A za mną Morze ( jezioro ) Kaspijskie Jak w całym Iranie publicznie faceci bawią się się z sobą -trochę inaczej jest w domach Ciekawe  czy  szuszona  ryba  jest  perską  tradycją  -czy  też  przyszła  z  Rosji  gdzie  je ą  uwielbają  Na  bazarku Na  bazarku
Przy większych hotelach kurortach skuterów wodnych nie brakuje-Irańczyk również konsumuje Przed daniem głównym ( pieczoną rybką ) przyniesiono chlebek -ja go lubiłem mógłbym wymienić na nasz. Przypominał dawne mace Fajka  wodna  uwielbiana  jest  w  Iranie  jak  i  w krajach  arabskich
Wartością  Iranu  są  ludzie-są  niesamowici  -chcą  gościć  turystów  w  domach ,robić  z  nami  sejfi, ale  też  pozwalają  się  fotografować W Iranie po rewolucji Chomeiniego wizualnie zostały chyba tylko chusty , ale mam sporo zdjęć Iranek na plaży bez chust-nie zamieszczam ich bo wiem że FB jest kontrolowany -nie chciałbym nikomu zrobić krzywdy Widać że siłownie na świeżym powietrzu to w Iranie nowość - zresztą w Polsce też
Szkoła gimnazjalna dla chłopaków - nie ma koedukacyjnych
Tutaj szkoła dla dziewczynek-jak nas dostrzeglły to zaczeło się zbiorowe szaleństwo-tak były spragnione turystów którzy tam nie docierają Są kawiarenki stylu zachodnim z amerykańską muzyką gdzie na przekąski chodzą same Iranki Na całym wybrzeżu wybudowano pełno apartamentwców -czyli w Iranie musi być jakaś klasa średnia którą na to stać -mimo że islam nie lubi bogactwa
Ladna knajpka-ale otoczenie zaśmiecone W każdej miejscowości wybudowano ładne architektonicznie i podobno dobrze wyposarzone szpitale-nie korzystałem tylko ze słyszenia Od turystów załatwiających wizę Warszawie wymaga się ubezpieczenie które zawiera transport zwłok -cmentarz na wybrzeżu morza kaspijskiego

IRAN - Prowincja Gilan
1pix użytkownik kordula157 odległość 60 km 1pix
Mauzoleum  Chomeiniego  (  Teheran  )   2  miesiące  wcześni
1pix użytkownik agra60 odległość 104 km 1pix
Niezwykły klimat Persji
1pix użytkownik baracuda77 odległość 109 km 1pix
Teheran widziany z terenów targowych
1pix użytkownik achernar-51 odległość 142 km 1pix
Iran - baśniowa kraina  z 1001 nocy cz II - Teheran
1pix użytkownik wasaga odległość 146 km 1pix
TEHERAN  i jego pałace
1pix użytkownik kordula157 odległość 158 km 1pix

wasaga użytkownik wasaga(wpisów:524) dodano 26.04.2017 23:46

My raz nocowaliśmy w tradycyjnym irańskim domu, ale u Kurdów. Było to ciekawe przeżycie.
Co do jedzenia to fakt, że "uliczne" jest dość monotonne. Chociaż perski ryż jest bezkonkurencyjny. Królują kebaby, ale towarzyszą im często bardzo smaczne dodatki. Moja ekipa niestety nie miała ciśnienia na poznawanie perskiej kuchni, zadowalali się najczęściej właśnie kebabami. Ale co nieco udało nam się popróbować.

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 25.04.2017 16:41

wasaga dka mnie to było krępujące owszem pogaduchy tak ale z noclegów ja dziękowałem-wolałem nie nadużywać uprzejmości a zachować intymność w hotelu
Mimo zachwytów nad kuchnią perską uważam że mało restauracji -rządzą kebaby i pieczone kurczaki-wiesz ile się namęczyliśmy w Yazd Shiraz żeby zjeść obiad w normalnej restauracji -dopiero odkryliśmy w której części miasta są wtedy było łatwiej .Pozdrawiam

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 25.04.2017 16:34

wasaga -generalnie jak jedzie się przez Iran to się wydaje że jego mieszkańcy głównie mieszkają w miastach -tych wiosek jest bardzo mało - gdzieś mówiąc o Iranie stwierdziłem że Iran nie uciekł od globalizacji -że jak ktoś tutaj szuka egzotyki to się rozczaruję -wiesz ja jadąc tam też myślałem że to taki kraj za żelażną kurtyną rządzone przez przywódców religijnych że to będzie Kuba w Azjii .Dotyczy to również architektury -ja dotarłem do osiedli dozorowanych dla ludzi sporą kasą -nowoczesne z dobrą infrastrukturą nie tylko w Teheranie .Ale przyznasz że nawet w tych dużych miastach rządzą osiedla z rodem naszego wczesnego Gierka-takie komusze sypialnie budowane dla ludzi pracy . Owszem były pięke osiedla domów jednorodzinnych -ale te najpiękniejsze pamiętają czasy szacha....
Na pewno rozmawiałaś z Irańczykami bo oni bardzo chcą z nami rozmawiać to oni mają aspiracje przy ich bogactwach naturalnych do poziomu Emiratów

Ja uważam że w pewnych sprawach poziom życia normalnych ludzi jest wyższy od naszego -ceny w sklepach są takie same alb niekiedy trochę droższe, eksploatacja mieszkań i domów dużo tańsze ale bardzo tanie usługi - wiele starszych ludzi nie ma samochodu ( bo nie chcą) a na bazarek jadą taxowką
często w ciągu tygodnia po kilka razy odwiedzają swoje rodziny oczywiście taxi ....
Generalnie jezdziliśmy autobusami lub pociągiem -naprawdę bardzo wygodne -mankament bardzo mało znają jezyk -tutaj przydawał się stary przewodnik po Iranie lemiańczyka - on przy miejscowościach zabytkach nazwach z boku opisał językiem perskim -nie było problemów które nie dało się przeskoczyć -wiesz nawet brak internetu nie był problemem przy tak śmiesznych cenach taxi zawsze można było podskoczyć na dworzec i kupić wcześniej bilety -tak samo zwiedzaniem zabytków-na wyspie Kiersz nad zatoką Perską wynajeliśmy na cały dzień taxi zza 110 zł -pokazaliśmy mu 8 punktów na których nam zależy -my zwiedzaliśmy a on czekał .Podobnie na Homoz wynajeliśmy azjatyckiego tuk tuka-motor z przyczepą oczywiście za dużo mniejszą cenę
Podobnie Shiraz do Persepolis . Z hotelami na pewno nie mieliście problemów -chyba się starzeję mimo że masowo zapraszali nas do siebie wydzwaniali za nami -ja za bardz

wasaga użytkownik wasaga(wpisów:524) dodano 25.04.2017 01:35

Widzę, że dotarłeś do Iranu i wyprawa się udała. Ja nad Morzem Kaspijskim nie byłam, więc z chęcią obejrzałam zdjęcia. Co do nowoczesnej architektury to jest jej całkiem sporo w dużych miastach. Rzadko się pojawia na zdjęciach, bo póki co turyści skupiają się na zabytkach i okolicach gdzie dominuje stara zabudowa.
W Iranie są osiedla mieszkaniowe podobne do naszych, ale one zwykle leżą na obrzeżach miast. Nie zgadzam się, z tym, że tylko szpitale reprezentują nowoczesną architekturę. Widzieliśmy sporo ciekawych, nowoczesnych hoteli, ładnych domów mieszkalnych itp. Niestety większość tych obiektów oglądaliśmy przez okna jadącego samochodu, więc zdjęcia ze względu na jakość nie nadają się do publikacji.
Napisz coś przy okazji o Waszym sposobie podróżowania. Ja po powrocie z Iranu czuję ogromny niedosyt i chętnie jeszcze bym tam wróciła.
Co do wymiany pieniędzy my nie mieliśmy większych kłopotów. Część pieniędzy wymieniliśmy już na granicy u panów "cinkciarzy" ( wyglądało, że pracowali tam całkiem oficjalnie ). Resztę w kantorach, jak się trafiły, ale też zdarzało się w sklepie albo u taksówkarzy. My mieliśmy głównie euro.
Pozdrawiam i czekam z ciekawością na kolejną galerię.

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 24.04.2017 20:55

paweller75 -gdyby przywódcy duchowi Iranu pozwoliby startować dziewczynom z Iranu w konkursach na miss świata na pewno wiele miało by pierwsze miejsce -naprawdę są piękne nieraz zawieszałem wzrok na miejscowych pięknościach Pozdrawiam ciepło

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 24.04.2017 20:51

kordula157 - pamiętasz jak do Ciebie się zwracałem się do Ciebie o rady przed podróżą -jak wiele gryzło mnie wątpliwości -Iran mimo z kartami bankomatowymi , internetem na miejscu jest prosty do poznawania - na początku miałem trochę stracha bo w miejscach turystycznych ,nawet na lotnisku nie chcieli przyjmować dolarów 2006,2007-mimo dużych postaci - a takich w naszych kantorach jest najwięcej -ale na południu i w Jazd nie było problemów- a nie piszą o tym dwóch wydanych u nas przewodnikach-nie kupowaliśmy Lioney Planet-bo wznowienie nie wyszło a ostatnie było stare>Pozdrawiam ciepło

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 24.04.2017 20:42

charlie -widziałem parę szkół żeńskich w różnych regionach różne kolory mundurków .Wydaje mi się że jest tu pewna dowolność -podobne z gimnazjami męskimi-oni mają podobny system nauczania do obecnego naszego,,
Na pewno czytałaś Szachinszacha Kapuścińskiego -były szach Iranu postawił przywódcom religijnym wysoką poprzeczke ( często jego pomysły były paranoiczne -przerost ambicji ) Obecni przywódcy religikni też chcą pokazać że mimo izolacji my umiemy budować - co ciekawe najpiękniejsze najnowocześniejsze architektonicznie są szpitale -może ma to być symbolem postę p ma służyc ludziom - ale tego typu architektura w Iranie to nie powszechność
Wiesz w każdym kraju gdzie jestem staram się odwiedząć cmentarze -jeszcze jeden pokaże z relacji z Iranu cmentarz Polski w Teheranie
Dziękuję za wspólną wirtualną wędrówkę i wnikliwy komentarz .Pozdrawiam cieplo

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7148) dodano 24.04.2017 13:11

Piękna Iranka na 12 ..., ja bym się zamienił z tym facetem palącym fajkę na miejsca i poprosił go, żeby mnie zrobił też takie pamiątkowe zdjęcie:))) A tak nawiasem mówiąc, to już wcześniej, po obejrzeniu galerii naszych zacnych Obieżyświatek stwierdziłem, że kobiety tam są naprawdę ładne:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5425) dodano 24.04.2017 12:39

Ciesze sie , ze chcialo Ci sie tyle napisac. Przetarles nowe szlaki. Zaspokoiles swoja ciekawosc. Najwazniejsze, ze sie nie rozczarowales. Ale przecież Iranem nie można się rozczarować. Czekam na dalszą czesc. Pozdrawiam serdecznie. Dziekuje:)

charlie użytkownik charlie(wpisów:2052) dodano 24.04.2017 12:21

Uff... w końcu dotarłam do Twojej galerii :-)
Jarfry (wybacz, ale jak już wspominałam, jakoś do tamtego Ciebie jestem przywiązana), podobają mi się tu u Ciebie:
* 11 - bardzo fotogeniczne zdjęcie. Mega mi się podoba :-)
* 27 - czy ten różowy kolor zarezerwowany jest dla irańskich uczennic, a jeśli tak, to czy chłopcy mają mundurki w innym kolorze ?
* 32-34 - nie spodziewałam się takiej architektury w Iranie. Sama nie wiem dlaczego, bo przecież nigdy tam nie byłam. Ale jakoś tak Iran zupełnie z inną architekturą mi się kojarzy :-)
* 35 - ciekawy cmentarz.
A co mi się nie podoba ? Niee no... wszystko się podoba :-)

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 23.04.2017 22:29

kordula157 - rzeczywiście mało informacji wprowadzajacych zawarłem w tej pierwszej relacji
1 .Wizy na lotnisku -więcej odczuwałem strachu niż było zagrożeń -wypełnić wszystkie punkty które chciała ambasada było znacznie trudniejsze niż formalności na lotnisku -trwało to 15 min -największą uwagę poświęcono na ubezbieczenie-prześwietlenie w bazie danych -a potem opłata wizowa różna w żależości od krajów -ciekawe że my płacimy nieraz więcej niż inni z bogatej Europy .
2.Morze Kaspijskie -zgodnie z Twoją sugestią Morze Kaspijskie w w ogóle nie było w planach -bardziej chcieliśmy prejechać przez wnętrze gór-na północ od Teheranu ,ale prostota w podróżowaniu wysoka jakość kolei sypialnych jak ich autobusów Vipowskich nie nastawianych na zysk- po których okazało się że po przejazdach nocnych a mieliśmy ich parę podczas podróży jesteśmy zdolni zwiedzać -mieliśmy być dłużej nad zatoką Perską - ale temperatury na początku kwietnia były olbrzymie stąd pomysł liżnięcia Morza Kaspijskiego -rozczarowany nie byłem bo nie miałem żadnych oczekiwań -miałem mieszane uczucia
Wiedziałem że nie ma tu walorów wypoczynkowych ( klimat nie sprzyjający) ale też nie ma tu dużo do zwiedzania -intrygowali mnie bardziej ludzie i przenikanie kultur.
Podczas podróży po Wybrzeżu Morza Ochockiego na północy Japonii zobaczyliśmy jak hermetycznie kulturowo Japończycy zdominowani zostali przez Rosjan .Nad Morzem Kaspijskim Persowie nie ulegli takiej dominacji -nawet jak ich korzenie wywodzą się z dawnych Republik to widać złym tonie się do tego przyznawać -chyba wpływ na to miała historia i nie przypadkowo nam Polakom w latach 40-i pó zniej pomagali

Minusem to taki bałagan architektoniczy -wybudowane nad morzem piękne apartamentowce a w ich otoczeniu gruzowiska , składy śmieci nad samym morzem - nie uogólniam takich przykładów widziałem dużo -wiesz nie fotografowałem tego brudu -wiem że moja galeria może lekko przekłamywać .
Ich pokazowe kurorty które ty też pokazujesz np Ramsay to wcale takie nie są żeby nimi się tak chwalić -

Noclegami nie było problemów - szło się do serwisu taxi przy dworcach - nie znali języka ale jakoś im się wytłumaczyło że chcemy tani wygodny hotel -oni jezdzili z Tobą tak długo dopoki coś nie znalazłaś - jak były te popularne żółte taxówki to na pewno cię nie okantowali wozili -gorzej z tymi prywatnymi białymi one traktowały nas jak skarbonki które trzeba wydoić

Nad morzem Kaspijskim bardzo mało restauracji - z głodu się nie umrze bo kebaba się zje co 400 metrów -one są inne które są w Polsce o niebo lepsze

Wiesz jestem zadowolony że odczarowałem wybrzeże Morza Kaspijskiego nawet jak nie pieję zachwytu.Pozdrawiam

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5425) dodano 23.04.2017 16:58

Agra, chciałabym przeczytac coś więcej o Twoich wrażeniach.
Jestem ciekawa jak było z Twoja wiza, bo wiem , ze starałes się o nia na lotnisku. Jak sobie poradziłes z noclegami. Brakuje mi tego. Wyprawa musiała byc super. Morze Kaspijskie mnie osobiscie rozczarowało, ciekaw jestem jak Ciebie? Pogode miałam marną, mało atrakcji. Ludzie w Iranie sa wyjątkowi. Pozdsrawiam i czekam na wiecej:) Pozdrawiam:)

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 22.04.2017 23:44

irolek -jak ucieszył mnie Twój komentarz ( obydwoje należymy do wielkiej rodziny Obieżyświatów , coraz większej - nie wiem czy zauważyłeś kierunki które przecierałeś, Twoje relacje były dziewicze ma OS teraz możesz konfrontować z innymi obserwacjami ) Iran polecam mimo że globalizacja mimo izolacji i tam dotarła ale jest onna inna. Wiesz ciekawe jest że wracamy do żródeł podróżowania - my Polacy od niedawna tak na dobre przyzwyczaliśmy się dokarty bakomatowej, zamawianiu hoteli przez internet,czy kupowaniu czy kupowaniu biletów lotniczych,autobusowych czy kolei -w Iranie mają swoją bankowość inernet praktycznie niedostępny więc wracamy do zrodeł organizowania podrózy -mimo ze do ułatwien się przyzwyczailiśmy -ale nie ma co biadolić bo na miejscu istnieje dobrze zorganizowany przemysł turystyczny do tego ludzie to podrozowanie staje się przyjemnością

Co do islamu to w relacjonowaniu używałem skrótu myślowego - ja go po prostu nie znam .Ty znasz go o wiele bardziej niż ja gdyż w kraju którym mieszkasz( nie wiem czy dalej tam jesteś ) był to głębszy problem -w Polsce bardziej jest rozgrywany politycznie przez propagandę niż stanowi to problem -ja nie znam nikogo o islamskich korzeniach .A jako obieżyswiat kiedy jeżdzę po świecie akurat tego tematu nie poruszam aby nie urazić czyiś uczuć- a bez konfrontacji słownej tylko obserwacji to jest lizanie lizaka przez papierek.Pozdrawiam ciepło

irolek użytkownik irolek(wpisów:1005) dodano 22.04.2017 22:14

... fajnie sie ogladalo ... Iran od zawsze jest na mojej liscie i mam nadzieje ze kiedys uda mi sie ten kraj odwiedzic ;)))
Kilka razy spotykalem w swych podrozach Persow , ktorzy zapraszali nas do swego kraju i wiem ( czytalem/slyszalem) ze to arcyFajni ludzie ;)))
Co sie tyczy islamu to uwazam ze ta chora ideologia ( bo ciezko ja nazwac religia ) powinna byc zakazana w kazdym cywilizowanym kraju ... i nie chce mi sie pisac dlaczego bo kazdy trzezwo myslacy czlowiek wie ze islam to ZLO w czystej postaci.
POZDRAWIAM OBIEZYSWIATA ;)))

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 22.04.2017 21:46

sniezka -hmm wiele osób po przyjedzie się o to pytało - na targowiskach był jeden problem ,tam nikt nie znał angielskiego -nawet jak chcieliśmy kupić na bazarku fajnie wyglądający owoc nie umieli napisać ceny napisać na kartce ile to kosztuje -tylko perskie krzaczki - sposobem było pokazywanie ich różnych banknotów i oni pokazywali które i ile takie wzbogacone na migi -nie wiem jak pokazać że mam ochotę przed kupnem to szkosztować....Pozdrawiam ciepło

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3172) dodano 22.04.2017 17:55

Bardzo ciekawa galeria. Co to za czarne mazidła na bazarku?

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 22.04.2017 10:58

romana - masz w zupełności rację .Akurat dyskusja na OŚ na tematy polityczne czy religijne absolutnie nie jest potrzebna .Ale ja jako uczestnik podróży zdaję relacje z tego co zobaczyłem a nawet mnie zainteresowało - pewnych tematów nie da się uniknąć .Jeżeli 70-80 % zabytków tego kraju to meczety to trudno żebym nie dostrzegł islamu Jeżeli do zeszłego roku ten kraj był w izolacji gospodarczej to zupełnie naturalne że zdaje relacje jak ten kraj się rozwija.Ale bardzo dziękuję że obejrzałaś tą galerię i spontanicznie skomentowałaś - bardzo ciepło wspominam nasze dawne relacje na tutejszym portalu Romano pierwszy kontakt tutaj to chyba 6-7 lat .Jak ten czas leci - o mało co nie poznalibyśmy się w parku Kościuszki -przynajmniej Ty mnie rozpoznałaś -wtedy chyba swoich galeriach nie udostępniałaś swojego wizerunku,mnie nie było dane bo bym na pewno to wykorzystał.Pozdrawiam ciepło

romana użytkownik romana(wpisów:5194) dodano 22.04.2017 07:05

Agra - pozwolisz, że nie będę tutaj rozwijała tego tematu. OŚ to nie miejsce na dyskusje o polityce czy religii. Zresztą obydwa tematy są na tyle drażliwe, że w ogóle nie lubię się w nie wdawać, a już na pewno nie w miejscu publicznym.
To, że rzuciłam taki a nie inny komentarz to dlatego, że nie mogłam się powstrzymać czytając tekst pod fot 30

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 22.04.2017 03:14

voyager747 .romana - to trochę z relatywizmu jak u Nas , kościół Katolicki według papieża Franciszka powinien być kościołem dla ubogich a nasza hierarchia jest dojć pazerna na kasę , tam też koran nie popiera bogactwa- ale jeden z przywódców religijnych Iranu ma podobno prywatną linię lotniczą za przewodnikiem.Ale fakt jest faktem koran głosi jałmużnę biednym ale tyle osób które dają biednym w żadnym kraju nie widziałem
Romano zaskoczyło mnie w meczetach w Iranie tyle radości i zabawy -dotychczas to muzułmanie kojarzyli się ze smutasami kiwajacymi się o porach dniach w meczecie( czytaj modlących się ) i nawojujących do dzichadu -tam dzieciaki biegają-wokół meczetu piknikują-zapraszają cię na kocyk do spożywania z nimi albo częstują bakaliami lub cukierkami

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4549) dodano 21.04.2017 22:33

oni tam wcale nie lubią bogactwa

romana użytkownik romana(wpisów:5194) dodano 21.04.2017 22:26

Ja tak samo, pierwsze to pomyślałam o Dubaju i naftowych szejkach ;-)))))

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4549) dodano 21.04.2017 22:19

albo Arabia Saudyjska

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4549) dodano 21.04.2017 22:15

Od razu Dubaj mi stanął przed oczami :)

romana użytkownik romana(wpisów:5194) dodano 21.04.2017 22:12

Islam nie lubi bogactwa ? Może jeszcze jest religią pokoju ? ;-))))))

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 21.04.2017 21:43

iwonka55 - w pierwszej wersji planów podróży po Iranie nie uwzględniałem ani Zatoki Perskiej z jej wyspami ,ani morza Kaspijskiego -ale łatwość podróżowania ,wysoki komfort podróży spowodował że można było Iran pod względem zwiedzania wycisnąć jak cytrynę .Dziękuję za komentarz .Pozdrawiam ciepło

iwonka55 użytkownik iwonka55(wpisów:593) dodano 21.04.2017 20:51

ja nad to morze nie dotarłam, więc chętnie obejrzałam Twoją relację.
Moge potwierdzić, że Irańczycy to sympatyczni i gościnni ludzie...

voyager747 użytkownik voyager747(wpisów:4549) dodano 21.04.2017 16:52

Ja tam nie dotarłem, dlatego chętnie obejrzałem.

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 21.04.2017 16:21

voyager747 - poprawiam rządy przez rz a nie tak jak bezmyślnie napisałem

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1176) dodano 21.04.2017 16:19

voyager747 -wiesz w zasadzie " odczarowałem " dużą część Iranu . Tak jak większości ja też uległem pewnym stereotypom -że żady religijne prowadzą do zacofania do tego izolacja gospodarcza no i krwiopijczy Islam . Jak zobaczysz foty z tej galerii mogłyby być zrobione w innych rozwiniętych krajach-jest małe przekłamanie z mojej strony bo Irańczycy zostawiają po sobie na plażach po grillach setki śmieci i nikt tego nie sprząta-poza nielicznymi hotelami Morze Kaspijskie nie ma waloru do końca turystyczego ani wypoczynkowego -ale chciałem zobaczyć wpływy północy na ten kraj.Pozdrawiam i dzięki za komentarz