Z Budvy do Kotoru jedziemy drogą naokoło. Zamiast tunelu wybieramy trasę przez Tivat, bo chcemy się nacieszyć widokami na to przepiękne wybrzeże. Jesteśmy gdzieś po dugiej stronie Perastu. Nad samą wodą znajduje się mała cerkwiew - Crkva Svete Marije 1774god. Piękny widok na 2 kościelne wysepki leżące naprzeciwko Perastu. I sam Perast. Ale tam dojedziemy dopiero jutro. Dziś trzeba się zacząć rozglądać za noclegiem. Nocleg, czyli fajny parking gdzie będziemy spać znaleziony. Możemy więc oddać się innym uciechom:) Jesteśmy w Risanie, nastarszej osadzie nad Boką Kotorską (założona p.n.e.)
Z Risaniu jedziemy w stronę Herceg Novi, które leży u stóp gór Orjen. Ale pierw śniadanko w tych pięknych okolicznościach przyrody. Jest jeszcze rano, ale słońce tak grzeje, że masakra;) Nasz spacer po mieście to szukanie cienia:) A można go znaleźć w tych urokliwych uliczkach starego miasta.
Starówka zajmuje niewielki obszar, wznosząc się od morza do twierdzy Kanli Kula. Jesteśmy na głównym placu starego miasta - Trg Herceg Stefana. Na środku placu stoi otoczona palmami cerkiew św. Michała Archanioła. Herceg Novi nazywane jest miastem kwiatów. Rzeczywiście w porównaniu z innymi miejscowościami leżącymi nad Boką Kotorską ma najbardziej śródziemnomorski charakter. Miasto chlubi się starówką, czterema twierdzami, bujną roślinnością śródziemnomorską i prawosławnym klasztorem.
Starówkę zwiedzamy, roślinność potwierdzam jest, wszędzie były piękne kwiaty, na jedną z tych twierdz (Kanli Kula) właśnie zmierzamy, a prawosławny klasztor (Monastyr Savina)  odwiedzimy w drodze powrotnej. Jesteśmy na twierdzy Kanli Kula, do której w tym upale ledwo się doczłapaliśmy po kamiennych schodach pod górę. Ta masywna twierdza to tureckie dzieło z 1487 roku. Z twierdzy mamy ładny widok na starówkę. :) Twierdza broniła miasta od strony morza.
Służyła też jako więzienie. Po II wojnie światowej jej obszerne wnętrze zaadoptowano na letni amfiteatr z 1200 miejscami. Wracamy nad wodę, czyli teraz już tylko z górki. Jedziemy zobaczyć prawosławny klasztor. Ładny, a że nie robię zdjęć w środku to żadnych nie mam. Za to jest reklama imprezki;) Gdy szliśmy do samochodu długą nadbrzeżną promenadą z pływającej motorówki przez megafon cały czas słyszeliśmy reklamę tej imprezy, do tego wszędzie plakaty;) No ale nie mogliśmy iść, bo trzeba było jechać do Kotoru:) Zajeżdżamy jeszcze na chwilę do Sopotu;) Ścieżka prowadzi do dużego wejścia do groty, w której po opadach gromadzi się woda, tworząc jeziorko.
Kiedy woda przybiera, przelewa się przez próg skalny do Boki Kotorskiej wodospadem Sopot. Co jakiś czas musi być oczywiście fotostop;) Mój mąż nawet nie wysiada z auta. No nie kręci go robienie zdjęć, ale jakoś dzielnie znosi te moje fanaberie;) Starałam się dopasować kolorem auta do koloru wody;) Wycięty kawałek góry pod ludzkie zabudowania robi duże wrażenie. Widać jak człowiek wydziera po trochu naturze każdy metr ziemi... Malownicze wysepki kościelne. Zostawiamy autko i idziemy poszwędać się po malutkim, ale urokliwym miasteczku, jakim jest Perast. Spacer promenadką nabrzeżną.
Perast, to oprócz Kotoru jedyna miejscowość nad zatoką, której nigdy nie zdobyli ani Turcy ani piraci, choć wielokrotnie próbowali. Zmierzamy w stronę kościoła św. Mikołaja. Okazuje się, że można wejśc na wieżę. Pani w kasie prosiła żeby nie dzwonić w kościelne dzwony, i żeby uważac na głowę i niskie stropy. Ja oczywiście jak zawsze przywalam głową w drewnianą belę, a mój mąż nie mógł sobie odmówić tej przyjemności i sobie zadzwonił;) Widać, że miasteczko lata świetności ma już za sobą, ale nie można mu odmówić uroku.
Życie toczy się tylko przy nabrzeżu. Duża w tym zasługa dwóch kościelnych wysepek, które turyści chętnie odwiedzają. Wyżej kamienne uliczki biegną między osypującymi się murami porośniętymi pnączami. Na wyspie św. Jerzego (Sveti Djordje), porośniętej cyprysami, stoi benedyktyński klasztor z kościołem św. Jerzego. Na drugiej wyspie Gospa od Skrpjela (Matki Boskiej na Skale) znajduje się kościół o tej samej nazwie. Z powstaniem wyspy wiąże się legenda. Wg legendy, w miejscu gdzie dziś znajduje sie wyspa, wystawała kiedyś skała, na której znaleziono obraz Madonny. Obraz trzykrotnie ustawiano w kościele św. Mikołaja, ale ten za kazdym razem w tajemniczych okolicznościach wracał na rafę.
W końcu w miejscu, gdzie znaleziono cudowny obraz, mieszkańcy Perastu zaczęli wysypywać głazy i zatapiać zdobyte okręty nieprzyjaciela. W ten sposób powstała wysepka i kościół Matki Boskiej na Skale. Dziękuję:)

Montenegro - Perast

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4535) dodano 07.02.2017 22:00

Na pewno, tylko daleko.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6506) dodano 07.02.2017 21:53

Samolotem moze i szybciej ale własnym samochodem to inna bajka i wygoda nie do przecenienia:)

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4535) dodano 07.02.2017 15:30

Ja mam blisko na lotnisko w WAW, 5 km

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6506) dodano 07.02.2017 14:59

Kawał, ale my mamy wszędzie daleko, bo trzeba zawsze całą Polskę przejechać, dobrze że jest nareszcie autostrada do Łodzi;)

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4535) dodano 03.02.2017 18:35

Kawał drogi.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6506) dodano 03.02.2017 17:52

Kawałek było z Gdańska do Ksamilu, tam najdalej dojechaliśmy na pierwszą kąpiel w Albanii;)

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4535) dodano 02.02.2017 22:45

Sporo, bym rzekł, że całkiem dużo.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6506) dodano 02.02.2017 22:25

Tak tym małym suzuki;) to była wyprawa do Albanii przez Macedonie, a w drodze powrotnej przez Bośnię i Czarnogóre;) razem 6020 km:)

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4535) dodano 02.02.2017 18:18

samochodem z Gdańska ?

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4535) dodano 02.02.2017 18:17

Ja mam tak samo, włażę gdzie się da, nawet jak nie ma windy :)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6506) dodano 01.02.2017 08:58

Voyager widoki z wieży były przepiękne, a ja wiadomo zawsze muszę wejść na jakąś wieżę i popatrzeć na wszystko z góry:) Tutaj zdecydowanie warto było się wdrapać:) 43 też mi się podoba widoczek:) pozdrawiam:)

Dreptak obie miejscowości ulokowane nad samą wodą warto odwiedzić, i Herceg Novi, przy samej granicy z Chorwacją dla takich choćby wąskich uliczek i twierdzy i malutki Perast dla widoków i wysepek:) pozdrawiam:)

dreptak użytkownik dreptak(wpisów:1498) dodano 31.01.2017 20:46

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4535) dodano 31.01.2017 20:28

Dla mnie 43 the best.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6506) dodano 16.11.2015 11:04

Mgfoto dzieki za odwiedziny:) Montenegro to piękny kraj, a ja takie połączenie gór i wody uwielbiam:)

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6103) dodano 07.11.2015 09:13

Cudne są te zaułki i domki na granicy wody i gór... :)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6506) dodano 04.11.2015 12:46

Aga hotel to mieliśmy swój na 4 kółkach, co prawda tylko co kilka dni, ale zawsze to jakieś urozmaicenie, a Montenegro to mały, ale piękny kraj:)

Lucy w listopadzie jak zimno za oknami słonecznych widoków nigdy za wiele;)

Charlie w Czarnogórze jest wiele pięknych miejsc, pewnie o niektórych nawet nie mam pojęcia, a i czasu nigdy dość żeby wszystko zobaczyć;) No ten dzwonnik mnie rozbawił:)

Koniczynko zdecydowanie polecam Montenegro:) Tam nawet w sezonie w niektórych miejscach było mało ludzi, np. w Durmitorze, nad morzem to wiadomo, że tłum, ale lipiec to środek sezonu w końcu, ale my nie chcieliśmy czekać do września, żeby było zimniej i mniej tłoczno;) To była jedna z moich najfajniejszych podróży, a po Europie to już najfajniejsza:)

Romana dużo w tym kraju pięknych miejscówek:) Na mnie te domki przyczepione do tego wzgórza wywarły duże wrażenie. Człowiek wycina i zabiera coraz więcej i więcej, i nigdy nie wie kiedy natura się obróci przeciwko niemu...

romana użytkownik romana(wpisów:5188) dodano 04.11.2015 07:06

Rzeczywiście miejsce rewelacyjne, widoki bajkowe. Nie wiem jednak czy chciałabym mieszkać w domkach z fot 33. Bo wszystko pięknie i ładnie, ale do czasu... gdy przyjdą ulewy i wystąpi możliwość zejścia lawiny błotnej wprost na te budynki... Wtedy nie chciałabym tam być.
Ostatnio sporo się naoglądałam zdjęć i filmików z takich zdarzeń z różnych zakątków świata. Podobno jest tego coraz więcej, ponieważ klimat się zmienia i gwałtownych deszczów przybywa a wraz z nimi i osunięć ziemi właśnie na takich stromych zboczach.

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 03.11.2015 15:39

Świetną podróż mieliście. Miejsca, które pokazujesz są bardzo urokliwe. Błękit morza, otaczające góry, dobre towarzystwo to cudowna recepta na udane wakacje!
Montenegro wpisuję na listę.

charlie użytkownik charlie(wpisów:2052) dodano 03.11.2015 12:51

Piękne miejsca mają w Czarnogórze. A na 41 - dzwonnik z Perastu ;-)

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2513) dodano 02.11.2015 23:37

Od razu cieplej się zrobiło...przed ekranem;)Piękne fotki ,bo i miejsca cudowne.Pozdrawiam.

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 02.11.2015 10:26

Bardzo malowniczo położne miejsca. Wspaniały kolor wody, klimatyczne uliczki oraz pięna przyroda, choć brak ekskluzywnych hoteli;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6506) dodano 02.11.2015 09:06

Satan no bardzo urokliwe:) Połączenie wody i gór to mój ulubiony zestaw widokowy:) Montenegro jest dużo bardziej turystyczna niż Albania, ale też można znaleźć spokojne zakątki;)

Achernar dzięki za odwiedziny:) Listopad to taki ponury miesiąc i zawsze przyda się trochę słońca;)

Caprio zgadzam się zdecydowanie:)

Pipol dziękuję:) Piwo bez szału mają, nie to co Sarajevsko w Bośni;)

Ania w lipcu to może być tylko gorąco, albo za gorąco;) U nas dominowała ta druga wersja;) Zdecydowanie 10 stopni mniej byłoby wskazane a nawet pożądane:)

Paweł na pewno będzie Ci się podobać, jak tam już dojedziesz:) To tylko 50 km z Dubrownika czy jakoś tak;) Boka Kotorska to miejsce przepiękne. Góry, morze, małe miasteczka, w których oprócz wąskich uliczek są też wieże do wdrapywania się;)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7148) dodano 01.11.2015 21:24

Ale tam ładnie ..., kiedyś, jak już zwiedzę całą Cro, to przyjdzie czas na Montenegro ..., przecudne widoki, zarąbiste uliczki ..., ach, bardzo się podobało ..., pozdrawiam:)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2664) dodano 01.11.2015 16:49

Urokliwe miejsca, pogoda Was rozpieszczała:) Pozdrawiam serdecznie:)))

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6506) dodano 01.11.2015 11:56

Valt może i warta odwiedzenia, ale na wszystko nigdy nie ma czasu. A my zdecydowanie woleliśmy się wdrapać na wieżę kościoła niż płynąć na tę wysepkę;) Co do tego fiordu pewnie masz rację, ale wszyscy tak mowią potocznie, że to fiordy Południa, w odróżnieniu od norweskich fiordów, zwanymi fiordami Północy. Zresztą w każdym przewodniku o Montenegro piszą że to fiord, to co ja będę się spierać;)

Gregy ja też byłam dwa razy w Kotorze, ale pierwszy raz 10 lat temu i wtedy nie doczłapałam się na twierdzę św. Jana, co by popatrzeć na miasto z góry, więc teraz musiałam dopełnić tych formalności;)

Olazim no właśnie do lata jeszcze tak daleko... więc trzeba sobie jakoś radzić i wspominać słoneczne dni:)

Romario no rozważaliśmy przez chwilę, aby zostać w Herceg na tej imprezce, jednak ostatecznie pojechaliśmy do Kotoru i tam poszliśmy na piwko:)

pipol użytkownik pipol(wpisów:8750) dodano 01.11.2015 09:37

elegancka wycieczka
jelenia chyba piłem ;)

caprio72 użytkownik caprio72(wpisów:976) dodano 01.11.2015 08:58

Piękny zakątek. Pozdrawiam :)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4631) dodano 01.11.2015 00:23

Aż zrobiło się cieplej od patrzenia na te słoneczne, kolorowe pejzaże. Fajna galeria. Pozdrawiam. :))

satan użytkownik satan(wpisów:2978) dodano 31.10.2015 20:44

Hej.

Te nadmorskie miasta Bałkanów są bardzo urokliwe! Fajna galeria i kolejna odsłona Wielkiej Podróży Poślubnej ;-) Ta część Czarnogóry jeszcze przede mną.

Pozdrowiwszy ;-)

romario użytkownik romario(wpisów:247) dodano 31.10.2015 18:47

Żeby nie pójść na imprezkę La Bumba, tylko jechać do Kotoru...
Nie pojęte.
(-:

olazim użytkownik olazim(wpisów:2181) dodano 31.10.2015 17:28

Pięknie pokazujesz miasteczko i wysepki-wszystko jest bardzo kuszące a do lata tak..... daleko-pozdrawiam.

gregy użytkownik gregy(wpisów:512) dodano 31.10.2015 16:40

oj przyjemnie wrócić znów do Czarnogóry. Fajna galeryjka, pogoda widzę dopisała. ja w Kotorze byłem dwa razy. raz w czasie totalnego upału, drugi raz jak lało :-)

valt69 użytkownik valt69(wpisów:278) dodano 31.10.2015 15:58

W Peraście można poświęcić godzinkę i dopłynąć do Wyspy Matki Boskiej na Skale. Mocno warta odwiedzenia, a wnętrze cerkwi, czy też kościoła (mogą być używane zamiennie) oszałamia, zarówno zdobieniem wnętrza jak i częścią muzealną. Ale i tak galeria wyszła mocno fajnie. Tylko małe sprostowanie do wstępu - Boka Kotorska to nie fiord (te powstają w wyniku działalności i ustępowania lodowca, a tych w obecnej Czarnogórze nie było), tylko prozaiczna zatoka - oby wszystkie "prozaiczne" zatoki były tak przepiękne.