Zapraszam na ostatni dzień naszej drogi szlakiem jakubowym. Ten dzień rozpoczęliśmy w Kołobrzegu - jednym z najstarszych miast Pomorza, które niestety w czasie ostatniej wojny zostało zniszczone w 95 %. Dlatego w mieście dominuje współczesna zabudowa. Gdzieniegdzie zobaczymy jednak pozostałości dawnej zabudowy np. Baszta Prochowa jedyny ślad po średniowiecznych fortyfikacjach. Najwspanialszym zabytkiem miasta jest gotycka bazylika konkatedralna pw. Wniebowzięcia NMP. Mimo zniszczeń wojennych udało się przywrócić jej dawną świetność. Jest to jedna z niewielu świątyń która posiada aż pięć naw. Nam niestety nie udało się zwiedzić jej wnętrza.
Przed katedrą pomnik Tysiąclecia Biskupstwa w Kołobrzegu. Znajdziemy tu postać króla Bolesława Chrobrego oraz cesarza Niemiec Ottona III. W 2008 roku pomnik wzbogacono o figury papieży Jana Pawła II i Benedykta XVI. Warto także zwrócić uwagę na neogotycki XIX -wieczny ratusz. Po opuszczeniu miasta podążamy dalej śladem muszli. Cieszymy oczy pięknem krajobrazu.
W mijanych wsiach inna niż w pozostałych rejonach Polski zabudowa. Budynki gospodarcze ograniczają podwórko którego centralnym punktem jest przypominający dworek budynek mieszkalny. Niemierze - we wsi XIV wieczny gotycki kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa. Zbudowany z kamienia polnego i cegły, wewnątrz podobno barokowe wyposażenie. Na zewnętrznej ścianie taki znak.
Na zewnątrz tablica poświęcona pamięci dawnych mieszkańców tych ziem. Sarbia to średniowieczna wieś w której koniecznie trzeba zobaczyć kościół.
To jedna z najstarszych świątyń Pomorza - kościół pw. św. Jana Chrzciciela ma ok. 700 lat. Dawne romańska chrzcielnica. Wnętrze świątyni wzbudza zachwyt. XV wieczna Grupa Ukrzyżowania. Dzięki renowacji podziwiamy oryginalne kolory. Ciekawostką jest postać św. Jana z butelką wina w ręku. Piękne są gotyckie sklepienia.
Dojeżdżamy do Gosławia. Najcenniejszym zabytkiem wsi jest tutejszy kościół. Świątynię zbudowano z kamienia i cegły w stylu romańskim. Wraz z prezbiterium należy ona do najstarszych budowli kościelnych Pomorza. Tablica ku pamięci dawnych mieszkańców. I jeden z licznych zachowanych po nich budynków.
Na koniec Trzebiatów. Jedno z najpiękniejszych miasteczek sięgających swą historią średniowiecza. Miasto zachowało sporą część swych średniowiecznych fortyfikacji. Baszta Prochowa zwana też Kaszaną. Na rynku ratusz. W tym budynku mieszają się style gotycki, barokowy i klasycystyczny. Atrakcją i symbolem miasta jest portret słonia wykonany na jednej z kamienic w XVII wieku techniką sgraffito.
Rynek miasta. W mieście jest jeszcze wiele innych atrakcji i szkoda, że nie doczekało się ono dotychczas wizyty zdolnych Obieżyświatów z aparatem i większą ilością czasu. Z każdego punktu miasta widać XIII wieczny kościół farny. Jego wieża była znakiem nawigacyjnym dla pływających po odległym o 10 km morzu. Większość wyposażenia kościoła pw. Macierzyństwa NMP pochodzi z XIX wieku. Świątynia jest sanktuarium gdzie znajduje się obraz Matki Bożej Łaskawej. W miejscu tym w szczególny sposób wznoszone są modlitwy o posiadanie potomstwa. Znajdziemy tu także figurę patrona naszej drogi. W Trzebiatowie skończyliśmy naszą wędrówkę na PDŚJ. Może kiedyś uda się wrócić na pątniczy szlak. Dziękuję.

Ujscie Regi
1pix użytkownik maskonur odległość 8 km 1pix
spływ kajakowy rzeką Regą...
1pix użytkownik zielas odległość 9 km 1pix
Festiwal Indii w Mrzeżynie 2012'
1pix użytkownik arti333 odległość 9 km 1pix
Co się wyprawia nad Kanałem Liwia Łuża? :))
1pix użytkownik waaw odległość 12 km 1pix
Zimowa plaża
Niechorze - październik 2008
1pix użytkownik mitusmitu odległość 13 km 1pix

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:697) dodano 18.03.2017 15:58

Elise dziękuję za Twoje odwiedziny.
My przyjechaliśmy do Trzebiatowa późnym popołudniem. Po znalezieniu noclegu udaliśmy się na zwiedzanie które przerwała nam burza. Nie mieliśmy okazji zobaczyć innych atrakcji tego miasta. Zostawiło ono w nas jednak miłe wspomnienia i jestem zaskoczony, że Trzebiatów nie ma jeszcze lepszego opracowania na naszym portalu.

elise użytkownik elise(wpisów:903) dodano 17.03.2017 20:46

Kabaczku dopiero dzisiaj trafiłam na twoja galerie. Szukałam Trzebiatowa. Miasteczko moich dziecięcych wspomnień. Tam chodziłam do szkoły podstawowej. W tym kościele przyjmowałam pierwszą komunie. W bardzo ciężkich komunistycznych czasach. Moj tato był oficerem WP tym bardziej było trudno. Moja mama z wielkim narażeniem zaprowadzała nas do Kościoła. Serdecznie pozdrawiam i dziękuje za ta galerie.

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:697) dodano 16.11.2016 11:53

Dziękuję wszystkim którzy chcieli ze mną wyruszyć na jakubowy szlak, dziękuję za wszystkie komentarze i oceny.
Zachęcam do poszukania szlaków z muszlą w innych częściach kraju i może wyruszenia ich śladem choćby na jeden dzień.
Buen Camino !

mocar użytkownik mocar(wpisów:2493) dodano 15.11.2016 11:33

Wielu tu Obieżyświatów którzy realizują swoje szlaki religijne, jeden z nich to szlak św. Jakuba który jest nie wątpliwie najdłuższy i najciekawszy w Europie.
Gratuluje wyczynu udokumentowanego pięknymi zdjęciami i opisem.

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2388) dodano 14.11.2016 23:47

Długa ale ciekawa to DROGA.Przebyłam ją całą razem z Wami😊.Masz rację,rowerem można dotrzeć tam gdzie autkiem się nie da.Poza sakralnymi zabytkami sporo wiejskiego klimatu, który tak lubię.Ponadto przez 2 lata mieszkałam niedaleko Kołobrzegu,zatem miałam powód by zajrzeć.Pozdrawiam.

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4400) dodano 14.11.2016 19:28

Obejrzałe z zainteresowaniem, zwłaszcza, że te rejony Polski są mi zupełnie nieznane... Pozdrawiam. :)