Naszą wycieczkę zaczynamy w Muszynce. Choć wieś lokowano w 1356 roku to lata świetności ma chyba za sobą. Obecnie panuje tu tak wyczekiwana przez nas cisza i spokój. Ozdobą wsi jest cerkiew p.w. św. Jana Ewangelisty z 1689 roku, obecni pełni funkcję kościoła katolickiego. Niestety była zamknięta, a ma podobno ciekawy barokowy i rokokowy wystrój. Ruszamy w stronę granicy. Widok z czerwonego szlaku na polską stronę. My jednak przekraczamy granicę i leśną ścieżką udajemy się na Słowację. Tu też pięknie.
Po drodze przygoda z przekraczaniem w bród strumyka. Naszym celem jest wieś Frička. Pierwsze wzmianki o wsi pochodzą z 1618 roku.
Do chwili obecnej zachowało się tu sporo dawnej zabudowy. Naszym celem jest jednak łemkowska cerkiew z XVIII wieku.
Niestety i tu mogliśmy ją oglądać tylko z zewnątrz. Żegnamy wieś... ...i podchodzimy powoli w kierunku granicy... ...choć nie załapała się na zdjęcia ale była ładnie widoczna od słowackiej strony Lackowa - najwyższa w naszym Beskidzie Niskim.
Gdzieś w dole Frička i sąsiednia Petrova. I już na granicy, widok na polską stronę. Czasem droga przygodowa... ...ale pięknie wokół. Schodzimy do widocznego w dole Tylicza.
Zabudowania na przedmieściach a właściwie przysiółki Tylicza. We wsi drewniany kościół z 1612 roku z wieżą dobudowaną w 1936. Wnętrze kościoła. Kościół jest p.w. Świętych Apostołów Piotra i Pawła. W sąsiedztwie nowa świątynia. I jej wnętrze.
Niedaleko kościołów znajduje się Tylicka Golgota i dróżki różańcowe. Jak informuje tablica przy powstaniu Golgoty wykorzystano kamienie z miejsc ważnych dla naszej historii i religii. Warto wspiąć się na szczyt.
Na szczycie ukrzyżowany Chrystus... ...wraz z Matką Bożą i św. Janem... ...patrzą na wieś... ...i okolicę.
Warto także pospacerować po wsi i nie zapomnieć, tak jak to nam się zdarzyło, że na cmentarzu stoi jeszcze grekokatolicka drewniana cerkiew z 1743 roku. Dziękuję.

Spacerkiem po Tyliczu.
Szlakiem beskidzkich cerkwi I
1pix użytkownik mgfoto odległość 4 km 1pix

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:1074) dodano 13.04.2018 10:21

Dziękuję za odwiedziny. Agra nasze najbardziej dzikie góry to chyba obecnie Beskid Niski, a cerkwie tylko im dodają uroku.
U-optymisty coś tam z Muszyny też będzie, a otwarte granice dają dużo możliwości.

u-optymisty użytkownik u-optymisty(wpisów:910) dodano 12.04.2018 09:32

Najbliżej byłem jeszcze w latach 60 - ych ub.w. w Muszynie - pozostały wspomnienia. A o przechodzeniu przez "zieloną granicę" w tamtych latach nawet się nie myślało. Pozdrawiam :)

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1321) dodano 10.04.2018 12:57

Bardzo lubię te klimaty z Beskidu Sądeckiego ,Niskiego -takie niezadeptane a jednocześnie ta pusta przestrzeń Wydaje mi się że dawne dzikie Bieszczady przescigneły nasztyftanymi nowymi budaami ( o pobliskim mi Beskidzie Zywieckim nie wspomnę Pozdrawiam

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:1074) dodano 08.04.2018 18:30

Achernar dziękuję za odwiedziny. Tatry też zawsze piękne.

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5508) dodano 06.04.2018 23:32

Bardzo fajna wycieczka. Zdecydowanie wolę góry latem. Okres przedświąteczny i same Święta spędziłem też w górach, ale w Tatrach Wysokich panowała jeszcze zima, choć w Zakopanem i okolicach czuć było już nadchodzącą wiosnę... Pozdrawiam. :)

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:1074) dodano 06.04.2018 22:14

Halszka nasza pamięć o miejscach w których byliśmy często nabiera dodatkowej wartości przez powiązanie miejsc i ludzi z którymi mogliśmy współprzeżywać. Dlatego dobry przyjaciel spowoduje, że nawet pobyt w nieciekawym miejscu nie ma takiego znaczenia jeśli tam jesteśmy z kimś kto jest dla nas ważny.
Życzę Ci samych dobrych wspomnień ale i podróży które pozwolą Ci poznać nowych przyjaciół i znaleźć radość odkrywania każdego dnia.

halszka użytkownik halszka(wpisów:2671) dodano 06.04.2018 21:28

Piękne tereny!:)) Byliśmy tam z Piotrem rok przed Tobą z przewodnikiem Pawłem.
Planowaliśmy powrót za rok,ale nie uda się,bo Piotra już nie ma ...:(((

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:1074) dodano 06.04.2018 21:14

Lucy, miłego wypoczynku :)

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:3053) dodano 06.04.2018 21:11

Kabaczku nie tylko kilka dni ale prawie 3 tygodnie:))Do tej pory była zawsze Krynica Górska a teraz sielskie klimaty.Z pewnością uda się trochę poszwędać.Pozdrawiam.

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:1074) dodano 06.04.2018 21:07

Younga... też mam daleko, ale raz lub dwa razy w roku dobrze jest pojechać w górki i naładować akumulatory.
Lucy, mogę tylko pozazdrościć, że uda Ci się tam spędzić kilka dni.
Popek ty wiesz wszystko o pięknie tego regionu. Dzięki za uzupełnienie. Ja potraktowałem geograficzną przynależność miejscowości trochę dowolnie. Po prostu w czasie tego wyjazdu mieliśmy bazę w Krynicy, używałem mapy Beskid Sądecki i dlatego ten wyjazd i galerie z niego będą pod hasłem Beskid Sądecki.
Dziękuję za miłe słowa. Pozdrawiam.

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3643) dodano 06.04.2018 20:10

Ale cudnie. Aż mi się ciepło zrobiło.
P.s. Muszynka leży na granicy dwóch Beskidów, a Fricka, leżąca bardziej na wschód, to już Beskid Niski :)

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:3053) dodano 06.04.2018 16:43

Dla mnie super galeria,bo niedługo spędzę trochę czasu w tamtych stronach😊.I może uda się troszkę pozwiedzać w tzw.wolnej chwili.Kraina łagodności chociaż wiem,że chodzenie po mniejszych górkach wymaga również kondycji.Pozdrawiam.

youngatheartme59 użytkownik youngatheartme59(wpisów:68) dodano 06.04.2018 16:00

"Cuda, Panie,cuda..." Ech żebym to ja miała w góry bliżej :) Piekny dzień mieliście. Pozdrawiam :)