Po burzowej nocy, na szczęście namiocik był bardzo szczelny, ruszyliśmy w drogę do Chorwacji. Pogoda mega, więc postanawiamy zjechać w jakiejś małej miejscowości na trasie na plażę i na jakiś shopping. Trafiliśmy do Selce. :) Plaża cudo:) Ale woda za zimna na kąpiel;)
Za to jemy pycha jedzenie, ja standardowo szopską a Maruś jakieś grilowane potwory morskie;) Z Selce ruszamy dalej w stronę miejscowości Senj. Tam idziemy na twierdzę Nehaj. Warto. Widoki przepiękne. Do tego wieje orzeźwiający wiaterek, a zrobił się upał straszny tego dnia;)
Twierdza malowniczo położona na wzgórzu, góruje nad miastem. Jest najbardziej znanym i cennym zabytkiem w okolicy. Twierdza otoczona jest z każdej strony ładnym parkiem, po którym można sobie pospacerować w różne kierunki i pewnie dojść do morza, ale nam się nie chciało;) Marina w Senju Oglądamy tylko pomnik poległych żołnierzy i wracamy przez park do auta.
Wybrzeże jest tutaj piękne. Z jednej strony wyspy Krk, Rab i inne, z drugiej góry Velebit. Można było podjechać pod samą twierdzę, ale po co jak można sobie w upale pospacerować;) Twierdza rzeczywiście dominuje w krajobrazie, ale to już za nami. Dokładnie to nie wiem, które to wyspy mijamy po prawej stronie drogi, ale na pewno gdzieś tam jest wyspa Krk, Rab, Cres
Ale to może kiedyś innym razem... Jesteśmy w miejsowości Jablanac jakieś 40 km na południe od Senja. Wyczytałam, że jest tutaj jakiś fiord do zobaczenia, do którego ścieżka zaczyna się w miasteczku właśnie. Miejscowość jest przeurocza, malutka, droga jednokierunkowa. Jedną stroną wjazd do miasteczka, drugą wyjazd.
Przy przystani zaczyna się ścieżka nad zatokę Zavratnica, nazywaną też fiordem. Trochę szumnie z tym fiordem, ale sprawia, że człowieka kusi, żeby jednak sprawdzić ten fiord;) Z Jablanaca idzie się około kilometra. Nad wodą, dookoła fiordu biegnie kamienna alejka. W tym miejscu się rozdzieliliśmy, Maruś poszedł w stronę fiordu szukać wraku/resztek niemieckiej łodzi podwodnej. A ja poszłam w drugą stronę na jakiś mały punkt widokowy. Tutaj widać drogę do miasteczka i ścieżkę nad morzem. Jak widać można zaparkować bliżej i nie drałować tą ścieżką z miasteczka, ale słabo było widać jakąkolwiek trasę z dołu na górę, więc odpuściliśmy sobie.
Góry Velebit z drugiej strony. Wrzynająca się w ląd wąska zatoka o stromych ścianach ma około 900 metrów długości. Obszar objęto ochroną jako część  Parku Przyrody. Na trasie można spotkać biletera, chyba 20 kun. Ja już tam nie szłam do końca zatoki, Maruś mi opowiedział co widział;) Wracamy do Jablanaca i ruszamy z powrotem w stronę Senja. Tam odbijamy w góry w kierunku miejscowości Otočac. Droga mega wąska i kręta, ale skoro jeżdżą nią ciężarówki, to osobówki tym bardziej;) Po drodze mamy do pokonania przełęcz Vratnik 698 m n.p.m.
I cudowny zachód słońca na koniec dnia:) Dobranoc:) Dziękuję:)

W drodze nad Adriatyk : )  2012
Krk impresje
1pix użytkownik magbo odległość 14 km 1pix

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 20.02.2018 14:42

Rozmusiak niedługo to ja nie będę wiedzieć w co ręce włożyć;) Ale jeszcze może uda się parę galerii wrzucić:) pozdrawiam Was serdecznie:)

Charlie masz racje Plitwice od dawna mi już chodziły po głowie, więc teraz jadąc do Słowenii uznałam, że warto zrobić przynajmniej dwudniowy wypad do Chorwacji, bo to już w miarę blisko granicy, a taka okazja nie wiadomo kiedy by się powtórzyła;) Walczę z leniem:) pozdrawiam:)

charlie użytkownik charlie(wpisów:2131) dodano 18.02.2018 11:43

Fajny początek wycieczki. Ciepełko, błękit i słoneczko.
A te Plitvice to chyba od dawna chodziły Ci po głowie :-) Będąc kilka lat temu w Chorwacji nie dotarłam tam, więc teraz z chęcią zobaczę co mnie minęło :-)
Nie każ za długo czekać. Pokonaj lenia - wrzuć galerię ! (to powinno być chyba dyżurne hasło obieżyświatów pogrążonych w zimowym letargu ;-)).

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4486) dodano 13.02.2018 18:42

Nola,to fakt - troche sie opuściłaś ...
Mam nadzieję,że wygrasz walkę z leniem i będziesz częściej przed nami odkrywać to co z Marusiem zobaczyliście :)
Pozdrowionka przesyłam !

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 10.02.2018 19:18

Andred ale kiedy za oknem zimno to się tęskni za latem;) Sam wiesz jak jest:) Ale już niedługo wiosna, zobaczysz szybko zleci;) pozdrawiam z białego Gdańska:)

Pisanka aj tam zaraz zakaz:) Od razu się cieplej robi oglądając letnie obrazki;) pozdrawiam:)

Tereza dzięki za odwiedziny:) Piękny to na pewno:) pozdrawiam:)

Przemek tak w maju, data prawdziwa:) W Plitwickich pewnie o każdej porze jest ładnie, pod warunkiem, że świeci słońce i nie ma dzikich tłumów, a w maju niestety były już tabuny ludzi... co trochę odbiera urok temu miejscu, gdy spokojnie nie możesz się zatrzymać czy przysiąść na chwilę i pokontemplować widoczki;) pozdrawiam:)

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:6009) dodano 09.02.2018 13:11

To było w maju? Na Plitvice chyba najpiękniejsza pora. Wiem, bo też byłem w maju...;)

tereza użytkownik tereza(wpisów:3855) dodano 09.02.2018 13:01

Chorwacja to piękny kraj.
Fajna galeria.Pozdrawiam:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 08.02.2018 21:55

Wasaga no ja z Gdańska mam 1500 w te północne regiony Chorwacji, ale na szczęście mogę się zawsze kimnąć u babci pod Krakowem;) Uwielbiam jeździć poza sezonem, jeśli jest tylko taka okazja:) Z tym fiordem wiadomo, że masz rację, dlatego też pisałam, że szumnie tą zatokę tak nazwali, ale tak piszą w każdym przewodniku;) Wiadomo hasło "fiord" jest bardziej chwytliwe i przyciągające uwagę niż zwykła "zatoka". A co do Zatoki Kotorskiej to nie raz ją nazywają fiordami południa Europy;) Także ciężko z tym walczyć;) pozdrawiam:)

Wielkopolanka dzięki za odwiedziny:) Dawno nie byłam w Chorwacji, więc chciałam zobaczyć jak najwięcej jednego dnia:) A pogoda do tego była cudna:) pozdrawiam:)

Lucy dzięki bardzo:) W te mroźne dni tęsknota za latem jest szczególnie nasilona, dlatego wraca się do tych ciepłych dni:) pozdrawiam:)

pisanka użytkownik pisanka(wpisów:372) dodano 08.02.2018 17:25

Andred ma racje, powinien byc zakaz.Ta galeria tylko mnie w tym utwierdzila;) Pozdrawiam

andred użytkownik andred(wpisów:4757) dodano 08.02.2018 17:10

Chyba powinien być zakaz pokazywania letnich galerii zimą ;-)
Po takiej galerii jeszcze bardziej nie mogę się doczekać lata. Wprawdzie oglądając Twoją galerię trochę się ogrzałem ale tylko na chwilę.....zima za oknem nie odpuszcza.
Ciepło pozdrawiam z zimne popołudnie :-)

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2808) dodano 08.02.2018 09:12

Aż chciałoby się tam teraz znaleźć 😉.Piękna, słoneczna galeria.Pozdrawiam.

wielkopolanka użytkownik wielkopolanka(wpisów:1839) dodano 08.02.2018 08:07

Piękna galeria, cudowne plaże jak nad oceanem, zatoki i miasteczka niezwykle urokliwe, zachód słońca równiez mega piękny..

wasaga użytkownik wasaga(wpisów:644) dodano 07.02.2018 22:14

Zapachniało latem. Chorwacja przed sezonem jest najpiękniejsza, bo bez tłumów. Dla takich widoków warto się telepać te ponad 1000 kilometrów. Plaża cud, a Zavratica malownicza jak zawsze. Pozdrawiam

P.S. Zatoka Zavratnica nie jest fiordem. Przypomina wyglądem fiord, ale poza tym z fiordem nie ma nic wspólnego. Jej geneza jest inna. Nie jest doliną polodowcową. Podobnie jak fordem nie jest również Limski Kanał i Zatoka Kotorska, które niekiedy potocznie nazywane są także fiordami. W tej części Europy nie ma fiordów.