m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (16):

 
Wielkimi krokami, nieuchronnie nadchodzą zmiany w życiu egipskich kobiet. Czasy bezwzględnego posłuszeństwa i bezgranicznej władzy mężczyzn odchodzą w zapomnienie. Nadal jednak jest w Egipcie wiele miasteczek i wsi, gdzie kobieta będąc posłuszną mężowi, pozostaje wierna tradycji i arabskiej kulturze. Ta tradycja - to świadomość, że jej obowiązkiem jest bycie w domu przy dzieciach oraz posłuszeństwo mężowi. Bez możliwości wyboru lub najmniejszego sprzeciwu. 
Kobieta ma prawo do nauki i pracy ... ale na jedno i drugie musi otrzymać zgodę ojca lub męża i często ją otrzymuje. W Kairze, Aleksandrii czy innych większych miastach, jest wiele wykształconych kobiet, które zajmują odpowiedzialne stanowiska, a nawet prowadzą własne firmy. Młode, ambitne i wyzwolone wyróżniają się na tle innych bardziej tradycyjnych kobiet. Zmieniły długie suknie i kwefy ... na jeansy i kolorowe nakrycia głowy. Pragną nauki i wiedzy, zdając sobie sprawę, że wykształcenie jest koniecznością w drodze do innego, lepszego życia. Ten zupełnie europejski ubiór, dopełnia chusta zakrywająca głowę ... jest to jednak ich własny wybór i decyzja. Brak tego elementu stroju nikogo już dziś nie szokuje ... mimo, że nadal jest to zachowanie bardzo sporadyczne. Coraz rzadziej widzi się tę drugą skrajność w ubiorze. Maleja - to przeważnie czarna szata, zakrywająca całe ciało od stóp do głowy. Tylko wąski otwór pozwala dostrzec oczy. Taki wygląd preferują starsze muzułmanki lub żony ortodoksyjnych wyznawców islamu.   Egipcjanka bardzo rzadko chodzi sama. Jest zawsze w towarzystwie innej kobiety - matki, siostry, przyjaciółki czy sąsiadki.
Tylko starsze kobiety i wdowy, samotnie wybierają się na zakupy.  Kobieta pracująca jest rozpoznawalna z daleka. Częste wizyty w salonach piękności, modny kolorowy ubiór i 
słoneczne okulary, wyróżniają ją z tłumu. Mimo, że pracuje i zarabia nie ma obowiązku łożyć na utrzymanie domu i rodziny ... od tego jest mężczyzna. Obowiązkiem kobiety jest wychowywanie dzieci i dbanie o dom. Wielu mężczyzn wyjeżdża do pracy w egipskich kurortach i pozostają tam przez wiele miesięcy. Wtedy właśnie na barkach kobiety, spoczywa cały ciężar prowadzenia domu. Kobiecie nie wypada samotnie iść ulicą ... a już absolutnie jest nie wskazane by samotnie mieszkała. Jej miejsce jest w domu ojca, a potem męża. Jeżeli kobieta, która otrzymała zgodę męża na pracę, zaniedbuje swoje domowe obowiązki, mąż ma prawo zabronić jej pracy, a ona powinna się podporządkować jego woli. Kobiety uprzyjemniają sobie czas oczekiwania na powrót męża, wspólnymi zakupami czy spacerami z dziećmi. Nigdy natomiast nie podejmą rozmowy z innym mężczyzną i nie spędza nawet minuty w jego towarzystwie.
Od najmłodszych szkolnych lat, wpajana jest dziewczynkom muzułmańska tradycja i posłuszeństwo ...  ... lecz już w elitarnych szkołach średnich i wyższych, dziewczęta nabierają europejskich manier i zwyczajów.
Prawo strzeże jednak wielu tradycyjnych zwyczajów. Muzułmanka nie może poślubić nie muzułmanina i to jest prawnie zabronione. 
Mężczyzna może mieć nawet cztery żony ... ale pierwsza musi na to wyrazić zgodę. Jeżeli mężczyzna ożeni się po raz drugi bez jej zgody, kobieta ma prawo odejść i będzie otrzymywać wysokie miesięczne odszkodowanie do czasu powtórnego zamążpójścia. Praktyka poligamii,  mimo że dozwolona przez koran, jest dziś stosowana tylko w biednych wiejskich środowiskach.
Świat się zmienia i mentalność ludzi również. Oblicze przyszłej Egipcjanki - to kobieta wolna, wyzwolona wykształcona i nowoczesna. To bywalczyni domów mody, salonów piękności, ambitny pracownik lub właściciel firmy. Ta wizja - to nie wizja przyszłości ... to czas, który już nadszedł.

najbliższe galerie:

 
Egipt cz.III - Asuan
1pix użytkownik wmp57 odległość 1 km 1pix
Asuan
1pix użytkownik jo_ta odległość 1 km 1pix
Egipt - Asuan
1pix użytkownik daisyyy odległość 1 km 1pix
Egipt.  Rejs po Nilu.  Krok po kroku.
1pix użytkownik felix odległość 2 km 1pix
Egipt - Elefantyna
1pix użytkownik marucha odległość 2 km 1pix
Aswan
1pix użytkownik yos odległość 2 km 1pix

komentarze do galerii (23):

 
czakiczino użytkownik czakiczino(wpisów:6) dodano 22.02.2017 12:15

Coś pięknego!

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:3715) dodano 31.03.2011 23:38

Ciekawa galeria. Ja w przeciwieństwie do Ciebie, fotografowałam męskie twarze.
Pozdrawiam serdecznie.

dispar użytkownik dispar(wpisów:5194) dodano 12.10.2010 17:52

Jednak głosowałbym za jasnym obiektywem.

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5265) dodano 25.10.2009 18:13

Bardzo lubię się przyglądać kobietom świata muzułmańskiego , bądź jak kto woli arabskiego. Kobiety te są pięknej urody. Europejka nigdy nie wyglądała by tak pięknie zakutana w takie chusty.Galeria bardzo ciekawa. Najbardziej podobała mi się (chyba to była Nubijka) z paczką na głowie. Gratuluję

raul użytkownik raul(wpisów:2023) dodano 19.07.2009 16:45

"mironel" - Nie, kłopotów nie było. Nigdy nie spotkałem się z ostrą reakcją fotografowanej osoby ... bywało, że po wykonaniu fotki zostałem obdarowany miłym uśmiechem :)

mironel użytkownik mironel(wpisów:255) dodano 16.07.2009 21:12

Nie miałeś żadnych problemów przy fotografowaniu kobiet?
pozdr M

magg użytkownik magg(wpisów:423) dodano 13.12.2008 15:44

Nie przepadam za zbyt dużą ingerencją w zrobione zdjęcia,ale tutaj obróbka ma wymiar artystyczny. Efekt jest rewelacyjny.
Jestem pod wrażeniem!
Zastanawia mnie jednak to co wpisał felix ........

felix użytkownik felix(wpisów:87) dodano 16.11.2008 22:00

Zdjęcia fantastyczne, galeria na najwyższym poziomie! Nie zgadzam się jednak zasadniczo z tonem komentarza. Wielokrotnie sugerujesz "postęp" w kierunku europeizowania się wizerunku kobiet, obyczajów - słowem, że chusty kiedyś znikną. Obawiam się, że jest odwrotnie: pod tym względem jest dużo gorzej niż było. Dowód: zdjęcia z Kairu z lat 1970-tych, np. z pogrzebu Nasera - ani jednej chusty!
Zjawisko to jest zresztą uniwersalne, mierzone przyrostem liczby chust jest dobrze widoczne też w Turcji na przestrzeni ostatnich kilku lat.
A u nas: opłacana przez państwo religia w szkole, kapelani w wojsku, więzieniu, szpitalu, urzędzie celnym, straży granicznej, zakaz aborcji, księża w TV, święcenie budynków i samolotów - czy to nie są przejawy tego samego trendu?

raul użytkownik raul(wpisów:2023) dodano 25.08.2008 22:47

johnfreeman - to jeden z filtrów photoshopa CS3 - rozmycie promieniste przez obrót. Powielasz warstwę, traktujesz ją tym filtrem do uzyskania zadawalającego efektu, a następnie zmywasz gumką powstałe zniekształcenia na pierwszoplanowych postaciach. Dla większej precyzji, czyszczenie gumką trzeba przeprowadzić w bardzo dużym powiększeniu. Łączysz warstwy i to wszystko.
Pozdrawiam

johnfreeman użytkownik johnfreeman(wpisów:13) dodano 25.07.2008 13:30

Pełny profesjonalizm fotograficzny i opis. Jak się robie takie rozmyte,wirujące tło w portrecie? :-)

sinuhe użytkownik sinuhe(wpisów:30) dodano 13.02.2008 11:27

Galeria ma niewłaściwy tytuł, nie oddaje bowiem prawdziwego oblicza tematu. Te kobiety, które autor pokazał, nie stanowią reprezentatywnej grupy... Brak przede wszystkim jakiegokolwiek zdjęcia kobiety wiejskiej, przy pracy, ubranej "roboczo". Poza tym sam sposób pokazania tematu kontrowersyjny, mnie nie odpowiada.

raul użytkownik raul(wpisów:2023) dodano 09.02.2008 22:19

Archipio - nie mam wątpliwości ... uważam, że temat galerii i rodzaj prezentowanych zdjęć, usprawiedliwiają, a nawet w niektórych przypadkach wymuszają zastosowanie takiej, a nie innej techniki (wg. mnie oczywiście). Jasne, że wśród tych 16 zdjęć mam swoje zdecydowane typy, ale traktuję galerię jako całość, wraz z towarzyszącym tekstem.
Np. fotka 15 miała ilustrować tekst i uważam, że robi to doskonale. Są cztery kobiety ... trzy znich stanowią zagadkę ... a ta pierwsza ma minę wielkiego zakłopotania :)))
A szczery i otwarty uśmiech prosto w obiektyw dziewcząt na fot. 1 , ma potwierdzać pierwsze zdania opisu itd. itd.
I o to chodzi w tych zdjęciach .. nie jest ważne co jest za nią, czy obok niej ... ważna jest kobieta, jej ubiór i wyraz twarzy.
Taką miałem koncepcję, ale jak widzę jest zbyt odważna.
Pozdrawiam.

archipio użytkownik archipio(wpisów:892) dodano 09.02.2008 21:18

Rzeczywiście kontrowersyjne - co kto lubi...,
ale nie jest to zabawa zabroniona -:)
Widzę, że raul zachował trochę dystansu
i np trafnie (wg mnie) ocenił, że efekt na zdjęciu nr 2 jest dobry (nr 7 też nie wypada źle).
Domyślam się więc, że może sam ma jednak wątpliwości w przypadku niektórych zdjęć.
W przypadku zdjęć takich jak nr 9 i 10 zabiegi rozmycia (wg mnie) są chybione.
Po prostu rozmycie promieniste to nie był chyba dobry pomysł ?
Ale znowu nr 15 jest dobre.
A nr 16 bardzo dobre, jeżeli rozpatrywać samoistnie w specjalnej kategorii (spot reklamowy?).
Podsumowując:
- mam wrażenie, że nie należy przesadzać,
- zdjęcia są różne i zabiegi edytorskie należy indywidualizować (by czasem nie zaszkodzić zamiast pomóc).
- przy dłuższym oglądaniu, tego typu rozmycia tła, może tak nie denerwują (knfred),
ale zwyczajnie trochę mnie bolały oczy.
Pozdrawiam autora ciekawego eksperymentu.

raptorek użytkownik raptorek(wpisów:331) dodano 09.02.2008 19:16

Kiedyś dyskutowaliśmy o tym. To już nie są zdjęcia - to tapety na pulpit, tylko zamiast JLo są egipcjanki. Zdjęcia były zapewne bardzo ładne...

raul użytkownik raul(wpisów:2023) dodano 09.02.2008 13:58

Jotwu - w photoshopie cały obszar tła zaznaczyłem lassem magnetycznym i ten obszar potraktowałem filtrem - rozmycie gaussowskie, a w kilku przypadkach rozmycie promieniste metodą obrotu lub powiększenia.
Pozdrawiam

raul użytkownik raul(wpisów:2023) dodano 09.02.2008 13:48

Pedro - zaspokoję Twoją ciekawość :) Przewodnik który towarzyszył mi przez trzy tygodnie w lipcu bierze ślub, temat ten często powracał w naszych rozmowach i był okazją do poruszenia wielu spraw związanych z życiem kobiet we współczesnym Egipcie. Byłem nawet zaproszony na egipskie wesele ... i to jest dopiero temat do opowiadania, ale trzeba to zrobić w osobnej galerii.
Co do efektów ... oczywiście masz rację, że przysłona i czas naświetlania może posłużyć do operowania głębią ostrości, ale wtym przypadku chciałem zdecydowanie odciąć wszystko co może odwrócic uwagę od portretowanych kobiet i jest tylko sprawą gustu, czy taki manewr się podoba, czy nie.
Mnie się podoba :) ... szczególnie w 2 i 11.
Pozdrawiam

jotwu użytkownik jotwu(wpisów:666) dodano 09.02.2008 13:16

Efekt uzyskany w tej galerii przedstawia rzeczywistość bliższą naszemu widzeniu, niż fotografia ostra we wszystkich planach. Oczekiwałbym informacji Autora, jaką drogą to uzyskał - bo chyba nie tylko otwarciem przysłony.
Pozdrawiam.

inka użytkownik inka(wpisów:55) dodano 09.02.2008 13:03

Rozmycie tła dało moim zdaniem, świetny efekt właśnie w połączeniu z komentarzem . Bywam w Egipcie i zgadzam sie z autorem zdjęć . Gratuluję pomysłu na galerię i zdjęcia .

raul użytkownik raul(wpisów:2023) dodano 09.02.2008 11:48

Pedro - zaspokoję Twoją ciekawość :) Przewodnik który towarzyszył mi przez trzy tygodnie w lipcu bierze ślub, temat ten często powracał w naszych rozmowach i był okazją do poruszenia wielu spraw związanych z życiem kobiet we współczesnym Egipcie. Byłem nawet zaproszony na egipskie wesele ... i to jest dopiero temat do opowiadania, ale trzeba to zrobić w osobnej galerii.
Co do efektów ... oczywiście masz rację, że przysłona i czas naświetlania może posłużyć do operowania głębią ostrości, ale wtym przypadku chciałem zdecydowanie odciąć wszystko co może odwrócic uwagę od portretowanych kobiet i jest tylko sprawą gustu, czy taki manewr się podoba, czy nie.
Mnie się podoba :) ... szczególnie w 2 i 11.
Pozdrawiam

knfred użytkownik knfred(wpisów:2455) dodano 09.02.2008 11:15

Zgadzam się z durgą i pedrem co do tła.
I wcale to rozmycie nie odwraca uwagi tylko denerwuje.
hejka!

pedro1912 użytkownik pedro1912(wpisów:459) dodano 09.02.2008 09:56

wydaje mi sie ze komentaz jest jakby z innej bajki, nie ma zwiazku ze zdjeciami.
ciekawy jestem skad te wiadomosci, czyzby z rozmów z dziewczynami??
nie podobaja mi sie te efekty z tlem, od tego jest przyslona i glebia ostrosci w aparacie
(twoje postacie maja rozmyte krawedzie, jakby rodzaj aureoli a to zupelnie nie potrzebne w tych zdjeciach)
pozdr.

raul użytkownik raul(wpisów:2023) dodano 09.02.2008 02:26

Owszem - to celowa manipulacja. Rozmycie tła, miało na celu skierowanie uwagi widza na pierwszy plan. Ulice są pełne drobiazgów, które odwracają uwagę od głównego tematu.
A wyzwolenie? Egipt stał się bardziej kolorowy, widać wiele uśmiechniętych i odsłoniętych twarzy, ale upłynie jeszcze wiele wody w Nilu, zanim egipskie kobiety będą śmiało korzystać ze wszystkich praw, jakie już dziś im przysługują.
Tradycja i nawyki kultywowane od pokoleń, są stałym i mocno zakorzenionym elementem stosunków międzyludzkich. Młode pokolenie żyje już zupełnie inaczej, ale
islam narzuca wiele reguł i obowiązków, które zdają się być barierą nie do pokonania. Odwiedziłem Egipt po 8 latach i widzę kolosalną różnicę, jak będzie za następne osiem? Zobaczymy :)
Pozdrawiam

durga użytkownik durga(wpisów:91) dodano 08.02.2008 22:42

Hmmm, zabieg z poprawianiem głębi ostrości jakoś nie przypadł mi do gustu, postacie wyglądają jak wklejone. Ogólnie jednak obejrzałam z zainteresowaniem, tylko jak to w końcu jest z tym wyzwoleniem? Chyba niezbyt wesoło.

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!