Po powrocie z Czerwonego Centrum wynajęliśmy w Darwin mitsubishi outlandera i wyruszyliśmy do Parku Narodowego Kakadu. Wjechaliśmy od południa.  Chcieliśmy przemierzyć całe Kakadu w cztery i pół dnia i skończyć trasę na północy, skąd blisko do Darwin. W Darwin pobyć większą część ostatniego dnia, gdzieś na plaży w rezerwacie Casuarina i ruszyć w drogę powrotną do domu, przez Kuala Lumpur, Londyn i Zagrzeb. W Parku Narodowym Kakadu wyróżnia się 7 krain, z których każda oferuje swoje unikalne atrakcje przyrodnicze i turystyczne wyzwania. Są to: 1. Południowy Aligator, 2. Jabiru, 3.Wschodni Aligator, 4. Nourlangie,  5. Żółta Woda, 6. Wodospady Jim Jim i Wąwóz Bliźniaczych Wodospadów oraz 7. Mary River. Z założenia odpuściliśmy region Jim Jim Falls we wschodnim Kakadu. Rozlane rzeki i nierówna gruntówka wymagały auta z napędem na 4 koła. Nasze było tylko suvem, bo w końcu postanowiliśmy ciąć koszty. Australia to niewątpliwie drogi kraj. Do Parku wjechaliśmy od strony Pine Creek. Z drogi nr 1 w Pine Creek zjeżdża się w lewo w drogę nr 21, zwaną  Kakadu Highway, przekracza największą w okolicy rzekę zwaną Mary River, przy której jest granica i brama Parku.  Po jakichś 12 km od granicy Parku z asfaltowej „autostrady” Kakadu zjechaliśmy w prawo w pomarańczowy szutr zwany Gimbat i jechaliśmy nim przez prawie 2 godziny do naszego dzisiejszego celu: wodospadu Gunlom.
To tylko 40 km, ale średnia prędkość jest bardzo niska. Poza tym co chwilę chciałem się zatrzymywać, oglądać i focić urzeczony bujną zielenią. Jak różne jest tutejsze środowisko od tego co widzieliśmy na Outbacku. Wszędzie strumienie, rzeki i mokradła wśród których chyhają krokodyle. Ostrzeżenia przed nimi widzimy wszędzie. O różnych z nimi historiach czytaliśmy jeszcze przed wyjazdem. W końcu docieramy do punktu zwanego Gunlom (Waterfall Creek). Samochód rano czysty teraz ma kolor pomarańczowego kurzu. Tak jak inne stojące po sąsiedzku. No więc jesteśmy w Mary River region. W miejscu zwanym Gunlom, gdzie nie ma żadnej istotniejszej infrastruktury, tylko parking i pole namiotowe. Gunlom Campground. Wodospad stąd widać.
To tam u góry. A więc rozpoczynamy dość mozolną w tych warunkach wspinaczkę. Chodzi mi o dużą wilgotność powietrza, bo odcinek jest stosunkowo niedługi. Po 10 minutach zaczyna być panoramiście. To jest to co tygrysy lubią najbardziej. Wydawałoby się jednolity rodzaj krajobrazu w całej dolinie między wzgórzami - rozrastająca się trawa porośnięta drzewami - ale kryje w sobie niezwykłą różnorodność biologiczną Kakadu.  Lasy sawannowe, dalej na północ przylegają do gniazd monsunowych lasów deszczowych. Łącznie stanowią prawie 80% powierzchni Parku. Z podejścia widać Gunlom Campground i wąską nitkę pomarańczowej Gimbat -drogi którą tu przyjechaliśmy. Wśród lasu. To jedyna droga którą można tu dotrzeć.
Po kilometrowej wspinaczce osiągamy szczyt skarpy. Rozkoszując się widokami zostajemy z Zibim w tyle, gdy tymczasem Ziggy i Piter wydzierają ostro do przodu i gdy dochodzimy do górnych basenów machają do nas zachwyceni urokiem chłodnej kąpieli w tak urokliwym, jakby nie patrzeć, miejscu [to tych dwóch kolesi na zdjęciu]. Gunlom jest częścią Waterfall Creek, jednego z głównych dopływów górnej Południowej Alligator River. Jest to jedyny duży tropikalny system rzeczny na świecie, który jest całkowicie chroniony w obrębie parku narodowego i obszaru światowego dziedzictwa. Wyczytałem przed przyjazdem, że w Kakadu nie ma miejsc na żadną kąpiel i wszędzie na nieostrożnych turystów czatują saltie. Co za bzdura. Spójrzcie sami.
Wspinaczka warta wysiłku. Na górze jest kilka skalnych basenów i jak się okazuje także drugi, mały wodospad. W basenie przy wielkim wodospadzie owszem, jest  trochę tłoczno, może to taka pora dnia, ale wystarczy wejść wyżej i bez problemu znajdziemy zacienione miejsca gdzie nie ma zupełnie nikogo. Wspiąłem się więc dość wysoko zostawiając uszczęśliwionych wodą pląsających kolegów.
I penetrowałem różne ukryte w gąszczu miejsca uroczyska prawie nienawiedzane. Prawdą jest, że bywałem w ładniejszych basenach, czystszych i głębszych, ale sceneria tego miejsca jest naprawdę magiczna. Nie do ominięcia. Ostatni basen kończy się urwiskiem, woda spada 30 metrów w dół owym wielkim wodospadem do dolnego szerokiego basenu, którego stąd nie widać, chyba że podejdziesz do brzegu skarpy i wychylisz się w dół.
Ale to właśnie owa znikająca woda i rozległa panorama za spadkiem czynią to miejsce wyjątkowym. Mimo, że region Mary River jest dość odległą częścią Parku Kakadu, jadąc od Darwin bo z Darwin większość wycieczek do Kakadu wyrusza, Gunlom jest jednym z najpopularniejszych miejsc w Parku. Dzieje się też tak dlatego, że Gunlom jest zastępczym wodospadem dla wycieczek mających w planie odwiedzenie Jim Jim Falls i Twin Falls. Zastępczym wtedy, kiedy nie można dotrzeć do Jim Jim z powodu zalanej drogi. Schodzimy. Punkt widokowy z kłócącą się parą. To znaczy facet milczy ze zwieszoną głową, a dziewczę chlipie. Jakoś przeoczyliśmy to miejsce wspinając się pod górę. A widoki stąd przepiękne. Na wzgórza i grzbiety, w najbardziej na południe wysuniętej części Kakadu. Po zejściu ze skarpy poszliśmy jeszcze do basenu u podstawy wodospadów.
Od parkingu to jakieś 100 metrów lasem palmowym po drewnianych mostkach i białym piasku. Gulom Plunge Pool. Jego otoczenie jest równie piękne jak tam w górze. Pomarańczowe skały. Tropikalna roślinność I woda we wszystkich odcieniach zieleni. Chartreuse, limonowy, zieleń morska, leśna, ciemna. Dolny basen jest dosyć płytki, ale gdzieniegdzie dno ma głębsze dziury. Nie widziałem aby ktokolwiek się tu kąpał choć mamy tu nawet coś w rodzaju plaży. Idylliczne miejsce.  Gunlom jest bez wątpienia jednym z ciekawszych wodospadów w Kakadu i właśnie stąd prezentuje się najlepiej.  Występuje okresowo , na szczęście jesteśmy świeżo po porze deszczowej.

Kakadu , Nitmiluk  -parki narodowe  Australii
1pix użytkownik agra60 odległość 46 km 1pix
PZ-AUSTRALIA.-Kakadu NP
1pix użytkownik irolek odległość 47 km 1pix
Darwin i Narodowy Park Kakadu.
1pix użytkownik markopol odległość 100 km 1pix
KAKADU NATIONAL PARK - UBIRR NP AUSTRALIA
1pix użytkownik sharon odległość 128 km 1pix
Adelaide River
1pix użytkownik gosia5885 odległość 146 km 1pix
Litchfield N. P.
1pix użytkownik doracz odległość 180 km 1pix

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6685) dodano 22.03.2018 10:01

piękne miejsce, zieleń wody i otoczenia cudna:) pozdrawiam:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7131) dodano 20.03.2018 17:51

gratki :)

andred użytkownik andred(wpisów:4757) dodano 19.03.2018 23:13

Oglądałem Twoją galerię już w zeszłym tygodniu ale nie zdążyłem skomentować, a teraz pozostaje mi przede wszystkim pogratulować GT.

Pozdr

podrozninka_ użytkownik podrozninka_(wpisów:90) dodano 19.03.2018 22:51

Przy Twoich prezentacjach czuję się, jakbym zwiedzał świat z najlepszym kolegą.
Bardzo podoba mi się sposób w jaki relacjonujesz swoje podróże...
Świetna zieleń, świetna pomarańcza :))

doracz użytkownik doracz(wpisów:1026) dodano 19.03.2018 21:51

Dziękuję za wyróżnienie

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5756) dodano 19.03.2018 09:44

Gratki doraczu:))

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2811) dodano 19.03.2018 08:00

Gratuluję 😀.

doracz użytkownik doracz(wpisów:1026) dodano 18.03.2018 10:49

Lucy, Anek -marzenia trzeba spełniać jeśli bardzo ich pragniesz, wiele z nich jest w naszym zasięgu . Agra, oglądałem wcześniej Twoją galerię z Kakadu - świetna , ale faktycznie tam się niewiele zmienia, może tylko światło w zależności od pory dnia. Wielkopolanka, Małgosiu Elu - dziękuję Wam bardzo za odwiedziny. Pozdrawiam Was serdecznie :)

anek11 użytkownik anek11(wpisów:2733) dodano 18.03.2018 09:18

Widokowo bajeczne Australia jest jednym z moich marzeń i chyba nim pozostanie

wielkopolanka użytkownik wielkopolanka(wpisów:1839) dodano 16.03.2018 15:44

Piękne miejsce naszego globu...bajeczne widoki....
pozdrawiam serdecznie:)

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6126) dodano 15.03.2018 20:34

Soczyste barwy i szum w kadrach... Miodzio! Pozdrawiam serdecznie :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7131) dodano 15.03.2018 17:47

Ale kolory wody! i roślinność taka bujna. Urocze miejsce. 32! chyba bym się stamtąd nie ruszyła.
....ależ ten świat jest piękny :)
pozdrówki Darku :)

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1204) dodano 14.03.2018 13:37

Już 9 lat jak odwiedzałem tamte miejsca -super konfrontacja .Pozdrawiam

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:2811) dodano 14.03.2018 13:13

Doracz marzenie czeka na realizację ale ja wierzę,że się kiedyś spełni! Ach te australijskie przestrzenie,parki i ciągle zachęcasz.Bardzo mi się podoba.Pozdrawiam😊.

doracz użytkownik doracz(wpisów:1026) dodano 14.03.2018 11:37

Paweł, Achernar, Kordulo - bardzo Wam dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam serdecznie :)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:5756) dodano 14.03.2018 11:28

Miejsce bajka:))Śliczna galeria:))POzdrawiam:)

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5109) dodano 14.03.2018 01:16

Wspaniałe widoki i tak zwane "okoliczności przyrody". Australia marzy mi się od dawna, ale chyba skończy się tylko na marzeniach. Przed laty miałem wprawdzie okazję spędzić tydzień na tym kontynencie, ale była to podróż służbowa i obejmowała tylko miasta: Sydney, Melbourne i Dandenong ... Pozdrawiam. :)