Kiedyś jadąc Pomorską Drogą Św. Jakuba zawitaliśmy do Łeby w lipcu. Wówczas masa turystów skutecznie zniechęciła nas do zostania tu choćby na dwa dni aby zobaczyć jej atrakcje. Ale wiedziałem, że chcę tu wrócić w nieturystycznym czasie. I rzeczywiście - tłumów nie było :) Nasz spacer zaczynamy od pozostałości gotyckiego kościoła św. Mikołaja. W tym miejscu istniała stara Łeba. Niestety po sztormach z lat 1558 i 1570 doszło do zniszczenia miasta i zmiany biegu rzeki Łeby. Mieszkańcy przenieśli się w bezpieczniejsze miejsce, oddalone bardziej od brzegu kapryśnego morza. W sąsiedztwie warto zwrócić uwagę na mały bunkier wartowniczy. Najcenniejszym zabytkiem Łeby jest barokowy kościół Wniebowzięcia NMP. Kościół zbudowano w 1683 roku. Wewnątrz warto zwrócić uwagę na obraz Madonny Orędowniczki namalowany w 1945 roku przez znanego niemieckiego malarza ekspresjonistę Maxa Pechsteina. Na zewnątrz na ścianie świątyni wmurowane dawne płyty nagrobne.
W sąsiedztwie znajduje się tablica pamiątkowa dedykowana poległym w Wielkiej Wojnie czyli I wojnie światowej. Są tu nazwiska poległych z Łeby i okolic. W Łebie jest też drugi kościół. Ta świątynia robi wrażenie swoją nowoczesną architekturą. Jej patronem jest św. Jakub Apostoł. Nie musimy pielgrzymować do dalekiego Santiago de Compostela chcąc pomodlić się w sanktuarium św. Jakuba. Także tu znajdują się Jego relikwie.
Ale dla odważnych droga stoi otworem. Do Santiago ok. czterech tysięcy km... A na placu przed kościołem figura św. Jakuba - patrona pielgrzymów, drogowców a pewnie i innych obieżyświatów. Rzeźba pochodzi z papieskiego ołtarza z  Sopotu który odwiedził św. Jan Paweł II w czasie swojej pielgrzymki w 1999 roku. We wsi Rabka  jest punkt z którego zaczynamy spacer do największej atrakcji Łeby -  ruchomych wydm. Zatrzymujemy się jeszcze przy wieży widokowej z widokiem na jezioro Łebsko. To trzecie pod względem powierzchni jezioro w Polsce. Niestety, tego dnia przez większość czasu towarzyszył nam deszcz.
Idąc do wydm poruszamy się wygodnym szlakiem spacerowym. Po drodze mijamy powstały w 1940 roku poligon rakietowy. Tu w oddaleniu od ludzkich siedzib Niemcy testowali rakiety przeciwlotnicze i balistyczne. Niestety zwiedzanie możliwe tylko w bardziej popularnym sezonie. Po drodze punkty widokowe gdzie możemy zobaczyć możliwości piasku.
Jesteśmy na terenie Słowińskiego Parku Narodowego. Zachwycił mnie las przez który przechodziliśmy.
Dochodzimy do miejsca gdzie możemy podziwiać pracę wydm. To Góra Łącka. Wydmy poruszają się ok 10 metrów na rok.  Latem góra jest wyższa, ale za to w okresie jesienno - zimowym wieją tu silniejsze wiatry.
Pięknie tu było... Pusto i dziko... Tylko piasek i wiatr... Na granicy wydm i morza. Na plaży.
Dziękuję.

PDŚJ 4 Lębork - Łeba
1pix użytkownik kabaczek odległość 1 km 1pix

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:689) dodano 18.03.2017 15:52

Dziękuję za wszystkie odwiedziny, komentarze i oceny.
Łeba jest miejscem wyjątkowym ze względu na swe atrakcje. Wszystkich tych którzy tu nie byli gorąco zachęcam do odwiedzenia tego miasta. I choć wystarczającym wabikiem jest morze i wydmy to w sezonie jest tu więcej atrakcji (zwłaszcza takich które zainteresują młodsze pokolenie jak choćby park dinozaurów).

olazim użytkownik olazim(wpisów:2162) dodano 18.03.2017 14:12

Byłam w Łebie 2-3 razy ale nie mogę powiedzić że dużo widziałam-byliśmy zawsze w porze letniej więc najbardziej interesowała nas plaża.Spacerowaliśmy trochę po wydmach i chyba to najbardziej utkwiło mi w pamięci-pozdrawiam.

elise użytkownik elise(wpisów:903) dodano 17.03.2017 20:53

Pięknie tam . Fajna ta ścieżka z drzewami na środku. Serdecznie pozdrawiam.

u-optymisty użytkownik u-optymisty(wpisów:399) dodano 17.03.2017 17:17

Łebę odwiedziłem ale terenów ruchomych wydm odwiedzić nie było mi dane :( , ale dzięki Tobie zobaczyłem i nawet momentami "czułem" jak wiele :D - pozdrawiam

charlie użytkownik charlie(wpisów:2008) dodano 17.03.2017 14:35

Fajnie i ciekawie. Nie dotarłam jeszcze do tych okolic, choć wydmy chodzą mi po głowie już od jakiegoś czasu :-)