Na Poianę Stiol można się dostać  na co najmniej dwa sposoby, albo z buta zaczynając jak pisałam we wstępie z Pasul Prislop, albo skorzystać z wyciągu krzesełkowego z m. Statiunea Borsa i stamtąd krótkim szlakiem dojść do rzeczonej hali. W czasie deszczowej pogody wybraliśmy tę drugą opcję , z nadzieją ,że słonko jednak wyjdzie i dojdziemy nawet wyżej na szczyt Gargalau. Nie udało się. Postanowiliśmy za to zobaczyć 90-metrowej wysokości wodospad Cascada Cailor. Kawałek mokrego  dojścia i jesteśmy oto u stóp całkiem sporego siurka. Robi wrażenie zarówno z daleka , jak i z bliska. Nacieszywszy się widokami, wróciliśmy do punktu wyjścia , bo rozpadało się na dobre. Na tyle się działo,że wyciąg został zatrzymany i wraz ze sporą grupą parujących turystów kisiliśmy się w małym pomieszczeniu,  wyczekując poprawy pogody. W końcu zostaliśmy uwolnieni. Za dni parę, nazajutrz po zdobyciu Pietrosula, wyruszyliśmy samochodem na Pasul Prislop. Dzień zapowiadał się bardzo optymistycznie. A humorów nie była nam w stanie zepsuć nawet ekstremalnie dziurawa droga. Na przełęczy wybudowano niedawno nową cerkiew wraz z bramą. Z zewnątrz prezentuje się całkiem ok, ale środku na razie jest niewykończona i straszy betonem.
Przełęcz oddziela Karpaty Marmaroskie od Alp Rodniańskich. Dość wysokie położenie 1413 m n.p.m. umożliwia łatwe dojście do wielu szlaków szczytowych. Od cerkwi kierujemy się na Poianę Stiol za znakami czerwonego trójkąta. Szlak jest zaiste spacerowy, idzie się wygodną drogą, pokonując naprawdę niewielkie różnice wysokości. Czyli dla każdego. Przed nami otwierają się wspaniałe przestrzenie. Jest tak zachęcająco ,że zasiadamy w trawie pałaszując drugie śniadanie. Szeroka , równa droga ma jednak plusy i minusy, bo niestety jeżdżą tędy również terenówki. I nic nie robią sobie nawet z późniejszych tablic,że to teren parku narodowego. Tak to bywa. Ale widoki - tak czy siak  - do zakochania. Zostawiamy za sobą malejące coraz bardziej wybrzuszenia Gór Marmaroskich.
A przed nami celem do osiągnięcia jest jeziorko Lacul Știol albo inaczej - Lacul Izvorul Bistriței. Cała trasa w jedną stronę , według drogowskazów zajmuje 2,5 godziny. Ale zanim tam dotrzemy , trzeba koniecznie się nawdychać tych przestrzeni i zapatrzeć choćby na zielony grzbiet Gargalau (2159 m n.p.m.) . To tam chcieliśmy wejść, ale trzeba zostawić coś na następny raz. ... Trawiasty płaskowyż Poiana Stiol jest miejscem, gdzie na pewno spotkamy pasące się liczne stada owiec i krów,  bacówki, owczarnie i zagrody dla zwierząt. Istna sielanka.
Krowy czasem pasą się grzecznie kręcąc mordą,... ...a czasem galopują jak wściekłe po tych uroczych pustkowiach :). Można się im przyjrzeć z bliska, ale lepiej uważać, bo bywają nieprzewidywalne. Np. ta biała pędziła slalomem, to wzdłuż , to w poprzek. Jak stwierdził kolega Pipol, zapewne dawna niedojona ;) Mam nadzieję,że krowy nie jedzą tych kwiatków, bo to niespotykany u nas różanecznik wschodniokarpacki. Nie wiem jakim cudem w drugiej połowie sierpnia kwitły jeszcze pojedyncze niedobitki, bo normalnie to pora ich kwitnienia przypada na początek lipca. Ale mnie ucieszyły. Tymczasem zmierzamy po zielonych dywanach w stronę Lacul Stiol.
I pasiemy oczy. Dzień temperaturo i chmurkowo idealny. No i jesteśmy prawie u celu. Lacul Stiol z  góry ma przyjemny, szmaragdowy odcień. Nad brzegiem przybiera różne kolory w zależności od kąta padania promieni i przetaczających się obłoków. Miejsce wymarzone na odpoczynek. Toteż z lubością zalegamy na trawiastym stoku i wyciągamy szkitki.
Sporo czasu spędziliśmy tam leniuchując, gapiąc się w niebo i w taflę wody, ale należało się nam, a zwłaszcza mi, po wysiłku z poprzedniego dnia. W końcu ruszam cztery litery , by dokonać małej botanicznej eksploracji. Z tej perspektywy jeziorko wyjątkowo pięknie odbija błękit nieba. Pora wracać, choć trudno się oderwać od takich widoków. Teraz wiem jak kusi trawiastość tutejszych połonin i będę na pewno chciała tu wracać. Ciągle oglądamy się za siebie.
Jest już późne popołudnie. Krowy powoli zganiane są z pastwisk do zagród. I owieczki też coraz bliżej owczarni. ... A to jedno z takich miejsc noclegowych zwierzątek. Krówki grzecznie ustawiają się do dojenia ;),... ...a owieczki nadal spływają białymi wstęgami ze stoków...
Poiana Stiol mnie zauroczyła.Tak wyobrażałam sobie Alpy Rodniańskie i nie zawiodłam się. Tutejsze zielono-płowe kobierce... ...i miłe oku wybrzuszenia ...na długo zachowam pod powiekami. Niech i koniki dopełnią całości. A wraz z nimi już dziś zapraszam do kolejnej wędrówki po rumuńskich górkach :)

Muntii Rodnei maj 2009 cz1
Romania 07.2012 cz 012 Muntii Rodnei
1pix użytkownik irasek_palownik odległość 9 km 1pix

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 17.03.2017 23:44

Basiu - jeżeli udało mi się przenieść Cię w czasie i w przestrzeni to bardzo się cieszę:)). o to chodzi:)
a wrócić tam - pewnie,żebym chciała. zresztą Tobie tłumaczyć nie muszę jak góry działają ;))
ściski :))

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 17.03.2017 23:41

Baracudo - masz rację co do tego pikniku, ale my mieliśmy tylko zwykłe kanapki ;) tak czy siak odpoczywało się bosko. z tym 31 to coś jest na rzeczy ;)
dzięki, pozdrawiam :)

babuch użytkownik babuch(wpisów:987) dodano 16.03.2017 09:24

Elu, potrafisz przenieść w czasie i przestrzeni, oj potrafisz -:)))))) Wspaniała relacja jak zawsze u Ciebie. Wspaniała fotograficznie i słowem...Wszystkie kadry wspaniale oddają klimaty tamtych miejsc. Oczywiście mam faworyta ...to kadr nr 4.
Nie dziwię się, że chcesz tam wrócić - miejsce gdzie naprawdę można zresetować się i nabrać innego, bardziej optymistycznego spojrzenia na...na wszystko -:))

baracuda77 użytkownik baracuda77(wpisów:3519) dodano 15.03.2017 10:07

Bardzo malownicze miejsce idealne na romantyczny piknik:). 31 identyczne jak D5S, mogłabym nawet dać kciuk uciąć:)))
Aga:)))

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 11.03.2017 23:16

Małgoś - łowiecki faktycznie podobne do naszych, choć z bliska miały jakieś inne umaszczenie :). a trasa godna polecenia każdemu:) na pewno by Ci się spodobało w realu ;)
ściski :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 11.03.2017 23:11

Kordulo - cieszę się,że zrelaksowałaś w mojej galerii:)). Nawdychać się przestrzeni , to coś czego nam na co dzień brakuje, więc trzeba to robić na zapas :).
dzięki,że wpadłaś, pozdrawiam :)

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6103) dodano 11.03.2017 18:53

Miałaś rację Eluś, do Pienin nie są podobne ale łowiecki... prawie takie same... ;) Bardzo mi się podobało na tej zielonej trasie i łagodnym szlaku. Pozdrowionka :)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5425) dodano 11.03.2017 18:14

Bardzo fresh. Nawdychałam się i ja tych przestrzeni.
Wodospad cudnej urody:)
Takie widoki mogą zrelaksować człowieka na maksa:)
Podobało mi się :) Pozdrawiam:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 11.03.2017 15:08

Romanko - sielanka i błogość to dwa słowa , które chyba najlepiej mi określają to miejsce. po wysiłku przy wejściu na Pietrosula, obawiałam się,że w ogóle nie będę mogła chodzić. ale ten szlak okazał się strzałem w 10. Zrelaksowałam się na maksa i zregenerowałam siły.
co do jeziorka to faktycznie chyba nie było zbyt głębokie, ale z tą kąpielą - to wiesz, chyba,że nielegalnie , bo to jednak park narodowy. choć w Rumunii chyba specjalnie nikt by się tym nie przejął. namiot był rozbity na brzegu, więc co niektórzy pewnie korzystali ;)
pozdrówki :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 11.03.2017 14:56

Aniu - uwierz mi, pasłam się tam i pasłam i nie mogłam przestać :))). bardzo relaksujące miejsce :)))
ściski:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 11.03.2017 14:47

Mirak -nie wymyśliłam sama tej nazwy Alpy Rodniańskie, w różnych opracowaniach przewija się ona zamiennie z Górami Rodniańskimi. Nie wiem czy jest prawidłowa, ale z punktu widzenia ich powstania zarówno Alpy , jak i Karpaty wypiętrzyły się w orogenezie alpejskiej. Poza tym tu chodzi raczej o sylwetkę , rzeźbę terenu, że miejscami ma charakter alpejski. W Nowej Zelandii też są Alpy - Południowe, mimo ,że z tymi w Europie nie mają wiele wspólnego. tak czy inaczej są piękne, jak by ich nie nazwać :)).

romana użytkownik romana(wpisów:5194) dodano 11.03.2017 06:50

Sielanka do potęgi :) Relaks w takich okolicznościach przyrody to po prostu raj na ziemi. I to jeziorko takie czyste, że aż by się chciało w nim popływać. Woda pewnie nie jest aż tak lodowata jak w naszych górskich stawach, bo z tego co widać to chyba niezbyt głęboko tam jest.
Pozdrawiam i czekam na dalszy ciąg :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 10.03.2017 22:44

Halszko- było ciepło i słonecznie, ale nie gorąco, tak właśnie jak powinno być :)) a spacer dla każdego - niemeczący :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 10.03.2017 22:41

Charlie - dobrze to określiłaś. ja bym jeszcze dodała ,że to oaza sielskości.:) polecam.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 10.03.2017 22:37

Marku - widzę,że wylookałeś moją opaskę na kolano ;). no niestety różnie z nim bywa.
co do oporów odnośnie Rumunii to są zupełnie zbędne, choć nie wiem o jakie Ci chodzi. to piękny kraj.

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2664) dodano 10.03.2017 12:21

mogłabym niczym owce...po tych zielonych wzgórzach się "paść" godzinami, a jak na razie, pasę wzrok:)))

mirak użytkownik mirak(wpisów:261) dodano 10.03.2017 08:12

Nie jestem geografem i może nich się wypowiedzą znawcy, ale wydaje się mi że termin Alpy nie pasuje bo to jednak są nasze równie piękne Karpaty. Niemniej góry naprawdę piękne.

halszka użytkownik halszka(wpisów:2633) dodano 09.03.2017 10:25

Piękną zieloną galerię zapodałać na przedwiośniu:) Wspaniała wędrówka i te widoki eeech:)))
Poszłabym już dzisiaj w tę zieloność:) Byle było ciepło i słonecznie:) Pozdrawiam:)

charlie użytkownik charlie(wpisów:2052) dodano 09.03.2017 09:24

Zielona oaza spokoju. Zaiste bardzo tam ładnie. Lato w pełni :-)

markopol użytkownik markopol(wpisów:1490) dodano 08.03.2017 22:29

Widzę,że kolano nadal Ci dolega .
Całkiem przyjemna wędrówka,wodospad i jeziorko pięknie się prezentuje.
Może kiedyś się przekonam do tej Rumuni,chociaż wiem ,że jest ciekawa to nadal mam opory.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 21:43

Mariusz - no właśnie z tymi łzami to może tak być, bo tęsknica mnie dopada. ale dobrze ,że są fotki, to nie trzeba aż tak powiek zaciskać,żeby zapamiętać ;)
a Wy jak nie byliście, to przynajmniej coś na następny raz zostało ;)
pozdrówki:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 21:11

Satan - na Ineul'a mieliśmy wleźć, ale szlak był za długi jak na spakowanie manatków , wejście, zejście i przemieszczenie się w tym dniu jeszcze na Bukowinę. Doszliśmy tylko do Lacul Lala Mare. Też nam się podobało :) to miałeś gorzej z pogodą niż ja. nie zazdroszczę. i rozumiem nieco reakcję, aczkolwiek boję się Twojego obecnego szczerzenia, patrząc na avatar ;)

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4168) dodano 08.03.2017 20:51

Tylko za mocno powiek nie dociskaj,bo Ci widoki wypłyną z łzami ;)
Właśnie tam nie dotarliśmy,a było w planach .
Niestety lało jak z cebra,albo nawet gorzej.
Pozdrowionka !

satan użytkownik satan(wpisów:2980) dodano 08.03.2017 20:43

Tja...no bez takiego np: Ineul'a, to w zasadzie nie powinnaś się tu pokazywać po ew kolejnym odwiedzeniu Rodnianków ;-)

Ja w zasadzie też liznąłem tych gór, spędziłem dwie noce pod namiotem i robiłem wypady po okolicy, ale wówczas lało chyba w całych Karpatach :-( Uciekliśmy wówczas z ukraińskiej Czarnohory przed deszczem do Rumunii, a tam jeszcze gorsza masakra...tym bardziej szczerzy mi się fejs do tych ładnych fotek Siniora ;-)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 20:25

Jarku - takie błędy to nie błędy , łatwo można je naprawić przy następnej wyprawie. tym bardziej ,że okolica tak zachęcająca.
tylko z tą mądrością nie przesadzaj ;)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 20:10

Koniczynko - skoro Tobie się podobało, a widziałaś nie takie cuda, to bardzo się cieszę :)) ale Rumunia naprawdę potrafi zachwycić:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 20:06

Haha :))) dzięki :)) chyba jednak nie w każdym tego słowa znaczeniu :D

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3172) dodano 08.03.2017 20:04

Ja uwielbiam jak Cię ponosi!!!

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 20:03

Mówisz Śnieżko ,że mnie poniosło ?:))) no trudno... cieszę się,że się podobuje :D
pozdrówki:))

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 19:57

Magda - żałuj,że do jeziorka nie doszłaś, bo miejsce naprawdę urokliwe. no i dopiero przed nim są jakieś nierówności terenu. generalnie miejsce uczęszczane do południa, późniejszym popołudniem zaczyna się wyludniać, bo pewnie kończy się kursowanie wyciągu krzesełkowego.

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3172) dodano 08.03.2017 19:56

"owieczki spływają białymi wstęgami ze stoków" - cała Surykatka:D
Super galeria!

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 19:52

Lucy - cieszę się,że Ci się podobają obrazki 37 i 38. bo 37 moje, a 38 już wielki wybór nie zostaje -Miśka:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 18:56

Aneta - no pogoda trafiła nam się w ten dzień idealna. a szlak jako wariant "na leniwca" bardzo atrakcyjny. powiem Ci,że dopiero tam poczułam o co chodzi w tych górkach - o tę wszechogarniającą przestrzeń. :) choć kolejny dzień przyniósł nam znów zupełnie odmienne obrazki. czyli nie ma nudy :).
pozdrówki :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 18:40

Satan - byłeś to wiesz jak jest. mnie też urzekły te górki i czuję duży niedosyt. Ze szczytów to zdobyliśmy tylko (aż;)) Pietrosula, a były ambitniejsze plany. Dlatego też tam chętnie wrócę.

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 18:37

Achernar - masz rację, Rumunia ma takie krajobrazy ,że wszędzie ładnie,żeby nie powiedzieć pięknie ;)
pozdr

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:6964) dodano 08.03.2017 18:35

Voyager - też mi się tam podobało, dzięki:)

dispar użytkownik dispar(wpisów:5210) dodano 08.03.2017 16:52

Przez przełęcz przejeżdżałem, ale do jeziora się nie wybrałem. Błąd to był, jak widać w Twojej galerii.
Następnym razem już będę mądrzejszy.
Podobająca galeria.

klavertjevier użytkownik klavertjevier(wpisów:2700) dodano 08.03.2017 15:37

Przyjemny spacer w pięknych okolicznościach przyrody.
Zwłaszcza okolice jeziorka, przecudne.
Bardzo mi się podobało.

magdalena użytkownik magdalena(wpisów:3629) dodano 08.03.2017 08:34

Szlak od przełęczy Prislop do Poiany Stiol przeszłam i potwierdzam, że lajtowy jest. Do jeziorka nie dotarłam, a szkoda, bo bardzo malownicze. Śliczną pogodę mieliście. Pozdrawiam:-)

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2518) dodano 07.03.2017 23:47

Fajne są te rumuńskie górki ale najbardziej mnie urzekły 37 i 38.Reszta tez ok.😉Lubię takie klimaty i bardzo mi przypominają wakacje na Orawie.Pozdrawiam.

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6509) dodano 07.03.2017 23:36

Można się zrelaksować oglądając takie widoczki:) Bardzo fajna wycieczka Wam się trafiła, do tego pogoda dopisała:) Pięknie:) pozdrawiam:)

satan użytkownik satan(wpisów:2980) dodano 07.03.2017 23:21

Byłem...13lat temu :-/ Od tego czasu posucha...
Pięknie trafiliście z pogodą. Rodniany są urzekające. Pomyślę nad powrotem...

Pozdrawiam ;-)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:4637) dodano 07.03.2017 22:50

Bardzo ładne okolice, ale w Rumunii to norma... Pozdrawiam. :)