Na pierwszy ogień pójdzie Berat. Ze względu na ciekawy i niepowtarzalny wygląd obu miast, zarówno Berat, jak i Gjirokastra, otrzymały oryginalne przydomki. Berat nazywane jest miastem tysiąca okien . Do Beratu przyjechaliśmy wczesnym popołudniem. Zaplanowaliśmy tam nocleg, więc czasu mieliśmy sporo. Pod wieczór poszlismy do dzielnicy Mangalem  żeby z bliska zobaczyc  słynne domy z brazowymi oknami. Następny dzień , a własciwie poranek zarezerwowaliśmy sobie na wzgórze zamkowe.
Spacer po dzielnicy Mangalem z białymi domami o oknach wychodzących na dolinę to wielka przyjemność.  We wszystkie chałupach okna  skierowane  są w jedną stronę. Wąskie uliczki między kamiennymi domami kryją dużo zieleni. Zobaczcie sami. :) :)
Kamienne ogrodzenia obsadzone sa winoroslą. Współgra to idealnie  z białym kamieniem. :) :) Aby zobaczyć dzielnicę domów z tysiacem okien z innej perspektywy,  warto wspiąć się na wzgórze zamkowe  po przeciwnej stronie rzeki. Po drodze nacieszymy nasze oczy domostwami  o charakterystycznej tureckiej zabubudowie.
:) :) :) :) :)  A gdy juz dotrzemy  na górę, znajdziemy tam  zamek Kala z XIII wieku .
oraz przepiękne cerkwie. :) Widok ze wzgórza wynagrodzi nam trudy wspinaczki.  Dzielnica  Mangalem  jak dłoni.  Tutaj dopiero  widać jak fantastycznie  położony jest Berat. Przyklejony do zbocza góry, opasany  rzeką Osum. Berat nam sie szalenie spodobał.  Jesli planujecie podróz do Albanii, koniecznie musicie tam zajrzeć.
A oto i drugie miasto  muzeum - Gjirocastra. Z daleko widać jej charakterystyczną   średniowieczną twierdzę.  Miasto  rozłożyło się na wzgórzach. U podnóży gór. :) Gjirokastra  nazywana jest miastem tysiąca schodów ze względu na wiele wąskich, stromych uliczek. Trzeba tam się nachodzić góra-dół.
Często  także nazywana jest  „kamiennym miastem” lub „srebrnym miastem”.  „Srebrne” z powodu koloru dachów. Prawie wszystkie domy pokryte są
 szarymi łupkami. Miasteczko ma niepowtarzalny klimat.  W  labiryntach  uliczek , pochowane są urokliwe knajpki, sklepiki, warsztaty. My byliśmy we wrzesniu. Tłumów nie było. Zresztą wtedy Albanię nie odwiedzało az tak duzo turystów jak teraz.  Gjirokastara to  rodzinne miasto  komunistycznego przywódcy Albanii - Envera Hodży. Z 15 meczetów z czasów panowania tureckiego  zachował sie tylko jeden. A to za sprawą Hodży, który  przekształciając Albanię w państwo świeckie, zdelegalizował  wszystkie religie, niszcząc   wszystko co  z nimi związane, w tym świątynie.
 Meczet zachował się tylko dlatego, że był przydatny artystom cyrkowym . Słuzył im jako sala ćwiczeń. Pod kopułą podwieszali  trapez do akrobacji. Nad miastem góruje  XIII w twierdza.  W czasach komunistycznych była  więzieniem dla więzniów politycznych. Baza turystyczna te kilka lat temu była dośc skromna, ale i tak udało nam sie znależć uroczy rodzinny hotelik, przerobiony ze starego domu.  Przemili gospodarze opiekowali się gromadką kotów. Bardzo zaprzyjazniły się z nami. Nie chciały opuścić wygodnej kryjówki. Gjirokastra w jesiennej odsłonie zaprezentowała się nam z najlepszej strony.
Koniecznie ja tez odwiedżcie. Fajnie, ze mogłam ją z Wami powspominać, Dzieki:)

VeloTour 2014 : Albania
1pix użytkownik artcze odległość 1 km 1pix
Albania - Berat
1pix użytkownik marioli odległość 1 km 1pix
7000 km,  7 państw i miesiąc w podróży (16)  Bałkany 2013
1pix użytkownik irasek_palownik odległość 1 km 1pix
Albania - Berat
Bałkany cz. 13 - Berat:  twierdza.
1pix użytkownik wmp57 odległość 1 km 1pix
Berat
1pix użytkownik claude odległość 1 km 1pix

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6761) dodano 18.04.2019 11:47

A i czekam na kolejne galerie z Albanii, może coś mi się szczególnie spodoba, bo Berat i Giro to już widziałam;) Teraz chcę się skupić na górach i morzu:) pozdrawiam:)

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6761) dodano 12.04.2019 14:03

Dzięki Ula:) odezwę się jakoś przed wakacjami:) pozdrawiam:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 12.04.2019 10:59

Do Doliny Valbony dojedziecie , a nawet dopłyniecie w części promem spokojnie nieterenowym samochodem. http://orszula.flog.pl/wpis/13096615/dolina-valbony#w - dolina wyglada tak, zajrzyj tu. W Dolinie jest mase tras trekingowych. My nie mielismy juz czasu, wracalismy po miesiacu do domu. Dobry asfalt połozony. Przed zapora i zbiornikiem jest klimatyczny kamping, bardzo polecamy. Jesli chcesz cos wiecej sie dowiedziec napisze na priva. Albania bardzo sie zmieniła. Wybrzeze juz nie jest tym wybrzezem sprzed kilku lat. Sami zobaczycie. Trudno o dzikie plaze, choc my kilka dni spedzilismy na dzikiej, spalismy prawie nogami w wodzie. Musze sie sprezyc i zrobic galerie .

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6761) dodano 11.04.2019 22:06

Ula a damy radę tam pojeździć autem bez napędu na 4 koła?;) W tych miejscach o których piszesz? Bo szczerze chcemy też zobaczyć troche inne miejsca niż 4 lata temu, jednak nie zapominając o wybrzeżu i cudnych plażach;) pozdrawiam Cię serdecznie:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 11.04.2019 21:57

nola, ja po dodaniu mojej galerii zajrzałam ponownie do Ciebie i powiem Ci, że chyba , jak dobrze pamietam spalismy w tym samym hostelu w Beracie. Fajne sniadanie tam dawali. Albania jest super. W zeszłym roku pojezdzilismy po terenach totalnie dzikich. Zajrzelismy tez w Alpy Albańskie. Sa przepiekne. Bardzo polecamy doline Valbony i rejs po jeziorze Koman:) Fajnie , że wpadłas:) Pozdrawiam:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 11.04.2019 21:54

Surykatko, gdziekolwiek w Albanii będziecie, bedzie fajowo. To piekny kraj. Pozdrawiam:))

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6761) dodano 11.04.2019 21:42

Ale fajnie powspominać:) Super pomysł z tą galerią:) Albania była na naszej trasie podróży poślubnej 4 lata temu, mega nam się spodobała i w tym Roku planujemy ponownie odwiedzić ten piękny kraj:) Kto nie był jeszcze niech jedzie póki nie zostanie zadeptana. Zgadzam się z Tobą Ula, że oba te miasteczka trzeba zobaczyć koniecznie:) Nam się Berat tak spodobał, że zostaliśmy tam dwie noce zamiast jednej, żeby na spokojnie poznać życie miasteczka. Za to w Giro piliśmy pierwsze albańskie piwo:) Byliśmy w lipcu i nie było praktycznie żadnych turystów ani w Beracie ani w Giro. Na palcach jednej ręki można było ich policzyć;) Było ich za to sporo w betonowych kurortach, ale te akurat omijaliśmy;) Polecam podróż własnym autem. My śmigaliśmy z Gdańska, także jeszcze całą Polskę musimy przejechać żeby granicę przekroczyć;) pozdrawiam:)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7249) dodano 09.04.2019 22:15

Planujecie, planujecie ;). Nie wiem jeszcze dokąd uda się dotrzeć, ale będę miała te miejsca na uwadze.Berat z góry szczególnie urodziwy.
dzięki, pozdrówki :)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 09.04.2019 08:03

charlie niezmiernie mi miło:) Albania ma bardzo dużo do zaoferowania. Przyrode ma niezwykłą. Mam w głowie kolejna galerię , pewnie ja niebawem pokaże:) Dziekuję i pozdrawiam:)

charlie użytkownik charlie(wpisów:2348) dodano 08.04.2019 09:20

Tu tysiąc okien, tam tysiąc schodów...
A Twoje 50 zdjęć zrobiło więcej, niż tysiąc słów.
Cudownie. Widokowo. Przepiękne miejscówki i świetna 'wyciszająca' galeria.

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 07.04.2019 19:46

harmony trudno do nich nie zajrzeć, to miejsca mocno polecane w każdym przewodniku. Polecam:) Pozdrawiam:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 07.04.2019 19:44

paweller, miło Cie było widzieć .Dzieki i pozdrowiemia ślę:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 07.04.2019 18:02

Kabaczku, miło mi, dziekuje i pozdrawiam:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 07.04.2019 17:37

Wiem, Wiesku, ogladałam Twoja galerię:)) Pozdrawiam:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 07.04.2019 17:35

Zdążysz agro, zdążysz. Przy Twoim tempie zwiedzaniu swiata, nie ma sie czego bac. Ale 10 lat dla Albanii okazało sie chwilą. Bardzo przyspieszyli. Dzieki i pozdrawiam:)

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 07.04.2019 17:28

lucy56, taki mi przyświeca cel, haha. Dzieki i pozdrawiam:)

harmony użytkownik harmony(wpisów:2783) dodano 07.04.2019 16:01

Jak widzę miasteczka bardzo klimatyczne. Gdybym znalazła się w Albanii, to na pewno je odwiedzę. Bardzo do tego zachęciłaś.

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 07.04.2019 15:29

popekpawel, ma. Sama się mocno w zeszłym roku zdziwiłam. Dzieki i pozdrawiam:))

gabi, tam trzeba jechac po sezonie lub przed. Albania jest wtedy mniej upalna, mniej zatłoczona. Najlepiej udac sie tam własnym samochodem. My w zeszłym roku znów odiwedzilismy Albanie. Tym razem omijalismy miasta , skupilismy sie tylko na dzikiej przyrodzie. W górach turystów zero. Mozna poczuc sie wolnym jak ptak. Po zeszłorocznym offroudzie smiało moge powiedzieć, że w Europie sa jeszcze niezadeptane miejsca. Bałkany z Serbią i Albania na czele sa wspaniałe. Przejechalismy w miesiąc 6500tys km . Odkrylismy je na nowo. Pozdrawiam

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7312) dodano 07.04.2019 13:35

Te koty rozbrajające:)
Widoki z tej wyższej perspektywy zawsze do mnie przemawiają, warto było wdrapać się na tą górę:)

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:1074) dodano 07.04.2019 12:20

To jest siła tego portalu, że pozwala nam odkrywać miejsca o których nie mieliśmy pojęcia.
A zdjęcia, tak piękne jak Twoje, zachęcają aby samemu kiedyś zobaczyć te wspaniałości.

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:2260) dodano 07.04.2019 08:58

W Berat byłem, rok po tobie, zaiste fajne miasteczko.

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1321) dodano 07.04.2019 03:18

Hmm trochę mnie przestraszyłaś że czekanie z Albanią (moją wymarzoną ) na swoją kolej może nie wyjść mi na dobrze Masowa turystyka zabija niektóre piękne regiony .Mimo że podróżujemy dużo dojść długo czeka na swoją kolejkę ( w czerwcu jedziemy na 23 dni na włóczegę po Rosji z Bajkałem z koleją transyberyjską ).Pozdrawiam

lucy56 użytkownik lucy56(wpisów:3053) dodano 07.04.2019 00:51

Jak Ty potrafisz zachęcić😊i tak ładnie pokazać urok tych miast.Pozdrawiam.

popekpawel użytkownik popekpawel(wpisów:3643) dodano 06.04.2019 20:39

To miłe, że Europa ma jeszcze czym zaskoczyć. Te miasteczka są piękne.

gabi użytkownik gabi(wpisów:2668) dodano 06.04.2019 14:09

Ja też się kiedyś wahałam nad wyborem Albanii, ale przeraziły mnie upały. Piękne miejsca, Berat już od dawna stoi na liście podróżniczych marzeń, o drugim mieście nie słyszałam do tej pory. Oba miasta z ogromnym klimatem, te okna, uliczki, położenie, super!

kordula157 użytkownik kordula157(wpisów:6028) dodano 06.04.2019 12:46

Dzięki dziewczyny. Pozdawiam

paniwu użytkownik paniwu(wpisów:556) dodano 06.04.2019 12:11

Albania marzy mi się od zawsze. Twoja galeria jest tak kusząca , że wpisuję Albanię na listę miejsc, które chciałabym odwiedzić. Pozdrawiam serdecznie.

ru_da użytkownik ru_da(wpisów:102) dodano 05.04.2019 20:50

Ładnie pokazujesz Albanię. Ten kraj jest jeszcze stosunkowo mało znany, ale w ostatnich latach jego popularność wzrasta. Ja któregoś roku zastanawiałam się nad Albanią, ale w końcu jednak wybrałam coś innego. Twoje zdjęcia bardzo zachęcają :)