Po przekroczeniu granicy na Olzie zaczynamy zwiedzanie Polskiego Cieszyna. Pierwsze co rzuca się nam w oczy to Góra Zamkowa. Znajduje się tu kilka ciekawych obiektów, takich jak Wieża Piastowska, która jest pozostałością dawnego zamku z przełomu IX i X wieku, Wieża Stara zamieniona obecnie na wiatę widokową oraz Rotunda św. Mikołaja. No i jest też XIX wieczny zamek Habsburgów zwany Zamkiem Myśliwskim. Dzisiaj mieści się w nim szkoła muzyczna.
Następnie udajemy się na spacer zabytkowymi uliczkami Cieszyna w stronę Rynku. Na tapetę najpierw idzie ulica Głęboka w całości zabudowana zabytkowymi kamienicami. Jest ona wąska a kamienice wysokie więc trudno jest fotografować tak jakby się chciało. Ja jednak staram się wydobyć jak najwięcej ciekawych detali. Nie zrażam się ostrym słońcem i głębokimi cieniami panującymi o tej porze.
Focę ile się da wyłapując perełki takie jak na przykład Kościół św. Magdaleny. Zapuszczamy się też w boczne uliczki gdzie również nie brakuje klimatu. Można też spotkać innych fotografów zauroczonych pięknymi detalami. W końcu docieramy do Rynku. Tu też ostre słońce walczy z głębokimi cieniami. W tej kamienicy można sobie kupić bądź wynająć mieszkanko :) Ja jednak poprzestaję na fotce.
Robimy tutaj mały popas więc mam czas aby na spokojnie obejść rynek i obfocić kolorowe kamieniczki z podcieniami z XVI i XVII w W dniu dzisiejszym chyba tutaj jest więcej gołębi niż ludzi. Może to i dobrze, można na spokojnie nacieszyć się widokami. Na pierwszym planie mamy zabytkową kamienicę, w której mieści się Dom Narodowy
Ja w każdym razie cieszę się, że mogę spokojnie fotografować nie wyczekując godzinami na każdy kadr. W oddali widać charakterystyczny zielony dach Kościoła Świętej Trójcy, a po prawej stronie fragment budynku Poczty Polskiej Ruszamy dalej, mijamy kolejne piękne budynki bogato zdobione i ładnie odnowione, jak np budynek Biblioteki Miejskiej,  czy Cieszyńska Mennica. Bardzo mi się to podoba.
Na jednej z kamienic widać piękny pozłacany herb. Zwłaszcza gdy najpierw zwiedzi się Czeski Cieszyn, nasz robi tym większe wrażenie. Tu mamy z kolei budynek Sądu Rejonowego. Również ładnie odnowiony. Z resztą większość kamienic jest odnowiona, zadbana i na ulicach też panuje porządek. Jak nie u nas ;-) W wędrówce po Cieszynie nie może oczywiście zabraknąć Studni Trzech Braci. Oto i ona.
Szwędamy się jeszcze tu i tam, podziwiamy monumentalny budynek liceum, i kilka innych pięknych chociaż znacznie mniejszych kamieniczek i w końcu docieramy do kolejnej cieszyńskiej perełki. Jest nią uliczka Przykopa biegnąca wzdłuż kanału  Młynówki,
zwana również Cieszyńską Wenecją. Może trochę na wyrost taki przydomek, ale bądź co bądź miejsce na prawdę klimatyczne. W każdym razie mnie się tak podobało, że musieliśmy zrobić rundkę tam i z powrotem zanim się nacieszyłam tym miejscem.
Szkoda, że nie mogłam tego zobaczyć wieczorem. Wycieczkę kończymy znowu przy Górze Zamkowej. Mam nadzieję, że chociaż częściowo udało mi się pokazać urok naszego Cieszyna. Dziękuję :)

Ziemia Cieszyńska.
Cieszyn jesienią
1pix użytkownik piotr54 odległość 1 km 1pix

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 25.04.2016 14:46

Travis - cieszę się, że Ci się podoba zarówno Cieszyn jak i moje fotki :)

travis użytkownik travis(wpisów:154) dodano 23.04.2016 20:43

swietne fotografie i urocze misto

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 16.02.2016 12:29

Caprio - ja też dopiero teraz pozwiedzałam Cieszyn dokładniej. Wcześniej również tylko przejeżdżałam przez to miasto. Cieszę się, że dla odmiany ja mogłam Tobie coś ciekawego pokazać, bo zwykle to ja zachwycam się Twoimi galeriami :)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 16.02.2016 12:28

Marcin - cieszę się, że Ci się podobało :)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 16.02.2016 12:27

Lucy - w codziennym życiu wiele drobiazgów nam umyka. I dopiero przypadkiem coś odkrywamy lub dowiadujemy się od innych zgodnie z maksymą, że człowiek całe życie się uczy :)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 16.02.2016 12:25

Halszko - dzięki za obszerny komentarz. Naniosłam wg niego poprawki w opisie. Ja nie jestem aż tak biegła w temacie Cieszyna, ale z przyjemnością skorzystałam z Twojej wiedzy :)

caprio72 użytkownik caprio72(wpisów:986) dodano 14.02.2016 11:06

Witaj. Fajny spacerek po Cieszynie.
Kilka razy byłem przejazdem ale zawsze nie było czasu na choćby krótkie zwiedzanie.
Dzięki Tobie nadrabiam to wirtualnie :)

marcin1980 użytkownik marcin1980(wpisów:1827) dodano 13.02.2016 17:03

Przyjemny spacer po uroczym miasteczku.

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2564) dodano 13.02.2016 16:56

Romana a ja nie wiedziałam, dopiero Ty zwróciłaś na ten szczegół uwagę. Innym banknotom też się nie przyglądałam😊.Pozdrawiam.

halszka użytkownik halszka(wpisów:2650) dodano 13.02.2016 13:25

Romano:) Z przyjemnością pospacerowałam znowu po moim ukochanym Cieszynie:) Ale widzę i czytam trochę nieścisłości pod zdjęciami. Po pierwsze na Górze Zamkowej resztką dawnego i potężnego zamku piastowskiego z IXw. jest tylko Wieża Piastowska,zaś ten mały zameczek u podnóża (zdj.nr 6) to XIX-wieczny zamek Habsburgów zwany Zamkiem Myśliwskim ( dzisiaj mieści się w nim szkoła muzyczna).Spod Wzgórza Zamkowego do rynku prowadzi ulica Głęboka,a nie Długa:( Szkoda,że w rynku nie podpisałaś wspaniałego zabytku na zdj.24 jakim jest Dom Narodowy,ostoja polskości i patriotyzmu ( jest na nim czerwona tablica) oraz pieknego gmachu Poczty Polskiej po prawej.Miedzy nimi widać zabytkowy kościół Św.Trójcy z zielonym dachem,który jeszcze parę lat temu był niebieski przed remontem. W rynku po lewej stoją najstarsze kamienice z podcieniami z XVI i XVIIw ( zdj.20 - 23).Kiedyś były drewniane,ale po wielkim pożarze miasta zostały odbudowane tak,jak je dzisiaj widzimy.Na zdj.29 to tzw."Dom Niemiecki",w którym obecnie mieści się Biblioteka Miejska.Nast. zdj. to Cieszyńska Mennica,biała kamienica z pięknymi zdobieniami:) Monumentalny gmach LO im.Osuchowskiego ( zdj.38) to dawna Macierz Szkolna,ostoja polskości przez długie lata na Śląsku Cieszyńskim:) Widzę,że do kościoła św.Józefa na sąsiednim wzgórzu nie doszłaś,a jest tam piękny zakątek z ciekawą zabudową Alumneum) i dalej Park Mieszka I Cieszyńskiego:)
Nad Cieszyńską Wenecję proponuje wrócić latem,gdy wszystko się zieleni i kwitnie:)
Namądrzyłam się jak na maturze,ale byłam w Cieszynie wiele razy z przewodnikiem:)
Zakupiłam książeczkę o Cieszynie i album z opisami:) Polecam i pozdrawiam:)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 13.02.2016 07:11

Cześć Rozmusiaki - rzeczywiście obeszliśmy chyba każdą uliczkę i zakamarek starówki. A to dlatego, że już dawno nie trafiliśmy na tak piękne miasteczko. Trochę już tych miasteczek widziałam i mam porównanie. Jak na razie to nasz Cieszyn chyba najbardziej mi się podoba. Aż dziw, że do tej pory bywałam tu tylko przejazdem i jedyny przystanek był na granicy. Oj były, czasy gdy stało się w kolejkach na przejściu granicznym ;-) A teraz się przechodzi każdym mostem i mostkiem bez ograniczeń tam i z powrotem.

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 13.02.2016 07:03

Lucy - ja akurat o rotundzie na 20 zł wiedziałam, ale za to przyznam się, że nie wymienię z pamięci wszystkich królów na banknotach ;)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 13.02.2016 06:58

Paweł - zgadza się, nasz Cieszyn zdecydowanie fajniejszy. Wszystkie najcenniejsze zabytki znajdują się na prawym brzegu Olzy, a tak się złożyło, że to akurat nasza strona :) No i o czym też pisałam duży wpływ na odbiór wizualny ma też fakt, że nasze miasto jest czyste i zadbane. A u Czechów w przypadku Cieszyna niestety tak nie jest.

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4218) dodano 12.02.2016 18:52

Cześć Romana,
Widzę,że dokładnie zwiedziłaś polski Cieszyn,byłaś wszędzie gdzie być powinnaś ;)
Ładne miasto i dobrze zaprezentowane :)
Pozdrawiam !

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2564) dodano 12.02.2016 05:26

Świetnie oprowadzilaś po ciekawszej stronie Cieszyna😊,bo nasza zdecydowanie piękniejsza. A miałam okazję widzieć obie.Zerknęłam z ciekawska na banknot -faktycznie Rotunda widnieje. Pozdrawiam.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7150) dodano 11.02.2016 23:52

Ja tam nie byłem, ale fajnie oprowadziłaś po tym Cieszynie, jednym i drugim ..., z tego co widzę to nasz fajniejszy:)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 20:55

:)))

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7008) dodano 11.02.2016 20:37

raczej odwrotnie, nie używam takich grubych :))

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 20:34

Elu - przyznaj się, że po prostu nie używasz takich drobniaków ;-)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7008) dodano 11.02.2016 20:21

Romano :))) - najwyraźniej nie interesują mnie tak przyziemne rzeczy jak pieniądze ;), bo nie miałam pojęcia ,że rotunda jest na na 20-złotówce

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 20:10

Elu - rotundę tą widujesz za każdym razem gdy trzymasz banknot 20 złotowy :) Ja nawet trzymałam go stojąc obok Rotundy - fajne uczucie ;-)
A co do zwiedzania to oczywiście można ją zwiedzić od środka. My jednak nie mogliśmy wejść bo w Boże Narodzenie było nieczynne :-(

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 20:06

Śnieżko - cieszę się, że sprawiłam Ci przyjemność tą galeryjką :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7008) dodano 11.02.2016 19:49

Fajne miasteczko. Dużo ciekawych budynków i detali znalazłaś. Ja w sumie widziałam tylko gdzieś tę rotundę, ale nie w realu. A można tam zajrzeć do środka?
dzięki za miły spacerek. pozdrówki:)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3174) dodano 11.02.2016 18:38

Bardzo ładne miasto, zwłaszcza brukowane, wąskie uliczki. Starannie pokazane, miło się ogląda:)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 18:37

Przemku - byliśmy tam w Boże Narodzenie. Z tego co wiem to magnolie mają zwyczaj kwitnąć nieco później niż w grudniu ;-)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 18:35

Bartek - w nocy to ja bym chciała połazić po Cieszynie. Wyobrażam sobie jak tam wtedy musi być fajnie :)

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:5626) dodano 11.02.2016 13:32

No popatrz, popatrz: taki Cieszyn, a ile ładnego...;)
Tylko nie widzę żadnych magnolii, z których miasto słynie, jeno głogi chyba jakieś...;)
Serdecznie pozdrawiam
PS:
u mnie też nic nie kwitnie, tylko wrzośce awanturują się pod przykryciem, ale jeszcze jakiś miesiąc muszą wytrzymać pod kołderkami...;)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 13:27

Charlie - uliczka z kanałem Młynówka również na mnie zrobiła duże wrażenie. Zresztą całe miasto bardzo mi się podobało. Kościółek z zieloną wieżą też muszę jeszcze raz sfotografować, bo jak byłam ostatnio to nie bardzo mi wyszedł na fotce z bliska. Dlatego nie pokazałam go w galerii.
Na pewno jeszcze tam wrócę. Może latem, żeby zobaczyć Cieszyn w innej kolorystyce. Pozdrawiam :)

bartekplk użytkownik bartekplk(wpisów:1908) dodano 11.02.2016 13:10

Byłem tylko kiedyś w nocy na rynku i okolicach- więc za dużo nie widziałem, ale nawet w nocy ładnie. A Rotundy do tej pory nie kojarzyłem.

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 13:09

Magdaleno - Twoje uznanie tak jak i Dispara jest dla mnie niezwykle cenne i sprawia mi wielką przyjemność : ) Co oczywiście nie znaczy, że nie cieszę się i nie doceniam uznania innych osób :)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 13:07

Patryk - nawet specjalnie szukaliśmy kto ma przy sobie 20 zł. Fajnie było stanąć obok Rotundy trzymając jej wizerunek w ręce :)

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 13:05

Dispar - cieszą mnie Twoje słowa uznania, bo kto jak kto ale Ty masz wyjątkowy dar postrzegania i przedstawiania różnorakich cudeniek zarówno przyrody jak i architektury.

romana użytkownik romana(wpisów:5203) dodano 11.02.2016 13:03

Achernar - zgadzam się z Tobą, że nasz Cieszyn jest dużo ciekawszy i ładniejszy. Większość najcenniejszych zabytków nam się dostała :)

charlie użytkownik charlie(wpisów:2052) dodano 11.02.2016 12:18

Zdumiewające jak pięknie tam jest. Do tej pory myślałam o Cieszynie jako o miejscu w którym zobaczę słynna Rotundę.
Ale Ty pokazujesz że nie tylko Rotundą to miasto stoi. Zdecydowanie piękniejsza jest polska część Cieszyna :-)
Bardzo fotogeniczny kościółek z zieloną wieżą i uliczka z kanałem Młynówki.

magdalena użytkownik magdalena(wpisów:3629) dodano 11.02.2016 08:56

Baaardzo ładnie pokazałaś polski "Mały Wiedeń":-)

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4713) dodano 10.02.2016 23:44

Zdecydowanie polska część miasta piękniejsza. A ta rotunda Sw. Mikołaja jest chyba bardzo dobrze wszystkim znana, bo uwieczniono ją na dwudziestozłotówce, to jeden z najstarszych zabytków polskiego budownictwa

dispar użytkownik dispar(wpisów:5247) dodano 10.02.2016 23:20

Cieszyn taki porządny, bo to centrum ewangelików polskich.
Podobające miasto i tak samo przedstawione.

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4692) dodano 10.02.2016 22:49

Byłem w obu częściach Cieszyna i zdecydowanie ciekawsza i ładniejsza jest nasza część miasta, co zresztą widać i z Twoich galerii. Pozdrawiam. :)