Jedziemy jakieś 40 km na południe od Salzburga, w kierunku Alp Berchtesgadeńskich. Masyw górski, jak z resztą widać, mały nie jest. Skoro góry, to i tunele. Ci którzy często przejeżdzają przez tamtejsze austriackie rejony, doskonale wiedzą że tuneli jest tam od groma. Najkrótsze mają kilkadziesiąt metrów. Najdłuższe (oczywiście mam na myśli te, które my przejeżdżaliśmy), dochodziły do ponad 2 km. Mijane po drodze :-) Dojeżdżamy do Werfen które jest naszym celem. Parkujemy i udajemy się do naszej atrakcji.
Otaczające ją góry, prawie zawsze są w chmurach. Atrakcja dla której tu przyjechaliśmy, czyli Hohenwerfen, to zamek znany najbardziej z filmu-legendy, czyli 'Tylko dla orłów'. Dowiedziałam się o tym miejscu stosunkowo niedawno, surfując po necie w poszukiwaniu atrakcji z okolic Salzburga. Gdy nagle przed oczami pojawił mi się obrazek jakiegoś zamku, położonego na wzgórzu, w otoczeniu zieleni i chmur, zaczęłam szperać i szperać. Ten widok pokażę Wam następnym razem, a tymczasem - jesteśmy na parkingu. Do zamku prowadzą dwie drogi. Jedna - dłuższa, przez las, na piechotkę. Niezbyt trudna. Druga - kolejką. My wybraliśmy kolejkę - trochę z wygody. Zaczynało kropić, a w takich warunkach spacer na 150-cio metrowe wzgórze z Młodymi jest mało komfortowy.
Przed kasą taka oto lampa sobie stała. Spodobała mi się dlatego też, ku pamięci, ją cyknęłam. Poza tym, jak się potem okazało, nie stała ona tu tak z przypadku. Na zamku, w jednej z sal znaleźliśmy podobną, tyle że zaświeconą. Efekt niesamowity. Będzie w kolejnej galerii. No ale... dość o lampach. Suniemy w górę. Widoki na przepływający Salzach. Po opuszczeniu wagonika otwiera się przed nami taki oto widok. Jak wspominałam, do zamku prowadzą dwie drogi. Na tej mapce możecie dokładnie zobaczyć co i jak.
My tymczasem po schodkach udajemy się na zamkowy dziedziniec.
Powstanie pierwszych zabudowań warownych w tym miejscu datuje się na XI wieku. Inicjatorem budowy  był ówczesny arcybiskup Salzburga, Gebhard. Zadaniem warowni miała być przede wszystkim kontrola doliny rzeki Salzach. Zamek ujął mnie czerwono-białymi okiennicami. To takie... austriackie :-) Galeryjka. Skoro galeria jest drewniana, to i drewniana lampa do kompletu :-) Na galerii umieszczone są pomieszczenia zamkowych kuchni. Dla indywidualnego turysty są zamknięte. Ale można zajrzeć przez okno. No to zaglądamy :-)
Wracamy na dziedziniec. Tu ewndentnie dominują góry. Zdjęcie robimy stojąc pod basztą. Precyzując - pod tą basztą :-) Mieści się w niej sklepik z pamiątkami. Na basztę można wejść by podziwiać dziedziniec z góry, ale tylko gdy zwiedzamy z przewodnikiem. Dla turysty indywidualnego, takiego jak my, wejścia nie ma. Ale... nie rozpaczamy. Oglądamy dalej bo jest co. Zegar na baszcie. Może się Wam wydawać, że zamek to miejsce gdzie dzieci się wynudzą jak przysłowiowe mopsy. Otóż nie.
Jest tu wiele miejsc i atrakcji które potrafią dzieciaki pochłonąć do reszty. Tak było w przypadku naszych Młodych, które na zamku budowały... zamek :-) A gdy zamek już zostanie zbudowany, można przejść do gier/zabaw precyzyjnych, jak przykładowo ta.
Albo... porzucać kółeczkami do jednorożca :-) Próbowałam. Łatwo nie było ;-) Ok - progenitura się bawi, ojciec pilnuje, matka fotografuje. Podział obowiązków musi być :-) Dziedziniec. W niszach ustawione są stoły i ławy. W sam raz dla zgłodniałych turystów. A jeśli ktoś nie ma ze sobą prowiantu, nic nie szkodzi. Działa tutaj minibar. Kręcimy się po dziedzincu dalej, utrwalając w kadrze detale. Widok na Salzach. Nawet głowica kolumny może być wdzięcznym foto-obiektem.
... dzwon ... ... róże ... ... okno ... Dziedzińca ciag dalszy. Wchodzimy do komnaty która była otwarta dla zwiedzających. Tak przedstawia się ogólnie wnętrze, ale moją uwagę przyciągnął element znad łóżka...
Wszak to nic innego jak... lampka do czytania ;-) Do tego jest obrotowa ! Szczyt ówczesnej techniki ;-) Na każdej szanującej się twierdzy musi być studnia. Tu też jest :-) Czasem warto też spojrzeć pod nogi... Na dziedzińcu znajduje się również kaplica. Niestety, podobnie jak pomieszczenia kuchenne i baszta, wejście do kaplicy jest możliwe tylko podczas zwiedzania z przewodnikiem. Po schodach wiodących z górnego dziedzińca, udajemy się do dalszej części zamku, na kolejny dziedziniec, położony jakieś 10 metrów niżej. Drzwi widoczne po lewej stronie prowadzą do Arsenału - wspaniałego zbioru różnego rodzaju broni. O tym miejscu będzie osobna galeria, bo naprawdę na to zasługuje. Ale to później. Teraz idziemy dalej w dół. Po zejściu schodami skręcamy w lewo skąd mamy piękny widok na cały dziedziniec. Teraz swe kroki kierujemy do widocznego na zdjęciu przejścia.
Za bramą... kolejne przejście prowadzące dalej w dół. Widoczny na zdjęciu budynek, jak się potem okazało, to domek sokolników, którzy przygotowują sią do pokazu. Zamek w Werfen słynny jest bowiem nie tylko jako plan filmowy 'Tylko dla orłów', ale również jako miejsce pokazów sokolniczych. Również dla tego pokazu postanowiliśmy zwiedzić to miejsce. Fotki z pokazu pokażę Wam w kolejnej galerii. Ale ale... Widzicie bramę ? Tam idziemy :-) Jeszcze tylko zerkamy na zdobienia i... tuptamy :-) Za bramą rozpościera się taki oto widok. Robi się zielono. Soczyście zielono. I zerkamy na dziedziniec. Jeśli ktoś decyduje się dostać do zamku piechotą, pokonując ścieżkę przez las, to wchodzi na teren zamku właśnie od tej strony (po prawej stronie, poza kadrem, znajduje się brama wejściowa w której jest kasa). Dogłębniejsze zwiedzanie tego miejsca zostawiamy sobie jednak na później, kiedy wrócimy tu na pokaz, a tymczasem wracamy tą samą drogą którą przyszliśmy. Znów przechodzimy przez bramę...
A że droga wiedzie teraz dość męcząco w górę, a na dodatek wciąż kropi i jest ślisko, wchodzimy po kładce ze stoperami. Czuję się jak kura wchodząca do kurnika :-) I jesteśmy na dziedzińcu z którego zaczynamy zwiedzanie Arsenału. Do zobaczenia w środku, w następnej galerii :-)

Ziemia Salzburska część II - Werfen
1pix użytkownik anek11 odległość 15 km 1pix

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4126) dodano 31.10.2015 07:59

Cześć Charlie,
lubię bardzo zamki,a ten po którym mnie właśnie oprowadziłaś z zegarmistrzowską wręcz dokładnością jest wart odwiedzin ...
lekkie pióro masz,czego szczerze gratuluję :)
a to ,że bez przewodnika nie można wejść na basztę,to już bez komentarza zostawiam ...
Pozdrawiam !

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2394) dodano 29.10.2015 13:00

Z wielką przyjemnością obejrzałam Twoją galerię.Kto by nie pamiętał "Tylko dla orłów"? i jeszcze znaleźć się w tej scenerii.Super.Pozdrawiam.

charlie użytkownik charlie(wpisów:2037) dodano 29.10.2015 08:33

paweller - oj... przydałaby się chyba komuś meliska ;-)
A na poważnie- naprawdę nie było źle, tym bardziej że o tych ograniczeniach dowiedziałam się dopiero po powrocie z wakacji. Zamknięta kaplica ? Przyjęłam to normalnie. Kaplica jak kaplica. Baszta ? Nawet nie wiedziałam że można na nią wejść bo żywej duszy na niej nie było. Czasem nieświadomość jest dobra :-)
Chyba rozumiem podłoże Twego rozczarowania, ale zapewniam Cię, że nie wszedzie jest jak w Książu :-)

charlie użytkownik charlie(wpisów:2037) dodano 29.10.2015 08:20

surykatko - dzięki i oczywiście zapraszam do kolejnych galerii z tego miejsca :-)

charlie użytkownik charlie(wpisów:2037) dodano 29.10.2015 08:18

anek - pamiętam Twoje galerie doskonale. Kilkukrotnie do nich wracałam. Po powrocie z wakacji okazało się że częściowo chodziłyśmy tymi samymi ścieżkami :-)
Tak, byliśmy na pokazie tylko akurat zaczęło padać więc nie mogliśmy skorzystać z tej atrakcji tak, jak byśmy chcieli. Ale jakieś tam fotki są i pojawią się w kolejnej galerii.
Dzięki za wizytę i komentarz :-)

charlie użytkownik charlie(wpisów:2037) dodano 29.10.2015 08:13

barbaro, achernar - dzięki serdeczne. Zupełnie inaczej patrzy się na film gdy ma się okazję poznać plener zdjęciowy. W kolejnych galeriach postaram się jeszcze bardziej przybliżyć Wam to miejsce.

charlie użytkownik charlie(wpisów:2037) dodano 29.10.2015 08:08

marcinie - lubię detale; pozwalają mi 'smakować' dane miejsce kawałek po kawałku.
Dzięki za wizytę.

charlie użytkownik charlie(wpisów:2037) dodano 29.10.2015 08:06

ak, valt, afrodyta - dzięki :-) mam nadzieję że kolejne dwie części pozwolą doglębniej poznać zamek i nie rozczarują Was.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6908) dodano 28.10.2015 21:41

Fajnie położona ta twierdza, pozdrawiam :)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7072) dodano 28.10.2015 21:39

Kolejna jakaś głupota ..., dla turystów indywidualnych, takich jak my, wejścia nie ma ..., ciekawe co za kretyn takie durne przepisy wymyśla ..., idziesz z dziećmi, to bardziej pilnujesz dzieciaki a nie przewodnika, a jak dzieciaki będą chciały wejść na basztę to co masz zrobić, biegnąć po przewodnika i płacić dodatkowe opłaty ..., nie, nie chcę się denerwować, ogólnie twierdza fajna, ale głupota ludzka nie zna granic ..., tak myślę ..., pozdrawiam:)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4401) dodano 28.10.2015 21:10

Oczywiśćie, film pamiętam... Ale z przyjemnością obejrzałem galerię z miejsca, które w tym filmie "zagrało". Pozdrawiam. :)

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:3715) dodano 28.10.2015 19:48

Przywołuję w pamięci sceny z filmu. Zamek oczywiście wygląda dużo przyjaźniej jak w filmie. Ostatnie zdjęcie pobudza wyobraźnię. Czekam na dalszą część.
Serdecznie pozdrawiam :)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2657) dodano 28.10.2015 18:17

Z przyjemnością wirtualnie powróciłam tam znów, byłam tam troszkę czasu temy..dwa lata już minęły. Z pokazu sokolników skorzystaliście? to duża frajda, nie tylko dla dzieci. Forteca ta bardzo mi się podobała osobiście, Twoja relacja również

barbara_31 użytkownik barbara_31(wpisów:704) dodano 28.10.2015 16:34

Uwielbiam ten film, tak jak wszystkie tego typu:) Bardzo fajna galeria, bardzo podoba mi się zdjęcie tytułowe. Pozdrawiam

valt69 użytkownik valt69(wpisów:278) dodano 28.10.2015 14:28

Stopniujesz napięcie, najpierw niższa część zamku, a ostatnia fota zapowiada coś nowego i dużo wyżej. Czekam..., jak na razie warto było.

marcin1980 użytkownik marcin1980(wpisów:1765) dodano 28.10.2015 14:22

bardzo interesujący zamek z ciekawymi detalami.

ak użytkownik ak(wpisów:5533) dodano 28.10.2015 13:17

Wspaniała forteca i całe miejsce, z niecierpliwością czekam na ciąg dalszy ! :)
Serdecznie pozdrawiam :)

ak użytkownik ak(wpisów:5533) dodano 28.10.2015 13:08

Wpadłem do chałupy na kawę, a tu twierdza ! ... biegam oglądać i czytać ! :)