Do Bułgarii dotarliśmy z małą 2-dniową obsuwką, bo coś tam się w autku popsuło i trzeba było weekend u babci przeczekać aż mechanik naprawi rano w poniedziałek. Zaraz też ruszyliśmy w drogę. Noc standardowo gdzieś w Serbii na trasie. Rano zrobiliśmy sobie widokową przejażdżkę przełomem Dunaju aż do granicy z Bułgarią. Cieszę się, że wybraliśmy stronę serbską, bo na przejściu żadnych kolejek, a drogi w Serbii o niebo, a nawet dwa lepsze niż te w Rumunii, o czym mieliśmy się przekonać w drodze powrotnej. Tymczasem jesteśmy w Belogradcziku, gdzie zostaliśmy na noc. Warto wybrać się na skałki wieczorem, bo pięknie są oświetlone przez zachodzące słońce. Rano poszliśmy na teren twierdzy, z której rozpościerają się przepiękne widoki na okolicę. Polecam miejscówkę:) Z Belogradczika ruszyliśmy do Rilskiego Monastyru. Kto był, wie, że jest przepięknie zdobiony i przepięknie położony w górach Riła. Do tego trafiły nam się śpiewy w cerkwi. W cerkwiach jest jednak jakiś taki mistyczny klimat. Mroczno, świece, dym i śpiewy mnichów. Po tych doznaniach duchowych czas na coś pysznego bułgarskiego;) Wiadomo szopska i tarator:)
Maruś zdecydowanie idzie w mięso;) Następnego dnia pojechaliśmy do Melnika. Warto w okolicy zwiedzić Monastyr Rożeński, położony kilka km za Melnikiem. W Melniku niestety dosięgnęły nas 40-stopniowe upały, na szczęście było czym gasić pragnienie;) Melnik to malutkie miasteczko, podobno najmniejsze w Bułgarii. Znane z pysznego wina, choć ja standardowo piłam swój ulubiony napój;) Otoczone piaskowymi piramidami.
Z Melnika dnia następnego ruszamy na wschód Bułgarii, kawał drogi mamy, jakieś 600-700 km do przejechania. Po drodze krótka przerwa na spacer po Płowdiwie i dalej w drogę. Wieczorem udaje się nam dotrzeć nad morze i zostajemy na campingu w Achtopolu. Mieliśmy namiot ze sobą w razie czego, no i właśnie przyszła pora na pierwsze spanko w namiocie;) Całkiem całkiem ta plaża w Achtopolu, ale trzeba na dół poginać, więc sobie odpuszczamy i kierujemy się na sam koniec Bułgarii. Najdalej jak się da;) To malutkie Rezowo na granicy z Turcją. Ale jedziemy dalej, bo jest już ciśnienie na kąpiel w morzu. Nie żebym ja cisnęła, ale pozostali  towarzysze wycieczki jak najbardziej. Sinemorec. Piękna jest ta plaża:) Mało ludzi, czysta woda, fale, i jeszcze malownicza rzeka Weleka, która wpada sobie tutaj do morza;)
Na parkingu na klifie konie mechaniczne i te prawdziwe;) Z drugiej strony plaży na klifie pasły się krowy;) No u nas tego nie zobaczysz;) Na klif spokojnie dało radę wjechać autkiem z napędem na 2 koła;) Do tej pory nie było żadnych problemów z noclegiem, sam się znajdował, bo było wszędzie bardzo mało turystów. Ale nie w Sozopolu. Tam się chyba cała Bułgaria zjechała i pół Rosji, bo Ruskich to było wszędzie pełno, w kurortach zwłaszcza. W aquaparku opony mi z rąk wyrywali. Masakra!;) Maruś jakoś znajduje nocleg, ale samochód trzeba zostawić na parkingu na stadionie, na szczęście strzeżonym. Sozopol jest pięknie położony na półwyspie, ale nie mogę powiedzieć, że było tam klimatycznie. Dzikie tłumy ludzi skutecznie uniemożliwiały poczucie takiej atmosfery. Poza tym czułam się prawie jak w Turcji patrząc na te wszystkie sklepy z oryginalnymi towarami;) Ale na miejskiej plaży wieczorową porą było już całkiem sympatycznie i przyjemnie. Z Sozopola kierujemy się w stronę Nessebaru. Po drodze zaliczamy plażę w miejscowości Rawda. Udaje nam się jakoś znaleźć nocleg oczywiście poza starą zabytkową częścią miasteczka. Stara część Nessebaru położona jest na półwyspie. Można się tam dostać groblą, która właśnie łączy nową i starą część miasta. Spacer jest całkiem przyjemny. Można też przejechać przez tę groblę ciufcią jak komuś nie chce się chodzić. Chętnych nie brakowało. Można też samochodem, ale my sobie darowaliśmy szukanie parkingu na starym mieście.
My, choć wykończeni po całym dniu w Aquaparku, poginamy z buta;) Aqupark Paradise w Nessebarze byłby całkiem fajny, gdyby nie te kolejki do każdej zjeżdżalni, ale dzika rzeka była zarąbista:) Nessebar też był oblegany przez turystów, ale nie było już tutaj takiego hałasu, miliona sklepów, knajp, głośnej muzyki. Nessebar jednak przyciąga bardziej miłośników historii, a Sozopol dobrej zabawy. Ja w tym wypadku wolę zdecydowanie historię;) I taki zachodzik słońca podziwiać:) Plan był przejechać całe wybrzeże Bułgarii od Rezowa na południu do  granicy z Rumunią na północy. Po drodze z Nessebaru odwiedzamy plażę w Kranewie. Całkiem fajna i lecimy na przylądek Kalakria. Tutaj nie ma już miliona turystów i problemów z zaparkowaniem. Nie ma co zwiedzać, nie ma się gdzie zabawić, problem może być co najwyżej ze znalezieniem restauracji;) Jest za to morze i piękne klify:) Odludzie totalne.
Różnica między tymi znanymi kurortami a takimi małymi miejscowościami gdzieś na końcu świata jest kolosalna. Jakby to był inny kraj, a to nadal ta sama Bułgaria i to samo Morze Czarne. Koło przylądka Kalakria znajduje się pięknie położona plaża. Można tam spokojnie dojechać autkiem;) Bolata Beach:) Nasza miejscówka na nocleg. Było przepięknie. Gwiazdy i pełnia księżyca, który tak jasno świecił, że nasz namiot cień rzucał;) Po śniadanku ruszamy na eksplorację bliskiej okolicy.
Klify w Kamiennym Brzegu. Zaznaczyłam znacznik w tym miejscu, bo miejsce wyjątkowo mi się podobało:) W ogóle nie wiało;) Klify ciągną się kilometrami na północ i południe, ale te w okolicy Kamiennego Brzegu wydają się być najfajniejsze, choć oczywiście nie przeszłam całej trasy;) Warto wybrać się na spacer ścieżką wiodącą brzegiem klifów. Plaża w okolicy miejscowości Szabła. Fale są niestety zbyt wielkie, więc nici z kąpieli, ale pobliskie Jezioro Szableńskie, a raczej błoto z tego jeziora ma podobno właściwości lecznicze;)
W okolicy dużo takiego sprzętu, jeszcze działającego, można było zobaczyć. Jakieś złoża ropy są tutaj podobno. Nawet platforma wiertnicza była kiedyś, ale władza się zmieniła, więc platformy chyba już nie ma, albo nie działa. W ogóle okolica latarni w tej miejscowości była jakaś biedna strasznie i brudna do tego. Kolejna miejscowości na północnym krańcu Bułgarii to Tiulenovo. Fajne klify, formacje skalne, małe jaskinie (do tej czarnej dziury wchodziliśmy) Jak on tam wyrósł na tych skałach?;) Podziwiamy formacje skalne i wracamy na klify w Kamiennym Brzegu.
Na kolejny nocleg nad samym brzegiem Morza Czarnego. Nie byliśmy sami;) Miejscówka jest piękna:) Tam na klifie nasze autko:) Polecam i dziękuję za wizytę:)

Kaliakra
Bałczik i Kaliakra
1pix użytkownik ogi odległość 34 km 1pix

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 31.08.2016 14:06

Wiesiek taaaaa szczególnie jemu;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 31.08.2016 14:05

Aga klify podobały mi się najbardziej, ale jak bym miała wybierać to zdecydowanie Czarnogóra i Albania widokowo/krajobrazowo/jedzeniowo wygrywają z Bułgarią:) Albania to jeszcze cenowo wygrywa i mniejszą ilością ludzi:)
Ale wyjazd był bardzo fajny:)

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 31.08.2016 13:51

Imponująco wyglądają formacje skalne i klify. Każda wycieczka objazdowa jest super, wiec i tym razem nie mogło być inaczej;) Fajne wakacje;)
Pozdrawiam Aga:)))

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:1843) dodano 25.08.2016 11:07

Wiatr wspaniale rozwiał Wam włoski, szczególnie u Marco.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 24.08.2016 10:46

Charlie warto tam choć raz pojechać i pozwiedzać różne rejony tego kraju:)

Harmony, Michał1988 dzięki za odwiedziny:)

charlie użytkownik charlie(wpisów:2041) dodano 24.08.2016 09:37

Super :-) Widać, że Bułgaria ma się czym pochwalić przed turystami :-)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 21.08.2016 20:23

Gabi, Martyna, Achernar dzięki za odwiedzinki:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 21.08.2016 20:22

Madeleine dzięki za odwiedziny:) No ja też byłam ostatnio 10 lat temu w Bułgarii, więc trochę było śladem poprzednich miejscówek, a trochę nowych;) Wakacje całkiem udane były, bo to fajny kraj do odwiedzenia jest, tylko powrotna podróż przez Rumunię nas mega wymęczyła;) No ale jakoś trzeba wrócić do domu.

Śnieżka byś się zdziwiła jak tam jest wysoko, niektóre szczyty to nawet wyższe od naszych w Tatrach, albo jakoś podobnie. Generalnie jest kilka pasm górskich do spacerów, ale my tym razem bardziej się nastawiliśmy na lekkie zwiedzanie i eksplorację wybrzeża:) Nudy nie ma w tym kraju, to na pewno:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 21.08.2016 20:14

Pipol dzięki, że wpadłeś:) No i fajnie, że można Cię zaskoczyć;)

Lucy w listopadzie mogłoby być już trochę zimno w Bułgarii, choć na pewno cieplej niż u nas;) No my zastanawialiśmy się nad Bułgarią albo Chorwacją, ale w Bułgarii chyba jednak mniej ludzi i trochę taniej;) Chorwacja innym razem, poza sezonem;)

Paweller ja 10 lat temu jak byłam w Bułgarii też parę miejscówek zwiedziłam, jak choćby Rilski Monastyr czy Nessebar, i do tych miejsc chciałam raz jeszcze wrócić, no i zobaczyć inne, których nie widziałam jeszcze, jak choćby Belogradczik czy plaże na południowym krańcu kraju, no i klify chciałam na północy zobaczyć, bo tam też wtedy nie dotarłam;) Słoneczny Brzeg to popularna miejscówka, moja siostra też tam była parę lat temu z rodzinką, ale ja akurat staram się omijać duże kurorty jak jest taka opcja na rzecz bardziej kameralnych;) Wracaliśmy przez Rumunię... jeśli miałabym zrobić ranking to Rumunia jest dla mnie najgorszym krajem do poruszania się samochodem, Albania była przy tym bez porównania lepsza, a wydawało nam się w zeszłym roku, że to najbardziej dziki kraj, ale jednak nie, dopóki nie pojechaliśmy do Rumunii;)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3076) dodano 21.08.2016 14:34

Ta galeria zmienia moje wyobrażenie o Bułgarii. Myślałam, że tam bardziej płasko i nudno. A Ty naprawdę ciekawe miejsca pokazujesz. Pozdrawiam:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 21.08.2016 11:31

Patryk dobrze, że miałeś coś w lodówce:) Ja też byłam 10 lat temu w Bułgarii, w Sozopolu raptem kilka godzin, ale nie widziałam wtedy za wiele poza plażą, bo to był nasz ostatni dzień przed wylotem i nie chciało nam się chodzić z ciężkimi plecakami w upale;) Na plaży wtedy na pewno było dużo ludzi i tego tez się teraz obawiałam, ale ilość ludzi i tak mnie zaskoczyła na niekorzyść oczywiście. Ciężko coś dojrzeć w tym tłumie albo pokontemplować w ciszy;) Dokładnie tak jak piszesz są fajne miejsca, ale klimatu brak. Zachodzik słońca był rzeczywiście piękny:)

Walizka zdecydowanie wybrzeże to inny świat niż reszta część kraju, ale tylko kurorty w środkowej części Bułgarii są mega zatłoczone i hałaśliwe, bo już taki Sinemorec na południu był mało oblegany, a plaże przepiękne, nie mówiąc o północy, np. na przylądku Kalakria gdzie ludzi było jak na lekarstwo;) Dokładnie plaża Bolata znajduje się u ujścia rzeki. Ja przed wyjazdem robiłam sobie przegląd wszystkich plaż na wybrzeżu i tam chciałam koniecznie dotrzeć i wdrapać się na górkę, żeby zrobić takie zdjęcie;)

Rozmusiaki pewnie kiedyś coś pokażę, choć z moim tempem, kiedy ostatnią galerię wrzuciłam w kwietniu, może być ciężko;) Jest na pewno parę miejscówek wartcyh zobaczenia w tym kraju, no i mają dobre jedzenie i dobre piwo:)

madeleine użytkownik madeleine(wpisów:1364) dodano 21.08.2016 11:26

Obejrzałam z wielką przyjemnością. Bardzo miło wspominam Bułgarię, mimo że od mojej wizyty minęło już 12 lat. Super wakacje mieliście :))) pozdrawiam serdecznie

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 21.08.2016 10:41

Satan dzięki!:) Maruś się pyta na myśl o czym Ci się ta łezka zakręciła?;) A ja mówię, że pewnie za widoczkami:) Ty też byś coś mógł wrzucić ze swojej bałkańskiej eskapady:)

Ula a ja widzisz nie przepadam za spaniem pod namiotem;) Ale raz na jakiś czas można, czyli na te 2 tygodnie 3/4 noce pod namiotem jest ok, resztę jednak wolę spędzać w łóżeczku;) Na pewno spanie pod namiotem ma swoje plusy, bo takich miejscówek na klifie nad samym brzegiem morza innym sposobem się nie znajdzie, no i ten widok jak rano wychodzisz z namiotu;) Dzięki za odwiedziny:)

Sona_dora ja też kiedyś byłam w Złotych Piaskach na wczasach z rodzicami, ale to było 30 lat temu dokładnie;) Teraz ja takie kurorty zdecydowanie omijam wielkim łukiem. Jest w Bułgarii tyle innych pięknych miejsc, gdzie jest naprawdę mało ludzi, nie ma problemu ze znalezieniem miejsca i można odpocząć:)

Arla życzę udanego urlopu i cieszę się, jeśli moja galeria się do czegoś przyda:)

Afrodyta dzięki za odwiedziny:)

Wielkopolanka warto do Bułgarii przynajmniej raz pojechać:) Może nie ma tam takich widoków jak w Czarnogórze czy Albanii, ale kilka miejsc na pewno jest wartych odwiedzenia:) Z zachodami słońca nie było łatwo, bo w sumie tylko 2-3 razy udało się nam załapać:) Klify piękne to fakt:)

pipol użytkownik pipol(wpisów:8733) dodano 21.08.2016 09:28

jestem mile zaskoczony ładnością i fajnością tamtejszej okolicy :)

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2402) dodano 20.08.2016 23:26

Świetna wyprawa.Moj wnuczek też w tym roku wybrał Bułgarię 😊 a ja na kolejną wyprawę muszę poczekać do listopada.A wtedy raczej nie do Bułgarii chociaż pokazałaś ją bardzo zachęcająco.Pozdrawiam.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7083) dodano 20.08.2016 23:06

Świetna objazdówka ..., byłem kiedyś w Słonecznym Brzegu, zwiedziłem Neseber i właściwie to tyle, jeśli chodzi o Bułgarię ..., ostatnio zauważyłem jednak, że sporo ludzi wybiera ten kierunek na wakacyjny urlop, ale raczej nie są to takie wycieczki jak Wasza, tylko samolotowe z biura podróży. Ja jeśli miałbym tam wrócić, to pojechałbym właśnie samochodem, ale przez Rumunię, w końcu chciałbym ją trochę zwiedzić:)

wielkopolanka użytkownik wielkopolanka(wpisów:1677) dodano 20.08.2016 22:15

Piękna ta Bułgaria w Twoim wykonaniu i na pewno zachęca do odwiedzenia...klify przecudnej urody a zachody słońca miodzio,,,, bardzo podobalo się..

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:3715) dodano 20.08.2016 22:07

Ładnie, podoba się :)

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4131) dodano 20.08.2016 21:26

Mam cichą nadzieję,że coś więcej pokażesz z Bułgarii,bo to taki niedoceniany kierunek,a wygląda na to,że wiele ciekawostek można tam znaleźć :)
Pozdrawiam !

walizka użytkownik walizka(wpisów:612) dodano 20.08.2016 21:08

Pokazałaś Bułgarię od bardzo ładnej strony. Byłam tam prawie w tym samym czasie, ale głównie w interiorze, który absolutnie nie przypomina hałaśliwego wybrzeża. Dopiero oglądając Twoje zdjęcia zwróciłam uwagę, że plaża Bolata znajduje się u ujścia dawnej rzeki - też tam byłam i nie zauważyłam tego. Ciekawią mnie też bąbelki ze zdjęcia 45, co to jest i gdzie?

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4685) dodano 20.08.2016 20:57

Tak oglądam Twoją galerię i mi się zachciało ... piwa. Dobrze, że mój ulubiony Kozel w lodówce :)
10 lat temu byłem w Bułgarii, ponad 2 tygodnie w Sozopolu i już wtedy miejscówka była strasznie zatłoczona. Dziwiłem się, że budują jeszcze kolejne hotele i pensjonaty, bo gdzie ci kolejni ludzie mieliby się pomieścić?! Niektóre fragmenty Sozopola bardzo ładne, ale faktycznie przez tłum tego klimatu jakoś się nie czuje...
Fajną objazdówkę sobie zrobiliście. 27 moje ulubione

arla użytkownik arla(wpisów:284) dodano 20.08.2016 20:17

Jadę do Bułgarii 6 września ... Twoja galeria jest dla mnie prosto z nieba :)

sona_dora użytkownik sona_dora(wpisów:2084) dodano 20.08.2016 19:21

Wielkie zaskoczenie, bo Bułgaria kojarzyła mi się jedynie ze Złotymi Piaskami i zatłoczonymi kurortami. A Ty miałaś takie FAJNE wakacje i tyle ciekawych miejscówek. Dodaję do ulubionych i pozdrawiam

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5271) dodano 20.08.2016 10:01

Poczulam wakacyjnego ducha i wielką chęć spakowania walizek i wyruszenia. Takie podrozowanie nie jest mi obce. Cale lata tylko tak podrozowalismy. Bardzo fajna wakacyjna galeria. Pozdrawiam:))

satan użytkownik satan(wpisów:2914) dodano 20.08.2016 08:17

Rewelacja! Łezka mi się w oku zakręciła na myśl o Melniku...to już 7 lat minęło...fajne wakacje! ;-)