Stolicą Karyntii jest, liczący ok. 100 tys mieszkańców, Klagenfurt am Wörthersee. Ładna zabudowa centrum i spokojny urok zachęcają do odwiedzin. W samym sercu miasta Przy Neuer
Platz stoi pomnik Bernarda Spanheima - księcia Karyntii (1176-1256), założyciela trzech książęcych miast St. Veit, Klagenfurt i Volkermarkt.
W pobliżu na placu stoi Ratusz, a przed nim fontanna z ogromnym posągiem smoka. Maria Teresa austriacka (1717-1780) z Bożej łaski cesarzowa rzymska, królowa Niemiec, Węgier, Czech, Galicji i Lodomerii, arcyksiężna Austrii, księżna Burgundii, Styrii, Karyntii, Krainy, wielka księżna Siedmiogrodu etc. Przy Alter Platz zacienione kawiarenki w upalny dzień oferują miły chłód. W Klagenfurcie jest kilka fontann, a oto jedna z nich.
Na obrzeżach miasta docieramy do ogromnego jeziora Wörthersee. Jezioro ma ok. 20 km i  1-2 km szerokości. Rozciąga się od Klagenfurtu na zachodzie do Velden na wschodzie. Wzdłuż jego północnego brzegu rozciąga się tzw. Austriacka Riwiera Leżąca na niewielkim półwyspie miejscowość Pörtschach otwiera przed nami ramiona i urzeka pięknymi klombami kwiatów. Zamek Leonstein w Pörtschach  to obecnie ekskluzywny hotel. Obok zamku swoje eksponaty oferuje sklep z minerałami.
 Wśród eksponowanych kamieni, wrażenie robią duże geody ametystowe.
Znów mamy widok na jezioro, tym razem z jego zachodniego brzegu w Velden.
Deptak nad jeziorem. Na deptaku u miejscowego artysty można zamówić ładny portret. Niestety interes idzie coraz gorzej bo w pobliżu można kupić Selfie Stick i pstryknąć sobie autoportret  telefonem komórkowym. W pięknym zamku nad jeziorem mieści się obecnie hotel. Nie jest on zbyt tani bo pobyt w dwuosobowym pokoju kosztuje 485 Euro za dobę, ale za to śniadanie wliczone jest w cenie.
Po następnej rewaloryzacji emerytur chyba się tam zatrzymamy. Wody jeziora Wörth są wyjątkowo czyste i mają piękną lazurową barwę. Ciekawą miejscowością jest leżąca na półwyspie, na południowo-wschodnim krańcu jeziora Maria Wörth.
Kościół  św. Primusa i Felicjana  w Maria Wörth wznoszący się na półwyspie nad Jeziorem Wörthersee powstał z końcem IX wieku. Jest miejscem licznych pielgrzymek. Kilkanaście kilometrów na północny wschód od Klagenfurtu, w dolinie rzeki Glan, znajduje się inny ważny zabytek Karyntii - kościół Maria Saal. Wnętrze kościoła. Maria Saal jest popularnym celem pielgrzymek Karyntian i Słoweńców.Początki tej świątyni sięgają VIII w. W owym czasie była tu siedziba biskupa i kościół pełnił funkcję katedry.
W okresie renesansu kościół został przebudowany w stylu gotycko-romańskim. Nie wiele pozostało z tamtych czasów. Po wielkim pożarze w r. 1669 kościół odbudowano i nadano mu obecny wygląd.
Jadąc dalej na północ w kierunku St. Veit na dolomitowym wzgórzu widzimy Zamek Hochosterwitz  uważany za jeden z najbardziej imponujących średniowiecznych zamków w tej części Europy.  Twierdza Hochosterwitz nigdy nie została zdobyta. My też jej nie zdobywaliśmy, ale powodem był tylko brak czasu. Zatrzymaliśmy się w Sankt Veit an der Glan. To niewielkie, liczące ok. 12 tys. mieszkańców miasto jakby zastygło w prowincjonalnej atmosferze. Nie ma tu w pobliżu ani ośrodków sportów zimowych, ani jezior. St. Veit był stolicą Karyntii do 1518 r. O jego dawnej świetności świadczą domy bogatych mieszczan o barokowych fasadach i książęcy zamek na dziedzińcu, którego zrobiłem to zdjęcie. Wnętrze Ratusza, służące jako miejsce spotkań, okolicznościowych imprez i jako sala koncertowa uderza specyficznym nastrojem i elegancją. Promenada w  centrum miasta to jeden z elementów nowoczesności, które pojawiły się w centrum miasta. Przed nami niesamowity budynek hotelu Fuchspalast. Jego projektantem  był, zmarły w ubiegłym roku, Ernst Fuchs , współtwórca założonej w 1948 roku wiedeńskiej szkoły realizmu fantastycznego.
Oderwawszy się od realizmu fantastycznego w miejscowości Moosburg trafiliśmy do tamtejszego zamku. Wnętrze zamku przywitało nas gościnnie, a jeszcze bardziej gościnnie przywitały nas suto zastawione stoły. Pomyśleliśmy, że dobrze było by po posiłku walnąć się na kanapie, ale w planie wycieczki było jezioro Ossiach. Otóż i jesteśmy nad Ossiacher See  - trzecim co do wielkości jeziorem w Karyntii położonym  u podnóża góry Gerlitzen.
W sielankowej atmosferze usiedliśmy na ławeczce, kontemplując uroki otoczenia.
Nad nami pluskała wodna harfa Dalej zaplątaliśmy się w jakieś boczne szutrowe drogi, ale nawet jadąc ciemną doliną widzieliśmy, że nic nam się nie stanie bo On był z nami. Pewnej niedzieli postanowiliśmy odwiedzić drugie co do wielkości miasto Karyntii - Villach. Ten znany węzeł komunikacyjny był wyjątkowo zatłoczony. Nawet brakował miejsc parkingowych dla rowerów. Jeszcze trudniej było zaparkować samochód, ale wreszcie udało się. Dalej ruszyliśmy tropem trzech dziewczyn i minąwszy kiosk z czekoladowymi sercami
znaleźliśmy się na głównej ulicy miasta w samym centrum obchodzonego właśnie odpustu.
 Villacher Kirchtag wraz z Tygodniem Ludowym, w skład którego wchodzi, to największa impreza ludowa w Austrii -
w pierwszy weekend sierpnia. Do miasta ściąga wtedy nawet ok. 350 000 osób. Oferta gastronomiczna jest wręcz imponująca. Jakże było nie spróbować Villacher Kirchtags-suppe i posłuchać kwartetu smyczkowego w towarzystwie jednego podchmielonego melomana. Pomyślałem o piwie, a tu jak widać piwa pod dostatkiem. Sympatyczny dostawca piwa zechciał mi pozować na tle beczek z tym złocistym napojem.
Piwa na festynie nie brakowało aczkolwiek zauważyłem, że ten pan miał pusty kufel i na tym moje opowiadanie  dobiegło końca. Wszystkim Wam, Którzy odwiedziliście moją galerię dedykuję przepis na apfelstrudel czyli austriacki jabłecznik. Smacznego.

Austria_2015 (24)  - KARYNTIA/Affenberg
1pix użytkownik mlochowskijacek odległość 19 km 1pix

woja użytkownik woja(wpisów:565) dodano 31.03.2016 21:56

Witaj, Jacku.
Bardzo lubię Twoje galerie. Zauważyłem, że lubimy podobne klimaty i często podążamy tymi samymi ścieżkami.
A mnie udało się zdobyć Hochosterwitz i to bez kolejki. Świetne miejsce, polecam każdemu:-)
Pozdrawiam serdecznie

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 31.03.2016 14:45

Charlie. Karyntia po obu stronach, austriackiej i słoweńskiej jest rzeczywiście piękna i znów zamierzamy przez nią przejechać w tym roku zatrzymując się w Logarskiej Dolinie bo jeszcze nas tam nie było. Do zamku można wyciągnąć się windą i chyba to kiedyś zrobimy. Pozdrawiam.

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 31.03.2016 14:40

Mietku. Tyle było atrakcji na odpuście w Villach, zwłaszcza kulinarnych i piwnych, że dziewczyny nam się gdzieś zapodziały. Pozdrawiam.

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 31.03.2016 14:38

Achernarze. Witam i pozdrawiam.

mlochowskijacek użytkownik mlochowskijacek(wpisów:858) dodano 31.03.2016 14:37

Mocarze. Na szczyt góry można wyjechać windą i chyba się tam kiedyś wybierzemy. Pozdrawiam

paniwu użytkownik paniwu(wpisów:573) dodano 31.03.2016 11:54

Piękna kraina!!! Znam tylko Klagenfurt i Villach, przez które wielokrotnie przejeżdżałam, podczas wędrówek po Europie. A kraina rzeczywiście piękna. Jacku, mam ochotę poznać ją dokładnie. Uwzględnij to w swoich wakacyjnych planach. Może uda nam się zobyć, ten niezdobyty i niesamowity, zamek Hochosterwitz (25)? Piękna galeria.

charlie użytkownik charlie(wpisów:2354) dodano 30.03.2016 20:24

Absolutnie kocham Karyntię, choć ubiegłoroczne wakacje spędziłam w innej części tego regionu.
Cudowne cieplutkie jeziora, otoczone malowniczymi górami i niekończące się słońce. Bajka :-)
Hochosterwitz też miałam w planach, ale odpuściłam. Następnym razem. Jeśli mnie pamięć nie myli, to aby dotrzeć do zamku, trzeba przejść przez 14 bram :-)
Przypomniałeś mi wakacje tą karyncką galerią :-)

szustakowskimieczyk użytkownik szustakowskimieczyk(wpisów:260) dodano 30.03.2016 18:20

Jacku! Wydaje mi się, że ja i byłem w Karyntii, ale musiałbym poszukać dowodów w postaci zdjęć. Piękny kraj i piękne zdjęcia. Najbardziej podobał mi się komentarz do slajdu nr 16, o zamiarze pobytu w hotelu po następnej waloryzacji emerytury! I jeszcze jedno pytanie, co z tymi dziewczętami (nr 41), tropem których ruszyliście? Piękna galeria. Pozdrawiam. :)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5559) dodano 30.03.2016 17:34

W swoim czasie, gdy pracowałem we Włoszech, kilkakrotnie zdarzyło mi się przejeżdżać przez pokazane na zdjęciach okolice Klagenfurtu i Villach. Bardzo ładna galeria... Pozdrawiam. :)

mocar użytkownik mocar(wpisów:2763) dodano 30.03.2016 16:39

No szkoda że się nie wdrpaliście na szczyt tej góry z zamkiem Hochosterwitz, ale i ja sobie od puszcze tym razem .Dzięki za piękną galerię.