(wpisów:5222) dodano 25.09.2015 21:06

Oj kusisz tą Szkocją, już ją wpisałam na listę moich marzeń ponieważ uwielbiam takie surowe klimaty i wszelakiego rodzaju" końce świata" :)

andred użytkownik andred(wpisów:4757) dodano 25.09.2015 20:40

Podobne krajobrazy widziałem na Islandii i Wyspach Owczych i nie dziwię Ci się, że nie mogłaś oderwać wzroku zapominając o zrobieniu ważnych fotek :-)
My już od dawna planujemy Szkocję, ale zawsze w ostatniej chwili przyplącze się jakiś inny kierunek.
Predzej czy później musimy tam pojechać.

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 25.09.2015 20:31

Podoba mi ten koniec świata ,tez czuje się jakbym oglądała film,ale wg.powieści Rosamunde Pilcher często akcja dzieje się na północy Szkocji lub jest tam kręcona.
Następna autorka ,która kojarzy mi się ze Szkocja to Diana Gabaldon,nie tak dawno oglądałam ekranizacje powieści Outlander (Highland-Saga),chciałabym kiedyś zwiedzić Szkocję idąc śladami bohaterów powiesci.

pszem użytkownik pszem(wpisów:77) dodano 25.09.2015 19:41

Piękna wyprawa i bardzo malownicze widoki...

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 25.09.2015 18:12

Lucy56 polecam i serdecznie pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 25.09.2015 18:08

Harmony, często czułam się jak na planie filmowym :)
Miasteczka na północy mają taką specyficzną atmosferę...byliśmy już bardzo zmęczeni, doceniłam widok i okoliczności, natomiast smaku ryby... nie pamiętam :) Dzięki i pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 25.09.2015 18:02

Ak, jedzenie może tak, ale bez picia się wysycha ;) Musieliśmy mieć siły wrócić do bazy, odjeżdżaliśmy ok. 200 kilometrów, niby wydaje się niedaleko, ale w Szkocji, to jest całkiem co innego. Jedzie się kilka godzin, poza tym nie wiem, czy to przez miliony baranów, czy przez aurę, ale gdy wsiadaliśmy do samochodu, to oczy zamykały nam się automatem. Kierowca lekko nie miał, dobrze że ruch na drogach jest niewielki, bo też mógł się zdrzemnąć :)
Z tymi słupami to żartowałam, bo naprawdę dość śmieszne jest, że je przeoczyliśmy. Dzięki za miłe słowa i pozdr.

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2865) dodano 25.09.2015 18:00

Pieknie tam,mam nadzieje dotrzec.Pozdrawiam.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2087) dodano 25.09.2015 17:52

Bartekplk, też bym chciała :) ale przynajmniej mogłam popatrzeć na wyspy z daleka. Cały czas były w tle, ale byłam tak zafascynowana widokami na pierwszym planie, że nawet porządnej fotki im nie zrobiłam :) Może kiedyś, zarówno Tobie jak i mnie uda się tam dotrzeć, zgodnie z powiedzeniem chcieć, to móc :) Pozdrawiam

harmony użytkownik harmony(wpisów:2592) dodano 25.09.2015 17:12

Mnie też północ Szkocji bardzo przypadła do gustu :) Wiele pięknych miejsc pokazałaś.
W takich okolicznościach przyrody jedliście chyba najsmaczniejszą rybę z frytkami ;)

ak użytkownik ak(wpisów:6138) dodano 25.09.2015 17:01

Jedzenie nie jest ważne kiedy ogląda się takie wypasione widoki .... słupa Ci nie trzeba bo naturalne obeliski fiordów w zupełności go zastępują, a nawet przewyższają.
Szkoda mi trochę tego gościa co wysechł na wiór... straszne... nie napić się bimbru !? :)))
Wspaniała wyprawa !
Pozdrawiam serdecznie :)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 25.09.2015 16:11

Ja bym chciał jeszcze dalej- na Szetlandy i Orkady, nawet juz kiedyś organizacyjnie ogarniałem, ale na razie wisi plan na kołku. A tu i tak pięknie. Pzodrawiam