W drodze powrotnej ze Strontian wracaliśmy przez Dolinę Glenfinnan. Zatrzymaliśmy się, żeby zobaczyć wiadukt Glenfinnan znany z filmów o Harrym Potterze. Dwadzieścia jeden kamiennych łuków wynosi nas ponad jezioro Loch Shiel.
Wiadukt i sama Dolina Glenfinnan tak nas zauroczyła, że odnotowaliśmy godziny przejazdu i  postanowiliśmy wrócić nazajutrz, żeby w tej scenerii zobaczyć słynny pociąg Harrego Pottera Miejscowość Glenfinnan  położona przy północnym krańcu jeziora Loch Shiel, około 15 kilometrów na zachód od Fort William znana jest  przede wszystkim jako miejsce rozpoczęcia ostatniego powstania Jakobitów w 1745 roku. Istnieje tu pomnik walczących w powstaniu Szkotów - wieża wzniesiona w 1815 roku przez Alexandra MacDonalda.
Przy parkingach jest oficjalny punkt widokowy z którego można podziwiać Dolinę Glenfinnan i wiadukt. Ciekawostką jest to, że przy Glenfinnan był jedyny płatny parking jaki napotkaliśmy podczas pobytu w Szkocji. Przejeżdżający pociąg można zobaczyć na wiadukcie  w godzinach  10.45 - 11.00 i 15.00 - 15.15.  Jak wariaty następnego poranka wstaliśmy skoro świt i z powrotem przyjechaliśmy do Glenfinnan :)  Dołączyliśmy do międzynarodowego tłumu wyczekującego na pociąg. I tu muszę przyznać, że bez statywu nie wypadłam najlepiej wśród Japończyków :)
Wszyscy z niecierpliwością wpatrują się w wiadukt, ustawiają aparaty i oganiają się od muszek :) Glenfinnan to jedyne miejsce w Szkocji, gdzie nas dopadły :) W końcu, JEST wyłania się z zieleni - The Jacobite Steam Train :) ...strzelają  migawki :) ...pociąg zaczyna nabierać pary... ...niestety właściwie już zjeżdża z wiaduktu, gdy... ...lokomotywa zaczyna konkretnie buchać parą i maszynista głośnym gwizdem pozdrawia wszystkich turystów :) ...całe widowisko trwa dosłownie chwilę...
i ...pociąg znika w zieleni :) Trochę żałowaliśmy, że nasza ekipa nie opanowała lepiej Doliny Glenfinnan  i nie ustawiliśmy się w kilku miejscach, ale i tak bawiliśmy się wyśmienicie :) Fajna musi być taka przejażdżka  pociągiem, wyjeżdża on z Fort William do Mallaig. Połączenie kolejowe otwarte zostało w 1901 roku i wiedzie przez jedne z najpiękniejszych dzikich zakątków szkockich gór. Niestety na przebycie 70-cio kilometrowej trasy trzeba poświęcić właściwie cały dzień, dlatego zrezygnowaliśmy.   Poszliśmy za to nad Loch Shiel. To tutaj, nad brzegiem jeziora, w 1745 roku książę Karol Edward Stuart dał sygnał zgromadzonym przy nim góralom do powstania przeciw londyńskiej władzy. Niestety rok  później powstanie jednak upadło. The Jacobite Monument, powstał by upamiętnić to wydarzenie. Dzisiaj razem z dzielnym szkockim góralem, który dumnie stoi na szczycie wieży można podziwiać widoki z górnej półki na Loch Shiel i Glenfinnan :) Loch Shiel podobnie jak inne szkockie jeziora jest piękne... ...i tajemnicze
...zazdroszczę osobom, które mieszkają w takich okolicznościach przyrody Podjęłam męską decyzje, że nie będę dalej czekać na poprawę pogody, bo mogę się nie doczekać ;) ... ...i odwiedzimy Dolinę Glencoe osnutą deszczem :) Mijamy zabudowania Fort William i ponownie otwiera się przed nami panorama na Loch Linnhe Poprzedniego dnia jechaliśmy wzdłuż przeciwnego brzegu jeziora Można powiedzieć, że Loch Linnhe  tworzy fiord, bo jezioro łączy się z morzem
Dojechaliśmy drogą A82 do Glencoe Visitor Centre, ale jakoś tak jest tu za bardzo turystycznie jak na mój gust Przeszliśmy się kawałek wzdłuż rzeczki do mostku... Dolina Glencoe określana jest szkocką perełką , Sama nazwa Glencoe to w języku gaelickim Dolina Łez, co ma związek ze z krwawymi wydarzeniami. Dolina była miejscem tzw. masakry z Glencoe, gdy 13 lutego 1692 r. kilkudziesięciu mieszkańców wioski Glencoe, zostało zabitych przez żołnierzy króla angielskiego Wilhelma III. O tragicznej historii przypomina wjeżdżającym do doliny wodospad Łzy McDonalda Nie wiem czy jest to akurat ten wodospad bo wszędzie gdzie okiem sięgnąć spływały do doliny wodospady. Widzicie ludzi na dole ? potęga przyrody zawsze robi wrażenie... Słowo zielony to za mało by opisać kolor wznoszących się po obu stronach trasy A82 wzgórz. Ciemna zieleń przeplata się ze świeżą zielenią, zieleń oliwkowa z dodatkiem żółci i brunatnych plam.
Kulminacyjny moment, to punkt widokowy na Trzy Siostry - perła w koronie Glencoe Poza tym nad doliną góruje osiem szczytów tzw. munrosów Od wschodu Glencoe sąsiaduje z malowniczymi i tajemniczymi wrzosowiskami Rannoch Moor. Na zdjęciu widać stan rozkwitu wrzośców na początku sierpnia „Munrosy” to szczyty Szkocji przekraczające wysokość 3000 stóp (914,4 m n.p.m.) i z tego co czytałam, jest wielu munroistów, czyli nałogowych zdobywców munrosów :) My munrosów nie zdobyliśmy, ale towarzyszyły nam gdy pojechaliśmy ...drogą donikąd :))) Dolina Glencoe sąsiaduje z Glen Etive.
Wystarczy tylko zjechać z A82 i znajdujemy się w zupełnie innym, mniej turystycznym, a za to filmowym świecie . Wzdłuż wąskiej drogi płynie sobie River Etive, a my jesteśmy na planie filmowym, ponieważ właśnie tu były kręcone słynne sceny ze Skyfall ,z Bondem.
Tak mocna ZIELEŃ... ...gdy wokół wszędzie płynie woda, na nasze głowy też :) Droga doliną Glen Etive w mgle i deszczu jest wprost nierealna. Jesteśmy zupełnie sami, w pewnym momencie zanurzamy się między monstrualne różaneczniki. Od razu widzę, jak to musi wyglądać gdy kwitną :) Dziejowa chwila...dojeżdżamy do końca drogi
Na końcu świata oczywiście znajduje się jezioro
Tajemnicze Loch Etive W drodze powrotnej napotykamy na stado jeleni, które spokojnie sobie spacerowały :) Zrobiliśmy akcję poszukiwawczą wiktoriańskiego domostwa z filmu Skyfall. Po drodze był taki tajemniczy, zakamuflowany za wysokimi ogrodzeniami i drzewami dom, ale jednak to nie jest to :) Cała droga przez Glen Etive jest jak z filmu :) Tego dnia wcale nie żałowałam, że nie dopisała pogoda :) Deszczowa aura tworzyła magiczne otoczenie. Po tym najbardziej deszczowym i pełnym wrażeń dniu wycieczkę skończyliśmy w Clachaig Inn. Wcale niełatwo tam trafić. Za Achnambeithach Cottage trzeba zjechać z A82 w prawo - takie instrukcje mieliśmy z Internetu. Całe szczęście, bo oznakowanie jest bardzo słabe, reklam brak - przynajmniej nie szpecą krajobrazu. W Szkocji lokale gdzie można zjeść i czegoś się napić, są przeznaczone dla wytrwałych i wtajemniczonych :) Będziemy pamiętać to miejsce, ponieważ próbowaliśmy tam haggis - specjału szkockiej kuchni, przyrządzanego z owczych podrobów zaszytych i duszonych w owczym żołądku. Podany był z ziemniakami i brukwią. Co ciekawe zamówiliśmy też wersję wegetariańską... i to z mojego punktu widzenia jest wielki szkocki ukłon w stronę turystów...ale czy niezbędny ?

Scottish Highlands
Szkocja - Loch Nah-Achlaise
1pix użytkownik herika odległość 24 km 1pix

barbara_31 użytkownik barbara_31(wpisów:559) dodano 22.10.2015 18:46

Właśnie w niedzielę oglądałam Pottera i faktycznie był ten most :) I tak samo jak Nola pokazywałam go mężowi w Twojej galerii;) Gratuluję GT :))) Pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 21.10.2015 19:12

Paweller75 dzięki :)))

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 21.10.2015 19:11

Gabi zgadza się :) cieszyliśmy się jak dzieci :) i nawet było to trochę niepokojące :) Pozdr.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 21.10.2015 19:10

Olalizm pozdrawiam i dziękuję :)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:6985) dodano 20.10.2015 17:17

Gratuluję:)

gabi użytkownik gabi(wpisów:2297) dodano 20.10.2015 10:39

Sona, nie tylko ślicznie obrazujesz Szkocję zdjęciami, ale też piszesz tak, ze udziela się Twoje zauroczenie, czuję emocje towarzyszące Wam podczas wjazdu pociągu.

olazim użytkownik olazim(wpisów:2162) dodano 20.10.2015 09:11

Piękna galeria,gratulacje-pozdrawiam.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 19.10.2015 21:14

Klavertjevier, soczysta zieleń jest warta powrotu :) Dzięki za tyle miłych słów i pozdr

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2590) dodano 19.10.2015 18:25

Sona, gartuluję GT!
Cudniasto pokazujesz Szkocję. Wróce tam kiedyś, aby zobaczyć to piękno natury w kolorach soczystej zieleni, tak jak Ty nam to pokazałaś.
Szkocja jest zawsze piękna, niezależnie od pory roku.
Sona, dzięki za piekną galerię.
Pozdrowionka przesyłam.

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 19.10.2015 18:19

Dziękuję bardzo Wszystkim :))) i cieszę się, że jeszcze Was deszczową Szkocją całkiem nie zanudziłam :))) Serdeczne pozdrowienia

charlie użytkownik charlie(wpisów:1973) dodano 19.10.2015 11:08

Gratulacje :-)
Jak zawsze fantastycznie. Harry'ego Pottera nie oglądałam (jakoś nie mój klimat), ale widok na most i pociąg wyrzucający kłęby pary - super.
Natomiast szkoda że nie udało się Wam zlokalizować domu Bonda. Ale to nic. Już wiem że wieczorkiem zapodam sobie 'Skyfall' :-)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5168) dodano 19.10.2015 09:52

Gratki Kasiu:)

ak użytkownik ak(wpisów:5106) dodano 19.10.2015 08:33

Uparłem się ! A nie mówiłem !? :DDD
Wspaniale !!!

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2260) dodano 19.10.2015 00:27

Gratulki Kasiu 😊.Zasluzona GT.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6831) dodano 18.10.2015 22:43

Nie widziałam Harry Pottera, ale wiadukt z pociągiem niesamowity, bez pociągu też ;) . w ogóle obraz ze zdjęcia 2 tak mnie zachwycił, że teraz już nie na żarty zaczęłam marzyć o Szkocji...Wszystkie galerie , które prezentujesz ze Szkocji urzekają zielenią, cudownymi krajobrazami, ale tu już w ogóle wymiękłam...Osnute mgłami góry i jeziora są aż nierealnie pięknie. Muszę tam kiedyś pojechać, muszę...

doracz użytkownik doracz(wpisów:880) dodano 18.10.2015 22:17

Jacobite steam train - the best! Plenery istotnie niebywałe i nie dziwi, że filmowe. Piękna galeria. Pozdrawiam :-)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6401) dodano 18.10.2015 21:00

Akurat leci w TV harry potter i jak zobaczyłam pędzący pociąg po moście odrazu mogłam mojemu meżowi powiedzieć gdzie ten piękny most się znajduje, dzięki Twojej galerii oczywiście:) Ja byłam w glencoe pod koniec września, nawet na tym samym parkingu, ale nie bylo tak zielono i tak fajnie, bylo zimno, bez slońca, trochę padalo, wrzosy przekwitały, no bez szału generalnie, a u Ciebie zupełnie inaczej, z kimatem:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5168) dodano 18.10.2015 20:41

Kasiu , ja uważam , ze słońce zepsuło by te przepiekną scenerię. Tam tak pieknie przy takiej typowo angielskiej pogodzie, ze nie chce ogladac innej.
Wymarzony rejon dla pejzażystów :) Zieleń jest niewirygodnie zielona, dolina cudna, a pociag kapitalny:)))
Bardzo mi sie podoba Twoja Szkocja:)) POzdrawiam:))

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 18.10.2015 18:21

Paweller75, dziękuję za tak miłe słowa :) jakoś nie mogę skończyć, mam nadzieję, że kolejny wyjazd sprawi, że przestanę być monotematyczna :) Wrażeń i zdjęć ze Szkocji mam moc, a nie jestem najlepsza w selekcji :) Pozdrawiam serdecznie

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 18.10.2015 18:17

Skuza, w Szkocji to chyba norma :) i tak uważam, że pogoda nas rozpieszczała :) Pozdrawiam :)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:6985) dodano 18.10.2015 16:33

Cały czas zachwycasz tą swoją Szkocją, jest pięknie, obrazy cudne ..., bardzo dobra galeria ..., pozdrawiam:)

skuza użytkownik skuza(wpisów:4121) dodano 18.10.2015 13:42

Pogodę mieliście dla wytrwałych,nagroda były wspaniale widoki:)

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 18.10.2015 12:21

Migawko dziękuję za odwiedziny i miłe słowa :) Pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 18.10.2015 12:12

Achernar-51, w Szkocji rzeczywiście bywa piękne, rozproszone, fotograficzne światło :) Dziękuję i pozdrawiam

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 18.10.2015 12:08

Lucy56, masz rację, nie da się nie tęsknić za takimi widoczkami :) Dzięki, że zajrzałaś i pozdrawiam serdecznie :)

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 18.10.2015 12:05

Dzięki AK :)))

ak użytkownik ak(wpisów:5106) dodano 17.10.2015 21:27

Upieram się nadal, galeria jest wspaniała i już !
Dla mnie GT ! :) (teraz było mało komplementów :DD )

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 17.10.2015 17:41

Ak, jestem lekko zakłopotana tyloma komplementami i cieszę się bardzo :))) Oczywiście będzie cd. Dziękuję i pozdrawiam Cię serdecznie

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 17.10.2015 17:38

Baarbara, niestety musi tu zadziałać wyobraźnia, bo jelenie "wyszły rozmazane w deszczu " :))) Dzięki i pozdrawiam serdecznie

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 17.10.2015 17:36

Bratek, mieliśmy Glen Etive chyba w najlepszym, szkockim wydaniu, jeżeli chodzi o aurę :) Glen Coe, chyba z założenia nie rozpieszcza pogodą. Moja przyjaciółka wyczekiwała, ale też się nie udało. Przez Glen Coe przejechaliśmy trasą A82, ale ta opcja specjalnie na kolana mnie nie położyła, jedno z najbardziej turystycznych miejsc w jakich byliśmy. Ciężko było znaleźć miejsce na parkingach. W Glen Etive zdecydowanie odetchnęliśmy :) Masz rację, że chętnie wrócę do Szkocji :) Ślę dla Ciebie serdeczne pozdrowienia do słonecznej Szkocji :))

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 17.10.2015 17:22

Valt69, nie mogłam się nadziwić różnorodności szkockich krajobrazów - to jest naprawdę coś niesamowitego, dlatego będzie cd :) Bardzo Ci dziękuję i pozdrawiam :)

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2083) dodano 17.10.2015 17:18

Afrodyto dziękuję za miłe słowa :) Chętnie zobaczyłabym Szkocję z góry, tym bardziej, że byliśmy tym razem zmotoryzowani. Pozdrawiam serdecznie

migawka użytkownik migawka(wpisów:306) dodano 17.10.2015 12:57

Szkocja w Twoim obiektywie, jest bardzo fotogeniczna. Zieleń, woda i wrzosowiska wspaniale oddają klimat tego malowniczego miejsca. Pozdrawiam ;)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4256) dodano 16.10.2015 22:30

Pejzażę są przecudne, te odcienie zieleni, świeżość i woda... No i wspaniałe światło, dodające jeszcze uroku... Pozdrawiam. :)

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2260) dodano 16.10.2015 22:10

I jak tu nie zatęsknić za Szkocją?Cudnie ją pokazujesz.Pozdrówki:)

ak użytkownik ak(wpisów:5106) dodano 16.10.2015 21:55

Świetne zdjęcia, wspaniałe opisy, jestem tą galerią zachwycony ! Szczyty gór osnute chmurami i mgłą ... no coś pięknego ! Zazdraszczam wyprawy :)
Pozdrawiam serdecznie i czekam na więcej takich widoków. Dla mnie GT !!! :)))

baarbara użytkownik baarbara(wpisów:12) dodano 16.10.2015 19:12

z przyjemnością obejrzałam galerię, wspaniałe widoki, pogoda, która dodała tajemniczości, szkoda, że nie dojrzałam jeleni, ale mogę sobie wyobrazić.
Oczywiście ogromny plus za opis.

bratek użytkownik bratek(wpisów:538) dodano 16.10.2015 16:15

Więc w końcu dopadła Was tradycyjna szkocka aura....
Nie dziwi mnie fakt, że szkocja Cię zauroczyła. Ja jestem pod wpływem jej piękna już od kilku lat i nadal czuję wielki niedosyt.
Do pogody w Glen Coe także nie mam szczęścia. Może tylko raz pogoda mi tam dopisała. Przypuszczam, że nie mieliście okazji odwiedzić tzw wiszącej doliny, ukrytej pomiędzy Trzema Siostrami? Jedno z bardziej niezwykłych miejsc z interesującą historią. Ale pewnie zostawiłaś to na kolejną objazdówkę po Szkocji :-)
Pozdrawiam ze słonecznej dzisiaj Szkocji :-)

valt69 użytkownik valt69(wpisów:278) dodano 16.10.2015 15:43

Obserwując galerie z Szkocji, mam wrażenie, że obojętne jest, czy pokazywane jest wybrzeże, góry, jeziora, czy miks tego wszystkiego, a i tak wychodzą perełki. Ta galeria również się do nich zalicza. Nawet mglista i deszczowa pogoda nie ujmuje uroku, a może nawet i dodaje charakteru. Dla mnie bomba!

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:3715) dodano 16.10.2015 14:07

Bardzo pięknie. Zdjęcie 5,13,43,44 dla mnie naj!
Zapodałaś piękny temat, okraszając go cudnymi ilustracjami. Ja mam fajne zdjęcia Szkocji z samolotu (może kiedyś je wrzucę do swoich podniebnych galerii).