Nasz hotel znajdował się przy samym parku Mariańskim i Parlamencie. Także rzut oka na budynek Werchownej Rady i idziemy na Majdan. Ulicą Instytucką, ta która w lutym 2014 spłynęła krwią. Tych co zginęli nazwano Niebiańską Sotnią. Świętą Sotnią. Kijów, cała Ukraina, oddaje im hołd w rocznicę tragicznych wydarzeń. Od ubiegłego roku 20 lutego Ukraina obchodzi Święto Bohaterów Niebiańskiej Sotni. Ustanowił je wtedy specjalnym dekretem prezydent Petro Poroszenko.
Tutaj znajdował się główny sztab dowodzenia, a czym nadal informuje nas napis na transparencie. Majdan i Chreszczatyk w weekend wygląda zupełnie inaczej gdy nie ma żadnych samochodów. No może poza autobusami, którymi jeździ sobie wojsko. Nie wiem co oni tam robili, jakiś dziwnych pomiarów dokonywali, nie mniej fajnie się spacerowało środkiem ulicy, którą normalnie jeżdżą samochody. Dnia poprzedniego już tu byliśmy, ale padało, więc dziś ponownie oglądamy Sobór Sofijski, ale tylko z zewnątrz. Dużo lepiej się prezentuje na tle takiego niebieskiego nieba.
Ruszamy w stronę leżącego zupełnie naprzeciwko Monastyru św. Michała o Złotych Kopułach. Jest 14 sierpnia. Też mają swoje święto. Handel bukietami suszonymi kwitnie;) Świątynia jest przepiękna. W słońcu można dopiero zobaczyć jak błyszczą się złote kopuły. Cudo:)
Sobór stanowi dziś ozdobę wzgórza i w doskonały sposób zamyka perspektywę połączonych placów Sofijskiego i Michajłowskiego. Na terenie kompleksu oprócz soboru i refektarza, znajduje się również dzwonnica z lat 1716-1720. Na tej dzwonnicy byłam dnia poprzedniego. Wtedy dał się tata namówić na wspinaczkę;) Tego dnia ofiarą była mama. Ale zdecydowanie nie żałowała.
Ja polecam gorąco wejście na dzwonnicę. Koszt niewielki jakieś 3-5 zeta. Widoki na wszystkie strony piękne. W oddali cerkiew św. Andrzeja. Wyjątkowo nie ma złotych kopuł;) Zresztą w stronę tej świątyni kierujemy teraz swoje kroki. W okolicy cerkwi znajduje się mały bazar.
Kupić można dosłownie wszystko. U nas takie gadżety na jarmarku Dominikańskim by raczej nie przeszły... ;) Cerkiew św. Andrzeja zza krzaka. Więcej zdjęć nie było, bo okazało się, że jest niestety cała w rusztowaniach, więc nie mogliśmy nawet wejść do środka. Przed Narodowym Muzeum Historii Ukrainy takie obrządki miały miejsce...
U stóp cerkwi św. Andrzeja zaczyna się jedna z bardziej znanych kijowskich ulic - zjazd św. Andrzeja. Zjazd łączy stary Kijów (Górne Miasto) z Padołem. Są stragany, suweniry, obrazy, kafejki i muzyka. Jest klimatycznie i warto się tą ulicą przespacerować. My zmierzamy cały czas w dół zjazdem św. Andrzeja kierując się w stronę rzeki.
Po drodze obiad. Jedzenie w Kijowie jest tanie i bardzo smaczne. Wybrzeże nad Dnieprem w Kijowie do jakiś pięknych nie należy, ale nic to idziemy do tego srebrnego łuku w lewym górnym rogu;) W okolicy przystani/portu mnóstwo knajp, także przerwa na piwko i zasłużony odpoczynek;) Później wdrapujemy się na wzgórze, gdzie można sobie z góry na Kijów popatrzeć, na karuzeli się przejechać, najeść, napić, lub po prostu posiedzieć. Taki mały park rozrywki na wzgórzu nad Dnieprem tuż obok Majdanu. Można też popatrzeć na Kijów w czasie zjazdu na drugą stronę rzeki;) Generalnie rozważałam, bo było dosyć tanio, ale straszna kolejka to raz, a dwa co bardziej istotne, nie zapewniają transportu spowrotem, a drugi raz bym się już nie wczłapała na górę po tym milionie schodów. Także udaliśmy się na Majdan i Chreszczatyk, gdzie przy dźwiękach przeróżnej muzyki spędzaliśmy niedzielny wieczór:) Miasto żyje nocą. Nie to co u nas. Do tego niektórzy naprawdę pięknie grali i śpiewali. Polecam:) Dziękuję:)

Kijów - dzień 1 - Majdan i okolice
Kijów
1pix użytkownik dario5 odległość 2 km 1pix

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 03.07.2017 18:20

Wasaga oczywiście, że Michała!:) Już poprawiam:) Jezu jak to fajnie, że ktoś czyta opisy pod zdjęciami:) Kijów jest piękny, ale będąc w tym mieście ciężko nie myśleć co tacy ludzie jak my, jak sama piszesz, całkiem niedawno tam przechodzili. To samo mam jak jestem w Sarajewie chociażby. Obiecuję w lipcu:) pozdrawiam serdecznie:)

wasaga użytkownik wasaga(wpisów:414) dodano 02.07.2017 22:45

Obiecanki cacanki ... i gdzie trzecia galeria ? Kijów na Twoich zdjęciach prezentuje się pięknie.
Niestety najnowsza historia Kijowa nie rozpieszcza. Zawsze łza kręci mi się w oku, gdy myślę o takich zdarzeniach, jak te na Majdanie. Jakoś trudno mi uwierzyć, że w dzisiejszych czasach na ulicach giną ludzie z rąk władzy. Ludzie podobni do nas, żyjący jak my, bawiący się jak my, podróżujący jak my. A ich jedyną przewiną, było to, że chcieli pokazać swoje niezadowolenie z tego co fundują im politycy. Podobnie ciężko było mi się pogodzić z wojną w Jugosławii, czy teraz w Syrii.

Na zdjęciu 13 chyba miałaś na myśli monastyr św Michała. :) Pozdrawiam i czekam na obiecaną trzecią galerię ;)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 01.11.2016 22:14

Jasko właśnie obejrzałam Wołyń w kinie. Do tego moja szefowa jest Ukrainką. Ale Kijów jest piękny i zdecydowanie warto go choć raz odwiedzić:) pozdrawiam:)
Paweł na każdą wieżę kogoś udało mi się namówić do wejścia. O fajnie czekam na galerię ze Strasburga, bo nie byłam tam nigdy;) pozdrawiam:)
Caprio ja też nie spodziewałam się takich pięknych zabytków, mimo że widziałam zdjęcia w galeriach i przewodnikach. Na żywo to zupełnie inna bajka. pozdrawiam:)
Ela masz rację jest na liście Unesco, razem z Ławrą Kijowsko-Peczerką, którą odwiedzimy w ostatniej kijowskiej galerii:) pozdrawiam:)
Lucy polecam zdecydowanie zobaczyć to miasto choć raz w życiu. Naprawdę jest piękne i ma dużo do zaoferowania:) pozdrawiam:)
Dispar ja byłam raz pierwszy, ale kiedy odwiedziłam Lwów po 15 latach od pierwszej wizyty też wydawało mi się, że minęły wieki, i że zupełnie inne miasto. pozdrawiam:)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5194) dodano 28.10.2016 23:35

Ciekawie w tym Twoim Kijowie.
Byłem dawno, a teraz to całkiem inny świat.

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2394) dodano 24.10.2016 10:18

NOLA!
Tak to się pisze na tablecie 😉.

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2394) dodano 24.10.2016 10:17

Nowa wspaniały spacer zafundowałaś po nieznanym mi Kijowie. Jak będę miała okazję to może kiedyś się wybiorę. Zacheciłaś 😊. Pozdrawiam.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6912) dodano 23.10.2016 23:00

No te błękitno-złote cerkwie robią wrażenie - fakt, na tle niebieskiego nieba komponują się idealnie:)) a ten sobór sofijski jest chyba na liście UNESCO?
pozdrawiam :)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 23.10.2016 20:58

Olazim myślę, że Kijów to piękne i interesujące miasto, które warto zobaczyć. Do tego niestety z całkiem nieodległą, bolesną historią, całkiem nam Polakom bliską. Ja chciałam bardzo tam pojechać, a teraz jak Wizz lata nie tylko z Katowic stało się to bardzo proste:) pozdrawiam:)
Aga życzę Wam przede wszystkim słońca tego listopadowego dnia:) I trochę zazdroszczę, bo to będzie dopiero początek TEJ podróży:) Buziaczki:)
Koniczynko aż tak bardzo nie musiałam mamy namawiać, bo od razu powiedziała, że szkoda jej mojej osoby, że nikt ze mną nie chce wchodzić na wieże, kiedy stamtąd takie piękne widoki;) To już powiedziała, że tym razem ona się poświęci;) dzięki za odwiedziny i pozdrawiam:)

caprio72 użytkownik caprio72(wpisów:972) dodano 23.10.2016 20:20

Monastyr prezentuje się wspaniale. Szczerze mówiąc nie spodziewałem się tam tak pięknej budowli.

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7072) dodano 23.10.2016 16:16

Kolejna bardzo ciekawa odsłona Kijowa ..., fajnie, że udało Ci się namówić rodziców na wejście na wieżę ..., ja próbowałem ostatnio w Strasbourgu moją żonę wciągnąć na górę, ale stanęła okoniem i tyle ..., fajne murale na blokach:)

jasko227 użytkownik jasko227(wpisów:520) dodano 23.10.2016 12:38

Galeria zmuszająca do refleksji nad kiepskim stanem geopolitycznym dzisiejszego świata i jednocześnie pokazująca niezaprzeczalny urok Kijowa. Złote kopuły niezwykłej urody,Majdan i krajobraz z góry niemniej piękne.Miło mi było odbyć podróż do Kijowa :) Pozdrawiam serdecznie ...

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2609) dodano 22.10.2016 16:32

Warto było "paść ofiarą" dziecka bo widoki z góry są super.
Przyjemna relacja z Kijowa.

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 21.10.2016 21:23

Monastyr w barwach Arki Gdynia:) Koniecznie muszę wdrapać się na dzwonnicę, widoki z niej pierwsza klasa. Bardzo fajna relacja;)
Aga:)))

olazim użytkownik olazim(wpisów:2169) dodano 21.10.2016 15:24

Tak pięknie nie było w 2007/chociaż też ciekawie-mam miłe wspomnienia/Mam podobne ujęcie jak twoje na 46-chciałabym jeszcze tam pojechać ale......-pozdrawiam.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6472) dodano 21.10.2016 12:10

Rozmusiak muralek 41 był na terenie jakiejś cerkwii, do której ostatecznie nie weszliśmy, a muralek 43 przy muzeum Czarnobyla, tam akurat dotarliśmy dnia następnego, bo w niedzielę było nieczynne. Kijów zdecydowanie wart zwiedzenia:)
pozdrawiam rodzinkę:)
Patryk będzie jeszcze jedna część ostatnia, w końcu 3 dni tam spędziliśmy, a i tak możnaby więcej:) Niestety pamiątki po ukraińskiej rewolucji zostaną już na zawsze, a i niewiadomo co się wydarzy w przyszłości, bo w czasach bardzo niepewnych nam przyszło żyć, jak sam zresztą dobrze zdajesz sobie z tego sprawę.
dzięki za odwiedziny, pozdrawiam:)
Charlie dnia poprzedniego w deszczu też mi się podobał, ale dopiero w promieniach słońca na tle błękitnego nieba to było takie wow:) Co do Światowida to mój małżonek szukał i znalazł, on się tymi tematami interesuje, ja nawet nie wiedziałam, że takowy istnieje, w sumie nie trzeba było dużo szukać, bo pomnik znajdował się na trasie między Soborami;) Dokładnie jak piszesz, jest pięknie, ale jednocześnie zwiedzając to miasta nachodzi nas refleksja i zaduma..
Andrew niestety ostatnie lata na Ukrainie są bardzo burzliwe i niewiadomo jak to wszystko dalej będzie wyglądać i w którą stronę się potoczy. Dzięki za odwiedziny, pozdrawiam:)
Achernar dzięki za odwiedziny, pozdrawiam:)

andrew430 użytkownik andrew430(wpisów:258) dodano 21.10.2016 11:04

pamiętam Kijów po rewolucji pomarańczowej i "namiotowe miasteczko". widać, że na Ukrainie historia przebiega burzliwie

charlie użytkownik charlie(wpisów:2037) dodano 21.10.2016 09:45

Pięknie wygląda monastyr na tle błękitnego nieba. Idealnie nawiązuje do kolorów ukraińskiej flagi.
I widzę że znalazłaś słynnego Światowida ze Zbrucza :-) (fot. 12).
Nie wiem jak w innych miastach Polski, ale w Krakowie jest to bardzo znany posag. Jest symbolem Muzeum Archeologicznego w którym od połowy XIX wieku znajduje się oryginał. A oryginał jest stary. Datowany na IX-X wiek :-)
Ładnie jest w Kijowie. Szkoda tylko, że ostatnie lata przyniosły temu miastu tyle cierpienia.

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4677) dodano 20.10.2016 23:14

Z zainteresowaniem obejrzałem drugą część Twojej relacji z Kijowa. Trochę się zmieniło od mojej wycieczki, doszła wielka rana - bolesna pamiątka kolejnej już ukraińskiej rewolucji... Smutna mnie refleksja naszła, bo podskórnie czuję, że i u nas sprawy są bardzo nabrzmiałe a nienawiść w narodzie ogromna i wiele nie trzeba...

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4130) dodano 20.10.2016 21:38

Muralka z 41 i 43 nie widzieliśmy
Obrządki normalnie jakieś szamańskie :)
A Kijów ? Wart zwiedzenia :)