Poprzedni dzień naszej wyprawy zakończyliśmy w Sławnie. Miasto o bogatej ponad 700-letniej historii otworzyło przed nami swą XV wieczną Bramę Słupską. Najcenniejszym zabytkiem miasta jest kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny - gotycka świątynia wybudowana w latach 1326-1364. Świątynia była ufundowana dzięki książętom pomorskim. Także nad tym kościołem patronat sprawowali Joannici którzy także przyczynili się do jego wyposażenia. Słynny był zwłaszcza monumentalny renesansowy ołtarz główny. Niestety jego wyposażenie nie przetrwało wojny. Po wejściu wojsk radzieckich do Sławna,kościół został zniszczony. Franciszkanie którzy przejęli zniszczoną świątynię odbudowywali ją do końca lat 50-tych. Pomnik autorstwa dawnego mieszkańca Sławna niemieckiego artysty Heinricha Eugen von Zitzewitz. Przedstawia ubogiego Chrystusa jadącego na ośle który spotyka gryfa sławieński z szachownicą (element herbu Sławna) i rzeką Wieprzą. Miasto opuszczamy przez kolejną średniowieczną Bramę Koszalińską.
Kolejny dzień przywitał nas deszczem. Był to smutny dzień który w całej Polsce wywołał liczne powodzie i zalania miast i wsi. My mimo opadów próbowaliśmy kontynuować naszą drogę. Pierwszym przystankiem była wieś Stary Jarosław. Stary bo sięgający swoją historią średniowiecza. Warto tu zobaczyć XIV -wieczny kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego. Zwraca uwagę wysoka wieża świątyni z charakterystycznym dla pomorskich kościołów wiejskich kilkunastobocznym hełmem krytym gontem. Wewnątrz podobno zachowane XVII -wieczne barokowe wyposażenie. Kolejna historyczna wieś to Krupy. Także tu odnajdziemy gotycki kościół pw. MB Ostrobramskiej. Ciekawostką jest, że kościół ma konstrukcję szkieletową a tylko z zewnątrz został w XIX wieku obudowany cegłą. Podobno i tu można podziwiać wspaniałe barokowe wyposażenie. Oczywiście jeśli świątynia jest otwarta.
We wsi jest wiele starych budynków zbudowanych w konstrukcji szkieletowej choć niestety niektóre potrzebują szybkiego remontu. Na wiejskim cmentarzu pochowany został wicepremier Andrzej Lepper który był mieszkańcem jednej z okolicznych wsi. W strugach deszczu dojechaliśmy do Darłowa. W nim szczególnie interesujący jest XIV -wieczny zamek. Na dziedzińcu pomnik Eryka Pomorskiego. Ten urodzony na darłowskim zamku pod koniec XIV wieku władca Księstwa Słupskiego został także królem Danii, Szwecji i Norwegii. To jedyny w Polsce nadmorski gotycki zamek. Jest on udostępniony do zwiedzania. Niestety, my ociekający wodą, odpuściliśmy to sobie. Widok na rynek. W głębi kościół MB Częstochowskiej. Budynek w którym znajduje się ratusz dawniej pełnił rolę hal targowych.
Fragment fontanny z 1919 roku. Kościół MB Częstochowskiej jest bazyliką sięgającą historią XIV wieku. Wewnątrz są pochowani władcy Księstwa Pomorskiego. Tu znajduje się też sarkofag z ciałem Eryka który po detronizacji w skandynawskich krajach wrócił do rodzinnego Darłowa. Przed kościołem pamiątka po dawnych mieszkańcach. To zasadzony w 1817 roku w rocznicę reformacji dąb Marcin Luter. Przykościelny dom parafialny.
Wracamy na rynek... ...i przez Bramę Wysoką zwaną też Kamienną udajemy się w kierunku cmentarza... ...na terenie którego stoi kaplica św. Gertrudy. To przykład gotyku skandynawskiego, nawiązującego do wczesnogotyckiej architektury angielskich zakonów rycerskich. Fundatorem kaplicy miał być książę Eryk. Było to wotum za uratowanie w czasie burzy na morzu ale inspiracją były też przeżycia po pielgrzymce do Jerozolimy. Kaplica powstała na planie sześcioboku. Jest toczona od zewnątrz dwunastobocznym, niższym obejściem. Charakterystyczny strzelisty hełm kryty gontem. Wewnątrz piękne polichromie i wyposażenie.
Tego dnia dojechaliśmy jeszcze do Darłówka gdzie poddaliśmy się deszczowi. Ulewa trwała prawie dobę.
Dziękuję.

Darłówko
1pix użytkownik robertos odległość 3 km 1pix

charlie użytkownik charlie(wpisów:2293) dodano 19.10.2016 11:01

Zamek w Darłowie, w otoczeniu innych budynków, na pierwszy rzut oka skojarzył mi się raczej z kościołem niż zamkiem ;-)
Ale od strony dziedzińca wygląda już całkiem całkiem.