O wodospadach Ouzoud i ich wybitnych walorach przyrodniczych słyszałam parę lat temu. Jednakże przy pierwszej wizycie w Maroku postanowiłam zobaczyć równie piękne i magiczne miejsce-plażę Legzira, której majestatyczny łuk właśnie uległ zniszczeniu http://obiezyswiat.org/index.php?gallery=22017. Po prezentacji Noli z tego miejsca utwierdziłam się w przekonaniu, że i tam musze się znaleźć. A skoro mus to mus, tak więc wylądowałam i tam.
Po krótkiej nocy w Marrakeszu wyruszyliśmy na poranny spacer w budzącej się do życia tajemniczej medynie. Bez względu na to w jaką stronę sie kierowaliśmy, zawsze i tak trafialiśmy do marokańskiego suku. To prawdziwy labirynt niezliczonej ilości sklepów, korytarzy i  ślepych zaułków.
Poranne promienie słońca uciekają między murami jednej z niezliczonych uliczek medyny. W gąszczu pozornie niekończących się uliczek, można trafić do sieci labiryntu w którym sprzedawane są duże ilości słodyczy. Marokański suk jest fascynującym miejscem, w którym można zakupić oryginalne lampy, ceramikę oraz skóry we wszystkich kolorach tęczy. Wąskie i niepozorne alejki z wypływającymi z nich dźwiękami, kolorami i zapachami  naznaczają to miejsce atmosferą północnej Afryki.
Spoglądając w górę zamiast solidnego dachu ujrzymy cienkie, drewniane listewki lub słomiane zadaszenia przez które wpadające światło oświetla skarby na straganach. Teraz trzeba znaleźć drogę powrotną, co w tym momencie wydaje się dość dużym wyzwaniem.
Z racji tego, że nocowaliśmy w hotelu w starej i gwarnej części medyny, wyjazd okazał się nie lada zadaniem. Przez prawie godzinę błądziliśmy miedzy uliczkami, w które kierowała nas błędnie nawigacja. Na szczęście udało się nam bezkolizyjnie wyjechać z tej pułapki. Droga okazała się prosta i niezatłoczona. Do pokonania mieliśmy ok 160 km na północny-wschód od Cesarskiego Miasta. Po drodze mijaliśmy nieliczne auta oraz pierwsze czarujące pustynne widoki. Na początku po obu stronach między odległymi górami ciągnęły się długie  płaskie równiny z ośnieżonymi i  postrzępionymi w tle górami,  tworzącymi górski łańcuch  Atlasu Wysokiego. Jadąc dalej krętą drogą  krajobraz powoli przybierał inne formy. Pojawiły się pierwsze  klify z czerwonej gliny i wzgórza porośnięte gajami oliwnymi, drzewami figowymi. Ośnieżone szczyty Atlasu Wysokiego pięknie kontrastowały z niebieskim tłem nieba.
Mijaliśmy połacie pól uprawnych, chłopców jadących na osłach, które po obu stronach obładowane były koszami wiklinowymi wypchanymi sianem. Po 3 godzinach dotarliśmy na miejsce. Nocleg znalazł się bez problemu sam w przytulnym riadzie. Cascades d’Ouzoud uważane są za jedne z najbardziej popularnych, najwyższych i najpiękniejszych wodospadów w Maroku. Będąc na górze mamy do wyboru dwie ścieżki - krótszą i dłuższą, obie prowadzące do rzeczki. Tą pierwszą wybiera zdecydowana większość turystów. Zejście nią na dół zajmuje około 20 minut. Dłuższa prowadzi w głąb wąwozu i w kilku miejscach rozwidla się, więc można zajść naprawdę daleko. Docieramy do punktu widokowego z którego wylania się 110 metrowej wysokości wodospad z kaskadami na kilku poziomach. Do tej pory roślinność była towarem deficytowym. Tutaj aż kipiało od zieleni. Ouzoud jawi mi się jako zupełnie inny marokański  świat. W przeciwieństwie do Marrakeszu panowała tam absolutna cisza. Pośród zieleni, wąwóz zamieszkują wszechobecne kolonie Makaków. To jednocześnie jedno z niewielu miejsc w Maroku gdzie można spotkać takie same odmiany, jak te, które  zamieszkują Gibraltar. Należy pamiętać, że małpy znają doskonale kieszonkowe sztuczki.
Wytworną łodzią można podpłynąć do grzmiącego wodospadu:) Docieramy do podnóża kaskad spadających z wielkim hukiem na skalne tarasy. Tylko nieliczni turyści przemykają na tle wodospadu. Dzięki wodospadowi i licznym drzewom dającym cień, zupełnie nie czuć wyższej temperatury. Chętni mogą popłynąć łodzią praktycznie pod samą spadającą taflę wody. Na dole wzdłuż rzeki znajduje się kilka małych kawiarni i straganów sprzedających świeżo wyciskany sok z pomarańczy. W namiotach wśród zieleni Berberzy oferują lokalne potrawy. W jednej z restauracji można zjeść przepyszne tadżin i napić się świeżej herbaty miętowej,  podziwiając zarazem otaczające nas krajobrazy.  Przy brzegu czekają zdobione łodzie tzn. tratwy wykonane z plastikowych beczek i drewnianych siedzeń z ekstrawaganckimi dekoracjami. Woda spada z impetem, czuć jej orzeźwiające działanie na twarzy. Dodatkowych wrażeń dostarcza blada tęcza przebijająca się przez mgliste światło.
Seria trzech majestatycznych i szeregowych wodospadów wygląda ciekawie z każdego miejsca. Potężna siła natury dostarcza wiele niezwykłych obrazów. Teren sprawiał wrażenie nieutwardzonego i lekko śliskiego, najwidoczniej padał wcześniej deszcz. Na dnie tworzą się baseny i wyrzeźbione skałki z których podobno latem, chłopcy skaczą do wody. Rzekę tworzy sieć  kaskad wodospadów. Na dnie wąwozu jest kilka miejsc campingowych, gdzie można przenocować w namiotach przypominających te wojskowe, ceny podobno są niskie. Roślinność wokół wodospadów jest zdecydowanie bogatsza, niż w innych rejonach Maroka, które do tej pory widziałam. Biała, spieniona woda ciekawie kontrastuje z czerwonym piaskowcem i zielenią.
Widok z góry krawędzi był niesamowity.  Jasne, niebieskie niebo, zielono- brązowe wzgórza.Do tego panorama na góry, odległą wioskę oraz porosty i drzewa oliwne. Mieliśmy to szczęście i czas na podziwianie wschodu słońca na niewielkich wzniesieniach z malowniczym widokiem na wodospad i demonstrację niesamowitej siły natury. Wokół nas panowała cisza, słychać było tylko łagodny szum drzew i śpiew ptaków. Sama radość obcowania z naturą i jej życiodajnych sił wody wydaje się być ujęta w każdym promieniu słońca, błyszczących liściach i słodyczy kolorów.
Z całą pewnością Cascades d'Ouzoud są warte spędzenia w tym miejscu jednej nocy. Wodospady te są jednym z bardziej zaskakujących i czarujących miejsc w Maroku. Królestwo bogatej przyrody, różnorodne krajobrazy, wodospady, plaże, klimat i kultura sprawiają, że podróż do Maroka jest niezapomnianym przeżyciem dla turystów, oraz jednym z ciekawszych miejsc w tym kraju, jakie do tej pory widziałam.

Maroko - Cascades d'Ouzoud
MARRAKESZ 7 - Wodospady Ouzoud (Cascades d'Ouzoud)
1pix użytkownik afrodyta odległość 0 km 1pix
Marokańczyka codzienność
1pix użytkownik carpini odległość 37 km 1pix

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 10.10.2016 15:11

Śnieżko miałam podobne skojarzenie;)
Migawko cała przyjemność po mojej stronie;)
Charlie myślę nawet, że spora część turystów nie ma pojęcia o tym miejscu.
Podróżninko wielkie dzięki z atak miłe słowa, rosnę....:))))
Andred myślę sobie, że Ty nawet nie wiesz jakie to Maroko jest piękne.Myśl,myśl bo warto;)
Pozdrawiam serdecznie odwiedzających galerię;)
Aga:))))

andred użytkownik andred(wpisów:4578) dodano 08.10.2016 20:48

Mam oko na Maroko, tylko jeszcze nie wiem kiedy, ale taka galeria przybliża podjęcie decyzji.
Wodospady i okolice pięknej urody tylko PR chyba mają słaby, bo znane są na świecie inne wodospady znacznie ustępujące urodą tym w Maroku.
A może to ja tylko nic do tej pory nie wiedziałem o tych wodospadach?
Dzięki za galerię dzięki której poznałem kolejny cud natury. Fajne zdjęcie, nie tylko wodospadów, ale także Marokańczyków.

podrozninka użytkownik podrozninka(wpisów:868) - Użytkownik usunięty. dodano 05.10.2016 22:06

Cześć.
Oglądam nie dlatego, że to Maroko. Oglądam, bo to Maroko okiem Baracudy77.
Dla mnie jesteś Armanim obieżyświatowych galerii...
Luks!
Hej.
10.

charlie użytkownik charlie(wpisów:2052) dodano 05.10.2016 10:03

Piękne miejsce do którego docierają (chyba) tylko nieliczni odwiedzający Maroko.
Przy 32/33 miałam chyba omamy słuchowe, bo wyraźnie słyszałam huk tych hektolitrów spadającej wody :-)

migawka użytkownik migawka(wpisów:306) dodano 03.10.2016 21:25

Aga, z wielką przyjemnością wróciłam wspomnieniami do tych wodospadów, które zrobiły na mnie duże wrażenie. Szczególnie te kontrastowe kolory.
Miejsce warte odwiedzenia.
Pozdrawiam serdecznie :)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3170) dodano 03.10.2016 20:47

Foto 22 - jak z jakiegoś amerykańskiego filmu drogi. Piękne widoki. I zdjęcia ludzi jak zwykle super. Pozdrawiam:)

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 03.10.2016 19:52

Miło mi, że wodospady skradły również Wasze serca:)
klavertjevier i sona dora myślę, że dla takich obieżyświatek jak Wy to miejsce byłob również interwsujące;)
kordulo mam mały niedosyt z tego miejsca, ponieważ zabrakło mi czasu na spacer do widocznej wioski na tle gór. Co do ludzi to jakoś ani miejsce, ani ludzie nie stanęli mi na drodze do robienia zdjęć. Taki spontan ;)
gabi myślę,że teraz pojechałabym tam też bez obaw, nawet przez chwilę zastanawiałam się czy nie lecieć tam na Sylwestra. Ten kraj jest nadal przyjazny turyście, to nie Egipt czy Turcja.
paweller hahah dobre pytanie:) Myślę, że jeden duży i dwóch małych:)))
surykatko i achernar kiedy po raz pierwszy wyłoniły się ośnieżone szczyty dosłownie opadła mi szczęka ;D
lucy sprawiłaś mi dużą radość pisząc, że masz w pamięci moje galerie:))))
anek nie przejmuj się też jestem podobnie zboczona :D Będąc pierwszy raz w Maroku nawet nie podejrzewałam jakie perły on w sobie kryje. Rzadko chcę wracać ponownie do danego kraju, jednakże tam zawsze, nie obrażając oczywiście Włoch;)
mocar tym bardziej wspaniale, że mogłam dodać coś od siebie do Twoich wspomnień;)
nola ubolewam bardzo nad Legzirą, myślałam, że kiedyś tam wrócę... Co do ludzi to znasz mnie, jakoś samo wyszło ;D
vivi zawsze powtarza, że wystarczy tylko marzyć, a reszta sama popłynie...życzę i Tobie spełnienia tego pragnienia;)
maniano nic się nie zmieniło z obróbką nadal walczę z tymi samymi programami co przed laty, no może mam cięższą rękę:))))
martyna i jak nie kocgać Maroka, sama wiesz...tym bardziej, że ma tyle do zaoferowania;)
harmony nic straconego. Przepowiadam Ci długie życie dobfitującego w niezapomniane podróże, więc kto wie może i Ty wskoczysz do tego basenu;))))
Dziękuję za wizytę i życzę Wam podróży w to miejsce;)
Aga:D

harmony użytkownik harmony(wpisów:2577) dodano 03.10.2016 18:06

Bardzo ciekawie od strony wizualnej i opisowej. Kadry z Atlasem bliskie memu sercu, a z wodospadem - szkoda, że tam nie dotarłam.

martyna użytkownik martyna(wpisów:921) dodano 03.10.2016 17:57

Aga, Maroko uwielbiam jak wiesz, ale o tym miejscu nie wiedziałam za dużo, wodospad bajka, a Atlas wygląda jak doklejony, cudo !!!!!! Buziaki, M.

maniana użytkownik maniana(wpisów:217) dodano 03.10.2016 14:15

Barakudo, Twoje galerie przeglądam z zainteresowaniem. Śledzę Twoje podróże. Piękne miejsca odwiedzasz i równie pięknie je opisujesz. Lubiłam Twoje fotki starannie kadrowane i delikatnie obrabiane. Powiedz, czy ostatnie galerie, to tylko taki eksperyment? Czy jakieś nowe doświadczenie z programem graficznym?

vivi użytkownik vivi(wpisów:484) dodano 03.10.2016 13:40

Przepiękna miejsce, chciałbym kiedyś zobaczyć to na własne oczy,
bo uwielbiam wodospady i moc wody drzemiącą w kaskadach,
a ośnieżony Atlas bezcenny.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6507) dodano 03.10.2016 13:21

Pięknie:) Zdecydowanie miejsce gdzie warto pojechać będąc w Maroku:) Żałuję, że nie udało nam się dotrzeć do plaży Legzira, bardzo szkoda tego łuku skalnego, którego nie bedzie można już podziwiać:( Ja nie wiem Aga jak Tobie się udaje robić zdjęcia tym Marokańczykom?;) Bardzo fajna galeria:) Ośnieżone szczyty cudowne:)

mocar użytkownik mocar(wpisów:2533) dodano 03.10.2016 10:03

Podróżując po Maroko jakoś nie dotarłem do Cascades d'Ouzoud, no szkoda. Za to Twoja galeria uzupełniła moje braki i za to dzięki.

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2664) dodano 03.10.2016 09:20

Jejku to Maroko jest aż tak piękne, ma tyle do zaoferowania???? Szczególnie widza mi się kadry z Atlasem, ale takie to już moje zboczenie;) Świetna, bardzo różnorodna galeria. Pozdrawiam:))))))

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2518) dodano 03.10.2016 01:15

Wodospad, przestrzeń i ośnieżone szczyty budzą mój podziw.Potrafisz zauroczyć Marokiem jak mało kto.Czy to będą fotki chętnie pozujących osób😉,zaułki,scenki z ulic czy"pachnące"garbarnie...Pozdrawiam.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6963) dodano 02.10.2016 22:37

Ekstra wodospad. Pamiętam go z galerii Noli. robi wrażenie faktycznie. ale i droga dojazdowa z tymi ośnieżonymi szczytami - bajeczna :)
pozdrawiam :)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4634) dodano 02.10.2016 22:14

Piękne miejsce, a widoki z ośnieżonymi szczytami Atlasu - super! Pozdrawiam. :)

romana użytkownik romana(wpisów:5192) dodano 02.10.2016 22:08

Taka gęsta roślinność wśród pustyni to chyba nie częsty widok. Ale to zapewne dzięki tej rzece się tak dzieje. Wodospad też niczego sobie. Fajne te kaskady wodne.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7148) dodano 02.10.2016 21:53

Na 16 to ten jeden facet jest taki wielki, czy tamtych dwóch takich małych ...?:))) I świetne mają płaszcze, najnowszy trent mody;))) Góry rewelka:)

gabi użytkownik gabi(wpisów:2419) dodano 02.10.2016 21:52

Ja też słyszałam, że ludzie w Maroku są nie do sfotografowania. Tobie się udało jak widać. Krajobrazowe zdjęcia Atlasu- bajka.
Czuć Twój zachwyt, aż szkoda, że strach tam teraz jechać,

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5425) dodano 02.10.2016 21:21

Zaskakujace miejsce:)) Warte odwiedzenia:)
baracudo , podziwiam Cię, ze potrafiłas zrobic tyle zdjęc ludziom, oni sa przeciez tacy niechetni,:)
Atlas biały kapitalnie wyglada:)
Łódki kiczowate do bólu, świetnie sie prezentuja na tle tej obłednej przyrody i na tle tych zkleconych knajpek.